Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Hylos
Ik kom er maar niet uit met het kippenhok, dus ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Er zijn hier vast een hoop mensen met kipjes die mij wat op weg kunnen helpen :biggrin2:

Ik zoek een kippenhok met ren, of een los hok en een losse ren, of misschien is een ren zelf te maken? ::)
Bij de Welkoop zie ik best mooie hokken, maar gezien de prijs vrees ik dat het waaihout is.

Zoiets als dit lijkt me erg handig, maar het mag wel ietsje groter.

Afbeelding

De kippen kunnen daarnaast in een omheind veld van zo'n 450 m2 rondscharrelen als ik thuis ben.

Oh en als jullie foto's posten van jullie kippenverblijven ..?! :D
Door doranto
Wij hebben via marktplaats een tuinhuisje gekocht en daar zitstokken en legnesten in gemaakt. De ren hebben we van oude steigerbuizen gemaakt. Rondom zit kippengaas en aan de bovenkant net.
kippenhok.jpg
kippenhok.jpg (115.08 KiB) 2052 keer bekeken
Door frodo quin
Mijn ervaring met een gekocht hok was niet goed. Het viel gewoon uit elkaar binnen het half jaar en al die kieren en spleten krijg je makkelijk een mijtinfestatie mee. Ik heb dus binnen het jaar zelf eentje gebouwd.

Mijn ren is ook zelf gemaakt. Ik heb wel nog bekeken om van die metalen rennen te kopen, maar als het niet puur is om de kippen binnen te houden, maar ook roofdieren buiten, dan moet je het gaas hoe dan ook vervangen door fijnmazige martergaas. Bij mij was het ook het ding dat ik een smalle tuin heb en het zonde zou zijn als ze dan minder ruimte hebben omdat je dan iets smaller moet gaan.

Ik heb de bodem uiteindelijk ook gedaan. Marterachtigen ed gingen niet binnen kunnen met de rand, maar ratten tunnelen en die kwamen wel binnen. Dat is geen drama tot er eens een marter achteraan gaat.

Ik denk dat je vooral moet kijken met hoeveel kippen en tegen wat moeten ze beschermd zijn.

Een stuk overkapt zodat ze droog zitten heb ik achteraf spijt van dat ik niet gedaan heb. Iig mijn kippen houden echt niet van regen en het regent veel.
Bijlagen
IMG_20240517_173906.jpg
IMG_20240517_173906.jpg (4.01 MiB) 2033 keer bekeken
IMG_20240517_173832.jpg
IMG_20240517_173832.jpg (5.02 MiB) 2033 keer bekeken
Door Kaela
Ooooh Hylos wat leuk, kipjes.

Ik heb geen verstand van kippenhokken. Maar ik heb een klein expertje als het aankomt op kippen voeren. Dus daar houden we ons voor aanbevolen :D
Door MillyMol
Hoeveel kippen ben je van plan te houden en welke maat kip (kriel, standaard, groot)?

Dat bepaalt namelijk de maat van het kippenhok en, belangrijker nog, van de buitenren.
Ik ben niet zo van de krappe maten voor buiten. Een diervriendelijke maat is minimaal 5m2/ kip. Meer is beter: het verlaagt de ziektedruk en verhoogt het welbevinden van je kippen.
Ik heb een Nestera kippenhok staan. Het was een gift van een vriendin. Ze zijn namelijk behoorlijk duur in aanschaf. Volledig van kunststof met gladde binnenwanden. Ik heb de zitstokken zodanig bevestigt dat er een oliebakjes onder zitten en de zitstokken geen contact maken met de zijwanden. Heel makkelijk schoon te maken. Tot nu toe *klopt af op hout* ;) geen mijten (bloedluis) gezien.

