Ik heb een kleine en vooral smalle tuin en op zich wil ik daar nu niet perse een stuk afstaan voor een waterpartij, maar er zijn hier geen plekken die voor ons redelijk toegankelijk zijn waar de honden kunnen zwemmen. Beekjes en grachten om in te duiken wel, maar die zijn vooral enkeldiep of waar dieper met een hoge stenen rand, dus niet veilig omdat ze er niet zomaar weer uit kunnen.
Quin houdt het voorlopig bij pootje baden en rennen door ondiep water, maar Emma haar labradorgenen komen meer en meer naar boven en die duikt tegenwoordig in elke random plas langs de weg. Afgelopen weken ook in een stuk diepe gracht met betonnen rand en een random kuil naast een weiland die ook diep bleek te zijn aangezien ze ineens aan het zwemmen was.
Vorig jaar was ze nog overtuigd dat ze niet kon zwemmen en de enige keer dat we de gelegenheid hadden om samen te proberen in een aflopende zwemvijver vond ze het leuk zolang ze goed kon staan, maar zwemmen zag ze niet zo zitten. Ze heeft enkel geprobeerd toen ik dieper ging en ze dat te gevaarlijk vond. Toen is ze mij gevolgd om er mij aan mijn kleedje uit te sleuren. Hoofd boven water houden ging niet helemaal vlot en ze vond het duidelijk eng, maar ze was erg bezorgd om mij en dat won toen.
Nu kan ze blijkbaar wel haar hoofd boven houden en vind ze het niet zo eng, al zijn die paar keer een paar slagen zwemmen natuurlijk geen garantie, dus voor ik echt begin wil ik wel haar nog een paar keer laten proberen op plaatsen waar ze wel goed en veilig kan zwemmen.
Met wat reorganisatie (weghalen deel moestuin en verplaatsen struiken) zou een zwemvijver van ongeveer 2 bij 4 wel moeten passen. In hoeverre volledig ingraven kan is af te wachten, aangezien er hier vanalles in de grond zit en een kuil graven op veel plaatsen niet lukt. Ik dacht aan of met een trap te werken of met een aflopend deel op de korte zijde. Geen idee hoe groot het diepe deel moet zijn om ook echt te kunnen zwemmen en het materiaal voor het maken zal ook via de voordeur door het huis moeten kunnen. Ook geen idee hoe diep het moet zijn om te kunnen zwemmen. Mensen kunnen zwemmen waar ze kunnen staan, maar of een hond dat ook kan?
Enfin, veel vragen en enkel nog maar vage ideeën, dus als jullie willen meedenken, graag