Ina schreef: ↑di 27 aug 2024, 18:21 "er bestaat geen aparte wetgeving (meer) voor windhonden. Dus … ja, u mag uw galgo los laten lopen, maar u zult net zoals u dat met iedere andere hond dient te doen, rekening moeten houden met de flora- en faunawet en eventuele algemene plaatselijke verordeningen (APV's)"Wat zijn lange honden? Nog nooit gehoord.
Vroeger was het wel verboden om de zogenaamde 'lange honden' los te laten lopen en konden ze ook inbeslag worden genomen als 'werktuig'.
Dat is gelukkig aangepast, tegenwoordig mogen ze los (en zijn de eigenaren hopelijk zelf slim genoeg om te weten dat ze met een jachthond lopen)
Over windhonden en loslopen. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat hun windhond prima los kan en met goede training ook niet achter wild aangaat of er onmiddellijk staat als ze roepen. Ik zeg dat er even bij omdat ik al gemerkt heb dat niet iedereen het zelfde idee heeft over "prima los kunnen". Bij mijn ex in de buurt woont zelf een man die zijn whippets nog nooit een lijn had aangedaan. Liepen zowel te voet als te paard, in verkeer of in veldwegen goed mee. Die honden zijn wel volledig zonder lijn opgevoed dus genoeg oefening van kleins af.