Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lob
Hoi hoi
Ik hoop dat jullie wat kunnen helpen.
Ik loop tegen meerdere problemen aan met mijn hond. Moos is nu 1 jaar en 3 maand. Geadopteerd toen hij 6 maanden was.
Als eerste handig om te weten is dat hij toen hij bij mij kwam. En ze ontworming kreeg. De ontlasting vol zat met wormen. Daarna 2 of 3 keer giardia gehad. Nu heeft die voor de 2e dag ontlasting op en neer. Ik stop zobiezo met de snoepjes van vitakraft. En ga zelf drogen. Maar de volgende dingen zitten we mee

- Wil graag ze darmgezondheid/immuunsysteem sterk krijgen. Momenteel krijgt hij pre en probiotica van adored beast. Hiernaast dacht ik te beginnen met vital olie van lila loves it. Met lijnzaadolie en hennepzaadolie als eerste 2 ingrediënten.

Zo krijgt hij zelfgemaakte eendenbouillon

Maar wat is nu verstandig. Op het laatst weet je het gewoon niet meer

- Hij bijt veel op ze poten. Binnenkant is dan ook geïrriteerd en rood. Vet het in met potenbalsem

- Hij heeft een puspiemel. Is wit wat eruit komt. Hiervoor gebruik ik echinacea forte met cats claw puur

Ingrediënten hiervan zijn
Rode zonnehoed kruid 81%
Cats claw 10%
Smalbladige zonnehoedwortel 4.5%
Smalle weegbree kruid 4.5%

Ondanks deze maatregelen word het niet echt veel beter.

Tips zijn van harte welkom!
Is het trouwens verstandig om de echinacea forte met cats claw over voeding te geven? Kan dit veel doen voor ze darmen?.

Alvast bedankt!
Door Lizzy
Lob schreef: di 04 jun 2024, 08:20 Hoi hoi
Ik hoop dat jullie wat kunnen helpen.
Ik loop tegen meerdere problemen aan met mijn hond. Moos is nu 1 jaar en 3 maand. Geadopteerd toen hij 6 maanden was.
Als eerste handig om te weten is dat hij toen hij bij mij kwam. En ze ontworming kreeg. De ontlasting vol zat met wormen. Daarna 2 of 3 keer giardia gehad. Nu heeft die voor de 2e dag ontlasting op en neer. Ik stop zobiezo met de snoepjes van vitakraft. En ga zelf drogen. Maar de volgende dingen zitten we mee

- Wil graag ze darmgezondheid/immuunsysteem sterk krijgen. Momenteel krijgt hij pre en probiotica van adored beast. Hiernaast dacht ik te beginnen met vital olie van lila loves it. Met lijnzaadolie en hennepzaadolie als eerste 2 ingrediënten.
Giardia is echt een bitch. Dat verziekt de darmen, soms levenslang. En de middelen om het uit te roeien idem. Wat heeft jouw hond gekregen, Panacur of Metrobactin of beide?

Laat de probiotica en de vitalsolie maar zitten. Lijnzaad is een voedingsstof waar veel honden met jeuk op reageren. En probiotica : daar is het nog veel te vroeg voor. De kans namelijk dat jouw hond een lekkende darm heeft is ongeveer 95% na Giardia. Dus eerst moet de darm genezen, anders lekt de probiotica door de darmwand en veroorzaakt alleen nog maar meer problemen.

Wat eet je hond verder?
Zo krijgt hij zelfgemaakte eendenbouillon

Maar wat is nu verstandig. Op het laatst weet je het gewoon niet meer
Eendenbouillon mag je blijven geven maar de darmen repareren doe je liefst met een wat heftiger goedje. L-Glutamine. Om je te vertellen hoeveel je hiervan moet geven heb ik het gewicht van je hond nodig.

Of dit (ik heb daar zelf zeer goede ervaring mee):

https://nl.iherb.com/pr/codeage-digesti ... les/117493

Maar ja, dat moet je in de States bestellen... En verder is het essentieel dat je hond de juiste voeding krijgt, dus ik wacht graag op je reactie.
- Hij bijt veel op ze poten. Binnenkant is dan ook geïrriteerd en rood. Vet het in met potenbalsem

- Hij heeft een puspiemel. Is wit wat eruit komt. Hiervoor gebruik ik echinacea forte met cats claw puur

Ingrediënten hiervan zijn
Rode zonnehoed kruid 81%
Cats claw 10%
Smalbladige zonnehoedwortel 4.5%
Smalle weegbree kruid 4.5%

Ondanks deze maatregelen word het niet echt veel beter.

