Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tess06
Hoi lizzy,
Hoe vaak voerde jij je pups,
Was dat 1 x per dag een volle schaal. Of een x aantal keer per dag zoveel % van hin lichaamsgewicht..
En vanaf wanneer gaat moeder minder krijgen?
Door Lizzy
tess06 schreef: vr 04 okt 2024, 15:15 Hoi lizzy,
Hoe vaak voerde jij je pups,
Was dat 1 x per dag een volle schaal. Of een x aantal keer per dag zoveel % van hin lichaamsgewicht..
En vanaf wanneer gaat moeder minder krijgen?
Dat hangt er ook wel zeer van af hoeveel en hoe vaak ze nog bij moeders drinken. Als ze niet/nauwelijks meer bij moeders drinken, dan moeten de pups echt vaak gevoerd worden. Ik voerde ze wel 6 keer per dag. Op een week of 6 voerde ik ze 5 keer per dag. Hun maagjes zijn nog heel mini. Meestal zijn teven ook net na het zogen nog erg dun. Dus dan blijf je haar meer geven. Maar hoe meer de pups vast voer eten en hoe minder ze zoogt: hoe minder je haar ook eten gaat geven. Maar doe het op het oog. Zolang ze dun is, lekker genoeg blijven voeren.
Door tess06
Ze zijn pas 5 weken, en drinken nog regelmatig bij moeder. Maar hoe vaak geen idee, overdag sowieso 4 x dat ik het zie.
S nachts geen idee
Door Lizzy
Het idee is natuurlijk dat ze steeds minder bij ma gaan drinken (af en toe een slokkie) en steeds meer vast voedsel gaan eten. Want over 3 a 4 weken vliegen ze uit, neem ik aan. En dan moeten ze volledig op de vaste voeding staan. Dus dan moet je de pups meer eten gaan geven. Dan gaan ze vanzelf minder drinken. Pups eten (als ze afgespeend zijn en dus alleen nog een slokkie af en toe drinken) zo maar 10% van het lichaamsgewicht op een dag. OK, er zijn er die dat echt niet redden, 10%. Die van mij wel hoor ;D . Maar ik zou dus vanaf nu gaan meerderen met vast voer, zodat ze op 6 weken ongeveer die 10% van het lichaamsgewicht eten. Over 5 maaltijden verspreid op een dag.

Wat wegen ze nu? Een kilo of 2,5 ? Zo ja, moet je ze richting de 250 gram per pup per dag gaan voeren, over 5 maaltijden per dag. En dan een ruime hoeveelheid in 1 of 2 troggen gooien zodat ze niet om eten hoeven te vechten en er iets over blijft. Met 10% zit je meestal op een hoeveelheid dat ze zich vol eten en er wat over blijft.

Dit geldt natuurlijk voor verse voeding, niet voor brokjes (brokjes weet ik niet hoe je afspeend en hoeveel je geeft).
Door tess06
Lizzy schreef: vr 04 okt 2024, 17:09 Wat wegen ze nu? Een kilo of 2,5 ? Zo ja, moet je ze richting de 250 gram per pup per dag gaan voeren, over 5 maaltijden per dag. En dan een ruime hoeveelheid in 1 of 2 troggen gooien zodat ze niet om eten hoeven te vechten en er iets over blijft. Met 10% zit je meestal op een hoeveelheid dat ze zich vol eten en er wat over blijft.
Maar als ik twee volle troggen neerzet.
moeten ze de rest van de dag dan nog steeds 4 x voer krijgen?
Door Lizzy
tess06 schreef: za 05 okt 2024, 16:46 Maar als ik twee volle troggen neerzet.
moeten ze de rest van de dag dan nog steeds 4 x voer krijgen?
Je moet de totale hoeveelheid voer over 5 maaltijden verdelen. Als het goed is hebben ze dan allemaal genoeg. De daghoeveelheid dus niet in 1 keer geven.
Door Lizzy
OK, we nemen voor het gemak even 3 kg per pup qua lichaamsgewicht. Bij 10% van het lichaamsgewicht eten ze 300 gram per dag per pup. 300 gram gedeeld door 5 maaltijden is zo rond de 60 gram. Per pup. Dus maal 7 pups : stort je 420 gram in de trog voor alle 7 pups. En dat 5 keer per dag, verspreid over de dag.

Toch? En ik denk dat er dan wat over moet blijven, zeker bij de laatste maaltijden.
Door tess06
Pups aten zich een slag in de ronte.
1 kilo ging schoon op, en dan nog steeds het eten van mama willen stelen.
Alles is uitgevlogen op 1 na.
Zij krijgt nu echte barf .
Bot van kip en kwartel.
Rest denk ik nog te zwaar( dus bot nog malen)?
20241027_052121.jpg
20241027_052121.jpg (4.85 MiB) 2083 keer bekeken
Twirre met mama Teun
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door