Maar volgens de kenners is het niet de vraag of, maar wanneer er een plaag van komt.
Door Hylos
Qua ras zit ik naar de Barnevelder of Hollandse Kriel te kijken. Maar dat is ook maar net wat het aanbod in de buurt is. Ik zou het ook mooi vinden wat beestjes te "redden" en een mooi leven hier te geven. Als ze maar niet fluffy zijn of agressief want daar heb ik nog een jeugdtrauma van. :P
En dan een stuk of 3 a 4. Het liefst laat ik ze dan overdag in de tuin lopen maar dat is even zien hoe dat gaat. Ze moeten mn moestuin niet leeg pikken en ons bosschage aanplant niet kapot vreten ::)

Mooie ruimtes en hokken Doranto en Frodo quin!
Heb idd ook wel gezocht naar tuinhuisjes maar dat is vaak toch een kwestie van demonteren en weer monteren en daar heb ik echt geen geduld voor ;D Zelfde geldt voor zelf maken, ik ben wel een beetje handig maar een vogelhuisje timmeren is mij wel genoeg uitdaging ;D

Millymol, ik zit nu ook naar kunststof hokken te kijken. Die zijn duur maar denk dat het wel veel kan schelen qua schoonmaakfrustraties en dat is ook wat waard. En vanzelfsprekend het feit dat het hygiënischer is.
Kwam nu dit merk tegen en dat lijkt me ook wel wat. Snap alleen niet dat er maar één legnest in zit.

https://www.animalfences.nl/nieuw-kippe ... ippen.html
Kaela schreef:Ooooh Hylos wat leuk, kipjes.

Ik heb geen verstand van kippenhokken. Maar ik heb een klein expertje als het aankomt op kippen voeren. Dus daar houden we ons voor aanbevolen :D
Haha, jullie zijn uiteraard welkom! :-*
Door MillyMol
In de omschrijving van het kippenhok staat dat het 3-4 kippen kan huisvesten (ipv 3-6 zoals in de titel staat vermeld). Dan is 1 legnest voldoende.

De modellen lijken verdacht veel op die van Nestera en als ik kijk naar een vergelijkbaar model van dat merk (The Lodge, small) dan is Nestera zelfs wat goedkoper. Ik zou een goede prijs- kwaliteit vergelijking doen van beide merken.

Ik heb de mijne op een oude houten tafel gezet en van een oude houten ladder een treeplank gemaakt.

Ik kan de achterkant er heel makkelijk uithalen en dan het hok schoonmaken.
Inmiddels gebruik ik zand in lades onder de zitstokken en hennepstrooisel in de legnesten.

Succes met het maken van een keuze! Kipjes zijn harstikke leuk.
Bijlagen
IMG_1337.jpeg
Kippenhok met achterkant eruit
IMG_1337.jpeg (4.46 MiB) 1868 keer bekeken
IMG_1184.jpeg
Kippenhok op tafel
IMG_1184.jpeg (5.68 MiB) 1868 keer bekeken
Door frodo quin
Hylos schreef: do 23 jan 2025, 22:49 Qua ras zit ik naar de Barnevelder of Hollandse Kriel te kijken. Maar dat is ook maar net wat het aanbod in de buurt is. Ik zou het ook mooi vinden wat beestjes te "redden" en een mooi leven hier te geven. Als ze maar niet fluffy zijn of agressief want daar heb ik nog een jeugdtrauma van. :P
En dan een stuk of 3 a 4. Het liefst laat ik ze dan overdag in de tuin lopen maar dat is even zien hoe dat gaat. Ze moeten mn moestuin niet leeg pikken en ons bosschage aanplant niet kapot vreten ::)

Mooie ruimtes en hokken Doranto en Frodo quin!
Heb idd ook wel gezocht naar tuinhuisjes maar dat is vaak toch een kwestie van demonteren en weer monteren en daar heb ik echt geen geduld voor ;D Zelfde geldt voor zelf maken, ik ben wel een beetje handig maar een vogelhuisje timmeren is mij wel genoeg uitdaging ;D

Millymol, ik zit nu ook naar kunststof hokken te kijken. Die zijn duur maar denk dat het wel veel kan schelen qua schoonmaakfrustraties en dat is ook wat waard. En vanzelfsprekend het feit dat het hygiënischer is.
Kwam nu dit merk tegen en dat lijkt me ook wel wat. Snap alleen niet dat er maar één legnest in zit.

https://www.animalfences.nl/nieuw-kippe ... ippen.html

Haha, jullie zijn uiteraard welkom! :-*
De kunststofhokken vond ik wel goed, alleen zijn die niet zo groot. Als je het bij 3-4 wil houden lukt dat wel, maar zou wel een maatje groter nemen. Ik had 1 dat voor 15 kippen was en vond dat al niet groot voor 3.

