Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
We hebben hier al jarenlang lavendelstruiken en hotlips struiken die ieder jaar VOL zitten met hommels. Dit jaar: geen. Gewoon niet. Sporadisch een keer een bijtje, maar verder niets. Twee jaar geleden zaten de lavendels zoooo vol met hommels dat je ze van 20 meter afstand al hoorde. Nu niets.

WTF?????? Waar zijn ze gebleven? Wij gebruiken natuuuuuurlijk geen gif maar de buren (voor zover ik weet dan he) ook niet. De gemeente Z'meer ook niet. Waar zijn ze? :-\
Bijen zitten er momenteel wel bij mij, maar ook nog maar vrij recent. Hommels zag ik vorig jaar veel, maar nu nauwelijks. Geen idee wat er mee is.
Bloemen zijn ook veel niet uitgekomen of opgevreten door dd slakken, waar ik vorig jaar veel meer had terwijl ik nu veel meer gezaaid had.

Vlinders ook nauwelijks.
eelke schreef: ma 24 jun 2024, 20:55 In mijn passiebloem bossage, denk ik. Hier heel veel bijen (ik schrik van ze, want ik verdenk elk zoemend beest van wesp-zijn tot het tegendeel bewezen is).
Oh wat heerlijk! Ik hoop dat het zo blijft! Wij hebben erg veel planten in de tuin speciaal voor bijen en hommels, allemaal biologisch. Maar hier is het echt dat je ze op 1 hand kan tellen.

Gisteren zijn we wezen fietsen door de polder. 20 km. Ik heb 3 vlinders geteld :-\
Heb je veel slakken?
Ik heb allemaal bijenhotels en die waren druk bezet…..
Toen kwamen de slakken en aten alle larven op >:(
Aanzienlijk minder bijen dan andere jaren op onze passiebloem bijvoorbeeld dus ik geef die kut slakken die met miljoenen zijn dit jaar de schuld!
Dood aan de slakken >:(
Witjes zitten nog in de pop. Die wachten ook op goed weer. Dagpauwoog heb ik de afgelopen weken veel rupsen van gezien. Die moeten dus nig groeien, verpoppen en vlinder worden. En gisteren een net uitgeslopen zandoogje:
IMG_2600.jpeg
IMG_2600.jpeg (3 MiB) 1012 keer bekeken
De rupsen:
IMG_2603.jpeg
IMG_2603.jpeg (336.95 KiB) 1012 keer bekeken
MarijeEnBoomer schreef: di 25 jun 2024, 11:07 Heb je veel slakken?
Aanzienlijk minder bijen dan andere jaren op onze passiebloem bijvoorbeeld dus ik geef die kut slakken die met miljoenen zijn dit jaar de schuld!
Wij hebben een hommelnest in een vogelhuisje. Gelukkig daar nog geen slakken in de buurt gezien.
Ow, ik wist niet dat slakken dat deden. Hier ook massaal aanwezig.

Het enige wat ik kon bedenken was de extreme natheid.
pike schreef: di 25 jun 2024, 11:11 Witjes zitten nog in de pop. Die wachten ook op goed weer. Dagpauwoog heb ik de afgelopen weken veel rupsen van gezien. Die moeten dus nig groeien, verpoppen en vlinder worden. En gisteren een net uitgeslopen zandoogje: IMG_2600.jpeg
De rupsen:
IMG_2603.jpeg
Klein witje heb ik wel al gezien. Een dagpauwoog ook 1 keer, maar dat is het voorlopig. Vorig jaar stikte het van de vlinders. Distelvlinder, dagpauwoog, witjes, zandoogje, koninginnenpage en dan nog enkele van wat ik niet weet wat het zijn
Ik zie hier de laatste tijd regelmatig beekjuffers in de tuin. Dat is eigenlijk voor het eerst. Voorheen zag ik ze alleen aan het water hier een stukje verderop. Deze soort doet het hier in iedergeval goed momenteel.
Even opgezocht, volgens mij is het de weidebeekjuffer.
Hoe kan een slak bij de eitjes of larven van metselbijen komen? De toegang tot de eitjes/larven zit toch dichtgemetseld :???:

En honingbijen zijn geen metselbijen dus als je honingbijen op de passiflora mist komt dat niet door slakken. Metselbijen vliegen al vroeg, behoeven vroegbloeiers (bv bloesembomen als appel en peer) en ze sterven na de ei-afzetting. In juni zie je die dus gewoon niet meer.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door