Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
Ik heb hier inderdaad ook een geveltuintje gemaakt. Toen mocht het van de gemeente. Nu is er inmiddels zelfs subsidie voor. Inderdaad fijn, er is verder weinig bloeiends in de straat. Een andere buurvrouw heeft bollen in de boomcirkels gezet, dus dat bloeit tegenwoordig ook. Moeten we eigenlijk in de hele straat doen.

Hier in de stad allemaal nog vrij nette parken. Zonde, want het onkruid tussen de stoepen staat op veel plekken weer wel hoog. Laat bepaalde plekken lekker groeien, en besteed je aandacht ergens anders, denk ik dan. Het kan echt nog wel een flink stuk groener.
Door Kaio
ja helemaal mee eens.

Ik had eens gezien ergens in nederland een nieuwbouwwijk, alle opritten hadden grastegels. Van die tegels met gaten in het midden. Tussen de huizen ook stukken onkruidgroen etc.

Ik heb ook zoiets als ik weer nieuwbouw woningen zie met platte daken en grote ramen: hoe dan???? Begin eens met overstekende daken, dat scheelt al heel veel in warmte in de zomer. (uberhaupt puntdaken zijn ook gunstiger dan platte daken) Dan volle raampartijen op het zuiden? Eh moet dat?
Kijk eens in landen waar men warme zomers heeft hoe het daar uit ziet. Bijv. Zuid frankrijk huizen met kleine ramen en luiken. Overigens overal bomen in steden en veel zandgrind ipv tegels.
In Hongarije was bijv het huis van mijn oma koel in de hete zomer hoor, niks airco (goed wel mega dikke muur en de dubbele beglazing was ook dubbele kozijnen (toen was er nog geen hr glas)) En inderdaad overal overstekende daken.....
Al deze maatregelen dat scheelt pas in energie gebruik he ::) Waarom men daar dan niet op komt snap ik niet, gewoon serieus verplichten om zo te bouwen. Inclusief die grastegels op de oprit, wou dat wij die hadden :biggrin2:
(we hebben wel waterdoorlatende , is ook al iets beter)
Maar zeg nou zelf, hoe leuk zou dit zijn als oprit, of in de tuin ? :g: :smitten:
Afbeelding

of kijk nou parkeerplaatsen:
Afbeelding
ipv al dat beton bij winkel of bedrijf parkeertereinen ?
(ok misschien wat lastiger voor de dames op stilleto's of zo :P )
Door doranto
Kaio schreef: za 18 mei 2024, 10:51
Maar zeg nou zelf, hoe leuk zou dit zijn als oprit, of in de tuin ? :g: :smitten:
Yep grastegels zijn ideaal voor paden en parkeerplaatsen :)
Weliswaar gewone rechttoe-rechtaan tegels, maar dit is ons pad langs de schuur. Is ook reuze makkelijk. Niks onkruid tussen tegels uit pulken, gewoon af en toe met de grasmaaier eroverheen sjezen :biggrin2: .
signal-2024-05-18-111057_002.jpeg
signal-2024-05-18-111057_002.jpeg (170.78 KiB) 816 keer bekeken
Door Kaio
Mooi toch?

Hier een tijd kof niks aan de tuin gedaan, gaat ook verder niet gebeuren aangezien ik meteen in niesbui beland nu
20240518_114403.jpg
20240518_114403.jpg (5.76 MiB) 805 keer bekeken
20240518_114237.jpg
20240518_114237.jpg (6.06 MiB) 805 keer bekeken
Ok dit is een beetje te ;D
Door frodo quin
Kaio schreef: za 18 mei 2024, 10:51 ja helemaal mee eens.

Ik had eens gezien ergens in nederland een nieuwbouwwijk, alle opritten hadden grastegels. Van die tegels met gaten in het midden. Tussen de huizen ook stukken onkruidgroen etc.

Ik heb ook zoiets als ik weer nieuwbouw woningen zie met platte daken en grote ramen: hoe dan???? Begin eens met overstekende daken, dat scheelt al heel veel in warmte in de zomer. (uberhaupt puntdaken zijn ook gunstiger dan platte daken) Dan volle raampartijen op het zuiden? Eh moet dat?
Kijk eens in landen waar men warme zomers heeft hoe het daar uit ziet. Bijv. Zuid frankrijk huizen met kleine ramen en luiken. Overigens overal bomen in steden en veel zandgrind ipv tegels.
In Hongarije was bijv het huis van mijn oma koel in de hete zomer hoor, niks airco (goed wel mega dikke muur en de dubbele beglazing was ook dubbele kozijnen (toen was er nog geen hr glas)) En inderdaad overal overstekende daken.....
Al deze maatregelen dat scheelt pas in energie gebruik he ::) Waarom men daar dan niet op komt snap ik niet, gewoon serieus verplichten om zo te bouwen. Inclusief die grastegels op de oprit, wou dat wij die hadden :biggrin2:
Afbeelding

Afbeelding
En voor honden heb ik al gemerkt.

Maar wel al een verbetering ivm waterdoorlaatbaarheid. Die bovenste zijn ook leuk qua patroon. Qua begaanbaarheid denk ik dat er betere oplossingen zijn.
Door hannabelgje
Hier maait de gemeente stukjes zodat er ook grote stukken met hoog gras blijven staan. Dus de mensen hebben korte paadjes om door te lopen zonder dat de natuur daar last van heeft. Er is dus ook een gulden middenweg.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door pearlsofpassion
Kaio schreef: za 18 mei 2024, 10:51 ja helemaal mee eens.

Afbeelding

Afbeelding
Het is goedkoper, platte daken. En dat scheelt veel hoor!
De moderne mens in de nieuwbouwwoning heeft geen opbergruimte of zolder meer nodig heb ik gemerkt.
Nou, wij wel hoor.. :o
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door