Meestal willen ze toch in hetzelfde legnest en bij een klein groepje lukt dat meestal ook. 1 zou dus geen probleem zijn.

De moestuin heel laten mag je vergeten.ze zullen hier en daar wel dingen opeten, maar het is vooral het uitkrabben wat een probleem is. De rest van de tuin geeft dat minder problemen mee.

In sommige asiels kan je hennen en vooral veel hanen vinden. Verder heb je ook zaken als red een legkip die vooral ex industriekipjes redden. Dus als je wil adopteren zijn er zeker opties. Met ex legkipjes mag je je wel aan een korte levensverwachting verwachten en waarschijnlijk ook wat dierenarts bezoeken. Ze zijn wel heel sociaal. De bruintjes toch. De witte zal er wel wat van af hangen welke hybride het juist is, maar als er veel leghorn in zit zullen ze wel iets schuwer zijn vermoed ik.

Als je voor gekochte raskippen wil gaan hangt het er vanaf wat je zoekt qua karakter. Ik vind erg sociale, redelijk rustige kippen die ook echt contact maken wel heel leuk. Daar vallen mijn ex industriekipjes zeker onder, maar Sussex spreekt mij ook erg aan. Australorp, Amrock Marans en Zweedse bloemenkip staan ook vrij bovenaan de lijst.
Door Hylos
MillyMol schreef: vr 24 jan 2025, 11:23 In de omschrijving van het kippenhok staat dat het 3-4 kippen kan huisvesten (ipv 3-6 zoals in de titel staat vermeld). Dan is 1 legnest voldoende.

De modellen lijken verdacht veel op die van Nestera en als ik kijk naar een vergelijkbaar model van dat merk (The Lodge, small) dan is Nestera zelfs wat goedkoper. Ik zou een goede prijs- kwaliteit vergelijking doen van beide merken.

Ik heb de mijne op een oude houten tafel gezet en van een oude houten ladder een treeplank gemaakt.

Ik kan de achterkant er heel makkelijk uithalen en dan het hok schoonmaken.
Inmiddels gebruik ik zand in lades onder de zitstokken en hennepstrooisel in de legnesten.

Succes met het maken van een keuze! Kipjes zijn harstikke leuk.
Zo kan het ook ja, op een tafel :biggrin2:
Dit is de Nestera Lodge L zo te zien? Heb je de mestlades van hun gekocht of iets anders?
Die van hunzelf zijn 70 euro zie ik en voor de large moet je er dan 3 kopen, das flink wat geld erbij!
Er moet natuurlijk óók nog zo'n automatische deuropener bij. ::) :biggrin2:
frodo quin schreef:
De kunststofhokken vond ik wel goed, alleen zijn die niet zo groot. Als je het bij 3-4 wil houden lukt dat wel, maar zou wel een maatje groter nemen. Ik had 1 dat voor 15 kippen was en vond dat al niet groot voor 3.

Meestal willen ze toch in hetzelfde legnest en bij een klein groepje lukt dat meestal ook. 1 zou dus geen probleem zijn.

De moestuin heel laten mag je vergeten.ze zullen hier en daar wel dingen opeten, maar het is vooral het uitkrabben wat een probleem is. De rest van de tuin geeft dat minder problemen mee.