Tips zijn van harte welkom!
Is het trouwens verstandig om de echinacea forte met cats claw over voeding te geven? Kan dit veel doen voor ze darmen?.

Alvast bedankt!
Puspiemels zijn heel normaal. Dat is vaak geen pus, het is meestal smegma. Voor ons mensen goor, maar voor een reu (is ie ongecastreerd) heel normaal! Als het heel erg is, mag je het schoonmaken met het spul dat je daar nu voor gebruikt. Maar ga het ook niet te vaak schoonmaken, je verpest daarmee het natuurlijke milieu van de piemel. Voor sommige mensen is puspiemels reden om de hond te castreren. Voor mij echt geen indicatie. Nul. Niets.

Ik zou dit niet inwendig gaan geven. Ik zou beginnen me te concentreren op het dichtmaken van de darmwand, het repareren van de lekkende darm. Met de juiste voeding. En de juiste supplementen. Pas als de darm dicht is, dan kun je verder met zijn herstel en nee, er zijn geen wondermiddelen en ja, dit is een langdurig proces.

Oh, je mag je hond wel een goede visolie of algenolie geven tegen de ontstekingsreacties. Royal Green visolie of Testa met DHA en EPA Algenolie.
Door Lob
Hoi Lizzy

Moos heeft alle keren Panacur gehad.
Ik dacht juist dat lijnzaadolie en hennepzaadolie juist helpt met jeuk, irritatie zoals bij de poten?

In de probiotica zit meer in, waarbij ik dacht dit is juist helpend voor de darmflora

Volgende zit erin
Multi strain probiotic blend
Slippery elm bark
Larch arabinogalactan
Deglycyrrhizinated licorice
N acetyl glucosamine
L glutamine
Marsmallow root
Aloe vera

Qua eten krijgt moos
Ochtend: 125 gram gekookte voeding van pure instict

Middag : 50 gram hert brokken.

Avond : 150 gram kvv

Voor slapen gaan: 50 gram kvv

De kvv is van kb raw. En de diersoorten haas, fazant en kwartel

Heb voor deze diersoorten gekozen i.v.m hogere calcium. Omdat de ontlasting dan vaster zou worden?

Wat betreft de puspiemel fijn om te weten dit normaal is. Want als het geel of groen is dan wijst dat op een ontsteking?

Wat is normaal qua hoeveelheid schoonmaken

En giardia is inderdaad een bitch. Verschrikkelijk wat dit met je hond doet. Is er een leiddraad hoe je dit aanpakt (lekkende darm)?

De poten is ook vanuit binnenuit? Want daar heeft die wel echt last van. Zijn ook echt rood.
Door Lizzy
Lob schreef: di 04 jun 2024, 08:58 Hoi Lizzy

Moos heeft alle keren Panacur gehad.
Ik dacht juist dat lijnzaadolie en hennepzaadolie juist helpt met jeuk, irritatie zoals bij de poten?
Ja, niet dus. Zeker lijnzaadolie is gewoon rotzooi. Kijk, het bevat een niet actieve vorm van omega 3. Een hond is niet in staat om het om te zetten naar actieve omega 3. Het werkt dus extra belastend voor het lichaam. Ik zeg echt schrappen en vervangen door actieve omega 3 (algenolie of visolie). Het is jouw hond natuurlijk maar dat is mijn advies.
In de probiotica zit meer in, waarbij ik dacht dit is juist helpend voor de darmflora

Volgende zit erin
Multi strain probiotic blend
Slippery elm bark
Larch arabinogalactan
Deglycyrrhizinated licorice
N acetyl glucosamine
L glutamine
Marsmallow root
Aloe vera
Veel van wat er in zit is echt hartstikke goed! Ja, ik zou zelf even wachten met dit middel en eerst een maand L-Glutamine gaan geven. Dan pas dit middel, waar probiotica in zit.

Overigens kan het heel goed zijn dat jouw hond een allergie heeft voor pollen en daarom jeuk heeft aan zijn poten. Ik zou je ook aan willen raden om na iedere wandeling zijn poten af te spoelen en in te sprayen met een mengsel van groene thee en appelazijn.
Qua eten krijgt moos
Ochtend: 125 gram gekookte voeding van pure instict

Middag : 50 gram hert brokken.

Avond : 150 gram kvv

Voor slapen gaan: 50 gram kvv

De kvv is van kb raw. En de diersoorten haas, fazant en kwartel

Heb voor deze diersoorten gekozen i.v.m hogere calcium. Omdat de ontlasting dan vaster zou worden?

Wat betreft de puspiemel fijn om te weten dit normaal is. Want als het geel of groen is dan wijst dat op een ontsteking?

