Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Ina schreef: di 27 aug 2024, 18:21 "er bestaat geen aparte wetgeving (meer) voor windhonden. Dus … ja, u mag uw galgo los laten lopen, maar u zult net zoals u dat met iedere andere hond dient te doen, rekening moeten houden met de flora- en faunawet en eventuele algemene plaatselijke verordeningen (APV's)"

Vroeger was het wel verboden om de zogenaamde 'lange honden' los te laten lopen en konden ze ook inbeslag worden genomen als 'werktuig'.
Dat is gelukkig aangepast, tegenwoordig mogen ze los (en zijn de eigenaren hopelijk zelf slim genoeg om te weten dat ze met een jachthond lopen)
Wat zijn lange honden? Nog nooit gehoord.

Over windhonden en loslopen. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat hun windhond prima los kan en met goede training ook niet achter wild aangaat of er onmiddellijk staat als ze roepen. Ik zeg dat er even bij omdat ik al gemerkt heb dat niet iedereen het zelfde idee heeft over "prima los kunnen". Bij mijn ex in de buurt woont zelf een man die zijn whippets nog nooit een lijn had aangedaan. Liepen zowel te voet als te paard, in verkeer of in veldwegen goed mee. Die honden zijn wel volledig zonder lijn opgevoed dus genoeg oefening van kleins af.
Door kiara
Ina schreef: di 27 aug 2024, 18:21 "er bestaat geen aparte wetgeving (meer) voor windhonden. Dus … ja, u mag uw galgo los laten lopen, maar u zult net zoals u dat met iedere andere hond dient te doen, rekening moeten houden met de flora- en faunawet en eventuele algemene plaatselijke verordeningen (APV's)"

Vroeger was het wel verboden om de zogenaamde 'lange honden' los te laten lopen en konden ze ook inbeslag worden genomen als 'werktuig'.
Dat is gelukkig aangepast, tegenwoordig mogen ze los (en zijn de eigenaren hopelijk zelf slim genoeg om te weten dat ze met een jachthond lopen)
O gelukkig maar
Kon vroeger iemand met dacht galgo en mocht niet los ( van de wet) die mocht rennen uitleven in binnen manege
Door Ina
frodo quin schreef: di 27 aug 2024, 19:52 Wat zijn lange honden? Nog nooit gehoord.

Over windhonden en loslopen. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat hun windhond prima los kan en met goede training ook niet achter wild aangaat of er onmiddellijk staat als ze roepen. Ik zeg dat er even bij omdat ik al gemerkt heb dat niet iedereen het zelfde idee heeft over "prima los kunnen". Bij mijn ex in de buurt woont zelf een man die zijn whippets nog nooit een lijn had aangedaan. Liepen zowel te voet als te paard, in verkeer of in veldwegen goed mee. Die honden zijn wel volledig zonder lijn opgevoed dus genoeg oefening van kleins af.
'Lange honden' zijn honden die op zicht jagen en hard genoeg kunnen lopen om ook effectief de prooi te kunnen pakken/doden.
Het is een term waar ze alle windhondachtigen (dus ook de kruisingen) mee bedoelen.

En met 'tegenwoordig mogen ze los' bedoelde ik niet dat ze mogen jagen, dat is nog steeds voor elke hond verboden .... maar je raakt nu niet meer je brave windhond kwijt als die buiten het broedseizoen keurig naast je loopt zonder lijn .... en dat kon vroeger wel als je de verkeerde boswachter tegen kwam.
Door frodo quin
Ina schreef: di 27 aug 2024, 21:21 'Lange honden' zijn honden die op zicht jagen en hard genoeg kunnen lopen om ook effectief de prooi te kunnen pakken/doden.
Het is een term waar ze alle windhondachtigen (dus ook de kruisingen) mee bedoelen.

En met 'tegenwoordig mogen ze los' bedoelde ik niet dat ze mogen jagen, dat is nog steeds voor elke hond verboden .... maar je raakt nu niet meer je brave windhond kwijt als die buiten het broedseizoen keurig naast je loopt zonder lijn .... en dat kon vroeger wel als je de verkeerde boswachter tegen kwam.
Ah, dus echt specifiek windhonden of kruisingen? Ridgeback valt bv zowel onder zichtjager als geur, maar die vallen er dan niet onder vermoed ik?

