Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Helemaal eens met Frodo Quin! Zélfs als Fritzie pittiger dan helemaal normaal snauwt, dan hoort een andere hond daar niet zó heftig op in te klappen.

En wat jij beschrijft aan gedrag van Sjoerd herken ik van Oscar. Zo hoort het. En Oscar was, als wannabee onzekere stoere herder, wel een risico met reuen, maar teven waren altijd en per definitie de baas. Ik vind het juist van een ongecastreerde reu heel gek gedrag om zo op een teef te reageren. Oscar zou kruipend op de grond “ja mevrouw, sorry mevrouw, ik zal het nooit meer doen mevrouw” hebben gezegd.

Niet jezelf zo de schuld geven. Die vrouw heeft zich ronduit onbeschoft opgesteld en jij hebt er alles aan gedaan om Fritzies gedrag geen probleem voor haar hond te laten zijn.
frodo quin schreef: zo 27 okt 2024, 07:29 Ik bedoel niet dat alle ongecastreerde reutjes dat doen of de meeste. Ik bedoelde dat wanneer ik dat gedrag zag (geen grens respecteren en zelfs boos worden wanneer iemand een grens aangeeft) het elke keer een ongecastreerde reu was. Toevallig nog nooit een herder geweest. Wel bv labrador, golden,... Gelukkig nog niet vaak meegemaakt dus geen idee hoe representatief mijn ervaring is.
Oh zo! Ja, dat is mijn ervaring eigenlijk ook. Heel soms doen jonge teefjes het maar na 2 keer gewaarschuwd te zijn doen ze dit niet meer, de rest van hun leven. Is mijn ervaring.
Ik vind wel dat je veel verantwoordelijkheid bij jou en Fritzi legt. Als we hetzelfde bedoelen met snauwen is dat niet meer dan zeggen "ga weg!". Als jij met snauwen bedoeld dat Fritzi aanviel is de tegenreactie van die herder misschien wel heftig, maar wel logisch dat hij zich verdedigd. Hoe jij Sjoerd zijn gedrag beschrijft is een normale reactie.
Fritzi d'r reactie is wel echt van "oprotten jij!". Ze is ook gewoon echt wel bang van herders (en niet geheel onterecht). Nou, ik probeer tegenwoordig wel de redelijkheid te zoeken. Niet alleen maar met een roze bril op naar mijn eigen honden te kijken.
Ik vind dat je hier zelf aan victim blaming aan het doen bent. Zowel jij als Fritzi treffen hier echt geen schuld. Die persoon die bij de herder hoorde deed dat ook. Die uitspraak van die persoon is gelijk aan zeggen tegen een vrouw "als je biet aangerand wil worden moet je in de avond maar niet alleen de deur uit". Dat is echt de boel omdraaien en totaal onacceptabel.
Nou ja, eigenlijk heb je in die zin wel gelijk, Fritzi snauwde. Pittig en niet in de vorm van "ahh, als je zo lief wilt zijn, wil je dan even een stukje verder gaan lopen?" maar echt "opzouten!!!" maar meer was het niet. Zou ze dit bij een kortharige Chihuahua hebben gedaan: was daar nog geen haar van beschadigd geweest. Toen hij bovenop haar dook (en echt meteen he, in een split second) probeerde ze zich wel te verdedigen maar daar was geen houden aan. Hij dook echt bovenop haar.
Het is, al dan niet toevallig, ook mijn ervaring dat honden die zo reageren op grenzen ook mens hebben die ook niet erg respectvol tov grenzen is. Ik heb het vermoeden dat het geen toeval is en dat die mensen hun honden daar ook niet in corrigeren. Als 1 van mijn honden een grens van een andere hond niet respecteert ga ik de hond die de grens aangaf bijstaan. Los van of het een vreemde hond is of mijn andere hond.
Ja nee, ik pik dit gedrag van mijn honden ook niet. En ik zou mijn excuses minimaal 10 keer aan hebben geboden. En geprobeerd hebben ook wat troostend te zijn. Deze hond gaat nog een hoop problemen geven ben ik bang. Ik hoop dat ze niet te vaak in "mijn" bos gaan wandelen :-X
Kaela schreef: zo 27 okt 2024, 07:37 Helemaal eens met Frodo Quin! Zélfs als Fritzie pittiger dan helemaal normaal snauwt, dan hoort een andere hond daar niet zó heftig op in te klappen.

