Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Zal alletwee wel wat zijn.
Want het stikstof wordt gebonden in ammoniak. En dat vervliegt wel.
Maar bij het vergaan van de wortels en zeker omdat er nog andere mulch bovenop komt, komt het organisch materiaal altijd vanzelf in de grond. In afgebroken toestand en door het bodemleven. Dat bodemleven zet de ammoniak om in nitriet, wat de wortels opnemen.

Het zal alleszinds beter zijn om de wortels van vlinderbloemigen in de grond te laten vergaan. Maar het loof en achtergebleven wortels zijn nog prima als mulch te gebruiken. Alles beter dan niets he.
En toen kregen we opeens een ander stuk. Heel verhaal, maar we krijgen nu een stuk met een grote appelboom en een grote perenboom en prachtige schone, met zwarte zeilen afgedekte groentebedden en direct aan de sloot.

Gaat dat even een hele berg werk schelen! Nu kan ik eigenlijk gelijk al groentes erin gaan zetten!
Kaela schreef: wo 31 jul 2024, 18:06 En toen kregen we opeens een ander stuk. Heel verhaal, maar we krijgen nu een stuk met een grote appelboom en een grote perenboom en prachtige schone, met zwarte zeilen afgedekte groentebedden en direct aan de sloot.

Gaat dat even een hele berg werk schelen! Nu kan ik eigenlijk gelijk al groentes erin gaan zetten!
Wat leuk Kaela!
Ronald schreef: do 01 aug 2024, 19:19 Dat scheelt een hoop zeg!
Ja echt enorm! Vanavond ook met de oude huurster gesproken en we kunnen los!

Ik heb net zaadjes voor sla, rucola, spruitjes en palmkool gekocht. Boerenkool was helaas uitverkocht. Dit kan allemaal voor of in de winter nog. Gaan we een kleine start maken!
Kaela schreef: do 01 aug 2024, 20:30 Ja echt enorm! Vanavond ook met de oude huurster gesproken en we kunnen los!

Ik heb net zaadjes voor sla, rucola, spruitjes en palmkool gekocht. Boerenkool was helaas uitverkocht. Dit kan allemaal voor of in de winter nog. Gaan we een kleine start maken!
Oh kan je spruitjes nu zaaien? Ik dacht in januari en februari. Zo stond toch op het zakje zaadjes dat ik had.

Wortelen kunnen ook nog een tijdje gezaaid worden. Radijs ook en alles van bladgroenten zou kunnen lukken. Venkel denk ik ook nog wel.

Kervel blijkt trouwens heel vorstvast en ook de postelein, veldsla en winterdpinazie hebben het vorig jaar goed gedaan. Warmoes ook best wel. Twee van de drie plaatsen hebben het volgehouden tot het late voorjaar. Eentje is wel samen met de selder en nog een paar dingen gesneuveld toen het lang vroor. Maar dat is maar voor in de herfst te zaaien.
frodo quin schreef: do 01 aug 2024, 23:23 Oh kan je spruitjes nu zaaien? Ik dacht in januari en februari. Zo stond toch op het zakje zaadjes dat ik had.

Wortelen kunnen ook nog een tijdje gezaaid worden. Radijs ook en alles van bladgroenten zou kunnen lukken. Venkel denk ik ook nog wel.

Kervel blijkt trouwens heel vorstvast en ook de postelein, veldsla en winterdpinazie hebben het vorig jaar goed gedaan. Warmoes ook best wel. Twee van de drie plaatsen hebben het volgehouden tot het late voorjaar. Eentje is wel samen met de selder en nog een paar dingen gesneuveld toen het lang vroor. Maar dat is maar voor in de herfst te zaaien.
Ik begin maar heel simpel met wat ik gisteren bij de intratuin kon kopen en op dat zakje spruitjes staat dat het nog kan.
Kaela schreef: vr 02 aug 2024, 13:53 Ik begin maar heel simpel met wat ik gisteren bij de intratuin kon kopen en op dat zakje spruitjes staat dat het nog kan.
Gewoon proberen, de seizoenen zijn toch van slag :biggrin2:

Ik heb nog erwtjes gezaaid vorige week, helaas kwam er toen en een gigantische slagregen en een slakken invasie dus is er maar 1 plantje overgebleven.

