Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Dat moet je gewoon doen. Ga je veel plezier aan hebben.
En wat heb je te verliezen? Je kan het gewoon proberen.

En idd, de grond steeds bedekt houden met mulch. Zowel bruin als groen materiaal en dan gaat het bijna vanzelf.
Als de helft gras is, is dat super handig, je legt het maaisel gewoon tussen je planten. Laat het onkruid dat je wiedt er gewoon tussen verdrogen, tenzij het al in het zaad staat. En mengt dat met wat bladeren en wat je uit Joris zijn bak haalt qua strooisel, en dat gaat prima werken.
Houdt de grond vochtig en kruimelig, geeft compost en humus ter plaatse, bevoordeelt het bodemleven waardoor je grond voedzaam en luchtig is waardoor overdreven water ook weg kan. En het remt onkruidgroei waardoor je veeeel minder moet wieden.

Als je zaait moet de mulch even aan de kant. Eens de zaailingen een paar cm groot zijn, kan die er terug tussen. Maar als je voorzaait, kan je de plantjes gewoon planten en al meteen wat mulch ertussen. Dan kunnen de wortels ook sneller 'pakken' en groeit de plant sneller terug door.
Bedekte grond beschermt ook tegen sommige schadedieren zoals de wortelvlieg die van kale grond houdt.
En als je geurige kruiden als mulch gebruikt kan je insecten ook misleiden. Peterselie tussen de Kool vb. Werkt een beetje hetzelfde als wortels en uien rij om rij af te wisselen omdat die elkaars plaagdieren afschrikken.

Bessenstruiken zijn de kindjes hier ook gek van. Aalbes, framboos, blauwe bes.
En aardbeien uit de tuin zijn ongeëvenaard. Dat is een jaarlijks feestje.

Trouwens, als je nog wat fruitbomen ed wil, lijkt me dat stukje al eerder te klein dan te groot. :cool:
Mijn kippenren is 50m2 om je een idee te geven, als je je die nog voor kan stellen. Dus 66m2 is niet zoveel groter. Als je dan al een deel gras doet en een kasje, wordt dat een goed te onderhouden stukje voor de rest.
En tomaten zijn idd ook zo leuk en lekker uit eigen tuin!
Je moet even leren dieven en grondig opbinden, maar dan zijn ze al snel verslavend.
Ik heb geen moestuin dit jaar, maar wel een hoop tomatenplanten. Dat vind ik zo heerlijk en ontspannend.
Zo'n aanbod zou ik ook niet afslaan!
Mocht in de toekomst blijken dat het echt niet bij te houden is, dan is er vast weer een ander voor te vinden ;)

Bij ons nieuwe huis heb ik ook wat moestuinbakken gemaakt. Ik vind het geweldig leuk en ben al enthousiaste plannen aan het maken voor de toekomst. Er gaat een kasje komen, nog wat bakken erbij en ik wil aardappelen gaan telen :D
Collage_2024-06-26_14_34_13.jpg
Collage_2024-06-26_14_34_13.jpg (2.16 MiB) 1731 keer bekeken
Collage_2024-07-20_14_47_44.jpg
Collage_2024-07-20_14_47_44.jpg (1.35 MiB) 1731 keer bekeken

En aan de vlinders en bijen is ook gedacht..
20240720_133142.jpg
20240720_133142.jpg (6.27 MiB) 1731 keer bekeken
Oh Wat iedereen al zegt Karin, ik zou er ook voor gaan! Het geld is het niet en wat zou dat een mooie ontdekkingstocht zijn voor Nina. Jullie zijn al zoveel buiten, heerlijk dan toch om zo'n plekje te hebben! Maar ik snap je, het kost tijd. Maar je hebt altijd hulp van Nina.
De beslissing is ook eigenlijk al wel genomen hoor! We zijn helemaal enthousiast en al allemaal plannetjes aan het bedenken. Ook om ervoor te zorgen dat na het opstart werk, het daarna te doen is om bij te houden.