Wat is normaal qua hoeveelheid schoonmaken

En giardia is inderdaad een bitch. Verschrikkelijk wat dit met je hond doet. Is er een leiddraad hoe je dit aanpakt (lekkende darm)?

De poten is ook vanuit binnenuit? Want daar heeft die wel echt last van. Zijn ook echt rood.
Is er een reden waarom je hem zo vaak te eten geeft? Ik zou terug gaan naar 2 maaltijden per dag. Zijn poten kan van binnenuit komen maar soms is een allergie voor pollen ook gewoon een allergie voor pollen (dat wel kan verbeteren door bijv. spoelen van de poten, darmgezondheid verbeteren en een natuurlijke antihistamine te geven in de vorm van Quercetine - dit voorzichtig doseren want het werkt laxerend als de pest.

Ja, die zijn er wel, leidraden. Eerst giardia verwijderen, dan de darm herstellen en ontstekingsreactie stoppen, dan opnieuw opbouwen en dan opnieuw de darm verbeteren met probiotca en prebiotica. De probiotica die je nu wel kunt geven, dat is Saccharomyces Boulardii. De dingen lopen ook wel een beetje in elkaar door/over.

Mijn opmerking over lijnzaad moet ik even nuanceren. Als omega 3 leverancier is het echt waardeloos. Nutteloos. En belastend. Veel honden kunnen er ook helemaal niet goed tegen, lijnzaadolie. Geweekte lijnzaad (dus echt de zaadjes) kunnen nuttig zijn als prebiotica leverancier.
Door Lob
Hoi Lizzy

Bedankt voor deze helpende uitleg!
Heb er echt wat aan
Nu vroeg ik mij alleen wat af.
Op tiktok zag ik een vrouw die uit principe barf met de gedeeltes
Basis vlees
Hart, maag
Vis
Lever, nier, alvleesklier , milt enz

In een vleesmolen deed.
Hierbij bakte ze het vlees in de pan aan..

En gaf een rauw bot ernaast.

Kan dit ook een optie zijn als je hond teveel rauw niet verdraagt. En is dit dan niet gevaarlijk. Alles is natuurlijk gemalen. Maakt dat het verschil met bijv. Kvv?

Kan je dat met de barf verdeling doen. Of is het echt een no go?
Door Lob
Zo zag ik dat dit als barf principe werd verkocht. Mag je dit bijvoorbeeld bij het malen via vleesmolen dan aanbakken? Of mag het helemaal aanbakken zoals bij koken voor de hond. Ik vraag mij dit af omdat ik twijfel of hij rauw vlees/kvv kan hebben. Maar ik tegelijkertijd graag de verschillende varianten van vlees, orgaan enz wil kunnen geven. Niet of zo min mogelijk brokken
Bijlagen
Screenshot_20240607_142925_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20240607_142925_Samsung Internet.jpg (285.16 KiB) 2003 keer bekeken
Door Lizzy
Lob schreef: vr 07 jun 2024, 14:27 Hoi Lizzy

Heb er echt wat aan
Basis vlees
Hart, maag
Vis

In een vleesmolen deed.

Kan dit ook een optie zijn als je hond teveel rauw niet verdraagt. En is dit dan niet gevaarlijk. Alles is natuurlijk gemalen. Maakt dat het verschil met bijv. Kvv?

Ik weet niet of ik het zou bakken... Ik zou het liever heel langzaam garen door te koken (laagje water). Als je hond problemen heeft met rauw, dan kan dit ja. Ik vind rauw beter en zou zelf kijken of je met behulp van bijv. enzymen de vertering kunt verbeteren maar verhitten van vlees is altijd nog beter dan brokjes voeren. Want dat is bewerkt tot de macht 100!
Door Lizzy
Lob schreef: vr 07 jun 2024, 14:27 Hoi Lizzy

Heb er echt wat aan
Basis vlees
Hart, maag
Vis

In een vleesmolen deed.

Als je zelf het vlees koopt heb je natuurlijk een beter idee van de kwaliteit die je gebruikt. Je kunt KVV echter in mijn ogen ook prima verhitten en heel eerlijk? Zeer fijn gemalen bot verhitten gaat eigenlijk ook prima. Ik heb dat voor Sjoerd echt heel lang gedaan en zelfs het gekookte bot (fijngemalen in KVV!!) verteerde hij uitstekend.

Zoals ik hierboven al schreef vernietig je wel vitamines en enzymen. Dus ik zou zelf kijken ook een enzymen supplement helpt bij de vertering en ik zou er iets bij gaan geven om vitamines te compenseren. Liefst geen multivitamine poeder maar dingen als Moringa poeder en spirulina en chlorella en zeewier afgewisseld.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door