Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Ik kwam daarnet toe om hen nog even in de tuin te laten. Alles normaal op het eerste zicht. De oude kippen kwamen naar buiten en gingen vrolijk hun gang. Dan viel mij op dat er maar twee nieuwtjes in hun stuk zaten. Wat bleek. Ik had de draad niet goed toe gedaan en Iris zat al ik weet niet hoe lang bij de oude kippen. Er was weer geen drama.

Ik heb de draad al maar volledig weg gehaald. Ze zouden morgen toch samen gaan en ik zet hem in de avond de laatste dagen toch altijd open. Hopelijk krijg ik de nieuwtjes straks wel in hun hok, want die draad werkt ook als een soort trechter.

Ik ben iig wel weer wat geruster voor morgen. Ik denk dat ik er beter niet bij blijf, want ze hebben nu wel al bewezen dat ze de nieuwtjes zonder toezicht niet verwonden en mijn gestress zal het niet beter maken
Door frodo quin
De kipjes zitten nu al een weekje samen. Het gaat redelijk goed. Nog wat wegjagen bij eten en ook nog een klein beetje in het algemeen, maar al veel minder. Ze zitten al regelmatig gemixt van de hoopjes te eten en de nieuwtjes mogen al soort van in de tuin.

De laatste nachten heb ik de nieuwe ook in het hok gezet. Ik had de indruk dat de oude het in de ochtend telkens wat lastig hadden dat ze er weer waren als ik de nieuwe ging bevrijden. Er waren geen noemeswaardige ruzies, dus aangedurfd en heel vroeg opgestaan de eerste ochtend om hen er vroeger uit te laten. Gaat goed en nu ook in de ochtend meer rust.

Er zelf in gaan durven de nieuwe nog niet goed in de avond. Iris kwam al voor mij staan om opgepakt te worden en toen ik dat niet deed zat ze te overwegen om dan maar zelf in mijn armen te vliegen dus heb ik haar snel opgepakt :biggrin2: . opvliegen vind ik nog steeds eng. Jasmijn vind oppakken eng, maar ik krijg ze redelijk makkelijk te pakken. Aster is een ander paar mouwen. Dat duurt makkelijk 10 minuten eer ik haar eindelijk te pakken krijg. Gisteren is ze dan uiteindelijk toch zelf het hok in gevlogen. Hopelijk doet ze dat vanaf nu.

Ik vind bange kippen oppakken ook eng, maar ze moeten wel binnen voor de nacht. Ik heb ze toch graag levend en in 1 stuk in de ochtend.

Iris is al erg aanhankelijk. Ze wil ook graag aaitjes. Jasmijn en Aster hangen ook meer en meer rond mij, maar aaitjes willen ze nog niet.
Door Anne in Zweden
Wat fijn dat je weer een aantal kipperds een goed leven hebt gegeven, Frodo! Altijd weer iets om blij van te worden!

En Milly, wat sneu dat Willemien slachtoffer is geworden van een roofvogel, en dat Willem zo'n onaardige jongen is geworden. :( Dan doe je zo je best om ze van begin af aan een prachtig leven te geven, en dan dit... Echt jammer.

Wij hebben er sinds enkele weken ook 8 kipjes bij, 7 Cream Legbars en 1 grijsgespikkeld iets. Ze komen van de buren, die de input-outputratio niet meer voldoende vonden (= de hele winter kosten voor (veel) stroom en voer, maar geen enkel eitje). We wilden eigenlijk weer 5 ex-fabriekkipjes gaan halen in mei, om de vijf die we nog hadden (drie koninginnen en de CL'letjes Alma en Selma) aan te vullen, maar toen kwamen de buren dus met de vraag of wij de acht van hen wilden hebben. 13 is eigenlijk meer dan ik zou willen ivm de grootte van de winterstal, maar ach, CL's zijn niet zo groot en 's winters zijn ze toch niet zo actief. Inmiddels zijn de nieuwelingen alweer een week of 3 hier, en het gaat uitstekend. Al na één nacht hebben we ze met de overige 5 samengezet en dat ging van begin af aan prima. Ze waren natuurlijk wel even van de leg, maar de afgelopen week begonnen we al 5-6 en soms 7 eitjes per dag te krijgen, en vandaag maar liefst 9 (waarvan 2 van de koninginnen). Ze willen wel allemaal in hetzelfde nest werpen (een overdekt kattentoilet met hooi erin, ze stonden echt in de rij ervoor, ik moest zo lachen ;D ) wat nogal een gebelgd gekakel oplevert, maar ik heb nog twee overdekte kattentoiletten in het hok gezet en hoop dat ze nu tevreden zijn. :D

Kortom, hier gaat ie goed. Ik hoop met die van jullie ook! :-*
Door pearlsofpassion
Wat leuk Anne.
En fijn dat ze bij jullie dan wel eitjes leggen.

