Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Ronald schreef: zo 14 jul 2024, 13:12 Ik kook inmiddels zo'n 5 jaar op inductie. Heerlijk. Koekenpannen met anti-aanbaklaag heb ik allemaal de deur uitgegooid en nu een Demeyere gekocht. Gaat op max 7 (van 9+) voor het opwarmen en daarna terug naar 4 voor het daadwerkelijke bak- en braadwerk.
Mijn oude stoompannetje (ik denk zo'n 13 jaar oud inmiddels) doet het ook nog steeds goed. En voor de gewone kookpotten heb ik nu een set van Bauhaus. Werkt prima.
Tip: kook een inductieplaatbeschermer. Als er dan een keertje iets op de plaat valt (als je hem niet gebruikt) vangt de beschermer de eerste klap op. Leg hem er wel pas op als de plaat afgekoeld is ;)
Speciale aansluiting + aanpassing groepenkast is noodzakelijk, omdat er op een dubbele groep gewerkt wordt.

Ik hoef niet meer terug naar gas...
Taaadaaaa, ik schud je de hand, ik heb hetzelfde gedaan! (en draai dan het gas terug nadat de pan warm genoeg is en waterspettertjes als bolletjes ronddansen in de pan). I-de-aaaal!
Door Lizzy
kiara schreef: ma 15 jul 2024, 09:01 Heb er nog nooit van gehoord zo’n pan
Moet mij er is even in gaan verdiepen ::)
Echt ouderwets, gewoon roestvrijstaal, niks meer of minder. Maar de moderne mensch wil dat niet want je moet wel wat meer vet gebruiken wil je er bijv. een ei in kunnen bakken.
Door kiara
Lizzy schreef: ma 15 jul 2024, 14:19 Echt ouderwets, gewoon roestvrijstaal, niks meer of minder. Maar de moderne mensch wil dat niet want je moet wel wat meer vet gebruiken wil je er bijv. een ei in kunnen bakken.
Heb ze gezien
Inderdaad van vroeger nog
Zijn ze ook goed om vlees in te bakken neem aan van wel
Door pike
Lizzy schreef: ma 15 jul 2024, 14:19 Echt ouderwets, gewoon roestvrijstaal, niks meer of minder. Maar de moderne mensch wil dat niet want je moet wel wat meer vet gebruiken wil je er bijv. een ei in kunnen bakken.
Een demeyere pan is geen ouderwets roestvrij staal. Je hoeft er zelfs helemaal geen vet in te doen. Als je je pan op de juiste temp brengt (de dansende druppeltjes) kan je zo je vlees er in leggen. Het laat zelf los van de pan. En als je liever met vet bakt kan dat ook, maar dan heb je maar heel weinig nodig.
Een aanbakpan ( dus niet anti-aanbak) is juist ideaal voor vlees te bakken.
Daar hebben wij er ook een voor.
Voor echt vlees dan. Een gepaneerd iets plakt er meteen tegen natuurlijk.

Anti aanbak kopen wij nog enkel keramieke pannen. Green pan oid.
Door kiara
pearlsofpassion schreef: ma 15 jul 2024, 22:46 Een aanbakpan ( dus niet anti-aanbak) is juist ideaal voor vlees te bakken.
Daar hebben wij er ook een voor.
Voor echt vlees dan. Een gepaneerd iets plakt er meteen tegen natuurlijk.

Anti aanbak kopen wij nog enkel keramieke pannen. Green pan oid.
Ik eet bijna geen vlees behalve iets van kip .
Maar ik ga wel googlen wat ik moet hebben kwa koekenpan en evt gewone pannen.
Heb nog tijd komen toch pas na de vakantie tijd
Door Lizzy
pike schreef: ma 15 jul 2024, 19:02 Een demeyere pan is geen ouderwets roestvrij staal. Je hoeft er zelfs helemaal geen vet in te doen. Als je je pan op de juiste temp brengt (de dansende druppeltjes) kan je zo je vlees er in leggen. Het laat zelf los van de pan. En als je liever met vet bakt kan dat ook, maar dan heb je maar heel weinig nodig.
Ik eet geen vlees maar een ei lukt je niet hoor, om op deze manier te bakken. Sprak zij uit ervaring.

En ik bedoelde "ouderwets" in relatie tot "geen anti aanbak laag".
Door kiara
Dat lijkt mij ook zonder anti aanbaklaag.
Ik zoek dus een koekenpan waar ik zo nu en dan stukje kipfilet en bv panga filet in kan bakken . Ander soorten vlees eet ik praktisch niet.

En bv olijfolie werkt dat met deze koekenpan?
Door pike
Lizzy schreef: di 16 jul 2024, 08:25 Ik eet geen vlees maar een ei lukt je niet hoor, om op deze manier te bakken. Sprak zij uit ervaring.

En ik bedoelde "ouderwets" in relatie tot "geen anti aanbak laag".
De ouderwetse metalen pan, die moest je eerst droog "inbakken" op hoge temperatuur. Dan bleef hij niet plakken. Net als ouderwetse blauwstalen broodvormen, die moesten ook eerst op hoge temperatuur inbakken. De keuken zag dan blauw :biggrin2:

Een ei vraagt inderdaad een aparte aanpak. Maar ook dat kan prima. Effe googelen:

kiara schreef:Dat lijkt mij ook zonder anti aanbaklaag.
Ik zoek dus een koekenpan waar ik zo nu en dan stukje kipfilet en bv panga filet in kan bakken . Ander soorten vlees eet ik praktisch niet.

En bv olijfolie werkt dat met deze koekenpan?
Ik gebruik vrijwel altijd olijfolie.
Door Lizzy
pike schreef: di 16 jul 2024, 12:45 De ouderwetse metalen pan, die moest je eerst droog "inbakken" op hoge temperatuur. Dan bleef hij niet plakken. Net als ouderwetse blauwstalen broodvormen, die moesten ook eerst op hoge temperatuur inbakken. De keuken zag dan blauw :biggrin2:

Een ei vraagt inderdaad een aparte aanpak. Maar ook dat kan prima. Effe googelen:

Ik gebruik vrijwel altijd olijfolie.
Ik ga het weer proberen, dank je voor het joetjoepje!
Door Ronald
Lizzy schreef: di 16 jul 2024, 15:52 Ik ga het weer proberen, dank je voor het joetjoepje!
Mij werd juist verteld dat de Demeyere pan beter geen eitjes kan hebben. Daarvoor kreeg ik een apart pannetje mee.
Toch maar eens proberen dan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door