Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Heeft er iemand kennis over of ervaring met een zwemvijver voor honden maken low budget? En met welke afmetingen nodig zijn om een hond te kunnen laten zwemmen met een schofthoogte van rond en iets boven de 60 cm?

Ik heb een kleine en vooral smalle tuin en op zich wil ik daar nu niet perse een stuk afstaan voor een waterpartij, maar er zijn hier geen plekken die voor ons redelijk toegankelijk zijn waar de honden kunnen zwemmen. Beekjes en grachten om in te duiken wel, maar die zijn vooral enkeldiep of waar dieper met een hoge stenen rand, dus niet veilig omdat ze er niet zomaar weer uit kunnen.
Quin houdt het voorlopig bij pootje baden en rennen door ondiep water, maar Emma haar labradorgenen komen meer en meer naar boven en die duikt tegenwoordig in elke random plas langs de weg. Afgelopen weken ook in een stuk diepe gracht met betonnen rand en een random kuil naast een weiland die ook diep bleek te zijn aangezien ze ineens aan het zwemmen was.

Vorig jaar was ze nog overtuigd dat ze niet kon zwemmen en de enige keer dat we de gelegenheid hadden om samen te proberen in een aflopende zwemvijver vond ze het leuk zolang ze goed kon staan, maar zwemmen zag ze niet zo zitten. Ze heeft enkel geprobeerd toen ik dieper ging en ze dat te gevaarlijk vond. Toen is ze mij gevolgd om er mij aan mijn kleedje uit te sleuren. Hoofd boven water houden ging niet helemaal vlot en ze vond het duidelijk eng, maar ze was erg bezorgd om mij en dat won toen.

Nu kan ze blijkbaar wel haar hoofd boven houden en vind ze het niet zo eng, al zijn die paar keer een paar slagen zwemmen natuurlijk geen garantie, dus voor ik echt begin wil ik wel haar nog een paar keer laten proberen op plaatsen waar ze wel goed en veilig kan zwemmen.

Met wat reorganisatie (weghalen deel moestuin en verplaatsen struiken) zou een zwemvijver van ongeveer 2 bij 4 wel moeten passen. In hoeverre volledig ingraven kan is af te wachten, aangezien er hier vanalles in de grond zit en een kuil graven op veel plaatsen niet lukt. Ik dacht aan of met een trap te werken of met een aflopend deel op de korte zijde. Geen idee hoe groot het diepe deel moet zijn om ook echt te kunnen zwemmen en het materiaal voor het maken zal ook via de voordeur door het huis moeten kunnen. Ook geen idee hoe diep het moet zijn om te kunnen zwemmen. Mensen kunnen zwemmen waar ze kunnen staan, maar of een hond dat ook kan?

Enfin, veel vragen en enkel nog maar vage ideeën, dus als jullie willen meedenken, graag 😁
Door Kaio
Honden gaan gauw op hun achterpoten lopen, dus je moet nog wel.iets bij de schofthoogte erbij tellen.
Ken ook mensen die simpele intex zwembad hebben en dan een plank om erin te lopen en in het water een verzwaarde ton.
Wel ook op filter aangesloten en een beetje chloor. Je moet het water toch wel schoon houden.
Ik weet niet of de goedkope zwembaden dieper zijn dan 70.
Oo ik zie bij van cranenbroek van 80 cm. Maar die kun je dan niet ingraven. Met stalen frame wel voor de helft maar die zijn duurder.
Onze honden hielden niet van zwemmen, maar wij hadden in ons vorige huis een vijver met een verhoogde bak ernaast met waterplanten en een pomp die dat rond pompte. Klein watervalletje weer naar de vijver. Zonder chemicaliën prachtig helder water. Folievijver, ik heb er wel eens in gezeten en de hond van een vriendin plompte er ook in, en dat ging op zich goed. Was een trap idee in de vijver zodat de honden er wel uit konden komen als ze erin zouden vallen.
Wij hebben zo'n frame zwembad van de Intratuin. 4x3 m en 80 cm diep. Wij tillen de honden er in en uit. Ik ben er ook altijd zelf bij in het water.
Billie kan nog op haar achterpoten lopen als het bad net niet hoog genoeg gevuld is, maar dan doe ik mijn hand onder haar buik en dan zwemt ze weer. Bobbie moet echt zwemmen, die komt niet bij de bodem. Dus daarom sta ik er zelf bij, kan hij even uitrusten.
Je kan zeker ook iets maken om ze zelf het water in te laten gaan denk ik. Maar voor ons werkt dit prima. Er zit een iets sterkere pomp op dan die er bij zat en ja, chloor ontkom ik niet aan.

