Wauw Siberiene! Wat beeldend omschreven bij de prachtige plaatjes!
En dat is inderdaad niet echt bewandelbaar Hannah....
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Siberienne schreef: ↑vr 05 jan 2024, 22:12 IMG_4399.jpegIMG_4386.jpegIMG_4382.jpegKlopt helemaal wat je daar schrijft (mooi omschreven ook!), en toch is het gek genoeg relatief. Na een paar dagen -30 ben ik daarnet bij -20 naar buiten gelopen om de voederhuisjes her en der in de tuin bij te vullen - zonder jas, zonder winterbroek en zonder handschoenen. Ik had niet eens in de gaten dat ik geen handschoenen droeg en alleen een legging om mijn benen had. Natuurlijk komt dat ook doordat ik nog warm was van het verblijf binnenshuis, maar toch: bij -32 is dat effect al verdwenen zodra je een voet buiten de deur zet. Nu liep ik bijna vijf minuten buiten rond zonder koude vingers of benen te krijgen.
Ik kan je niet vertellen hoe -32 is, maar -18 ziet er zo uit. Als je naar buiten stapt, vind de kou onmiddellijk de plekjes die niet goed ingepakt zijn, dan voel je hem met koude vingers naar binnen kruipen. Je gezicht tintelt, even je handschoenen uitdoen om poep te ruimen - of een paar foto’s te maken - en je vingertoppen zijn koud. Je snot bevriest in je neus. En ook het traanvocht van je ogen vriest aan je wimpers, dus ik knipper extra veel.
Vanaf -15 C komt er een kraak in de sneeuw, die is niet meer zacht maar knispert en knerpt krakend onder je schoenen, voelt ook stroef (en ook op langlaufski’s is de ‘glij’ minder. En het is stil. Het lijkt of geluiden minder ver dragen? Of gewoon omdat iedereen binnen zit. De lucht krijgt iets breekbaars, tere kleuren. Als je in het donker buiten loopt met je hoofd lamp op, glinstert alles want de kristallen bevriezen in de lucht. Sterren zijn ook heel helder.
Alles lijkt intenser in de kou.
Shadow geniet, daar merk je niks aan, die heeft nu wel een jas aan ivm met zijn stijve rug, maar hij dartelt rond als een jonge god.
dinky89 schreef: ↑zo 07 jan 2024, 09:38 Hier inmiddels een voorzichtig witte wereldFraai! Hier was niks wit vanochtend, behalve wat korreltjes die op de tuintafel zaten vastgevroren![]()
PXL_20240107_083625701.MP.jpg