Dat ze allemaal in hetzelfde nest willen is klassiek. Een nepei in een ander nest wil al een helpen maar soms gaan ze dan allemaal om. ;D
Of zijn ze niet op andere gedachten te brengen.
Ik vind het ook altijd grappig als ze in de rij staan.. :biggrin2:
Of met 2 bovenop elkaar ::) :cool:
Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: za 20 jul 2024, 17:22 Wat fijn dat je weer een aantal kipperds een goed leven hebt gegeven, Frodo! Altijd weer iets om blij van te worden!

En Milly, wat sneu dat Willemien slachtoffer is geworden van een roofvogel, en dat Willem zo'n onaardige jongen is geworden. :( Dan doe je zo je best om ze van begin af aan een prachtig leven te geven, en dan dit... Echt jammer.

Wij hebben er sinds enkele weken ook 8 kipjes bij, 7 Cream Legbars en 1 grijsgespikkeld iets. Ze komen van de buren, die de input-outputratio niet meer voldoende vonden (= de hele winter kosten voor (veel) stroom en voer, maar geen enkel eitje). We wilden eigenlijk weer 5 ex-fabriekkipjes gaan halen in mei, om de vijf die we nog hadden (drie koninginnen en de CL'letjes Alma en Selma) aan te vullen, maar toen kwamen de buren dus met de vraag of wij de acht van hen wilden hebben. 13 is eigenlijk meer dan ik zou willen ivm de grootte van de winterstal, maar ach, CL's zijn niet zo groot en 's winters zijn ze toch niet zo actief. Inmiddels zijn de nieuwelingen alweer een week of 3 hier, en het gaat uitstekend. Al na één nacht hebben we ze met de overige 5 samengezet en dat ging van begin af aan prima. Ze waren natuurlijk wel even van de leg, maar de afgelopen week begonnen we al 5-6 en soms 7 eitjes per dag te krijgen, en vandaag maar liefst 9 (waarvan 2 van de koninginnen). Ze willen wel allemaal in hetzelfde nest werpen (een overdekt kattentoilet met hooi erin, ze stonden echt in de rij ervoor, ik moest zo lachen ;D ) wat nogal een gebelgd gekakel oplevert, maar ik heb nog twee overdekte kattentoiletten in het hok gezet en hoop dat ze nu tevreden zijn. :D

Kortom, hier gaat ie goed. Ik hoop met die van jullie ook! :-*
Wauw, dat ging vlot! Hier elke dag beter, maar er wordt nog wel weggejaagd bij eten.

Madelief had een windei wat ze er niet uit kreeg de eerste dag dat df nieuwtjes er waren. Gelukkig was het met een warm bad opgelost. Nadien heeft ze een tijdje niet gelegd en nu legt ze af en toe terug, maar geen geweldige kwaliteit, dus ik hou haar goed in de gaten. Ik denk introstress, maar met die ex legkipjes zijn legproblemen ook weel reëel.

13 is wel een hoop ja. Langs de ene kant jammer dat je daardoor geen ex legkipjes een thuis kon geven, langs de andere kant vermoed ik dat deze ook wel gered zijn als je buur het zo te doen is om de eieren.

Foto's zijn welkom ;)
Door pearlsofpassion
Ik heb er ook 13 momenteel. :)
Incl Oscar de haan.
En aangezien mijn vader tijdens onze reis het na een week beu was om de eieren vanonder de broedse kippen uit te halen, zijn er nog meer op komst. ::) :-X
Maar ik vind het wel gezellig, zoveel kipjes. En ze krijgen meer ruimte, hebben nu ook al 160m2. Dat is ruim genoeg voor hen nu want het groeit steeds meer dicht.
Door frodo quin
Ik maak mij wat zorgen om Madelief.

