Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pearlsofpassion
Zo wil ik het ook gaan doen, met mestplanken.

Ik gebruik ook enkel diatomeeenaarde. Nooit last van bloedluis. Af en toe zie ik eens paar ergens, als ik opruim of wat klinkers waar ik trapjes mee bouw, verleg. Maar nooit last of meer dan een maar enkelingen.
Onder de nieuwe stokken, als die er komen, ga ik oliebadjes aanbrengen. Gewoon extra veiligheid.
Door Anne in Zweden
pearlsofpassion schreef: ma 14 aug 2023, 16:15 Zo wil ik het ook gaan doen, met mestplanken.

Ik gebruik ook enkel diatomeeenaarde. Nooit last van bloedluis. Af en toe zie ik eens paar ergens, als ik opruim of wat klinkers waar ik trapjes mee bouw, verleg. Maar nooit last of meer dan een maar enkelingen.
Onder de nieuwe stokken, als die er komen, ga ik oliebadjes aanbrengen. Gewoon extra veiligheid.
Hoe werkt dat dan, zo'n oliebadje?

Edit: duckduckgo is your friend - gevonden! :biggrin2:
Door pearlsofpassion
Dan moet de stok op verticale poten gezeten worden bij voorkeur met een bout bovenaan, waar de stok dan op rust. Die bout gaat eerst door het oliebadje ( donutvormig badje) zodat dat badje hangt tussen de stok en de bodem. De luizen kunnen dan niet langs die poten omhoog komen zonder door het oliebadje te gaan. Als daar dan olie inzit komen ze daarin vast te zitten en verdrinken.
Is ietsje sluitender dan stok aan bouten ophangen en die invetten, maar dat laatsye werkt ook best goed als je het goed bijhoudt. Bij die badjes zie je ook als er veel luizen gevangen worden.

Je moet wel opletten dat de kippen niet tegen de wand kunnen gaan zitten, zelfs niet met de staart, omdat de luizen dan zo kunnen overlopen naar de kippen.
Als ze enkel via de poten van de stok bij de kippen kunnen komen en aan de stok zelf zijn geen schuilmogelijkheden, zijn die oliebadjes heel efficient.
Door MillyMol
Dit zou ongeveer de constructie moeten/kunnen zijn. Het gele ding in de foto is het oliebadje:
Bijlagen
675D8628-2F8E-4433-95C8-7B21A8CD5BE7.jpeg
675D8628-2F8E-4433-95C8-7B21A8CD5BE7.jpeg (9.37 KiB) 1347 keer bekeken
7F50736A-DF49-421D-970F-762E37A9542B.png
7F50736A-DF49-421D-970F-762E37A9542B.png (95.54 KiB) 1347 keer bekeken
Door frodo quin
Ik heb al positieve dingen gelezen over die oliebadjes, maar snap niet hoe dat werkt in een klein hok. Als kippen niet tegen de wand mogen komen moet er toch een flinke afstand tov de wand zijn?

Wat Werkt dan eigenlijk het handigst als je geen badjes hebt? Diatomeenaarde op alles smeren of op de wanden, dak en bodem, maar de stokken inolien?

@Anne: als de boom af is zet ik er ook een foto van. Is niets fancy hoor, gewoon een paal met zitsrokken aan.
Zal proberen van de rest ook wat voor en na foto's te nemen, maar ik vergeet dat standaard.

Dit stukje krijgen ze trouwens. Wel erg zonde van de wilde bloemen die ik gezaaid had.
Bijlagen
Screenshot_20230814-232244.png
Screenshot_20230814-232244.png (2.95 MiB) 1339 keer bekeken
Door pearlsofpassion
Das idd een mooie tekening.

En ja, dan moet je een ruim hok hebben .

Diatomeeenaarde overal op werkt ook gewoon prima.
Met stok invetten moet je opletten dat het niet glad wordt.

