Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door pike
Lizzy schreef: do 14 nov 2024, 08:25 Ja. Ik heb dat meerdere keren wel gedaan, ook in overleg met dierenartsen. Parasietmix Inwendig vond ik altijd superrrr spul maar het recept is veranderd en naar mijn mening echt minder interessant geworden. Helaas.
Dat is dan jammer. Maar we gaan het gewoon proberen.
Door pike
Nou, het houdt niet over momenteel. Hij is al 5 dagen aan de diarree. Heb alle supplementen stopgezet en hij krijgt nu alleen clear intestine bij zijn eten.
In november ben ik dus begonnen met de diatomeeën (1 theelepel) en heeft hij 10 dagen parasietmix gehad. Zijn ontlasting werd beter, maar niet lang daarna kreeg hij diarree. Toen heb ik de diatomeeën even gestopt. Toen de diarree na 5-6 dagen over was, heb ik het even aangekeken, en toen hij een weekje stabiel bleek ben ik weer diatomeeën gaan geven en ik dacht laat ik beginnen met een halve theelepel. Maar na drie dagen was hij opnieuw aan de dunne. Was redelijk snel over die keer. Wederom gewacht tot ik zeker was dat hij mooi stabiel was en weer diatomeeen gegeven. Deze keer een kwart theelepel. Na drie dagen: weer aan de dunne. Hij heeft ook een paar keer 's ochtends in alle vroegte wat overgegeven. Dus ik weet het niet meer. Vanaf morgen ga ik drie dagen ontlasting verzamelen en maandag wegbrengen naar de da om naar Utrecht te sturen. Ik weet niet of hij op de diatomeeën reageert. Of dat hij nu een virus onder de leden heeft. Of dat hij wat van de straat gevreten heeft. Ik weet het gewoon niet.
Bob heeft dat ook maanden gehad. Steeds positief op spel en zweepwormen. Vrat ook alles van straat en ook vogelpoep en kattenpoep. Ik ben toch gewoon ff 3 maanden een pil erin gaan stoppen ipv testen. Nu was hij laatst negatief voor wormen, maar positief op giardia. Kuur gehad en die was nu negatief maar hij heeft ook heel gevoelige darmen en gaat overal van aan de diarree. Iets vettere snackjes, geitenmelk etc. Hij krijgt regelmatig probiotica poeder van de dierenarts en dat gaat goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Lizzy
pike schreef: vr 03 jan 2025, 21:30 Nou, het houdt niet over momenteel. Hij is al 5 dagen aan de diarree. Heb alle supplementen stopgezet en hij krijgt nu alleen clear intestine bij zijn eten.
In november ben ik dus begonnen met de diatomeeën (1 theelepel) en heeft hij 10 dagen parasietmix gehad. Zijn ontlasting werd beter, maar niet lang daarna kreeg hij diarree. Toen heb ik de diatomeeën even gestopt. Toen de diarree na 5-6 dagen over was, heb ik het even aangekeken, en toen hij een weekje stabiel bleek ben ik weer diatomeeën gaan geven en ik dacht laat ik beginnen met een halve theelepel. Maar na drie dagen was hij opnieuw aan de dunne. Was redelijk snel over die keer. Wederom gewacht tot ik zeker was dat hij mooi stabiel was en weer diatomeeen gegeven. Deze keer een kwart theelepel. Na drie dagen: weer aan de dunne. Hij heeft ook een paar keer 's ochtends in alle vroegte wat overgegeven. Dus ik weet het niet meer. Vanaf morgen ga ik drie dagen ontlasting verzamelen en maandag wegbrengen naar de da om naar Utrecht te sturen. Ik weet niet of hij op de diatomeeën reageert. Of dat hij nu een virus onder de leden heeft. Of dat hij wat van de straat gevreten heeft. Ik weet het gewoon niet.
Zo te lezen klikt het niet zo goed met de diatomeeënaarde.... Dat gaat 'm dan gewoon niet worden.

Sjoerd is trouwens ook al 4 dagen een beetje aan de diarree (en Sjoerd heeft echt noooooit diarree, al sinds 2 jaar niet). Zou er ook wat heersen?

Ben benieuwd hoe ie test!
Pup Lily (bijna 1 jaar) eet het liefst van alles en nog wat van de straat.
Ik was ook niet verrast dat ze 3 plusjes bij lintworm had en 1 plusje bij spoel- en haakworm. Hiervoor heb ik haar niet getest en ze is alleen bij de fokker ontwormd.

Emy (ruim 7,5 jaar) doet dit soms ook, maar veel minder.
Blijkbaar zijn dit bij haar allemaal passerende wormen: in juni 1 plusje bij zweepworm, in november had ze 1 plusje bij haakworm, maar nu heeft ze 3 plusjes bij spoelworm. Ik heb haar in juni en november niet ontwormd.

Mijn plan is nu om beide diatomeeënaarde en parasietenmix te gaan geven en over 1 maand weer een test te doen. Niet ontwormen dus.

Wat is jullie idee hierbij?
Door Lizzy
Nou, goed idee! Gewoon kijken hoe het er daarna voor staat. En dan een paar dagen voordat je poep op gaat sturen beide niet meer van straat laten eten (zodat je ook geen kans loopt dat je een passage aan het meten bent).
Ik ben vandaag begonnen.
Ze krijgen de 1ste dagen een koffielepel verdeeld over hun 2 maaltijden.
Dit wil ik 4 dagen doen en daarna verhogen naar ruim 1 eetlepel (ze wegen rond de 25 kilo).
Totaal 4 weken. Plus natuurlijk 10 dagen parasietenmix.