En wat jij beschrijft aan gedrag van Sjoerd herken ik van Oscar. Zo hoort het. En Oscar was, als wannabee onzekere stoere herder, wel een risico met reuen, maar teven waren altijd en per definitie de baas. Ik vind het juist van een ongecastreerde reu heel gek gedrag om zo op een teef te reageren. Oscar zou kruipend op de grond “ja mevrouw, sorry mevrouw, ik zal het nooit meer doen mevrouw” hebben gezegd.

Niet jezelf zo de schuld geven. Die vrouw heeft zich ronduit onbeschoft opgesteld en jij hebt er alles aan gedaan om Fritzies gedrag geen probleem voor haar hond te laten zijn.
Nee, ik vond het ook echt buiten proporties. Hij had best ff terug mogen snauwen, als jonge stoere God. Maar dit? Was echt buiten proporties, dat vond ik ook.

Oscar had toch best een ingewikkeld karakter? Nou, die snapt dus wel hoe het zit! Sjoerd is ook direct mea culpa.

Ik ben het niet helemaal eens hoor. Als ik had geweten dat ze achter me aan liep: had ik zo snel ik kon vooruit gefietst en was ik een zijpad verderop in gegaan. Alleen ja, ik vind dus ook dat haar hond echt heel naar gedrag heeft laten zien. Ik hoop hem echt niet meer tegen te komen.
Lizzy schreef: zo 27 okt 2024, 07:53 Nee, ik vond het ook echt buiten proporties. Hij had best ff terug mogen snauwen, als jonge stoere God. Maar dit? Was echt buiten proporties, dat vond ik ook.

Oscar had toch best een ingewikkeld karakter? Nou, die snapt dus wel hoe het zit! Sjoerd is ook direct mea culpa.

Ik ben het niet helemaal eens hoor. Als ik had geweten dat ze achter me aan liep: had ik zo snel ik kon vooruit gefietst en was ik een zijpad verderop in gegaan. Alleen ja, ik vind dus ook dat haar hond echt heel naar gedrag heeft laten zien. Ik hoop hem echt niet meer tegen te komen.
Dat laatste snap ik helemaal hoor! Dat is meer naar jezelf dat je er meer aan had willen doen. Omdat het helaas nou eenmaal zo is dat er zoveel van dit soort honden en baasjes rondlopen.

En ja Oscar had een ingewikkeld karakter. Maar met enigszins normale honden kon hij altijd prima uit de voeten. En als honden waar het niet mee matchte (meestal de “ik ben onzeker maar doe alsof ik stoer ben” reuen) onder controle waren kon hij dat ook prima handelen. Op de barfplaats wandeling was direct duidelijk dat hij en Gijs niet samen gingen. Maar Gijs kon loslopen, omdat zowel Eelke als Kim er scherp op waren en hem niet naar Oscar lieten komen. En Oscar liep aan de lijn en wist ik hoef (en mag) er nu niets mee. We hebben 2 uur gewandeld zonder onvertogen woord. Dat is je verantwoording nemen.
WTF!!! :'( :'( :'( :'( De schrik, de angst, ik voel zo met je mee!!
Ja het risico is er maar he ook al ga je in aanlijngebied lopen ook dan gebeurt dit.
En het hondje van mijn buren is doodgebeten in de woonwijk dus dat is echt een no brainer deze opmerking!

Nou in dit geval geldt zo baas zo hond!

Greep Sjoerd niet in dan?

Heel veel sterkte voor jullie beide! Dit dreunt echt nog wel even door!
Cindy de Wolf schreef: zo 27 okt 2024, 10:54 WTF!!! :'( :'( :'( :'( De schrik, de angst, ik voel zo met je mee!!
Ja het risico is er maar he ook al ga je in aanlijngebied lopen ook dan gebeurt dit.
En het hondje van mijn buren is doodgebeten in de woonwijk dus dat is echt een no brainer deze opmerking!

Heb hetzelde meegemaakt met een Duitse herder die uit het niets mijn zeer sociale nooit uitvallende bordercollieteefje van bijna 15 jaar aanviel. Gelukkig greep toen onze Harrie meteen in, anders was het slecht met haar afgelopen.
Soms maakt het helemaal niet uit of de andere hond snauwt of niet.
Cindy de Wolf schreef: zo 27 okt 2024, 10:54 WTF!!! :'( :'( :'( :'( De schrik, de angst, ik voel zo met je mee!!

Ik loop (fiets) met Fritzi een kleiner stukje (3 km). Sjoerd was kilometers aan het vreten met Leo.... (8 km - Fritzi redt dat niet meer sinds de nekhernia). Sjoerd had anders zeker te weten in gegrepen want hij is erg vriendelijk maar kom niet aan zijn meisje.

