Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
frodo quin schreef: za 12 aug 2023, 21:13 Ah ik had niet door dat dat twee verschillende locaties waren. Nuja, de hokken wel, maar de ren niet. Ik had inderdaad jouw zomerren in gedachten.
Het Winterhok ziet er wel super uit, maar qua M2 in totaal is het inderdaad beperkt voor een grotere groep.
Ik heb hier zelf ook enorm zitten twijfelen tussen meer binnen en kleinere buitenren of een grotere ren met hok en afdak. Ben uiteindelijk voor het laatste gegaan.

Aangezien het nog steeds een kleine ruimte is is het de bedoeling om ze zo goed mogelijk te benutten en dus ook wat plekjes in de hoogte te maken.

Ik heb die cream legbars eens zitten opzoeken. Samen met de Sussex hebben ze mijn voorkeur als het over rassen gaat.

Blijkt wel moeilijk te vinden. Vooral aangezien er bv veel Sussex eigenlijk leghybriden met Sussex kleur blijken te zijn.

Met de kippen ben ik er nog niet 100% aan uit of ik voor twee ex leggers en twee anderen ga of 3 ex leggers en voorlopig geen anderen. Ben een beetje bang geworden dat er ineens twee omvallen en ik dan maar snel snel een vriendje moet regelen.
De winterstal is niet groot voor elf kippen, klopt; we hadden er ook eigenlijk op gerekend dat de twee oudste ex-leggers langzamerhand het loodje zouden leggen, nu ze 4,5 jaar oud zijn. ::) Maar het scheelt dat de kipperds in de winter ook niet bijzonder actief zijn. Veel zandbadderen, vroeg op stok, laat weer uit de veren (figuurlijk :biggrin2: ). We hebben wel een lamp branden met zacht licht, van 7 tot 19 uur ongeveer, anders zouden ze wel heeeel lang in het donker zitten (in de donkerste tijd is het alleen van 9 tot 15 uur schemerig/licht). Wel kunnen ze vanuit de stal bij ons in de hal kijken, en dat vinden ze altijd heel boeiend, met alle honden, katten en mensen die daar rondlopen ;D

We gaan nog een extra plateau aanbrengen in de hoogte, dat geeft nog eens zo'n 3m2 extra ruimte.
Door MillyMol
Ik kan natuurlijk een groter deel van de grond afbakenen. Dan moet ik alleen wel het deel wat ik nu bestemd heb voor een toekomstige moestuin opofferen. Het is het enige enigszins vlakke deel van mijn domein en sluit aan op het deel dat voor de kippen bestemd is. De andere 4000m2 ligt niet vlak maar tegen een helling en ook nog eens verder van het huis.

Ga ik eens over nadenken.
Door pearlsofpassion
Ik zou idd eerder je moestuin vlak leggen dan de kippenren. Op een helling kweken is een stuk lastiger.
En je wil met dat ander stuk misschien iets anders doen?
Door Anne in Zweden
MillyMol schreef: zo 13 aug 2023, 13:28 Op mijn grondstuk hebben in het verleden al kippen rondgelopen. Er zijn zelfs meerdere ruimtes die vroeger dienst deden als kippenhok, dus ik denk dat er ook gefokt is voor eigen slacht en er is een overdekt deel dat kan dienen als schaduwplek in de zomer en beschutting tegen regen/sneeuw in de winter. Het geheel is gebetonneerd en gedeeltelijk ook bestraat en ca 36 m2.

Ik ben van plan om in dat gedeelte een dikke laag zand te storten, inclusief het nachthok. Van alle soorten bodembedekking biedt zand wat mij betreft de meeste voordelen.

De niet-overdekte buitenruimte is in theorie 4500m2, maar dat ga ik wel wat beperken. :biggrin2: Ik denk dat voor vijf kippen 100m2 genoeg is. Dat is gras. In totaal dus 136m2.