Sinds de komst van de nieuwe kipjes leggen de oude niet meer. Ik heb de meeste dagen 1 ei van de oude en twee van de nieuwtjes. Het ei van de oude is denk ik van Margriet, al bleek ik al eerder fout met welk ei van wie is.

Het ei waarvan ik denk dat Roos de maker is heb ik sinds de komst van de nieuwtjes eentje van gevonden. Daar maak ik mij geen zorgen in want Roos is geen fanatieke legger. Met periodes 4-5 eieren per week, maar dan gerust ook weer twee maand niet. Ik zie haar ook nooit pogingen doen.

Madelief is wel een fanatieke legger en daar heb ik er normaal 6 per week van. Idem als Margriet. Zij had 1 windei wat ze er niet uit kreeg toen de nieuwtjes kwamen, wat gelukkig met een warm bad opgelost was. Sinds dien heb ik nog 1 keer een windei gevonden (vlies was nog intact.

Nu zit zei elke ochtend in het hok en zijn er duidelijk weeën zichtbaar. Na een paar uur houdt ze het voor bekeken en gaat ze verder met haar dag. Er ligt dan wel een ei, maar dat is dus van Margriet denk ik. Als ze tussenin van het nest komt om mee de tuin in te gaan of als ik eten geef ligt dat ei er dus en gaat ze nadien weer het hok in en gaat ze op het ei zitten met zichtbare weeën. Vandaag viel mij op dat ze het ei weer onder haar borst duwde toen ik het oppakte om even te kijken. Dat doet mij denken aan broeds gedrag, maar die weeën horen daar toch niet bij?

Ze ziet er verder helemaal prima uit, toon ook helemaal niet ziek zoals toen ze het windei niet kwijt raakte. Gedraagt zich normaal. Haar buik voelt normaal. Cloaca is rozig en vochtig en ziet er prima uit. Ze zijn ontwormd in de eerste week dat de nieuwtjes kwamen.

Iemand een idee wat er aan de hand is?
Door pearlsofpassion
Hoe zie je die weeën?
En hoe zit ze op het nest? Super plat of gewoon normaal of zelfs beetje rechtstaand?
Een niet broedse kip kan ook de eieren terug onder zich halen hoor. En nest bouwen. Terwijl ze een ei leggen maken ze ook het nest goed en draaien de al aanwezige eieren. In de natuur voor de broedsheid die komt maar dat is er bij legkippen vaak uigefokt en wij laten de eieren niet liggen he.

Soms stoppen legkippen gewoon op een keer met leggen. Als ze op zijn. Het is nu ook super warm, dan leggen oudere kippen ook vaak even niet. Maar dan zou ik ook niet verwachten dat ze de hele dag op het nest doorbrengt.
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: ma 12 aug 2024, 08:35 Hoe zie je die weeën?
En hoe zit ze op het nest? Super plat of gewoon normaal of zelfs beetje rechtstaand?
Een niet broedse kip kan ook de eieren terug onder zich halen hoor. En nest bouwen. Terwijl ze een ei leggen maken ze ook het nest goed en draaien de al aanwezige eieren. In de natuur voor de broedsheid die komt maar dat is er bij legkippen vaak uigefokt en wij laten de eieren niet liggen he.

Soms stoppen legkippen gewoon op een keer met leggen. Als ze op zijn. Het is nu ook super warm, dan leggen oudere kippen ook vaak even niet. Maar dan zou ik ook niet verwachten dat ze de hele dag op het nest doorbrengt.
Ze zit met haar kont voor het raam, dus ik kan de samentrekkingen goed zien. Verder zit ze gewoon rustig en vredig neer. Normaal beeld voor hoe het eruit ziet als ze een ei leggen.
Ze blijft dus niet de hele dag zitten. Enkel een paar uur in de ochtend. En toeval of niet enkel op Margriet haar ei. Toen dat windei er niet uit raakte bleef ze wel zitten en voelde ze zich met het verstrijken van de uren duidelijk slecht worden. Dat is dus totaal niet aan de orde.

Omdat ze dus nu al een kleine maand elke ochtend zich gedraagt alsof ze een ei wil leggen check ik ook haar buik vaak en daar voel ik geen verschil met de andere kippen.

Gisteren en vandaag is haar kam wel iets lichter en ziet ze er moe uit, maar dat laatste hebben ze nu allemaal wel wat. Ik denk van de warmte.

Ze is een beetje aangekomen in gewicht, maar ze was natuurlijk afgevallen door de mijt.

