Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Hallo mede-BARF-enthousiastelingen,

Ik ben hier nieuw en ik ben onlangs overgestapt op een rauwvoerdieet voor mijn 2-jarige hond. Hij doet het over het algemeen goed, maar ik heb een paar weken na de overstap wat huidirritatie en jeuk opgemerkt. Ik vraag me af of dit te maken kan hebben met het nieuwe dieet, of dat het iets anders is waar ik me zorgen over moet maken.

Zijn vacht was voorheen glanzend en gezond, maar nu lijkt het dof en krabt hij wat meer dan normaal. Ik heb hem een ​​mix van kip, rundvlees en wat orgaanvlees gegeven, samen met af en toe vis. Zou het een voedselallergie kunnen zijn, of misschien een tekort aan iets als omega-3 of bepaalde vitamines?

Ik heb gelezen dat ontgiftingsverschijnselen kunnen optreden bij de overstap naar rauwvoer, maar ik weet niet zeker of de jeuk er gewoon bij hoort, of dat het een teken is van een allergische reactie of iets ernstigers. Heeft iemand soortgelijke problemen ervaren met zijn hond tijdens de overstap naar BARF, en wat heb je gedaan om dit aan te pakken?

Elk advies wordt zeer op prijs gesteld!
Laatst gewijzigd door normalcy op ma 17 feb 2025, 09:49, 2 keer totaal gewijzigd.
normalcy schreef: do 13 feb 2025, 08:06 Hallo mede-BARF-enthousiastelingen,

Ik ben hier nieuw en ik ben onlangs overgestapt op een rauwvoerdieet voor mijn 2-jarige hond. Hij doet het over het algemeen goed, maar ik heb een paar weken na de overstap wat huidirritatie en jeuk opgemerkt. Ik vraag me af of dit te maken kan hebben met het nieuwe dieet, of dat het iets anders is waar ik me zorgen over moet maken.

Zijn vacht was voorheen glanzend en gezond, maar nu lijkt het dof en krabt hij wat meer dan normaal. Ik heb hem een ​​mix van kip, rundvlees en wat orgaanvlees gegeven, samen met af en toe vis. Zou het een voedselallergie kunnen zijn, of misschien een tekort aan iets als omega-3 of bepaalde vitamines?

Ik heb gelezen dat ontgiftingsverschijnselen kunnen optreden bij de overstap naar rauwvoer, maar ik weet niet zeker of de jeuk er gewoon bij hoort, of dat het een teken is van een allergische reactie of iets ernstigers. Heeft iemand soortgelijke problemen ervaren met zijn hond tijdens de overstap naar BARF, en wat heb je gedaan om dit aan te pakken?

Elk advies wordt zeer op prijs gesteld!
Ontgiften kan hoor. Maar ik vind het meestal niet heel erg waarschijnlijk (tenzij hij echt beroerde brokken heeft gegeten in het verleden of andere ziektes en daarvoor medicatie heeft gehad).

Allergie kan ook. Om daar achter te komen zou je hem over kunnen schakelen op een paar andere diersoorten, anders dan kip en rund. Bijvoorbeeld: eend, konijn, kwartel, lam. En eens per week vette vis zoals sardien. En ook een keer per week een stukje wilde zalm (bij de supermarkt verkopen ze dat in de vriezer) voor de vitamine D. En ik zou dan ook gelijk een goede visolie erbij gaan geven. Royal Green capsules zijn goed! (die zijn geschikt voor mensen, hondenvisolie vind ik echt mega onbetrouwbaar).

Alleen rund en kip zijn voor de afwisseling ook te weinig. Hoe lang geleden ben je overgestapt en hoe lang geef je nu kip en rund?

Wanneer je zelf gaat samenstellen (ik neem aan dat je zelf samenstelt en geen KVV geeft?) zul je minimaal 4 diersoorten moeten geven en af moeten wisselen.

Om verder te kunnen bepalen of je hond alle voedingsstoffen binnen krijgt, zul je ons een overzicht moeten geven wat je hem per week allemaal voert. Dus tot in detail, zelfs met de hoeveelheden erbij.
Bedankt voor je reactie en de handige tips! Ik waardeer je advies over de verschillende diersoorten. Mijn hond krijgt inderdaad al een tijdje alleen kip en rundvlees, dus het zou goed kunnen dat de variatie ontbreekt. Ik ga zeker proberen om eend, konijn en andere diersoorten toe te voegen, evenals de vis en visolie die je aanbeveelt.

Ik ben inderdaad overgestapt naar BARF en stel het voer zelf samen. Ik zal een overzicht maken van wat ik hem elke week geef, zodat we kunnen kijken of er iets ontbreekt. Bedankt voor de suggesties! Ik ben benieuwd of de verandering van diersoorten en extra toevoegingen helpen bij de huidirritatie.
Hylos schreef: ma 17 feb 2025, 10:09 Wel fascinerend zulke accounts.
Door de Chat GPT-achtige tekst had ik al zo'n vaag vermoeden, maar nu er een linkje in de OP is bij gesneakt is het wel duidelijk een nepaccount. :P
Ik heb er al meer gezien hier de laatste tijd, vaak een voornaam gevolgd door een paar cijfers, en dan meestal een reactie op een bestaande post, met een algemeen antwoord wat erg lijkt op ChatGPT-stijl qua manier van praten.
Kim_S schreef: ma 17 feb 2025, 10:23 Ik heb er al meer gezien hier de laatste tijd, vaak een voornaam gevolgd door een paar cijfers, en dan meestal een reactie op een bestaande post, met een algemeen antwoord wat erg lijkt op ChatGPT-stijl qua manier van praten.
Ja, zag ze ook.
Nog even en we kunnen nep niet meer van echt onderscheiden :-[
Gelukkig weet AI in ieder geval wel dat barf the way to go is ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door