Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Na de bedrijfswagens de eerste kneding om de personenwagens te gaan verbieden.

Steden willen zero-emissiezones óók voor personenauto’s laten gelden, minister niet blij
1 min geledenin Binnenland

Amsterdam - Meerdere gemeenten willen personenauto’s die op benzine of diesel rijden binnen afzienbare tijd gaan weren of denken daarover na. Dat kan nu wettelijk nog niet, maar een handvol steden maakt al wel plannen voor volledig emissievrij vervoer, zo blijkt uit een rondgang van De Telegraaf.
Steden als Amsterdam en Utrecht, maar ook Gouda en Eindhoven onderzoeken het volledig verbannen van benzine- en dieselauto’s uit de stad.
© ANP
Steden als Amsterdam en Utrecht, maar ook Gouda en Eindhoven onderzoeken het volledig verbannen van benzine- en dieselauto’s uit de stad.
Amsterdam, Utrecht en Eindhoven hebben al concrete plannen. Zeker Amsterdam en Eindhoven willen vanaf 2030 de strijd aanbinden met personenvervoer met een verbrandingsmotor. Andere steden denken erover na of onderzoeken de stap. De BOVAG vreest dat bewoners uit hun stad worden verbannen als de plannen toch doorgaan, omdat ze een overstap naar elektrisch niet kunnen betalen.
Staatssecretaris Chris Jansen (IenW) piekert er niet over om de wet zo aan te passen dat gemeenten personenwagens met een verbrandingsmotor kunnen verbannen. Dat laat het ministerie weten in reactie op de wens van een handvol gemeenten.
Ministerie ligt overhoop met gemeenten over zero-emissiezones
„Het is op dit moment niet mogelijk een zero-emissiezone voor personenvoertuigen in te voeren. Hiervoor zou een wetswijziging nodig zijn. De staatssecretaris is niet van plan die uit te werken”, aldus het ministerie. Dat ligt toch al overhoop met gemeenten die zero-emissiezones invoeren. Zij drukken door, terwijl Den Haag juist op de rem trapt.
Bekijk ook:
Kamer roept staatssecretaris op matje om onduidelijkheid zero-emissiezones
Deze zero-emissiezones zijn gericht op stadslogistiek. Ondernemers dus. Vanaf januari zijn steeds meer stadscentra verboden voor ondernemers met een voertuig op benzine of diesel. De Telegraaf deed navraag bij alle gemeenten die zo’n zero-emissiezone invoeren of zij ook plannen hebben om personenauto’s aan te pakken.
’Zo snel mogelijk’ emissievrij
Eindhoven en Amsterdam winden er geen doekjes om. De steden willen een volledig emissievrije stad. Liefst al in 2030. Ook Utrecht wil ’zo snel mogelijk’ naar een emissievrije stad. En dus binden ze de strijd aan met de personenauto op benzine en diesel. „De effectiefste maatregel om de luchtkwaliteit te verbeteren, is het invoeren van een nul-emissiezone voor personenauto’s” schrijft de gemeente in een beleidsnota. „We zien dit vanwege de effectiviteit wel als een interessante toekomstige maatregel.”
Bekijk ook:
Gemeenten weigeren voorstel kabinet over zero-emissiezone, ook onvrede in Kamer
De gemeente Utrecht erkent dat dit grote gevolgen heeft voor inwoners. Dat is een probleem, want slechts 6 procent van de Nederlandse personenauto’s is op dit moment elektrisch. Ook Amsterdam wil echter doorpakken, zo blijkt desgevraagd. „We willen vanaf 2030 alle mobiliteit in heel Amsterdam uitstootvrij hebben, waaronder personenauto’s”, aldus een woordvoerster, die toevoegt dat het gebrek aan landelijke regelgeving dat tegenhoudt. „We houden daarom rekening met overgangsregelingen en een latere invoeringsdatum.”
Eindhoven en Gouda
Eindhoven mikt eveneens op een uitstootvrije zone. In 2030 zouden er geen uitstotende voertuigen meer moeten rijden binnen de ring. „In 2038 is de ambitie om dit te realiseren in de gehele stad”, zegt de gemeente die eerst alle oude diesels buiten de ring gaat houden. Enschede onderzoekt eveneens of brandstofwagens geweerd kunnen worden.
Ook Gouda hint op maatregelen tegen fossiele personenwagens. „Het is niet ondenkbaar dat ook Gouda de zero-emissiezones gaat uitbreiden naar alle uitstoot veroorzakende voertuigen.” Zaanstad is evenmin concreet, maar wil wel in 2040 uitstootvrij zijn, klinkt het. Amersfoort richt zich niet op personenauto’s, maar taxi’s. „We kijken naar een zero-emissiezone voor taxi’s. Daarover heeft onze gemeenteraad ook al besloten dat deze er vanaf 1 januari 2027 komt, mits dit wettelijk mogelijk is.”
Bekijk ook:
Binnensteden steeds rommeliger door elektrische voertuigen: ’Cargobikes moeten naar de rijbaan’
Veel steden hebben nu al milieuzones waardoor bijvoorbeeld oude diesels worden geweerd. Voor het gros is een ban op alle verbrandingsmotoren nu geen item, aangezien zij met hun zero-emissiezone al de busjes van ondernemers weren. Dat zijn de ’meest vervuilende voertuigen’, schrijft een aantal.
Brancheorganisaties waarschuwen dat de burger wel de kans moet krijgen om mee te komen. „Mensen moeten niet het idee hebben dat ze worden overvallen door dit soort maatregelen”, aldus een woordvoerster van de ANWB.
’Vraag wat dit gaat oplossen’
Branchekoepel BOVAG wijst erop dat de problemen rond luchtkwaliteit niet spelen in stadscentra. „Het is dus de vraag wat een zero-emissiezone voor personenauto’s dan gaat oplossen”, aldus woordvoerder Paul de Waal. De koepel wijst erop dat driekwart van Nederland ook in 2030 nog geen stekkerwagen rijdt, en dat vaak ook niet kan betalen.
Ik heb dit ook al eerder voorbij zien komen dus mij verbaast het niks. Daarom is er vast en zeker zoveel vaagheid rondom wat ze gaan doen na 2027..... En ik heb dus al eerder voorbij zien komen dat het idee inderdaad is om alle benzine en dieselauto's te gaan weren. En binnenstad is dan ook ineens een rekbaar begrip want als ik nu kijk wat de zero emissie zone in R'dam is :-X :-X :-X :-X :-X

