Onze Moa, die we afgelopen weekend hadden omgedoopt tot Winston Churchill, heeft waarschijnlijk een gescheurde speekselklier onder de tong. Afgelopen vrijdagavond werd de bult* onder haar kin steeds dikker, en tijdens het weekend werd die steeds groter en harder, en ook haar lippen werden megagroot en hard.
Gisteren dus naar de da (Moa at en dronk goed en was actief en leek nergens last van te hebben, zag er alleen grotesk uit, vandaar dat we niet met spoed in het weekend naar de da zijn gegaan), die een echo heeft gemaakt en bloedproeven en uiteindelijk een CT-scan. Op de echo zat een gebied dat hij niet goed kon duiden (maar het zag er blijkbaar niet uit als een tumor, anders had hij dat wel gezegd), maar omdat haar nieren er ook anders dan anders uitzagen (nierwaarden wel gewoon goed), wilde hij een CT-scan doen. Daar is ook door een collega in Amerika naar gekeken, die vermoedt dat het om een gescheurde speekselklier gaat.
Inmiddels denk ik zelf dat de hardere grote lippen ook het gevolg kunnen zijn van een insectenbeet (Moa hapt altijd naar beestjes die te dicht bij haar vliegen, en ik herinner me dat ze vorige week een keer naar iets hapte en dat ik zei: nee, niet doen, maar dat ik het beestje in kwestie niet zag wegvliegen). Ze krijgt nu cortisonen en antibiotica, en de zwelling van de lippen (die drie dagen heeft geduurd) is nu weer bijna helemaal weg.
De harde dikke bult onder de kin zit er nog wel maar lijkt ook iets te slinken. Waarschijnlijk moet de klier tzt in zijn geheel verwijderd worden, omdat hij toch al vaak opspeelt. Maar daarvoor moet hij nu eerst nog een stuk kleiner worden.
Kent iemand dit probleem?
*Ze heeft wel vaker een loszittende bult op die plek gehad, die soms vrij groot voelde (klein kippenei), soms klein (knikker) en soms helemaal verdween, en volgens mijn paraveterinaire vriendin kan dat op een overactieve speekselklier duiden.