Afbeelding
Je zou je hondjes ook een hondenzwemvest kunnen omdoen om ze te leren zwemmen, zolang je nog geen eigen zwemgelegenheid hebt. Ik ga altijd met Moa en Mello zwemmen in een meer hier in de buurt, en dan krijgen ze ook een zwemvest aan - Mello omdat hij zijn kop vaak niet ver genoeg uit het water laat komen maar probeert het meer leeg te drinken, en Moa omdat ze gewoon niet zo goed kan zwemmen nog. Die slaat met gestrekte voorpoten op het water en houdt haar kop dan heel hoog om te voorkomen dat ze spetters in het gezicht krijgt. ::) Ziet er niet uit, ;D al wordt het langzamerhand wel iets beter en begint ze af en toe als een normale hond te zwemmen, met de voorpoten onder water.
Moa keert ook niet uit zichzelf terug naar de kant; als ze haar speeltje niet meteen ziet drijven, zet ze acuut koers naar het midden van het meer om te zoeken, en met haar (gebrek aan) zwemtalent durf ik haar niet zonder zwemvest te laten gaan (ivm vermoeidheid en zo).

Voor Moa heb ik een Ruffwear Float Coat, voor Mello een Hurtta Life Savior Eco; die heeft wat meer volume op de borst, waardoor hij zijn kop automatisch hoger houdt. Overigens doet hij dat ook als ik een snackje voor zijn neus hou terwijl hij zwemt, als de spreekwoordelijke wortel. :biggrin2:
Charlie Angel schreef: za 03 aug 2024, 14:29 Wij hebben zo'n frame zwembad van de Intratuin. 4x3 m en 80 cm diep. Wij tillen de honden er in en uit. Ik ben er ook altijd zelf bij in het water.
Billie kan nog op haar achterpoten lopen als het bad net niet hoog genoeg gevuld is, maar dan doe ik mijn hand onder haar buik en dan zwemt ze weer. Bobbie moet echt zwemmen, die komt niet bij de bodem. Dus daarom sta ik er zelf bij, kan hij even uitrusten.
Je kan zeker ook iets maken om ze zelf het water in te laten gaan denk ik. Maar voor ons werkt dit prima. Er zit een iets sterkere pomp op dan die er bij zat en ja, chloor ontkom ik niet aan.

Afbeelding
Mooi, Sjliek! Die hou ik ook even in gedachten voor volgend jaar zomer. :D
Anne in Zweden schreef: za 03 aug 2024, 16:38 Je zou je hondjes ook een hondenzwemvest kunnen omdoen om ze te leren zwemmen, zolang je nog geen eigen zwemgelegenheid hebt. Ik ga altijd met Moa en Mello zwemmen in een meer hier in de buurt, en dan krijgen ze ook een zwemvest aan - Mello omdat hij zijn kop vaak niet ver genoeg uit het water laat komen maar probeert het meer leeg te drinken, en Moa omdat ze gewoon niet zo goed kan zwemmen nog. Die slaat met gestrekte voorpoten op het water en houdt haar kop dan heel hoog om te voorkomen dat ze spetters in het gezicht krijgt. ::) Ziet er niet uit, ;D al wordt het langzamerhand wel iets beter en begint ze af en toe als een normale hond te zwemmen, met de voorpoten onder water.
Moa keert ook niet uit zichzelf terug naar de kant; als ze haar speeltje niet meteen ziet drijven, zet ze acuut koers naar het midden van het meer om te zoeken, en met haar (gebrek aan) zwemtalent durf ik haar niet zonder zwemvest te laten gaan (ivm vermoeidheid en zo).

Voor Moa heb ik een Ruffwear Float Coat, voor Mello een Hurtta Life Savior Eco; die heeft wat meer volume op de borst, waardoor hij zijn kop automatisch hoger houdt. Overigens doet hij dat ook als ik een snackje voor zijn neus hou terwijl hij zwemt, als de spreekwoordelijke wortel. :biggrin2:
Meren enzo zijn hier niet. Enkel beken en open rioleringen. Los van wat er allemaal door dat water gaat, het is niet diep genoeg om te zwemmen. Maar zwemvest is zeker een goede. Ik had in gedachte van eens een hondenweide af te huren om hen daar eens td laten proberen. In gent is er wel een publieke hondenweide waar honden kunnen zwemmen en voor Emma is dat alleen maar leuk, maar Quin is niet op haar gemak met vreemde honden en ook minder stoer met water. Die gaat dus nooit durven proberen als er andere honden zijn.