Mijn pols is sinds vrijdag weer uit het gips, maar nog erg stijf, dus het gaat nog even duren voordat alles gerealiseerd is.
Voor vijf kippen is dat inderdaad een prachtige ruimte. Zand is heerlijk om in te badderen; bij ons doen ze dat onder de caravan, die onder een grote tent zonder zijkanten staat zodat het zand daar altijd droog is. Soms komen ze er als grijze ipv witte kippen onder vandaan; dan schudden ze eens flink en zie je een grote zandwolk opvliegen, en daarna zijn ze weer wit. ;D

Fijn dat je pootje weer uit het gips is!
Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: zo 13 aug 2023, 14:01 De winterstal is niet groot voor elf kippen, klopt; we hadden er ook eigenlijk op gerekend dat de twee oudste ex-leggers langzamerhand het loodje zouden leggen, nu ze 4,5 jaar oud zijn. ::) Maar het scheelt dat de kipperds in de winter ook niet bijzonder actief zijn. Veel zandbadderen, vroeg op stok, laat weer uit de veren (figuurlijk :biggrin2: ). We hebben wel een lamp branden met zacht licht, van 7 tot 19 uur ongeveer, anders zouden ze wel heeeel lang in het donker zitten (in de donkerste tijd is het alleen van 9 tot 15 uur schemerig/licht). Wel kunnen ze vanuit de stal bij ons in de hal kijken, en dat vinden ze altijd heel boeiend, met alle honden, katten en mensen die daar rondlopen ;D

We gaan nog een extra plateau aanbrengen in de hoogte, dat geeft nog eens zo'n 3m2 extra ruimte.
En kunnen ze wel het hele jaar door in de ren of is het daar in de winter te koud voor overdag?

Plateau's Ed schelen veel he. Het is weer allemaal ruimte die erbij komt. Met katten en ratten is inrichting ook super belangrijk. Ik heb zelf wat dingetjes besteld zoals een schommel ed om te kijken waar ze wat mee doen. Dan kan ik later nog dingen toevoegen.

Ik snap dat je verwachte dat de oudste industriekipjes er al niet meer waren. Het is ook al best wel mooi voor dieren met die achtergrond begrijp ik. Super fijn dat ze het nog goed doen en hopelijk blijft dat nog een tijdje zo.

Omdat ik wat bang was voor een afvalrace dus gekozen voor 2 kopjes van bij een particulier en 2 van bij Red een legkip. Kipsels zijn intussen ook gereserveerd.

Ik ga proberen ze ongeveer tegelijk te laten toekomen. Op die manier hoop ik dat ze elkaar vlot aanvaarden.
Door Anne in Zweden
Deze foto is van twee jaar geleden (er is nu veel meer vegetatie in de ren) maar hierop zie je een beetje hoe de zomerren eruitziet. Een oude caravan in een grote tent waarvan we de zijkanten hebben opgerold en met gaas hebben afgewerkt (de zgn. binnenren). Destijds in 2021 mocht pluimvee alleen naar buiten als het onder dak kon blijven ivm het risico op vogelgriep (die heerste hier niet maar dat moest preventief, voor het geval de vogelgriep zich toch naar het noorden zou uitbreiden). Later hebben we de buitenren daaromheen aangebracht, deels gebruikmakend van de omheining die we voor de honden al rond de tuin hadden gemaakt. Rechts bij de gele stuga zie je de toegangsdeur tot de buitenren.
De binnenren is ook fijn voor als het regent, omdat de kipperds dan ook droog naar buiten kunnen.
20210615_113829 (2).jpg
20210615_113829 (2).jpg (2.86 MiB) 1053 keer bekeken

Hadewych kijkt vanuit de winterstal de hal in. :biggrin2:
20211019_113924.jpg
20211019_113924.jpg (2.91 MiB) 1053 keer bekeken
Door Anne in Zweden
frodo quin schreef: zo 13 aug 2023, 16:41 En kunnen ze wel het hele jaar door in de ren of is het daar in de winter te koud voor overdag?

Plateau's Ed schelen veel he. Het is weer allemaal ruimte die erbij komt. Met katten en ratten is inrichting ook super belangrijk. Ik heb zelf wat dingetjes besteld zoals een schommel ed om te kijken waar ze wat mee doen. Dan kan ik later nog dingen toevoegen.

Ik snap dat je verwachte dat de oudste industriekipjes er al niet meer waren. Het is ook al best wel mooi voor dieren met die achtergrond begrijp ik. Super fijn dat ze het nog goed doen en hopelijk blijft dat nog een tijdje zo.

Omdat ik wat bang was voor een afvalrace dus gekozen voor 2 kopjes van bij een particulier en 2 van bij Red een legkip. Kipsels zijn intussen ook gereserveerd.

Ik ga proberen ze ongeveer tegelijk te laten toekomen. Op die manier hoop ik dat ze elkaar vlot aanvaarden.

In de zomerstal + zomerren wonen ze alleen tussen begin-half mei tot zo half-eind september. De rest van de tijd is het 's nachts te koud. We hebben wel een warmtelamp in de zomerstal, maar als het -5 is, ben ik toch bang dat het te koud is.

