Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door _Sandra_
Hallo,

ik ben lang weg geweest, maar ik kom terug ivm nieuwe pup.
In plaats van BARF wil ik nu KVV gaan voeren. Het werk dat bij BARF komt kijken past momenteel niet in mijn leven. Ik merk dat ik het nu minder makkelijk vindt dan toen ik nog een stuk jonger was, haha.

Dat terzijde. Pup van bijna 12 weken zit vanuit de fokker op Prins Procare Perfect Start Puppy & Junior, geperste brok.
Ik wil over gaan op KVV, ik heb voor nu de merken uitgezocht;
- Carnibest Natuurvoer Puppy
- Runner Puppymix
- Degomeat puppy compleet

Ik ga beginnen om 1 van de 4 maaltijden te vervangen en zo uitbreiden.

Wat vinden jullie van deze keuze aan merken?

En kan ik nog iets toevoegen voor meer compleet? Ei 1 x week, een klein visje 1 x week? Kleine stukjes gekookte groenten ter smaakuitbreiding?
Of juist wat Bokashi en/of Veendrenkstof?
De winkel in het dorp verkoop ook Ijslands zeewier...

Groetjes Sandra
Door Lizzy
_Sandra_ schreef: zo 18 aug 2024, 11:46 Hallo,

ik ben lang weg geweest, maar ik kom terug ivm nieuwe pup.
In plaats van BARF wil ik nu KVV gaan voeren. Het werk dat bij BARF komt kijken past momenteel niet in mijn leven. Ik merk dat ik het nu minder makkelijk vindt dan toen ik nog een stuk jonger was, haha.

Dat terzijde. Pup van bijna 12 weken zit vanuit de fokker op Prins Procare Perfect Start Puppy & Junior, geperste brok.
Ik wil over gaan op KVV, ik heb voor nu de merken uitgezocht;
- Carnibest Natuurvoer Puppy
- Runner Puppymix
- Degomeat puppy compleet

Ik ga beginnen om 1 van de 4 maaltijden te vervangen en zo uitbreiden.

Wat vinden jullie van deze keuze aan merken?

En kan ik nog iets toevoegen voor meer compleet? Ei 1 x week, een klein visje 1 x week? Kleine stukjes gekookte groenten ter smaakuitbreiding?
Of juist wat Bokashi en/of Veendrenkstof?
De winkel in het dorp verkoop ook Ijslands zeewier...

Groetjes Sandra
OK, ik ga het eerlijk zeggen. Sinds Carnibest over is genomen door een Zweeds groot bedrijf: zou voor mij reden zijn om het niet meer te voeren. Daarnaast heeft jouw pup geen puppy versie nodig, van geen enkele KVV. Want als het goed is: is de samenstellen van puppyvoer en niet-puppyvoer gelijk. Bij Carnibest is dat zo, het is alleen fijner gemalen. Tot paté. En dat heeft een pup op deze leeftijd niet meer nodig, dat is leuk als je ze af gaat spenen op 4 weken (en dan is het ook niet leuk want pups kunnen op 4 weken leeftijd al complete konijnkarkassen eten).

Runner bevat: Kip 51% (vel, bevleesd rugdeel, spiervlees), rundvlees 39% (pens, nier, long, spiervlees, lever), bietenpulp, courgette, rode biet, wortel, zonnebloemolie, zalmolie, mineralen.

En vanwege vetgedrukte zou ik geen Runner voeren. In zonnebloemolie zit omega 6 en dat is ontstekingsbevorderend en zit al in hoge mate in de voeding (van nature aanwezig). Het bevat ook vitamine E maar er zijn betere manieren om vitamine E aan hondenvoeding toe te voegen (bijv. door D-alfa-tocoferol toe te voegen maar ja, dat is duur...). Zalmolie is afkomstig uit gekweekte zalm. Het bevat minder omega 3 vetzuren als wilde zalm, het bevat veel minder vitamine D en gekweekte zalm om het maar onomwonden te zeggen is gewoon smerige troep (arme vissen ook). En bietenpulp....?

Degomeat puppy compleet: tja, weer die zalmolie....
Door _Sandra_
Dank voor je reactie. Ik heb het uitgezocht via voerwijzer.com...

Wat voor merken zou jij dan aanraden Lizzy? Minimaal 5 verschillende diersoorten en dan liever geen of weinig kip of rund.
Welk % calcium houdt jij aan voor een KVV?