Intern leggen oid zou een oorzaak kunnen zijn, maar ik zou denken dat ze dan ziek zou zijn na zo een tijd.

Het niet leggen vind ik op zich niet gek. Het gaat opzich wel goed tussen de kipjes, maar er is ook nog geen 100% rust. Maar dat ze dan wel lijkt een ei te gaan leggen zonder dat er wat uit komt vind ik wel heel bizar.

De foto is van nu. Daar zie je dat ze vandaag wat vermoeid er uit ziet. Die in het fototopic met de honden erbij is ook zij.
Bijlagen
IMG_20240812_092706.jpg
IMG_20240812_092706.jpg (7.18 MiB) 1522 keer bekeken
Door pearlsofpassion
Hmmm, dat vind ik allemaal niet zo verontrustend klinken.
Ik weet ook niet om wat voor reden kippen allemaal op een nest gaan zitten.
Dat je de kont ziet samentrekken wil imo nog niet zeggen dat ze weeën heeft. Dat zie ik hier ook wel eens als ze rondlopen en zelfs bij de haan. Weet ook niet precies waarom. Dat ze het bij het leggen ook doen lijkt me logisch, maar dat zal niet enkel daarbij zijn.
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: ma 12 aug 2024, 09:55 Hmmm, dat vind ik allemaal niet zo verontrustend klinken.
Ik weet ook niet om wat voor reden kippen allemaal op een nest gaan zitten.
Dat je de kont ziet samentrekken wil imo nog niet zeggen dat ze weeën heeft. Dat zie ik hier ook wel eens als ze rondlopen en zelfs bij de haan. Weet ook niet precies waarom. Dat ze het bij het leggen ook doen lijkt me logisch, maar dat zal niet enkel daarbij zijn.
Je ziet die samentrekkingen ook als ze poepen, dus hoeft inderdaad niet perse iets met een ei te zijn.

Misschien Is het ook maar omwille van dat ze het gewoon is dat ze haar installeert en dan beseft dat er toch echt niets gaat komen. Maar met die fanatieke leggers zijn problemen met het legapparaat toch altijd mogelijk. Langs de andere kant wil ik haar ook de stress van de trip naar de da niet aandoen als ik dan moet gaan met de boodschap dat ze er eigenlijk gezonder uitziet dan ooit, maar het lijkt of ze of eieren wil leggen of licht broeds is.
Door pearlsofpassion
Dat is zeker zo, het kan een probleem zijn.
Maar jammer genoeg is daar in dat geval dan ook niet veel aan te doen.
Soms, als dat een oplossing is en je wil, kan een castratie, maar de meeste DA beginnen daar bij een kip niet aan. Naar het schijnt zijn ze ook erg kwetsbaar voor narcose en hechtingen ed.
En zowiezo zou ik niets doen zolang ze nergens last van heeft. Als er echt iets ergs is waar je iets moet aan doen, merk je het echt wel.
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: ma 12 aug 2024, 20:01 Dat is zeker zo, het kan een probleem zijn.
Maar jammer genoeg is daar in dat geval dan ook niet veel aan te doen.
Soms, als dat een oplossing is en je wil, kan een castratie, maar de meeste DA beginnen daar bij een kip niet aan. Naar het schijnt zijn ze ook erg kwetsbaar voor narcose en hechtingen ed.
En zowiezo zou ik niets doen zolang ze nergens last van heeft. Als er echt iets ergs is waar je iets moet aan doen, merk je het echt wel.
Bij een ontsteking door dooiers die in de buik beland zijn ab.En natuurlijk implantaat zodat ze niet meer legt. Anders lost het niets op.
Operatie is idd geen voor de handliggende bij vogels voor zover ik begrijp.
Maar moest ze al van eind juni wel leggen, maar dus intern. Dan kan het toch gewoon niet dat ze nu leeft. En dat ze niet alleen leeft, maar niet ziek toont en geen symptomen heeft? Of wel? :-\
Door frodo quin
Dat begreep ik ook. Ik blijf haar goed in de gaten houden en haar buik regelmatig checken. Ik denk dat ik haar maar niet naar de da sleep voor onderzoeken zolang ze geen andere zaken toont dan op het nest gaan zitten zonder te leggen. Ik vrees dat het een hoop stress voor haar zou zijn. Zeker met dat we te voet moeten gaan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door