Op het kippenforum zweren ze allemaal bij verven met een papje door wat water bij de Diatomeeenaarde te doen. Zo kan je het eenvoudiger aanbrengen met een kwast, ook op gladde dingen. Maar dat kan je droog ook, dan stuift het gewoon meer. En het is wel fijn stof, dus proberen niet in te ademen.
De stok moet je dan wat vaker doen.
Ik leg vooral een dikke laag aan de ophanging van de stok.
De rest van het hok doe je de eerste keer heel grondig, Zeker plafond niet vergeten, en daarna probeer je het zoveel mogelijk te laten hangen. Het is niet nodig het hok wekelijks of zelfs jaarlijks uit te spuiten of in te soppen.
Gewoon strooisel eruit, even bodem schoonmaken en nieuw erin. Zeker met mestplanken hoeft dat ook niet zo vaak.
En door het strooisel hoeft geen diatomeeenaarde, dan gaat het stuiven als ze erin scharrelen. En das dus niet gezond.
De legnesten maak ik vaker grondig schoon en daar gaat wel een handje tegen de wand en onderin. Zeker als ze gaan broeden. Omdat de kippen daar weinig tot niet scharrelen maar wel kwetsbaar zijn.

Probeer stro in het hok te vermijden want daar kan bloedluis in schuilen. Alleen als het vriest kan het geen kwaad want dan heb je toch geen bloedluis.

Oh en je moet goede diatomeeenaarde hebben. Het beste koop je gewoon rechtstreeks bij Mercator online. Daar ga je normaal ook de scherpste prijs hebben.
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: di 15 aug 2023, 08:23 Das idd een mooie tekening.

En ja, dan moet je een ruim hok hebben .

Diatomeeenaarde overal op werkt ook gewoon prima.
Met stok invetten moet je opletten dat het niet glad wordt.

Op het kippenforum zweren ze allemaal bij verven met een papje door wat water bij de Diatomeeenaarde te doen. Zo kan je het eenvoudiger aanbrengen met een kwast, ook op gladde dingen. Maar dat kan je droog ook, dan stuift het gewoon meer. En het is wel fijn stof, dus proberen niet in te ademen.
De stok moet je dan wat vaker doen.
Ik leg vooral een dikke laag aan de ophanging van de stok.
De rest van het hok doe je de eerste keer heel grondig, Zeker plafond niet vergeten, en daarna probeer je het zoveel mogelijk te laten hangen. Het is niet nodig het hok wekelijks of zelfs jaarlijks uit te spuiten of in te soppen.
Gewoon strooisel eruit, even bodem schoonmaken en nieuw erin. Zeker met mestplanken hoeft dat ook niet zo vaak.
En door het strooisel hoeft geen diatomeeenaarde, dan gaat het stuiven als ze erin scharrelen. En das dus niet gezond.
De legnesten maak ik vaker grondig schoon en daar gaat wel een handje tegen de wand en onderin. Zeker als ze gaan broeden. Omdat de kippen daar weinig tot niet scharrelen maar wel kwetsbaar zijn.

Probeer stro in het hok te vermijden want daar kan bloedluis in schuilen. Alleen als het vriest kan het geen kwaad want dan heb je toch geen bloedluis.

Oh en je moet goede diatomeeenaarde hebben. Het beste koop je gewoon rechtstreeks bij Mercator online. Daar ga je normaal ook de scherpste prijs hebben.
Ik heb er vanbij het kippenhuis besteld. Hopelijk is dat goede. Dus de stokken ook gewoon mee insmeren en extra dik waar ze de wand raken?

Ik heb nestkruiden voor in de leghokken besteld en vlas als bodembedekking. Daar vond ik de meeste positieve ervaringen mee. Houtkrullen weet ik dat luchtwegproblemen veroorzaakt bij knagers en vogels. Geen idee hoe gevoelig kippen eraan zijn, maar dat leek mij minder ideaal in een klein afgesloten nachthok.

De beton, palen, stenen en materiaal voor afdak en trap zijn er. Nu nog de draad, spullen en hok. Hopelijk komt het snel binnen, maar vrees ervoor met de feestdag.
Door MillyMol
Mijn grote bezwaar tegen de toepassing van diatomeeënaarde in het kippenhok en de ren is dat het door zijn aard -het bestaat uit minuscule vlijmscherpe silica kristallen die bij zowel uitwendige aanraking ermee als bij inademing schade veroorzaken bij luizen en mijten en hun lichaam direct uitdroogt- ook gevaarlijk is voor kippen.

Diatomeeënaarde is heel licht en waait daardoor gemakkelijk omhoog, bijvoorbeeld wanneer de kippen op stok vliegen. Onderzoeken bij mensen hebben aangetoond dat het spul chronische longziekten en mogelijk ook kanker kan veroorzaken. Niet voor niets wordt het gebruik van een goed masker en een veiligheidsbril aangeraden Ik zie niet in waarom dat bij kippen anders zou zijn, maar die kun je daar natuurlijk niet mee uitrusten.

