Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Onze Moa, die we afgelopen weekend hadden omgedoopt tot Winston Churchill, heeft waarschijnlijk een gescheurde speekselklier onder de tong. Afgelopen vrijdagavond werd de bult* onder haar kin steeds dikker, en tijdens het weekend werd die steeds groter en harder, en ook haar lippen werden megagroot en hard.

Gisteren dus naar de da (Moa at en dronk goed en was actief en leek nergens last van te hebben, zag er alleen grotesk uit, vandaar dat we niet met spoed in het weekend naar de da zijn gegaan), die een echo heeft gemaakt en bloedproeven en uiteindelijk een CT-scan. Op de echo zat een gebied dat hij niet goed kon duiden (maar het zag er blijkbaar niet uit als een tumor, anders had hij dat wel gezegd), maar omdat haar nieren er ook anders dan anders uitzagen (nierwaarden wel gewoon goed), wilde hij een CT-scan doen. Daar is ook door een collega in Amerika naar gekeken, die vermoedt dat het om een gescheurde speekselklier gaat.

Inmiddels denk ik zelf dat de hardere grote lippen ook het gevolg kunnen zijn van een insectenbeet (Moa hapt altijd naar beestjes die te dicht bij haar vliegen, en ik herinner me dat ze vorige week een keer naar iets hapte en dat ik zei: nee, niet doen, maar dat ik het beestje in kwestie niet zag wegvliegen). Ze krijgt nu cortisonen en antibiotica, en de zwelling van de lippen (die drie dagen heeft geduurd) is nu weer bijna helemaal weg.

De harde dikke bult onder de kin zit er nog wel maar lijkt ook iets te slinken. Waarschijnlijk moet de klier tzt in zijn geheel verwijderd worden, omdat hij toch al vaak opspeelt. Maar daarvoor moet hij nu eerst nog een stuk kleiner worden.

Kent iemand dit probleem?

*Ze heeft wel vaker een loszittende bult op die plek gehad, die soms vrij groot voelde (klein kippenei), soms klein (knikker) en soms helemaal verdween, en volgens mijn paraveterinaire vriendin kan dat op een overactieve speekselklier duiden.

01_20240615_153959.jpg
01_20240615_153959.jpg (277.72 KiB) 3356 keer bekeken
02_20240617_161649.jpg
02_20240617_161649.jpg (293.66 KiB) 3356 keer bekeken
03_20240617_161633.jpg
03_20240617_161633.jpg (272.48 KiB) 3356 keer bekeken
Lizzy schreef: di 18 jun 2024, 18:20 Nee, geen ervaring mee, nooit eerder gezien, nooit eerder van gehoord! Maar het ziet er wel heftig uit zeg! Als ik in het Engels goegel, kom ik wel foto's tegen die erg lijken op jouw Moa!
Het staat ook bekend als mucocele of sialocele, een lekkende speekselklier of speekselkliercyste. De beelden op internet geven inderdaad goed weer hoe het eruitzag. Gelukkig lijkt Moa inmiddels weer grotendeels op zichzelf. De bult van de speekselklier is er nog wel, maar wordt langzaamaan kleiner en ook soepeler. #phew
Charlie Angel schreef: wo 19 jun 2024, 12:41 Nog nooit van gehoord maar jeetje, het ziet er ook echt flink uit. Gelukkig is ze al weer aardig zichzelf. Maar ik begrijp dat er wel een operatie moet volgen om die klierende klier weg te halen?
Een knuffel voor onze Winston Churchill.Afbeelding
In principe kan een lekkende speekselklier worden leeggezogen met een naald, maar naar het schijnt komt het probleem dan na verloop van tijd gewoon weer terug. Daarom wordt aangeraden de hele klier te verwijderen, ook omdat andere speekselklieren de functie overnemen en de hond dus geen last krijgt van een droge mond.

Wij hebben met Moa verder nog het 'geluk' dat we haar sowieso willen laten opereren ivm een mogelijke mastceltumor bij een tepel. Het is een heel klein kaal plekje, maar omdat ze een hoop boxergenen heeft, wil ik geen risico nemen. Die operatie stond voor vandaag gepland, maar omdat ze eergisteren onverwacht onder narcose moest voor de CT-scan, wilde ik niet vandaag meteen nog een keer een narcose. Vorige week had ze ook al een roesje gehad om het kale plekje te kunnen aanprikken.

De da gaat nu eerst drie weken dicht ivm vakantie, maar daarna laten we Mootje dus opereren, en dan tegelijkertijd het plekje en de speekselklier.

Kost gelukkig ook niks allemaal... :-X

Knuffels worden doorgegeven! :-*
Charlie Angel schreef: za 22 jun 2024, 22:42 Hoe gaat het nu met Moa, wordt de bult al wat minder?
Lief dat je het vraagt!

Ja, Moa ziet er weer helemaal normaal uit gelukkig. We denken nu echt dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden is geweest en dat de opgezwollen kop werd veroorzaakt door een insectenbeet. Die speekselklier is wel degelijk lek, omdat ze dus al vaker een dikke bult onder haar kin had gehad, maar de rest is dus mogelijk door een steekbeest veroorzaakt, denken wel.

In elk geval is ze weer een mooi meisje nu. :smitten:
Anne in Zweden schreef: Lief dat je het vraagt!

Ja, Moa ziet er weer helemaal normaal uit gelukkig. We denken nu echt dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden is geweest en dat de opgezwollen kop werd veroorzaakt door een insectenbeet. Die speekselklier is wel degelijk lek, omdat ze dus al vaker een dikke bult onder haar kin had gehad, maar de rest is dus mogelijk door een steekbeest veroorzaakt, denken wel.

In elk geval is ze weer een mooi meisje nu. :smitten:
Ah gelukkig! En ja dat kan heel goed natuurlijk, maar irritant is dat wel altijd om dan te bepalen waar het door veroorzaakt is.

Maar voor nu gelukkig weer een mooi koppie. En wanneer staat dan de operatie gepland?

Verstuurd vanaf mijn SM-X216B met Tapatalk

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door