Moet je wel Vitamine E bijvoeren? Maar ik deed ik met BARF vroeger ook nooit? Er zijn 4 soorten Vitamine E trouwens... Geld is voor mij geen probleem als het nodig mocht zijn.
Door Lizzy
_Sandra_ schreef: zo 18 aug 2024, 18:37 Dank voor je reactie. Ik heb het uitgezocht via voerwijzer.com...

Wat voor merken zou jij dan aanraden Lizzy? Minimaal 5 verschillende diersoorten en dan liever geen of weinig kip of rund.
Welk % calcium houdt jij aan voor een KVV?

Moet je wel Vitamine E bijvoeren? Maar ik deed ik met BARF vroeger ook nooit? Er zijn 4 soorten Vitamine E trouwens... Geld is voor mij geen probleem als het nodig mocht zijn.
Ik kijk niet naar calcium. Om de simpele reden dat ik een KVV kies zonder premix, met alleen gemalen bot en ik wissel merken en diersoorten af. En ik vind merken als Tammenga, KB Raw, Barf Menu, Bandit, wel in de top staan. Sommige versies van Alroda vind ik ook goed. Maar goed, wel op voorwaarde dat je ook deze merken dus afwisselt. Bandit stopt maiskiemolie in de KVV voor vitamine E. Ik vind dat je KVV sowieso niet moet voeren (BARF ook niet) zonder groenten. En ik vind dat je ook dingen als rauwe eieren moet voeren. En daarmee is het de vraag of je hond voldoende vitamine E binnen krijgt, dat wel. Het is echter ook de vraag hoeveel jouw hond nodig heeft (en dit is echt afhankelijk van de individuele hond dus al die mensen die nu schreeuwen dat er premix in de KVV moet zitten: ::) - een synthetische premix is echt mega ongezond!). Je kunt af en toe een paar druppeltjes tarwekiemolie aan je hond geven (handiger om dan capsules te kopen want een flesje tarwekiemolie is kort houdbaar na openen). Je kunt ook dit lijstje bestuderen:

https://www.ahealthylife.nl/de-top-12-v ... itamine-e/

En dan voedingsmiddelen geven waar vitamine E in zit. Avocado is niet giftig voor de hond!! En super gezond, ook de vetten die in de avocado zitten. Morengapoeder is ook hot en bevat ook vitamine E.
Door _Sandra_
Oh ja natuurlijk! Wat goed dat je dat zegt. Ik probeer namelijk binnen ons gezin ook zoveel mogelijk zooivrij te zijn, dus dat wil ik voor de pup natuurlijk ook!
Er hoeft natuurlijk geen premix in te zitten, want dat zit in BARF ook niet. Het leek me alleen even gemakkelijker om op te starten om dan vervolgens verder uit te gaan pluizen. Maar chemisch, nee inderdaad, daar willen wij juist heel bewust vanaf.

En ik wil zeker voor een natuurlijke calciumbron gaan. Maar waarom zou een hond Vit e tekort krijgen bij KVV en niet bij BARF?

Sommige varianten van Alroda vind je ook goed, waar kijk jij dan naar als ik vragen mag?

Dank je alvast voor je betrokken reacties.
Door Lizzy
_Sandra_ schreef: ma 19 aug 2024, 15:30 Oh ja natuurlijk! Wat goed dat je dat zegt. Ik probeer namelijk binnen ons gezin ook zoveel mogelijk zooivrij te zijn, dus dat wil ik voor de pup natuurlijk ook!
Er hoeft natuurlijk geen premix in te zitten, want dat zit in BARF ook niet. Het leek me alleen even gemakkelijker om op te starten om dan vervolgens verder uit te gaan pluizen. Maar chemisch, nee inderdaad, daar willen wij juist heel bewust vanaf.

En ik wil zeker voor een natuurlijke calciumbron gaan. Maar waarom zou een hond Vit e tekort krijgen bij KVV en niet bij BARF?

Sommige varianten van Alroda vind je ook goed, waar kijk jij dan naar als ik vragen mag?

Dank je alvast voor je betrokken reacties.
Nee, dat was niet duidelijk: dat is bij beide alleen voeren de mensen die BARF voeren in de regel wel groenten, eieren, gemalen pitten en zaden en mensen die KVV voeren moeten vaak zelfs bewogen worden om wat gekookte groenten van hun eigen menu aan de hond te geven. Dus daar zit wel verschil.