Het verwerken in een papje en dan op de wanden smeren zou nog kunnen omdat het dan min of meer gebonden is, maar wat is dan nog het effect op de luizen en mijten? En wat als het papje opdroogt? Komt het dan makkelijk weer los?
Door MillyMol
frodo quin schreef: ma 14 aug 2023, 23:25 Ik heb al positieve dingen gelezen over die oliebadjes, maar snap niet hoe dat werkt in een klein hok. Als kippen niet tegen de wand mogen komen moet er toch een flinke afstand tov de wand zijn?

Wat Werkt dan eigenlijk het handigst als je geen badjes hebt? Diatomeenaarde op alles smeren of op de wanden, dak en bodem, maar de stokken inolien?

@Anne: als de boom af is zet ik er ook een foto van. Is niets fancy hoor, gewoon een paal met zitsrokken aan.
Zal proberen van de rest ook wat voor en na foto's te nemen, maar ik vergeet dat standaard.

Dit stukje krijgen ze trouwens. Wel erg zonde van de wilde bloemen die ik gezaaid had.
Als je de zitstokken in het hok niet zo kunt plaatsen dat de kippen niet tegen de achterwand aankomen wanneer ze erop zitten, dan is het hok gewoon te klein.

Om te voorkomen dat ze in direct contact met de zijwand komen kun je een overbrugging in de vorm van een hoekbeugel maken. Aan de uiteinden van de zitstokken bevestig je dan een los zijwandje dat makkelijk te verwijderen en te reinigen is. Tussen de hoekbeugel en de zitstok gebruik je een draadbout en een vleugelmoer, die door het gat in het oliebakje gaat en ook door een gat in de zitstok en die beugel.

Het is even puzzelen en knutselen, maar als het helpt en ik het gebruik van diatomeeënaarde kan voorkomen of tot een absoluut minimum kan beperken dan heb ik het er voor over.
Door pearlsofpassion
Ja, het is de bedoeling dat het opdroogt. Dan blijft het hangen en gebeurt er niets mee tenzij een mijt erdoor loopt.

Je moet idd inademen vermijden. Zowel voor mens als dier. Je moet het dus aanbrengen als de kippen er niet zijn en hen pas binnen laten als het stof gaan liggen is.
Het is echt niet zo dat het zomaar in het rond stuift als ze opvliegen. Anders zou het geen 10 jaar blijven hangen. En zolang hangt het bij mij al aan de wanden en plafond.
Maar daarom raadt ik ook af om het door het strooisel te doen. Het is zeker goed erbij stil te staan dat het fijn stof is.
Aan de kippenhuid kan het rechtstreeks aangebracht wat uitdrogen, maar maakt geen wonden of irritatie en normaal moet je het daar niet toepassen. In het hok komt de huid er niet mee in aanraking.

Nee, het is niet onschadelijk. Zeker niet.
Maar het alternatief is gif. Zoals beymite. En dat is minstens 1000 keer erger.
Niets doen is zeker geen optie want bloedluizen komen toch. Altijd zijn ze er op een keer. En ze zijn echt vreselijk en zelfs potentieel levensbedreigend voor de kippen.
Je kan ze zoveel mogelijk op andere manieren weren. Je hok witkalken (ook niet onschadelijk), naden afkitten, oliebadjes enz... Maar dat werkt allemaal maar tot op een bepaalde hoogte.
Maar het staat je uiteraard vrij zelf je keuzes te maken. Ik ben er met 25 jaar ervaring in kippen houden gewoon erg tevreden over. Sinds ik het gebruik worden mn kippen net ouder en zijn gezonder. Zelf heb ik nog geen ademhalingsproblemen bij mn kippen gehad, noch bij kippenhouders die ik persoonlijk ken. Maar dat is enkel eigen ervaring uiteraard.

Het zoveel mogelijk beperken is uiteraard een goed idee.
Maar je mag ook niet te zuinig zijn op plaatsen waar de luizen kunnen schuilen en de kippen toch niet komen. Zoals de hoeken aan het plafond. Want daar kan het geen kwaad maar kan het wel plagen verhinderen.
Door frodo quin
MillyMol schreef: di 15 aug 2023, 10:37 Mijn grote bezwaar tegen de toepassing van diatomeeënaarde in het kippenhok en de ren is dat het door zijn aard -het bestaat uit minuscule vlijmscherpe silica kristallen die bij zowel uitwendige aanraking ermee als bij inademing schade veroorzaken bij luizen en mijten en hun lichaam direct uitdroogt- ook gevaarlijk is voor kippen.

