Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ina
pearlsofpassion schreef: do 14 nov 2024, 06:34 Ik zou haar lekker genoeg laten eten Ina.
Ale, dat is mijn mening he.
Ik snap dat de meeste windhonden niet zo te krijgen zijn dat je de ribben voelt maar niet ziet. Wat bij andere honden als leidraad aangehouden wordt. Ik snap dat dat komt door hun enorme energieverbruik, wat er door de mens ingefokt is. Ik begrijp ook dat men ze vroeger voor hun fokdoel ( rennen) zo slank wou hebben omdat ze dan sneller gaan. Maar ik begrijp niet waarom dat als gezelschapshond nog steeds moet.
Het lijkt mij geen natuurlijk of gezond iets. Net zo min als het voor een lab gezond is om obees te zijn ookal is hij zo gefokt.

Dus als jouw meisje door haar leeftijd een beetje van haar ( onnatuurlijk hoog) energielevel verliest en daardoor naar een gezonder gewicht evolueert waarbij je haar ribben nog kan voelen maar net niet zien, zou ik dat gewoon toelaten ( persoonlijk zelfs toejuichen maar bon). Als ze wat zou gaan mankeren kan ze dat beetje reserve goed gebruiken.

Ik hoop dat ik je daar niet mee beledig. :-*
Ik wou het toch ook eens zeggen. Eens een andere kijk op dingen. Meestal houd ik bij zo'n dingen mijn mond. Maar bepaalde dingen zijn we bij honden zo gewend, ookal zijn ze niet logisch of gezond, omdat dat bij het ras zou horen. Maar het is goed deze soms extreme dingen die erin gefokt zijn in vraag te durven stellen.. ;)

Oh, ik geef je helemaal gelijk hoor, ik ben absoluut niet voor de afdeling 'mager' ... juist ook omdat als ze eens wat mankeren er inderdaad binnen een dag aan alle kanten de botten er uit steken.
Onze dame is hoe dan ook wat grover gebouwd, wel vrij klein maar een brede bouw en ik vond vanaf dag 1 dat ze het hongerlijden in Spanje achter heeft mogen laten.
Maar om haar op gewicht te krijgen en haar skelet dus minder zichtbaar te krijgen heeft wel heeeeeeeel veel maaltijden en heeeeeeeel veel kilo's voer gekost ;D

En ze is ook niet op dieet hoor, ik let gewoon iets meer op dat bijv. als de zwarte dame weer eens geen trek heeft, ik het nu niet laat staan omdat blondje toch wel doorvreet en dat haar eigen maaltijden wat vaker afgemeten worden ipv 'er past nog wel wat bij' ;)
Door Rales65
Ook ik ben van mening dat te dunne of te dikke honden niet altijd goed zijn. Je moet een middenweg vinden zodat je huisdier zich prettig voelt.
Door Hylos
Helemaal eens hoor.
Een hond schraal houden zodat je er mee kan paraderen want kijk eens hoe gespierd, vind ik nogal eh, triest :-X
Ze moeten gewoon zo gezond mogelijk zijn en daar hoort een beetje vet ook bij.
Als een hond in rust stilstaat hoef je geen botten te zien, vind ik. En Muis heeft een goede eetlust dus dat is bij hem prima te doen. Maar ik ken idd ook verhalen van windhonden die heel moeilijk zijn met eten en er als gratenpak bij lopen. 😅

Muis zal idd nog wel wat uitzwaren, wat extra voer helpt daar ook bij :biggrin2:
Door Ina
pearlsofpassion schreef: do 14 nov 2024, 11:35 Oh ok.
Het is dus niet dat het bewust zo gehouden wordt omdat het hoort.
Dan vind ik het prima. :thumbsupup:
:)
Haha, ik denk dat Muis nog in de fase zit 'je voert een kilo, knippert met je ogen en er is 2 kilo afgelopen' :biggrin2:

Het metabolisme bij windhonden is echt bizar en volgens mij met geen ander ras te vergelijken .... daarom heb ik Aysa voorheen ook 3 keer per dag moeten voeren, want alleen een maaltijd ophogen leverde meer poep op, maar geen kilo's.