Heb jij een smalle hond met diepe borst? Indien ja, wat past het best qua zwemvest? Quin past doorgaans ook niet in jassen. Heb bij Emma gemerkt dat de pasvormen wel beter gaan als ze uitzwaren, maar dat is niet voor direct bij Quin.
Kaio schreef: za 03 aug 2024, 13:12 Honden gaan gauw op hun achterpoten lopen, dus je moet nog wel.iets bij de schofthoogte erbij tellen.
Ken ook mensen die simpele intex zwembad hebben en dan een plank om erin te lopen en in het water een verzwaarde ton.
Wel ook op filter aangesloten en een beetje chloor. Je moet het water toch wel schoon houden.
Ik weet niet of de goedkope zwembaden dieper zijn dan 70.
Oo ik zie bij van cranenbroek van 80 cm. Maar die kun je dan niet ingraven. Met stalen frame wel voor de helft maar die zijn duurder.
Ik vind het opzich wel een fijn idee als ze een beetje kunnen staan, maar het is wel de bedoeling dat ze kunnen zwemmen als ze dat willen. Zwembad van 80 dan het minimum? Waterdiepte is toch al snel 5 a 10 cm minder dan de rand.
Door Kaio
frodo quin schreef: Ik vind het opzich wel een fijn idee als ze een beetje kunnen staan, maar het is wel de bedoeling dat ze kunnen zwemmen als ze dat willen. Zwembad van 80 dan het minimum? Waterdiepte is toch al snel 5 a 10 cm minder dan de rand.
ja als ze 60 als schoft heeft toch wel zeker ja
Charlie Angel schreef: za 03 aug 2024, 14:29 Wij hebben zo'n frame zwembad van de Intratuin. 4x3 m en 80 cm diep. Wij tillen de honden er in en uit. Ik ben er ook altijd zelf bij in het water.

Afbeelding
Zo eentje heb ik nu net opgezet. Kleintje wel om de kwaliteit te testen en zodat ze nu toch al wat kunnen. Ook extra watergewenning voor Quin zo. Emma is er al in geweest, Quin heeft staan nadenken. Met 42 hoog kunnen ze net niet er in stappen en moeten ze wel een klein wipje maken, maar zo kunnen de kippen niet verdrinken en voor iets groter was nu toch geen plek.

Ze moeten er wel effectief zelf in en uit kunnen. Ik kan hen niet tillen, daarvoor zijn ze te zwaar en over een rand van 80 meer dan dubbel te zwaar :biggrin2:
.
Ik heb ook al aan zoiets gedacht als de kwaliteit goed genoeg is voor de hondennagels, maar om daar een ondiep stuk in te maken en trap er uit lijkt mij een probleem. Ik dacht aan iets als beton bouwstenen, maar ik denk dat dat zei daar snel door gaat stuk gaan.
Kaio schreef: za 03 aug 2024, 17:08 ja als ze 60 als schoft heeft toch wel zeker ja
Ik meet haar tussrn de 58 en 62 cm. Laatste keer kwam ik op 60,5 voor haar en Quin 61. Wat kan kloppen want Quin is net een tikje groter op dit moment. Emma zal wel klaar zijn in de hoogte. Quin waarschijnlijk nog een paar cm.
Het is natuurlijk dd bedoeling dat het niet net te laag is om te zwemmen. Dat zou wel erg zonde zijn.

Heb je trouwens foto van zo een plank ton constructie? Ik denk misschien te moeilijk met in en uit mogelijkheden.
frodo quin schreef:
Ik vind het opzich wel een fijn idee als ze een beetje kunnen staan, maar het is wel de bedoeling dat ze kunnen zwemmen als ze dat willen. Zwembad van 80 dan het minimum? Waterdiepte is toch al snel 5 a 10 cm minder dan de rand.
80 is dan het minimum ja, Billie staat erg hoog op de poten, heb haar niet gemeten, maar 60cm klopt bij haar ook aardig denk ik. En zij kan als ze wil net aan staan, maar is snel aangemoedigd om te gaan zwemmen. Dus vind je een nog diepere, dan zou dat voor jou nog beter zijn.
Aan het einde van het seizoen, nu dus zijn ze ook nog wel eens leuk afgeprijsd.
frodo quin schreef: Zo eentje heb ik nu net opgezet. Kleintje wel om de kwaliteit te testen en zodat ze nu toch al wat kunnen. Ook extra watergewenning voor Quin zo. Emma is er al in geweest, Quin heeft staan nadenken. Met 42 hoog kunnen ze net niet er in stappen en moeten ze wel een klein wipje maken, maar zo kunnen de kippen niet verdrinken en voor iets groter was nu toch geen plek.