Dank je! Ja, dit dreunt nog wel even door. Ik ben vandaag echt schichtig door dat bos gereden :-X
sam28 schreef: zo 27 okt 2024, 10:42 Hoe gaat het nu met Fritzi? Heeft ze pijn van de hernia?
Het valt Godzijdank mee, ze heeft geen nek hernia aanval gehad.

Ik heb haar geen pijnstiller gegeven. Wel pYnmix en dan wat meer. Ik was te bang dat ze zichzelf te stoer zou vinden en zichzelf voorbij zou rennen op de Metacam.
doranto schreef: zo 27 okt 2024, 11:21 Heb hetzelde meegemaakt met een Duitse herder die uit het niets mijn zeer sociale nooit uitvallende bordercollieteefje van bijna 15 jaar aanviel. Gelukkig greep toen onze Harrie meteen in, anders was het slecht met haar afgelopen.
Soms maakt het helemaal niet uit of de andere hond snauwt of niet.
OMG :o :'( . WTF is dit voor lijp gedrag??? Fijn dat ze beschermd werd door Harrie :-*
Zoals Kaela zegt, dat je het had willen voorkomen snap ik helemaal. Ik blokkeer een onbekende aankomende hond ook altijd als ik daar de gelegenheid voor heb. Je beschermt elkaar gewoon als je samen uit bent. Maar je kan nooit alles weten of gezien hebben. Je kan nooit alles voorkomen. Scheelt al een hoop als iedereen een beetje uitkijkt. Je hebt ook geen ogen in jouw rug he
Ach Lizzy toch....wat een ongelooflijke k*'t gebeurtenis!
Ook ik vind het niet normaal hoe deze herder, en eigenaar, reageerde...
Mijn zus heeft een DH en die kan naar reuen soms best lastig uit de hoek komen maar een teefje, groot of klein, hoeven maar naar hem te kijken en hij verschuilt zich achter mijn zus.
Ik hoop dat Fritzi er geen terugval van krijgt en dat jij dit ook snel wat van je af kan zetten :-*

Lizzy schreef: Het valt Godzijdank mee, ze heeft geen nek hernia aanval gehad.

Ik heb haar geen pijnstiller gegeven. Wel pYnmix en dan wat meer. Ik was te bang dat ze zichzelf te stoer zou vinden en zichzelf voorbij zou rennen op de Metacam.
Wat een opluchting dat dit geen nek hernia aanval geeft getriggerd zeg!
Goed datvje wat meer pYnmix hebt gegeven, zou ik ook gedaan hebben.
Ze zal wel flinke spierpijn hebben ben ik bang?

En inderdaad ik zou minstens 10 keer mijn excuses hebben aangeboden, maar ik zou als baas van de herder toch ook achteraf graag willen weten hoe het gaat met Fritzi. Maar blijkbaar is dit de bestelling van veel mensen tegenwoordig.

Bij mij was het andersom, ik heb Billie altijd vast want Billie wil iedereen begroeten. En dan ongeveer een half uur lang. Wij zaten op dat bungalowpark.
En zo'n stom iets, het wasrek viel om, dus ik liep naar buiten en doe gelijk de deur achter mij dicht. Stom, want niet goed en Billie is houdini dus die kwam buiten. En er loopt net een stel met oudere zoon en hond voorbij. Billie rent er heen, dus ik er achteraan. Billie doet helemaal niets, maar ze liep enthousiast naar die mensen. En zie haar dan maar weg te krijgen want ze is watervlug. Ik bied gelijk al uitgebreid mijn excuses aan en die vrouw blijft maar schreeuwen tegen mij. Dat honden niet los mogen, dat ik hem bij mijmoet houden, dat ze anders wel een schop verkoopt en ga zo maar door.
Ik heb denk ik 10 keer mijn excuses aangeboden, werd volledig verstuur, want flinke burnout. Uiteindelijk had ik Billie, puur doordat ik in paniek raakte want dat voelt Billie. En nog bleef die vrouw boos doorgaan. Tot haar zoon zei dat het zo wel genoeg was. Dus het kan ook andersom, je bied gelijk je excuses aan en doet alles wat je kan en dan zo'n reactie.

Maar anyway, hoe gaat het nu met jou? Ben je iets rustiger nu fritzi de nacht zo goed is doorgekomen? En neem het jezelf niet kwalijk! Dit was niet aan jou!
Een dikke knuffel. Afbeelding
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door