Ja joh. Dit is waar we met z'n alle heen gaan. Weet je, met 18 miljoen mensen (en dat zijn er gewoon 6 miljoen teveel) kun je ook de mensen in de binnenstad niet blijven vergiftigen met uitlaatgassen. Dus dat snap ik wel. Laten ze aan de andere kant bedrijven gewoon nog steeds teveel uitstoten (zoals bijv. Sterigenics. Dat is een bedrijf dat wereldwijd medische apparatuur en kleding reinigt. Tot 2010 deed het bedrijf dat ook aan de Storkstraat in Zoetermeer. Door een defect in de fabriek werd tussen 2004 en 2009 een te hoge concentratie van het kankerverwekkende ethyleenoxide uitgestoten - daar hebben wij om de hoek gewoond in die jaren :-X ). Dus tja.
Ik zie dit toch niet echt als een realistisch plan. Begin 2023 waren er in bijv. Amsterdam 220.000 personenauto's. In 2022 was minder dan 1% daarvan electrisch. Zal het nu wat meer zijn. Stel het hypothetische geval dat de wet dit toestaat én dat iedereen in staat zou zijn zijn fossiele brandstofauto te vervangen door een electrische auto, waar in hemelsnaam moeten die 200.000 auto's gaan opladen???? Of moet iedereen zijn fossiele brandstofauto aan de stadsgrens laten staan en moet hij/zij dan verder met het ov naar huis? 200.000 auto's en minimaal even zo veel mensen?
pike schreef: vr 29 nov 2024, 13:12 Ik zie dit toch niet echt als een realistisch plan. Begin 2023 waren er in bijv. Amsterdam 220.000 personenauto's. In 2022 was minder dan 1% daarvan electrisch. Zal het nu wat meer zijn. Stel het hypothetische geval dat de wet dit toestaat én dat iedereen in staat zou zijn zijn fossiele brandstofauto te vervangen door een electrische auto, waar in hemelsnaam moeten die 200.000 auto's gaan opladen???? Of moet iedereen zijn fossiele brandstofauto aan de stadsgrens laten staan en moet hij/zij dan verder met het ov naar huis? 200.000 auto's en minimaal even zo veel mensen?
Hier bouwen ze appartementen voor 3500 huishoudens. Met NUL (ja je leest het goed) parkeergelegenheid. Niks nul nada. Ze gaan er vanuit dat de mensen de Randstadrail wel gaan pakken. Ik denk dat het ze geen kont boeit, dat elektrische auto's niet kunnen laden. Met OV naar een park en ride en daar je auto pakken. Zoiets. Hier denken ze dus ook dat jonge moeders lopend naar de trein gaan met hun 3 koters, daar de trein pakken om ze naar het kinderdagverblijf te brengen en daarna met de trein naar het werk gaan. En wij roepen al 5 jaar "jullie sporen niet". Maar luisteren? Neuh. Ze zien het nu al he, dat de luchtverontreiniging in de het stadscentrum afneemt. En in de ring erom heen toeneemt.
Wat Lizzy zegt. Ook in DH worden enorme complexen zelfs wijken aangelegd met zeer beperkte/geen parkeergelegenheid. Waar de deelbakfietsen en deel(e)scooters op een centrale plek staat. Kijk maar eens naar het debacle hofstadtoren https://www.denhaagfm.nl/dhfm/4817204/v ... ofbadtoren https://www.omroepwest.nl/nieuws/483847 ... eg-blijven En het nieuwe pareltje. Parkeren in de openbare garage :-X https://aanbod.vorm.nl/theblox/nieuws/t ... te%20laden.