In sommige asiels kan je hennen en vooral veel hanen vinden. Verder heb je ook zaken als red een legkip die vooral ex industriekipjes redden. Dus als je wil adopteren zijn er zeker opties. Met ex legkipjes mag je je wel aan een korte levensverwachting verwachten en waarschijnlijk ook wat dierenarts bezoeken. Ze zijn wel heel sociaal. De bruintjes toch. De witte zal er wel wat van af hangen welke hybride het juist is, maar als er veel leghorn in zit zullen ze wel iets schuwer zijn vermoed ik.

Als je voor gekochte raskippen wil gaan hangt het er vanaf wat je zoekt qua karakter. Ik vind erg sociale, redelijk rustige kippen die ook echt contact maken wel heel leuk. Daar vallen mijn ex industriekipjes zeker onder, maar Sussex spreekt mij ook erg aan. Australorp, Amrock Marans en Zweedse bloemenkip staan ook vrij bovenaan de lijst.
Als ik redelijk rustige, sociale en vriendelijke kipjes uitzoek die niet al te veel fladderen (vliegen) dan komt dat vast goed met mijn moesttuintje.
Ik zit wat in dubio of ik nu een hok met ren koop zoals deze of een kunststofhok zoals de Nestera en dan de ruimte er omheen afzet met (houten)schapenhek en mijn 3 moestuinbakken met gaas of zo.

Ik zal even wat foto's plaatsen van de huidige situatie.
Door Hylos
Hier moet ie komen, tegen het hok aan aan de rechterkant. Links de 3 moestuinbakken.
Ben vandaag al begonnen de boel op de ruimen, valt niet mee want het is 1 en al Hedera :-X

50970a79-56e6-4c52-9e17-0fa9aef69c05.jpg
50970a79-56e6-4c52-9e17-0fa9aef69c05.jpg (582.14 KiB) 1709 keer bekeken

Nu komt een oude foto :biggrin2: Al je je omdraait zie je dit omheinde veld.
Daar hebben we 3 jaar geleden van alles aangeplant aan de linkerkant; rododendrons, Portugese laurier, naaldbomen, glansmispel, hulst, olijfwilg en dat soort dingen dus de helft wordt een soort groen blijvend struik/bosje.
20191126_163839.jpg
20191126_163839.jpg (5.77 MiB) 1709 keer bekeken
Al met al leek mij dit de handigste plek voor de kippies. Die nieuwe struiken enzo laten we wel met rust toch?
Door MillyMol
De lades zijn inderdaad niet goedkoop. Maar ik vind ze super handig. Ik kiep het zand uit de lades zo in een heel fijne zeef die in een bak staat.
Even schudden en de kippenmest blijft over. Dat gooi ik over in een oude emmer en als die vol is gaat het naar een grote bak in het composthok. En vanuit die bak wordt het weer verwerkt wanneer ik een composthoop opzet. Komend jaar komt er nog een compostbak bij om de kippenmest in te verzamelen en dan kiep ik het er van boven in en haal ik het er van onder weer uit als ik het nodig heb.

Het fijne van zand vind ik dat het een hele slechte voedingsbodem is voor bacteriën en parasieten en dat bloedluis minder kans krijgt. Daarnaast dat het de mest als het ware laat indrogen en het heel makkelijk van de mest is te scheiden door het te zeven.
Ik maak het hok elke dag schoon en het kost me nog geen vijf minuten om het zand te zeven.

En zand is lekker goedkoop!
Door frodo quin
Hylos schreef: vr 31 jan 2025, 17:55 Hier moet ie komen, tegen het hok aan aan de rechterkant. Links de 3 moestuinbakken.
Ben vandaag al begonnen de boel op de ruimen, valt niet mee want het is 1 en al Hedera :-X

50970a79-56e6-4c52-9e17-0fa9aef69c05.jpg

Nu komt een oude foto :biggrin2: Al je je omdraait zie je dit omheinde veld.
Daar hebben we 3 jaar geleden van alles aangeplant aan de linkerkant; rododendrons, Portugese laurier, naaldbomen, glansmispel, hulst, olijfwilg en dat soort dingen dus de helft wordt een soort groen blijvend struik/bosje.