Diatomeeënaarde is heel licht en waait daardoor gemakkelijk omhoog, bijvoorbeeld wanneer de kippen op stok vliegen. Onderzoeken bij mensen hebben aangetoond dat het spul chronische longziekten en mogelijk ook kanker kan veroorzaken. Niet voor niets wordt het gebruik van een goed masker en een veiligheidsbril aangeraden Ik zie niet in waarom dat bij kippen anders zou zijn, maar die kun je daar natuurlijk niet mee uitrusten.

Het verwerken in een papje en dan op de wanden smeren zou nog kunnen omdat het dan min of meer gebonden is, maar wat is dan nog het effect op de luizen en mijten? En wat als het papje opdroogt? Komt het dan makkelijk weer los?
Ah dus een zijwandje zodat ze niet verder kunnen. Dan kan de stok waarschijnlijk wel vrij dicht tegen de muur aan.

Inderdaad als papje verven was het idee. Lijkt mij dat het anders niet goed blijft zitten en ook insecten buiten het hok kan schaden. Ik doe er net alles aan om bijen, hommels, lieveheersbeestjes... te ondersteunen. Ik wil ze dus zeker niet vergiftigen.
Door Anne in Zweden
MillyMol schreef: ma 14 aug 2023, 20:56 Dit zou ongeveer de constructie moeten/kunnen zijn. Het gele ding in de foto is het oliebadje:
Christene, daar moet je bijna een afgeronde TU-opleiding voor hebben gehad... :-X :biggrin2:

Bij ons ziet het zomerhok er zo uit. De ene kant op...
20230814_151921 (2).jpg
20230814_151921 (2).jpg (147.47 KiB) 1251 keer bekeken

... en de andere kant op.

20230814_151935 (2).jpg
20230814_151935 (2).jpg (126.46 KiB) 1251 keer bekeken
Veel zitstokruimte, en de dames zitten ook graag op het aanrecht links op de onderste foto. Van de klerenkast hebben we twee legnesten gemaakt. Is makkelijk eieren rapen zo. :D
Door Anne in Zweden
frodo quin schreef: ma 14 aug 2023, 23:25 Ik heb al positieve dingen gelezen over die oliebadjes, maar snap niet hoe dat werkt in een klein hok. Als kippen niet tegen de wand mogen komen moet er toch een flinke afstand tov de wand zijn?

Mwah, als ze genoeg ruimte hebben om te scharrelen, laten ze die bloemen misschien wel staan. Bij ons groeien wilde frambozen in de ren, daar scharrelen ze gewoon omheen. En dit jaar is het extra groen omdat ik een mix met o.a. tarwekorrels uitstrooi iedere dag, en een heleboel daarvan zijn gaan kiemen. De eerste twee jaar oogde het heel kaal in de ren, maar dit jaar is het megagroen. Komt ook door de vele regen en de warmte, vermoedelijk. Of ik strooi gewoon te veel. ::) :biggrin2:
20230814_152037.jpg
20230814_152037.jpg (363.87 KiB) 1250 keer bekeken

20230814_152115.jpg
20230814_152115.jpg (893.86 KiB) 1250 keer bekeken
Op de onderste foto staat Selma, een van de legbars. Op de bovenste Suze, een van de leghybriden. Is retesociaal. Of nou ja, ze volgt me overal naartoe omdat ze stukjes gedroogde long wil. :biggrin2:
Door frodo quin
Echt zo mooi bij jou!

Ik vrees dat het bij mij niet zo groen gaat blijven. Verarmde kleigrond, jaar lang erop, kleinere oppervlakte en de randen bestraat omwille van roofdieren.

Er is al een heel deel uit, want ik moet er tussen kunnen om draad en palen te plaatsen en stenen beton te plaatsen. Mesthoop en compost waar ik nog bedden voor moest maken zijn ook weg en er is al een stukje afgevlakt want anders ging het lastig worden met de tegels en zaten ze op een glijbaan 😄

[
Bijlagen
IMG_20230816_200256.jpg
IMG_20230816_200256.jpg (5.74 MiB) 1232 keer bekeken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door