De winterstal + winterren zitten aan het huis vast, en dus moeten we de kipjes aan het eind van de zomer daarheen verhuizen. Als het 's nachts koud is, zitten ze dan in elk geval lekker warm in een geïsoleerd 'hok', terwijl ze nog wel naar buiten kunnen overdag. Die winterren gaan we dus uitbreiden van 9 naar zo'n 20 m2, zodat ze bij mooi weer toch de benen kunnen strekken, ook al vriest het 's nachts.
Door frodo quin
@ Milly Molly: wij hadden de kippen en ganzen vroeger op ongeveer 500m2. Daarin stonden ook drie hoogstam fruitbomen, een bosje sparren en een duiventil die zij als hok gebruikten. Het was dus zeker niet zo dat gras kon groeien of makkelijk groeide op de gehele oppervlakte. Over het algemeen kwamen ze daarmee toe. Als het gras kort begon te staan lieten we hen ook op de gazon zodat ze eten hadden en het bij hen kon bijgroeien. Wij hadden 5 kippen en twee ganzen lopen. Vooral die ganzen aten veel gras. Niet te vergelijken met een kip qua benodigde oppervlakte.

Er wordt gezegd dat je 10m2 per kip moet rekenen als je wil dat het groen blijft. Dat zou bij jou dus moeten lukken.

Heeft iemand tips om goede zitsrokken voor de kippen te vinden? Ik lees dat ze rechthoekig moeten zijn met afgeronde hoeken vanboven. Het fijnst zou zijn als ik ze zelf op maat kan zagen. Is oa voor een kippenboom...
Door Anne in Zweden
Zo zag het eruit toen we alleen de binnenren in de zomerren nog maar hadden, twee jaar geleden.

20210419_191541.jpg
20210419_191541.jpg (7.59 MiB) 1051 keer bekeken
20210419_185208.jpg
20210419_185208.jpg (7.76 MiB) 1051 keer bekeken
Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: zo 13 aug 2023, 16:43 Deze foto is van twee jaar geleden (er is nu veel meer vegetatie in de ren) maar hierop zie je een beetje hoe de zomerren eruitziet. Een oude caravan in een grote tent waarvan we de zijkanten hebben opgerold en met gaas hebben afgewerkt (de zgn. binnenren). Destijds in 2021 mocht pluimvee alleen naar buiten als het onder dak kon blijven ivm het risico op vogelgriep (die heerste hier niet maar dat moest preventief, voor het geval de vogelgriep zich toch naar het noorden zou uitbreiden). Later hebben we de buitenren daaromheen aangebracht, deels gebruikmakend van de omheining die we voor de honden al rond de tuin hadden gemaakt. Rechts bij de gele stuga zie je de toegangsdeur tot de buitenren.
De binnenren is ook fijn voor als het regent, omdat de kipperds dan ook droog naar buiten kunnen.

20210615_113829 (2).jpg

Hadewych kijkt vanuit de winterstal de hal in. :biggrin2:

20211019_113924.jpg
Lijkt mij echt heel fijn voor hen dat het zo bebost is.

Hedwige zal genieten van de tv 😄 Ik denk dat dat ook wel scheelt hoor dat ze jullie kunnen bespieden. Dat is toch weer een vorm van verrijking.
Door pearlsofpassion
frodo quin schreef: zo 13 aug 2023, 16:55 @ Milly Molly: wij hadden de kippen en ganzen vroeger op ongeveer 500m2. Daarin stonden ook drie hoogstam fruitbomen, een bosje sparren en een duiventil die zij als hok gebruikten. Het was dus zeker niet zo dat gras kon groeien of makkelijk groeide op de gehele oppervlakte. Over het algemeen kwamen ze daarmee toe. Als het gras kort begon te staan lieten we hen ook op de gazon zodat ze eten hadden en het bij hen kon bijgroeien. Wij hadden 5 kippen en twee ganzen lopen. Vooral die ganzen aten veel gras. Niet te vergelijken met een kip qua benodigde oppervlakte.

Er wordt gezegd dat je 10m2 per kip moet rekenen als je wil dat het groen blijft. Dat zou bij jou dus moeten lukken.