Ook al gehoord dan er een woonwijk komt/is (niet in DH) waar het inderdaad aan de rand parkeren is en met een shuttle bus naar je wijk a la schiphol.
ik zie nu al niet de dakdekker of andere dat soort vakmensen met hun hele handel naar de binnenstad komen in een bakfiets :biggrin2:
Laat staan dat deze mensen het geld hebben voor een elektrische bus waar dan vanwege het gewicht en lading weer een groot rijbewijs voor nodig is.
En er is nu al te weinig capaciteit op het net, en ik zie daar nog niks aan veranderen, in ieder geval niet zo snel. Dus gaat nog heel leuk worden.

Gelukkig woon ik er niet, maar in een dorp met meer paarden en koeien en schapen dan mensen ;D (ok dat is overdreven)

Maar serieus, ik lees hele stad? Geloof niet dat er zoveel mensen geld hebben voor een elektrische wagen, binnen euh 6 o wacht eerder 5 jaar? Ze zijn gewoon duurder en een hoop mensen met name ook mensen die ergens in een mindere wijk in de stad wonen hebben dat geld niet , die rijden niet persee voor de lol in hun 20 jarig oud fiatje...
Ik weet niet, ik mis altijd enige vorm van realisme met al die plannen
Lizzy schreef: vr 29 nov 2024, 09:13 Ik heb dit ook al eerder voorbij zien komen dus mij verbaast het niks. Daarom is er vast en zeker zoveel vaagheid rondom wat ze gaan doen na 2027..... En ik heb dus al eerder voorbij zien komen dat het idee inderdaad is om alle benzine en dieselauto's te gaan weren. En binnenstad is dan ook ineens een rekbaar begrip want als ik nu kijk wat de zero emissie zone in R'dam is :-X :-X :-X :-X :-X

Ja joh. Dit is waar we met z'n alle heen gaan. Weet je, met 18 miljoen mensen (en dat zijn er gewoon 6 miljoen teveel) kun je ook de mensen in de binnenstad niet blijven vergiftigen met uitlaatgassen. Dus dat snap ik wel. Laten ze aan de andere kant bedrijven gewoon nog steeds teveel uitstoten (zoals bijv. Sterigenics. Dat is een bedrijf dat wereldwijd medische apparatuur en kleding reinigt. Tot 2010 deed het bedrijf dat ook aan de Storkstraat in Zoetermeer. Door een defect in de fabriek werd tussen 2004 en 2009 een te hoge concentratie van het kankerverwekkende ethyleenoxide uitgestoten - daar hebben wij om de hoek gewoond in die jaren :-X ). Dus tja.
Exact, los je dat probleem op, los je al een hoop milieu problemen vanzelf op
Maar goed om bedrijven jaar op jaar meer winst te laten hebben hebben we meer en meer mensen nodig hoor ik, want het moet allemaal maar groeien....ik denk dat hier een miniscuul probleempje zit, dat economie maar altijd moet groeien.....het houdt een keer op en denk dat we ongeveer op dat punt zitten....Maar dan moet je het kapitalistische model omgooien, succes ::)
Ik zie nou toevallig deze kop:
Brabantse natuur moet geen ‘Tesla-reservaat voor de elite’ worden, politiek keert zich tegen autoverbod
DEN BOSCH - Een verbod op benzine- en dieselauto’s in de buurt van beschermde natuurgebieden in Brabant? ‘Absoluut onacceptabel’, zo klinkt het vrijdag in de provinciale politiek. ,,We moeten voorkomen dat de Brabantse natuur een soort Tesla-reservaat voor de elite wordt.”
(Verder mag ik niet lezen zonder abo)

Nou gezellig :-[
En direct erna dit artikel
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-fa ... nd-6981425

Eh ja eh ::)
Kaela schreef: vr 29 nov 2024, 16:02 Ik ben toch weer zo blij in het noorden te wonen. Hier heb je dit soort gekkigheden nog niet. Hier snap je toch geen letter van.
Oh, hier heb je ook wel dat soort gekkigheid in de stad. Kijk maar eens bij bereikbaarheid en parkeren bij de nieuwe wijk de suiker zijde op het oude suiker Unie terrein: https://desuikerzijde.nl/over-de-suiker ... ikbaarheid

Als je met een eerste auto mag parkeren in parkeerhub dan betaal je daar maandelijks voor. En ze willen er een treinstation realiseren maar dat is er nog niet. Ook alles om de auto te weren uit de nieuwe wijk.

Ik geloof ook dat Groningen onder de emissie vrije steden valt maar dat weet ik niet zeker. Daarvoor woon ik te veel aan de rand van de stad en het centrum is toch al enorm auto onvriendelijk ::)

En ondertussen stopt de overheid de Lelylijn weer terug in de ijskast en blijft het noorden afhankelijk van een stukje spoor bij Meppel. En blijft het dichtstbijzijnde treinstation vanaf Drachten station Heerenveen.....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door