Ik vind Alroda lam bijv. goed. Beter dan KB Raw lam. En ik vind Alroda wilde eend goed. En de wilde gans. Ja, waar ligt dat aan... Ik ben op zich niet zo dol op Alroda omdat het een niet bio merk is van DARF. Maar DARF is ook al niet bio. Dus ik snap niet zo goed wat het bedrijf zit te klooien. En dus beperk ik ook Alroda (ook omdat die 250 grams verpakkingen uien zijn en omdat de prijs echt :-X :-X :-X is maar ik kan niet ontkennen dat sommige KVV's best heel goed zijn qua structuur en hoe Sjoerd er op reageert).
Door frodo quin
Lizzy schreef: di 20 aug 2024, 08:35 Nee, dat was niet duidelijk: dat is bij beide alleen voeren de mensen die BARF voeren in de regel wel groenten, eieren, gemalen pitten en zaden en mensen die KVV voeren moeten vaak zelfs bewogen worden om wat gekookte groenten van hun eigen menu aan de hond te geven. Dus daar zit wel verschil.

Ik vind Alroda lam bijv. goed. Beter dan KB Raw lam. En ik vind Alroda wilde eend goed. En de wilde gans. Ja, waar ligt dat aan... Ik ben op zich niet zo dol op Alroda omdat het een niet bio merk is van DARF. Maar DARF is ook al niet bio. Dus ik snap niet zo goed wat het bedrijf zit te klooien. En dus beperk ik ook Alroda (ook omdat die 250 grams verpakkingen uien zijn en omdat de prijs echt :-X :-X :-X is maar ik kan niet ontkennen dat sommige KVV's best heel goed zijn qua structuur en hoe Sjoerd er op reageert).
Ik dacht dat DARF biologisch was :???:

Van Alroda ging ik er eigenlijk ook van uit, vandaar dat wolf die krijgt als afwisseling met barf, maar dat staat denk ik inderdaad niet echt aangegeven, al krijgt hij wel voornamelijk de wild varianten.

Maar Darf staat toch aangegeven als bio? Hoe zit het dan juist?
Door Lizzy
frodo quin schreef: di 20 aug 2024, 10:22 Ik dacht dat DARF biologisch was :???:

Van Alroda ging ik er eigenlijk ook van uit, vandaar dat wolf die krijgt als afwisseling met barf, maar dat staat denk ik inderdaad niet echt aangegeven, al krijgt hij wel voornamelijk de wild varianten.

Maar Darf staat toch aangegeven als bio? Hoe zit het dan juist?
DARF heeft geen SKAL certificaat meer voor de KVV. En kan er dus ook in stoppen wat ze willen. En dan zegt de baas van DARF dat dit is om kosten te besparen. Ja, sure, maar hun KVV is gewoon niet meer SKAL gecertificeerd en dus in mijn ogen niet bio, klaar. En dan zegt Ton dat er wel bio vlees in gaat. Ja en wie zegt dat? En wie controleert dat?
Door _Sandra_
Lizzy schreef: di 20 aug 2024, 08:35 Nee, dat was niet duidelijk: dat is bij beide alleen voeren de mensen die BARF voeren in de regel wel groenten, eieren, gemalen pitten en zaden en mensen die KVV voeren moeten vaak zelfs bewogen worden om wat gekookte groenten van hun eigen menu aan de hond te geven. Dus daar zit wel verschil.

Dank! Ik wil wel echt kompleet gaan voeren zoals ik voorheen ook met BARF deed, dus inderdaad een eitje en een visje per week, groenten, kruiden e.d. om tekorten te voorkomen.

Ik denk dat ik op termijn ook wel eens een vleesbot als een nek of een prooidier als een duif of kwartel wil gaan geven. Daar moet ik me nog in gaan verdiepen. En daarna zie ik dan wel weer.

Maar je wordt er wel echt niet goed van zeg.... biologisch kun je bijna niet meer vanuit gaan. Ze rommelen overal mee. En al die overnames van bedrijven....
Zijn er nog tips voor goede BARF product bedrijven?
Door frodo quin
Lizzy schreef: di 20 aug 2024, 11:43 DARF heeft geen SKAL certificaat meer voor de KVV. En kan er dus ook in stoppen wat ze willen. En dan zegt de baas van DARF dat dit is om kosten te besparen. Ja, sure, maar hun KVV is gewoon niet meer SKAL gecertificeerd en dus in mijn ogen niet bio, klaar. En dan zegt Ton dat er wel bio vlees in gaat. Ja en wie zegt dat? En wie controleert dat?
Niet dat er met controle garantie is, maar toch een stuk meer.

Jammer. Ook als er vandaag uitsluitend bio in zit is er niets wat hen tegen houdt om wanneer het uit komt niet bio er door te draaien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door