Heeft iemand tips om goede zitsrokken voor de kippen te vinden? Ik lees dat ze rechthoekig moeten zijn met afgeronde hoeken vanboven. Het fijnst zou zijn als ik ze zelf op maat kan zagen. Is oa voor een kippenboom...
10m2 per kip is zeker niet genoeg om gras te houden bij kippen met kale poten. Cochin krielen misschien, maar das al nipt.
Door MillyMol
Ik vind de foto met daarop Hadewych die door het bovenraampje naar binnen gluurt echt briljant! Zo grappig. ;D

Ik ben van plan zelf zitstokken te maken. Ik heb nog heel veel oude panlatten liggen. Ik ben van plan er twee op elkaar te lijmen, de hoeken af te ronden met een schuurmachine en evt. naden tussen de twee latten nog dicht te kitten. Ik heb begrepen dat de breedte en hoogte afhankelijk zijn van hoe groot de kippen uiteindelijk worden. Van de kippen die hier uiteindelijk komen worden de hennen max 2,3 kg en de hanen max 3 kg. Ik moet ook nog even uitvogelen wat de uiteindelijke maatvoering gaat zijn en hoe hoog ze moeten komen. Ik wil ze laten “zweven” door ze via een beugel en vleugelmoeren met de wanden te verbinden, zodat bloedlinks minder makkelijk op de stok kan komen en ik ze makkelijk kan verwijderen om te reinigen. En natuurlijk mestplanken eronder.

Plannen en ideeën genoeg!

Gebruikt iemand van jullie eigenlijk oliebakjes tegen bloedluis onder de zitstokken? Wat is de ervaring ermee?
Door Anne in Zweden
frodo quin schreef: zo 13 aug 2023, 16:55 @ Milly Molly: wij hadden de kippen en ganzen vroeger op ongeveer 500m2. Daarin stonden ook drie hoogstam fruitbomen, een bosje sparren en een duiventil die zij als hok gebruikten. Het was dus zeker niet zo dat gras kon groeien of makkelijk groeide op de gehele oppervlakte. Over het algemeen kwamen ze daarmee toe. Als het gras kort begon te staan lieten we hen ook op de gazon zodat ze eten hadden en het bij hen kon bijgroeien. Wij hadden 5 kippen en twee ganzen lopen. Vooral die ganzen aten veel gras. Niet te vergelijken met een kip qua benodigde oppervlakte.

Wij hebben vierkante zitstokken, wel met afgeronde hoeken aan de bovenkant. Gewoon hout gekocht bij de bouwmarkt en op maat gezaagd. We wrijven ze om de zoveel tijd in met olie (vaak oude olie die ik niet meer gebruik in de keuken), daar schijnt bloedluis ook niet van te houden.

In de hoeken en naden van de hokken verstuif ik diatomeeënaarde (als ik het niet vergeet ::) ). Verder doe ik niets tegen bloedluis. Heb daar ook nog nooit last van had; misschien komt dat ook doordat het hier 's winters zo koud is? Ik hoef ook nooit honden en katten tegen vlooien te behandelen, dat heeft ook met de kou te maken.
Door Anne in Zweden
MillyMol schreef: zo 13 aug 2023, 20:39 Ik vind de foto met daarop Hadewych die door het bovenraampje naar binnen gluurt echt briljant! Zo grappig. ;D

Ik ben van plan zelf zitstokken te maken. Ik heb nog heel veel oude panlatten liggen. Ik ben van plan er twee op elkaar te lijmen, de hoeken af te ronden met een schuurmachine en evt. naden tussen de twee latten nog dicht te kitten. Ik heb begrepen dat de breedte en hoogte afhankelijk zijn van hoe groot de kippen uiteindelijk worden. Van de kippen die hier uiteindelijk komen worden de hennen max 2,3 kg en de hanen max 3 kg. Ik moet ook nog even uitvogelen wat de uiteindelijke maatvoering gaat zijn en hoe hoog ze moeten komen. Ik wil ze laten “zweven” door ze via een beugel en vleugelmoeren met de wanden te verbinden, zodat bloedlinks minder makkelijk op de stok kan komen en ik ze makkelijk kan verwijderen om te reinigen. En natuurlijk mestplanken eronder.

Plannen en ideeën genoeg!

Gebruikt iemand van jullie eigenlijk oliebakjes tegen bloedluis onder de zitstokken? Wat is de ervaring ermee?
Ik strooi altijd een laag houtvezel op de mestplanken onder de zitstokken, en haal dan iedere dag de keutels weg en strooi wat nieuw houtvezel erbij. Bij zo weinig kippen is dat weinig moeite, en ik vind het wel zo hygiënisch. Geen idee of het verschil maakt hoor, qua hygiëne... Maar de kippen lopen vaak op de mestplanken, vandaar dat ik ze zo schoon mogelijk wil houden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door