Dank voor alle tips al! Ik ga ze rustig nalezen en heb lekker nog even om me er in te verdiepen.
Voor verhoogde bakken heb ik palletranden gebruikt. Zwart gebeitst en anti worteldoek aan de binnenzijde. Ze zijn stapelbaar.
Ik heb ze voor €7.50 stuk via MP in onze buurt kunnen kopen. Mocht je er ook interesse in hebben, let op dat je niet de hoofdprijs betaald...ze zijn populair als moestuinbakken en daar wordt misbruik van gemaakt. ;)
zurca schreef: za 20 jul 2024, 14:50 Zo'n aanbod zou ik ook niet afslaan!
Mocht in de toekomst blijken dat het echt niet bij te houden is, dan is er vast weer een ander voor te vinden ;)

Bij ons nieuwe huis heb ik ook wat moestuinbakken gemaakt. Ik vind het geweldig leuk en ben al enthousiaste plannen aan het maken voor de toekomst. Er gaat een kasje komen, nog wat bakken erbij en ik wil aardappelen gaan telen :D
Collage_2024-06-26_14_34_13.jpg
Collage_2024-07-20_14_47_44.jpg

En aan de vlinders en bijen is ook gedacht..
20240720_133142.jpg
Heel mooi gedaan!
Ik zou het doen. Beetje kiezen wat je plant hoeft het denk ik niet altijd heel veel werk te zijn. Bessestruiken bv, leuk voor de mensch en voor vogels. Ik gebruik ook van die bakken (alleen zijn de mijne niet zo netjes geschilderd) maar ook omdat ik hele slechte grond heb, maar het voordeel is dat ze ook makkelijk af te schermen zijn. Ik heb alleen wel geleerd dat twee op elkaar beter werkt, de grond wordt minder snel te droog (ok, dit jaar in NL niet echt een punt) maar blijft ook gelijker van temperatuur. En appelboompjes gaan al best snel vruchten dragen. Kruiden zijn ook leuk en dankbaar. Ik ben dit jaar begonnen met verhoogde bedden te maken met een grondlaag van rottend hout, daarover tuinafval en dan wat grond. Daar staan nu aardappels en tomaten. Lijkt goed te werken. Google ook maar eens op aardappelen bovengronds kweken. Ik vind de tijd die het kost meevallen, lente is even aanpoten als alles naar buiten gaat. Maar nu heb ik eigenlijk niet zo veel werk. Maar nou vind ik in de tuin werken ook geen werk eigenlijk 😬😅😂 dus misschien verkijk ik me erop. Enkele van mij mooiste herinneringen als kind waren bij mijn vader in de moestuin, verse frambozen plukken, nog warm van de zon. Mijn vader genoot intens van zijn volkstuin, en was van het natuurlijk tuinieren, dus stond er wel eens wat veel onkruid 😬 volgens mijn moeder. Maar hij kon daarheen gaan en naar de vogeltjes gaan zitten kijken en gelukkig zijn. En ik geloof dat ik meer op hem lijk dan ik dacht 😊 sorry - lang verhaal. Paar plaatjes van mijn rommelhoekje
IMG_5545.jpeg
IMG_5545.jpeg (7.34 MiB) 1679 keer bekeken
IMG_5552.jpeg
IMG_5552.jpeg (6.47 MiB) 1679 keer bekeken
IMG_5548.jpeg
IMG_5548.jpeg (5.74 MiB) 1679 keer bekeken
Zijn dat struiktomaten?
Als het gewone zijn ga je betere opbrengst hebben door ze op te binden en te dieven, denk ik. Krijg je daar zo geen plaag op? Ik zou dat nooit durven.

Ziet er wel heel leuk uit.
En hoezo rommelhoekje? Das toch al erg netjes? :)
Zo zag mijn moestuin eruit in betere tijden.
IMG_20210624_150440.jpg
IMG_20210624_150440.jpg (5.64 MiB) 1636 keer bekeken
IMG_20210624_150507.jpg
IMG_20210624_150507.jpg (6.08 MiB) 1636 keer bekeken
IMG_20210624_150313.jpg
IMG_20210624_150313.jpg (6.04 MiB) 1636 keer bekeken
Je ziet mooi dat de mulch tussen de grotere planten ligt, en de open plekken is waar er gezaaid is. Je ziet ook dat er hier en daar onkruid tussen staat ( vooral op de paden eigenlijk) maar dat het ertussen goed meevalt.
En zo hoef je ook bijna nooit water te geven want de grond droogt vrijwel niet uit zo.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door