Niet van de straat laten eten is een uitdaging (ik heb bv kippen).

Ben heel benieuwd hoe dit uitpakt.
Zou me niets verbazen dat er een besmetting van andere wormen blijkt te zijn (omdat ze toch iets hebben gegeten).

Dan hou ik er 2x per jaar een kuur in van diatomeeën aarde en parasietenmix.

Ik hou jullie op de hoogte.
Door pike
Niet van de straat laten eten is hier een onuitvoerbare opgave. Een hond die altijd met zijn neus aan de grond loopt... Overdag lukt het nog om 99% van wat hij wil opeten te voorkomen. Hij laat ook nog eens braaf los als hij wel wat graait. Maar gezellig wandelen met de hond is het niet als je hem continue in de gaten moet hoeden. De avondronde in het donker is echt niet te doen. Zelfs met een zaklantaarn ben ik telkens te laat. Nieuwjaarsavond was drama. Paar keer zat hij met zijn neus in de mensenkots :-X >:(
Door doranto
Is zoiets geen optie? Wij gebruiken dat in de periodes dat het de spuigaten uitloopt om de gewoonte te doorbreken. Na een poosje kan ze dan weer even zonder.
Trixie-muilkorf-1-shop.jpg
Trixie-muilkorf-1-shop.jpg (135.45 KiB) 3322 keer bekeken
Door pike
doranto schreef: zo 12 jan 2025, 14:51 Is zoiets geen optie? Wij gebruiken dat in de periodes dat het de spuigaten uitloopt om de gewoonte te doorbreken. Na een poosje kan ze dan weer even zonder.

Trixie-muilkorf-1-shop.jpg
Ik heb er wel aan zitten denken, om dat in elk geval 's avondsin het donker te gaan gebruiken. Ik vrees alleen dat hij op zijn kop gaat staan om het kwijt te raken.
Door doranto
pike schreef: zo 12 jan 2025, 17:20 Ik heb er wel aan zitten denken, om dat in elk geval 's avondsin het donker te gaan gebruiken. Ik vrees alleen dat hij op zijn kop gaat staan om het kwijt te raken.
Hij zal ff moeten wennen en hij zal het waarschijnlijk niet echt leuk gaan vinden. Maar het zit heel losjes zodat ze ook nog gewoon kunnen hijgen en ook drinken. Phemke liet het eigenlijk al heel snel zitten.
Door pike
Lizzy schreef: zo 05 jan 2025, 11:38 Zo te lezen klikt het niet zo goed met de diatomeeënaarde.... Dat gaat 'm dan gewoon niet worden.

Sjoerd is trouwens ook al 4 dagen een beetje aan de diarree (en Sjoerd heeft echt noooooit diarree, al sinds 2 jaar niet). Zou er ook wat heersen?

Ben benieuwd hoe ie test!
Maandag een driedaags monster op laten sturen naar Utrecht, en álles laten testen. Dus niet alleen wormen, maar ook giardia, schimmels, gisten. Nog niet alle uitslagen zijn binnen, maar vanochtend is het eerste deel ervan binnen gekomen: Giardia positief.
Door pike
En op wormen is hij negatief getest. Er staat nog wat op kweek, dat is nog niet binnen.
Hij krijgt nu Panacur. Zojuist de eerste pillen in zijn bek gestopt.

En dan hoop ik nu dat dat gaat werken en dat hij zelf in staat is om eventuele resten zelf te overwinnen. Hij is jong en sterk. Hij is ook absoluut niet ziek. Hij is levendig, attent, alert, rent, speelt, werkt graag, drinkt goed en eet mijn portemonnee leeg (met haring en eitjes meegerekend staat hij op 4,75%).

Ik zit wel te denken nu. Laatst toen hij positief op haakworm was, is hij ontwormd én ben ik gelijktijdig begonnen met puur parasiet 10 dagen lang, knoflook en diatomeeënaarde. Hij ging toen weer netjes poepen. Maar 2 dagen nadat ik gestopt was met de puur parasiet ging het weer mis. 2 dagen geleden ben ik begonnen met zijn 2e 10-daagse kuurtje puur parasiet. (Dat is dus ná de monstername van de ontlasting). Gisteravond poepte hij tot mijn verbazing een paar keurige kleine keuteltjes. En vanochtend heeft hij 2x heel keurig gepoept. Nu vraag ik me toch af: Zou puur parasiet ook van invloed zijn op Giardia?? Of is dit puur toeval. De diatomeeën lijken geen invloed gehad op zijn giardia. Ik zit nu te twijfelen of ik ze wel of niet weer zal gaan geven, tegen wormen.
Laatst gewijzigd door pike op vr 17 jan 2025, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door doranto
Xanne heeft alleen parasietmix van Krachtig Kruid gehad en probiotica van puur toen ze een giardiabesmetting had. Toen ze negatief testte ben ik daar mee gestopt, maar bij de laatste test was het weer positief. Zolang ze echter geen symptomen heeft hoefden we niets te doen, maar ik ben voor de zekerheid toch maar weer begonnen met parasietmix en de probiotica.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door