Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door dinky89
Wauw Siberiene! Wat beeldend omschreven bij de prachtige plaatjes!

En dat is inderdaad niet echt bewandelbaar Hannah....
Door Anne in Zweden
Siberienne schreef: vr 05 jan 2024, 22:12 IMG_4399.jpegIMG_4386.jpegIMG_4382.jpeg

Ik kan je niet vertellen hoe -32 is, maar -18 ziet er zo uit. Als je naar buiten stapt, vind de kou onmiddellijk de plekjes die niet goed ingepakt zijn, dan voel je hem met koude vingers naar binnen kruipen. Je gezicht tintelt, even je handschoenen uitdoen om poep te ruimen - of een paar foto’s te maken - en je vingertoppen zijn koud. Je snot bevriest in je neus. En ook het traanvocht van je ogen vriest aan je wimpers, dus ik knipper extra veel.

Vanaf -15 C komt er een kraak in de sneeuw, die is niet meer zacht maar knispert en knerpt krakend onder je schoenen, voelt ook stroef (en ook op langlaufski’s is de ‘glij’ minder. En het is stil. Het lijkt of geluiden minder ver dragen? Of gewoon omdat iedereen binnen zit. De lucht krijgt iets breekbaars, tere kleuren. Als je in het donker buiten loopt met je hoofd lamp op, glinstert alles want de kristallen bevriezen in de lucht. Sterren zijn ook heel helder.
Alles lijkt intenser in de kou.

Shadow geniet, daar merk je niks aan, die heeft nu wel een jas aan ivm met zijn stijve rug, maar hij dartelt rond als een jonge god.
Klopt helemaal wat je daar schrijft (mooi omschreven ook!), en toch is het gek genoeg relatief. Na een paar dagen -30 ben ik daarnet bij -20 naar buiten gelopen om de voederhuisjes her en der in de tuin bij te vullen - zonder jas, zonder winterbroek en zonder handschoenen. Ik had niet eens in de gaten dat ik geen handschoenen droeg en alleen een legging om mijn benen had. Natuurlijk komt dat ook doordat ik nog warm was van het verblijf binnenshuis, maar toch: bij -32 is dat effect al verdwenen zodra je een voet buiten de deur zet. Nu liep ik bijna vijf minuten buiten rond zonder koude vingers of benen te krijgen.
Mijn ervaring is dat een muts en sjaal wel essentieel zijn bij strenge kou. Als ik met handschoenen maar zonder muts en sjaal de vogelhuisjes had bijgevuld, had ik wel degelijk gemerkt dat het -20 was. Kou die door je halsopening bij je lichaam komt geeft je onmiddellijk het gevoel dat je bevriest, vind ik.

En hoe voelt -32? Wat ik nog aan Sib's uitleg kan toevoegen is dat je bij die temperatuur (vanaf -25 eigenlijk al) heel even de adem wordt benomen wanneer je naar buiten gaat. Je voelt echt dat je longen even schrikken. En je gaat ook minder diep ademhalen, al draag ik bij zulke temperaturen altijd een losse col waar ik doorheen ademhaal, dan voelt de ingeademde lucht minder koud.

Verder merk je -32 vooral aan je ogen. Je oogballen voelen als klompjes ijs, hoe hard je ook knippert.
Door Charlie Angel
Wat duidelijk omschreven Siberienne en Anne en wat een prachtige sneeuw foto's! Het ziet er altijd zo prachtig en sereen uit, maar het geeft ook werk en overlast. Maar jij blijf sneeuw altijd geweldig mooi vinden.
Die wateroverlast overal is wel echt vervelend. Het blijft bizar wat de natuur doet en hoe verschillend het is per land en zelfs in 1land.
Hier staat in de voorraad kelder een laag water, maar verder geen problemen gelukkig. Maar heb te doen met al die mensen.

Vandaag was een heerlijk koude dag en zowaar droog, ik hoop dat het nu voorlopig zo blijft.
Door dinky89
Hier vandaag droog met af en toe wat dwarrelsneeuw. Toch werd je daar minder nat van dan van regen dus even naar de supermarkt wezen wandelen :)
Door smulpaap
Wat een prachtige foto's Siberienne
Hier was het vanochtend droog , vanmiddag natte sneeuw
Door dinky89
Hier inmiddels een voorzichtig witte wereld :)
PXL_20240107_083625701.MP.jpg
PXL_20240107_083625701.MP.jpg (2.63 MiB) 3297 keer bekeken
Door Charlie Angel
Leuk hè, hier ook een hele voorzichtige witte wereld, al trekt het nu al aardig weg. Maar wel een heerlijke zon!
Door pike
dinky89 schreef: zo 07 jan 2024, 09:38 Hier inmiddels een voorzichtig witte wereld :)
PXL_20240107_083625701.MP.jpg
Fraai! Hier was niks wit vanochtend, behalve wat korreltjes die op de tuintafel zaten vastgevroren ::) Maar wat een verademing dit weer, ook al staat het koud te waaien. Nu schijnt de zon ook nog lekker naar binnen, heerlijk!
Door smulpaap
Hier lag ook een laagje sneeuw
Vanochtend bewolkt , vanmiddag zon
En tijdens een zonnige wandeling zo'n 10 reeën bij elkaar gezien. Genietend van het zonnetje
Door Kaela
Het was lekker winters bij het Lauwersmeer vanmorgen.
IMG_4767.jpeg
IMG_4767.jpeg (3.88 MiB) 3233 keer bekeken
Door hannabelgje
Hier wel koud vandaag maar zon nergens te bekennen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door frodo quin
De honden waren in hun nopjes met de ochtendwandeling 😊 Eindelijk bijna alle slijk dichtgevroren. Emma houd dan ijs en gekraak/geknisper van bevroren ondergrond en Quin was ook verassend opgetogen en ging zelfs uit zichzelf naar buiten. Denk dat ze vooral blij is met de droge ondergrond, want de zon was niet te zien.
Ikke ook blij, want het was eindelijk aangenaam lopen zonder constant uit te schuiven.

Voorlopig klagen wij dus niet 😊
Door pearlsofpassion
Hier ook alles stijf bevroren.
En hoewel dat ook zijn uitdagingen meebrengt ( ik heb niet de kans gezien om de regentonnen leeg te laten dus dat wordt 2x per dag een gat kappen), is het echt een verademing.
De plassen beginnen eindelijk op te drogen. En niets zo goed voor hoofdpijn als een goed frisse neus halen heb ik vanmorgen gemerkt. :cool:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door