Ze moeten er wel effectief zelf in en uit kunnen. Ik kan hen niet tillen, daarvoor zijn ze te zwaar en over een rand van 80 meer dan dubbel te zwaar :biggrin2:
.
Ik heb ook al aan zoiets gedacht als de kwaliteit goed genoeg is voor de hondennagels, maar om daar een ondiep stuk in te maken en trap er uit lijkt mij een probleem. Ik dacht aan iets als beton bouwstenen, maar ik denk dat dat zei daar snel door gaat stuk gaan.
De kwaliteit met nagels is eigenlijk heel goed, is er goed tegen bestand. Tillen doen wij samen ja, manlief tilt ze op en geeft ze over aan mij terwijl ik dan al in het water sta.
Charlie Angel schreef: zo 04 aug 2024, 16:12 De kwaliteit met nagels is eigenlijk heel goed, is er goed tegen bestand. Tillen doen wij samen ja, manlief tilt ze op en geeft ze over aan mij terwijl ik dan al in het water sta.
Het is zeker nog niet uitgesloten, want het zal zowel de goedkoopste als makkelijkst te maken optie zijn als ik een oplossing vind voor trap/ondiep deel. Een stukje afgraven moet ik sowieso wel, want mijn tuin is niet vlak en ook erg bultig. Lijkt meer op een weideondergrond dan een gazon.

De opties die ik nu zie zijn:
-een opzetzwembad met filter en trap en platform.
Voordelen: goedkoop als trap en platform ook goedkoop kan en veel beter te doen allen met een kapot lijf en geen boukundige ervaring.
Nadelen: vraagtekens wat betreft duurzaamheid, door opstaande rand kunnen wilde dieren en bv de kippen makkelijker verdrinken en geen idee hoe ik de trap en ondiep deel kan realiseren.

-beton wanden met vijverfolie, deels ingegraven.
voordelen: hoeft niet volledig ingegraven te zijn, want hier zit vanalles onder de grond, dus je blijkt op veel plaatsen niet te kunnen graven. Ik kan 1 kant geleidelijk laten aflopen zodat de honden er zelf in en uit kunnen en zelf kunnen kiezen of ze wat pootje baden of zwemmen. Ook afmetingen kan ik zelf kiezen. Door de aflopende zijde kunnen dieren er niet makkelijk in verdrinken.
Nadelen: materiaal hier krijgen gaat een probleem worden. Of het qua vaardigheden goed gaat komen is nog af te wachten. Of ik het fysiek kan ook. Ik wil liefst deels ingraven om materiaal te sparen, maar het kan zijn dat ik zo heel mijn tuin mag uitgraven eer ik een plek vind waar dat kan.

- volledig ingraven en vijverfolie
Voordelen: redelijk goedkoop. Kan de afmetingen en vorm zelf kiezen. Kan alle randen bovenaan schuin maken zodat er geen dieren in kunnen verdrinken. Heb geen betonblokken nodig.
Nadelen: de kans dat ik op plaztsen ga botsen waar ik niet verder kan graven is het grootst. Het uitgraven is ook niet bepaald licht werk. Blijft nog de vraag of ik de vijverfolie ed alleen ga kunnen verslepen. Of ik het sua kunde ga kunnen is ook nog steeds een vraag.

Vijverbak
- voordelen: sowieso bestand tegen honden. Kan een trap met betonblokken in gemaakt worden. Sua kunde niet veel vereisten.
- nadelen:door het huis en de smalle doorgangen naar de tuin krijgen gaat een probleem zijn als ik een deftige diepte wil. 70 zal gaan, maar mogelijks 80 al net niet. Duur! Moet vaak volledig ingegraven worden.

Monoblok zwembad laten instaleren
Dat is helemaal fijn, maar moet ik eerst de loto voor winnen en geraakt zeker niet naar de tuin. :cool:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door