20191126_163839.jpg

Al met al leek mij dit de handigste plek voor de kippies. Die nieuwe struiken enzo laten we wel met rust toch?
Dus als ik het goed begrijp loopt de ren langs de moestuinbakken? Als je draad hoog genoeg is is dat geen probleem.

Die struiken laten ze met rust hoor, daar hoef je je geen zorgen in te maken. Enkel met nieuwe aanplant kan het zijn dat je de wortels moet beschermen. Ze willen dan wel eens gaan graven in de net omgewoelde grond. De struiken die ik enkele maanden voor hun komst heb geplant heb ik niet moeten beschermen. De struiken die ik er bij geplant heb wanneer ze er al waren wel in de ren, maar in de tuin waar ze ook met begeleiding komen zelfs niet.
Door Hylos
Ik zag gisteren dat Welkoop 20% op een "dier" artikel naar keuze geeft. En blijkbaar vallen de kippenhokken daar ook onder!
Dus ik heb de Nestera Lodge L gekocht met €133 korting :D
Daarna nog een losse bestelling voor de mestlades gedaan, daar ging dan ook nog eens 20% af. Goeie deal dus!
Nu nog bedenken of ik de automatische deuropener a 180 euro ook wil kopen :-X

@MillyMol, dat is een goed idee met zand! Gewoon witzand uit de bouwmarkt bij wijze van? En een compostbak klinkt ook goed, daar wil ik me ook nog in verdiepen.
Ben jij blij net de automatische deuropener?

@frodo, ja klopt. Nu nog even kijken wat ik doe qua ren/hekwerk. Maar dan het moestuinstuk ook maar gewoon afzetten.
De struiken en bomen zijn al goed geworteld dus dat zal dan geen problemen opleveren!
Door frodo quin
Hylos schreef: za 01 feb 2025, 10:46 Ik zag gisteren dat Welkoop 20% op een "dier" artikel naar keuze geeft. En blijkbaar vallen de kippenhokken daar ook onder!
Dus ik heb de Nestera Lodge L gekocht met €133 korting :D
Daarna nog een losse bestelling voor de mestlades gedaan, daar ging dan ook nog eens 20% af. Goeie deal dus!
Nu nog bedenken of ik de automatische deuropener a 180 euro ook wil kopen :-X

@MillyMol, dat is een goed idee met zand! Gewoon witzand uit de bouwmarkt bij wijze van? En een compostbak klinkt ook goed, daar wil ik me ook nog in verdiepen.
Ben jij blij net de automatische deuropener?

@frodo, ja klopt. Nu nog even kijken wat ik doe qua ren/hekwerk. Maar dan het moestuinstuk ook maar gewoon afzetten.
De struiken en bomen zijn al goed geworteld dus dat zal dan geen problemen opleveren!
Als het makkelijker is en het enkel de bakken zijn zou je ook nog gaas op de bakken kunnen maken. Soort van kooi erop.

De automatische deur die ik heb is een andere, maar ongeacht welke deur moet je toch altijd een checken of er geen kippen zich buitengesloten hebben en of ze wel echt dicht gegaan is. Ondanks dat vind ik het wel fijn. Gaat niet zltijd helemazl goed, maar normaal zitten ze toch veilig als je niet thuis bent op het uur dat ze gaan slapen. Geeft toch wat meer vrijheid en ruimte. Als je normale werkuren hebt ben je in de winter in de ochtend al weg en in de avond nog niet thuis als ze buiten gaan, dus echt wel een handig iets om te hebben.
Door pearlsofpassion
Ik doe het nu met de hand uit noodzaak, maar hier komt zo snel mogelijk een automatisch deurtje in het nieuwe hok.

Lijkt me een strak plan zo.
Gewoon zorgen dat ze niet in je moestuinbakken kunnen. Vanzelf eruit blijven zou ik niet op rekenen. Eens er eentje dat ontdekt, heb je niets meer over. Maar dat plein erachter is heerlijk en die struiken zou ik me ook geen zorgen in maken. Lagere beplanting wel.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door