Onze appelboom lag trouwens gisteren plat. Nu met drie scheerlijnen staat hij weer, echt de ellende dat we op een rots wonen, hij wortelt niet diep en paaltjes in de grond, dan hebben we denk ik dynamiet nodig ::) (ok tikkeltje overdreven). Ik had er al een deel appels uit gehaald maar dit wordt vroeg oogsten of evt nog wat meer eruit halen, hopelijk overleeft de boom het.
Siberienne schreef: vr 02 aug 2024, 21:23 Gewoon proberen, de seizoenen zijn toch van slag :biggrin2:

Ik heb nog erwtjes gezaaid vorige week, helaas kwam er toen en een gigantische slagregen en een slakken invasie dus is er maar 1 plantje overgebleven.

Onze appelboom lag trouwens gisteren plat. Nu met drie scheerlijnen staat hij weer, echt de ellende dat we op een rots wonen, hij wortelt niet diep en paaltjes in de grond, dan hebben we denk ik dynamiet nodig ::) (ok tikkeltje overdreven). Ik had er al een deel appels uit gehaald maar dit wordt vroeg oogsten of evt nog wat meer eruit halen, hopelijk overleeft de boom het.
Ik heb er afgelopen week ook gezaaid.heb ik vorig jaar ook gedaan met de laatste van voor de struik er mee ophield. Ik dacht dat het nog wel redelijk was.

Hier lijkt het wel een Turks stoombad momenteel. Dus ja vocht en hoe flink de slakken gaan zijn...

Wel echt rot voor jouw boom. I see het geen optie hem in een soort verhoogd bed te zetten? Iets als een vierkant van een halve meter hoog, gewoon waar hij nu staat ofzo, maar dan heeft hij toch een halve meter extra aan diepte.
Kaela schreef: vr 02 aug 2024, 13:53 Ik begin maar heel simpel met wat ik gisteren bij de intratuin kon kopen en op dat zakje spruitjes staat dat het nog kan.
Niets hoeft he. Ik wou gewoon zeggen dat je eigenlijk een heel jaar door met de moestuin wat kan doen, dus er nog heel veel kan of waar het zelfs nog vroeg voor is.
frodo quin schreef: vr 02 aug 2024, 21:44 Niets hoeft he. Ik wou gewoon zeggen dat je eigenlijk een heel jaar door met de moestuin wat kan doen, dus er nog heel veel kan of waar het zelfs nog vroeg voor is.
Oh ja dat snap ik! Ik bedoelde met simpel alleen maar dat ik spontaan en zonder bij de intratuin op de zakjes heb gekeken en de spruitjes konden. Omdat je naar de spruitjes vroeg.
Kaela schreef: vr 02 aug 2024, 21:56 Oh ja dat snap ik! Ik bedoelde met simpel alleen maar dat ik spontaan en zonder bij de intratuin op de zakjes heb gekeken en de spruitjes konden. Omdat je naar de spruitjes vroeg.
Ik begreep het als: je komt met een veelheid aan groenten af, maar ik ga het voor nu simpel houden met enkele zaken die ik nu meegenomen heb en wat betreft de spruitjes, op mijn zakje staat dat het nu nog kan, dus tot daar mijn kennis over de spruitjes.

De spruitjes die ik in het voorjaar jeb gezaaid zijn bij mij niet goed uitgekomen. Heb maar een paar plantjes staan waarvan ik denk dat het spruitjes zijn. Als het nu nog kan zou ik er ook nog een paar willen zaaien. Na enig vertoon van minimale hersenactiviteit zou het mij ook niet verbazen dat het kan. Je hebt een aantal zaken die je in meerdere seizoenen kan zaaien en die dan op een ander moment te oogsten zijn. Misschien dat spruiten die nu gezaaid worden in de lente geoogst kunnen worden en dat in het beging van het jaar zaaien voor herfst en winter oogst is.

Er is trouwens veel niet uitgekomen. Ik heb heel veel en veel soorten bloemen gezaaid, maar op een paar bloemetjes na is het helemazl mislukt. Ik verdenk de slakken van de jonge opkomende plantjes op te vreten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door