Ik bedoelde niet dat het legaal is om te jagen voor eender welk ras. Deel twee was eigenlijk niet specifiek naar jou bedoeld maar als rezctif op het gehele topic, namelijk dat ik toch van best wel wat windhonden heb gehoord die wel goed los kunnen (en dus ook niet jagen of goed genoeg luisteren zodat hun mens het kan verhinderen). Mijn idee is dat ras ook niet alles zegt.
Door Ina
Was ook niet persoonlijk opgevat hoor :) ... en zoals ook zei, ik ken ze ook en kijk het met enige jalouzie aan ;D

Die van ons is gewoon onbetrouwbaar zonder lijntje en met haar idee dat alles jaagbaar is .... ik ben ondertussen een volleerd boswachter want ik moet alles spotten voordat zij het ziet ...of tenminste haar lichaamstaal kunnen lezen om te weten dat er 'iets' is.

Het grappige is dat zij ook echt alles ziet, een poes op het balkon op 3 hoog....Misty heeft geen idee, maar Aysa zal daarna elke wandeling die daar langs gaat het balkon in de gaten houden, want vergeten doet ze ook niets.
Terwijl zij eigenlijk wel het beste luistert en een betere recall heeft .... zolang er niks te klieren valt, want dan is het over en uit en is ze onbereikbaar tot ze haar doel bereikt heeft en dan zelfs zal proberen in een boom te klimmen waar ze net een kat in heeft gejaagd (en ook die boom de komende wandelingen zal blijven inspecteren want wie weet ..... ::) ) .... ze jaagt zelfs in water ook al zwemt ze als een bouwvakker, het zal haar er niet van weerhouden een poging te doen om ook daar het snelste te zijn.

En het is zo jammer, want ze maakt het zichzelf moeilijk ... maar het is zoals het is, ze is al 12 jaar heel gelukkig op ons bankstel en komt verder niks tekort (al zal zij het daar soms misschien niet helemaal mee eens zijn :biggrin2: )
Door kiara
Nou ook ik ben inmiddels bijna volleerd boswachter ::)
Mevr de herder vind het nl een erg leuk spelletje om bv een hert/ ree / haas achteraan te rennen. Dus meestal ben ik op tijd en gaat ze vast. Zeker nu het alweer vroeger donker wordt :(
En heb haar lichaamstaal ook in de smiezen, neus omhoog en dan neus volgen( als ik te laat ben)
Dus tja denk dat de meeste honden het wel doen , als ze de kans krijgen.
Uh Oja de poedel van mij is officieel een jachthond maar doet niet mee met dit spelletje, totaal geen jacht instinct :biggrin2:
Of ze is bang voor vieze voeten ;D
Maar ik wil het niet hebben dat ze het doet
Door kiara
Ik ken iemand op TikTok die een Grand Basset Griffon Vendeen heeft
Zo’n leuke hond. En wat ik lees erover best leuk karakter
Foto even gepikt van Google
Bijlagen
IMG_0859.png
IMG_0859.png (1.76 MiB) 779 keer bekeken
Door Lizzy
Siberienne schreef: di 27 aug 2024, 17:22 Is de podenco maneto eigenlijk al eens langs gekomen? Als optie? Geen echt ras, wel klein, weinig vachtonderhoud. Maar misschien al lang geweest en afgeserveerd ;) dan gewoon negeren dit.
Deze kende ik nog niet. Maar wel onderzoek gedaan naar de Portugese Podenco Pequino. Best een leuk hondje maar de reutjes zijn vrij pittig en er is zoooo moeilijk aan te komen. Daar heb ik ook geen zin meer in, om voor mijn hond naar de andere kant van de wereld te moeten. Ik denk dat dat ook een beetje met de podenco maneto is.
Door Lizzy
Hylos schreef: di 27 aug 2024, 14:43 Ik doelde er ook niet op dat je 100 km/u moest steppen hoor ;D ;D
Het zijn sprinters, geen marathon lopers. Ik denk dat je de meeste Whippets er geen plezier mee doet ze (lang) naast een step of fiets te laten rennen. Ze zijn erg explosief maar niet overmatig vol energie of zo.
Onze tuin is heel groot (3000m2) maar bij de oppas is de tuin mini en daar is hij ook altijd bekaf. Hij speelt met andere hondjes en rennen kun je ook wel door de mini tuin, het huis weer in, de bank over, via de stoel en dan in je mandje ploffen. :cool:

Ze zijn niet high maintenance! En ze kunnen echt wel los hoor. Meteen doen en oefenen met veel snoep. Ze blijven van nature graag bij je dus als je een stuk hebt waar het even kan.. mep je daar 20 x een tennisbal heen en weer en dan wandel je aangelijnd lekker verder. :P

Zal wel eerlijk zeggen dat ik het wel een nadeel vind dat Muis in spel ook getriggerd wordt door beweging en lang niet alle honden die manier van spel leuk vinden. Whippets kunnen wat opdringerige pestkoppen zijn zegmaar, vooral de renlijnen. Maar ik ken ze ook die dat totaal niet hebben. Oh en het aanhankelijke is lief en leuk maar alleen zijn is niet zijn ding (hij kan het inmiddels prima een paar uren gelukkig) en ze lopen je overal achterna. Das wel echt een Whippet dingetje.
Ja, dit is mij ook wel opgevallen en ik heb ook wel mijn twijfels of Sjoerd het spel van de Whippet leuk vindt. Sjoerd speelt heel graag maar dat is wel een beetje op de recht toe recht aan manier. Hij heeft daarin niet zoveel fantasie en als een hond afwijkt van wat hij leuk vindt, loopt ie door. Vindt hij er geen pest meer aan.

En als Sjoerd mocht kiezen was het gewoon heel simpel. Dan kwam er een Jack Russell Terrier. Die vindt hij leuk.
Door Lizzy
kiara schreef: wo 28 aug 2024, 08:23 Ik ken iemand op TikTok die een Grand Basset Griffon Vendeen heeft
Zo’n leuke hond. En wat ik lees erover best leuk karakter
Foto even gepikt van Google
Ja, die vind ik dus te groot :biggrin2: . Maar wij vinden de Petit Basset Griffon Vendeen dus ook heel leuk.
Door kiara
Lizzy schreef: wo 28 aug 2024, 08:47 Ja, die vind ik dus te groot :biggrin2: . Maar wij vinden de Petit Basset Griffon Vendeen dus ook heel leuk.
Valt toch wel mee kwa grootte
Ja lang wel :biggrin2:
Zijn zo grappig
Door Lizzy
kiara schreef: wo 28 aug 2024, 11:21 Valt toch wel mee kwa grootte
Ja lang wel :biggrin2:
Zijn zo grappig
Ik wil een hond van ongeveer 10 kg, daar valt deze toch echt hartstikke buiten.
Door kiara
Lizzy schreef: wo 28 aug 2024, 12:38 Ik wil een hond van ongeveer 10 kg, daar valt deze toch echt hartstikke buiten.
Oei dat wordt dan echt stuk kleiner als een dalmatiër
Door Cathelijn
Lizzy schreef: wo 28 aug 2024, 12:38 Ik wil een hond van ongeveer 10 kg, daar valt deze toch echt hartstikke buiten.
Een trekkend hondje van 10 kg is wel een stuk minder relaxed dan een niet trekkende hond van 18 kg :cool:
Door Lizzy
Cathelijn schreef: wo 28 aug 2024, 14:48 Een trekkend hondje van 10 kg is wel een stuk minder relaxed dan een niet trekkende hond van 18 kg :cool:
Ja, maar ik heb alleen nog maar sleurende honden gehad in mijn leven dus kennelijk ben ik ook niet erg goed in het niet aanleren of afleren ervan. En een trekkende hond van 18 kilo is minder relaxed dan een trekkende hond van 10 kg :biggrin2: .
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door