Nu nog altijd, ze eet 2 keer per dag, want als ik haar op 1 keer per dag zet valt ze af omdat het dan gewoon niet blijft hangen.
En ze is nu echt niet meer de meest actieve hond hoor, we lopen veel, maar weinig los (want mevrouw vindt nog steeds dat ze alles op mag jagen om te killen :-X )
Maar in huis is het een kat, stuitert een aantal keer per dag door het huis om haar knuffel te vermoorden of ons de schrik op het lijf te jagen ::) ....en verder ligt ze te meuren onder haar dekentje en is verbolgen als je haar wakker maakt omdat ze in de weg ligt of omdat ze naar buiten moet voor een wandeling :roflmao:
Door Hylos
pearlsofpassion schreef: do 14 nov 2024, 11:35 Oh ok.
Het is dus niet dat het bewust zo gehouden wordt omdat het hoort.
Dan vind ik het prima. :thumbsupup:
:)
Oh nee zeker niet!! Sorry dat het zo overkwam, het was meer een verontschuldiging want zoals op die 1e foto is hij gewoon echt veel te mager. :-[
Het arme ding.
Het is mijn eerste windhond en dan moet je blijkbaar toch even schakelen.
Vos hoef je maar naar te kijken of er komt een kilo bij ::)

Ina, wat heerlijk die verhalen ;D
Het is een bijzonder ras haha.
Ze kunnen rondstuiteren en rondvliegen als de beste maar ook liggen stinken onder een dekentje als de beste. Dat laatste kom je nogal van aan zou je zeggen, maar ik geloof dat ze zelfs dán nog vetverbranden :biggrin2:
Door pike
Hylos schreef: do 14 nov 2024, 12:16 Oh nee zeker niet!! Sorry dat het zo overkwam, het was meer een verontschuldiging want zoals op die 1e foto is hij gewoon echt veel te mager. :-[
Het arme ding.

Ze kunnen rondstuiteren en rondvliegen als de beste maar ook liggen stinken onder een dekentje als de beste. Dat laatste kom je nogal van aan zou je zeggen, maar ik geloof dat ze zelfs dán nog vetverbranden :biggrin2:
Maar natuurlijk doen ze dat; bijv. de pomp draait om het bloed te laten stromen, de kachel brandt om op temperatuur te blijven, voedsel wordt verwerkt, alle functies staan aan tijdens de slaap. En dat kost allemaal energie. Ook als mens weeg je 's ochtends minder dan toen je de avond ervoor naar bed ging :biggrin2:
Door pearlsofpassion
Ja, maar dat is vocht. ;) :biggrin2:

Maar idd, ook in rust verbrand je veel energie. Vooral spieren verbranden energie. Dus gewoon spieren hebben maakt al slank, ook als je ze niet gebruikt. Al blijven ze niet lang als je ze niet vaak gebruikt natuurlijk. :P
Door Rales65
Hylos schreef: do 14 nov 2024, 12:16 Oh nee zeker niet!! Sorry dat het zo overkwam, het was meer een verontschuldiging want zoals op die 1e foto is hij gewoon echt veel te mager. :-[
Het arme ding.

Ze kunnen rondstuiteren en rondvliegen als de beste maar ook liggen stinken onder een dekentje als de beste. Dat laatste kom je nogal van aan zou je zeggen, maar ik geloof dat ze zelfs dán nog vetverbranden hier :biggrin2:
Je beschrijving klopt! Ze vliegen als superhelden en gaan liggen als bundels luiheid.
Windhonden zien er vaak mager uit, zelfs als ze in goede conditie zijn. Het belangrijkste is dat ze actief en gezond is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door