Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
frodo quin schreef: ↑wo 09 aug 2023, 22:37 Ik zoek ze eens op. Bedankt.De zomerren is heel groot inderdaad, zo'n 120 m2. Maar in de winter zitten ze natuurlijk voor het grootste deel binnen, en de winterstal is slechts een 12 m2. Daar zit wel een buitenren bij, die is nu ongeveer 9 m2 maar die gaan we twee keer zo groot maken nu we 11 ipv 6 kippen hebben. In het najaar en het voorjaar is het al/nog te koud om de kippen in de zomerstal (een stokoude caravan
Heb jij trouwens niet een hele grote ren of ben ik verkeerd?
MillyMol schreef: ↑za 12 aug 2023, 11:53 Het is zonnig, weinig wind en een graadje of 25, dus vandaag voor het eerst naar buiten!Wauw, dat ziet er geweldig uit! Je zorgt super voor ze!
Ik heb een puppyren opgezet in de tuin die van boven kan worden afgesloten met een gaasdak en in de halfschaduw onder de perenboom staat.
MillyMol schreef: ↑za 12 aug 2023, 18:29 Je gaat voortvarend te werk! Ben benieuwd naar het eindresultaat.Het gaat nog bloed zweet en tranen kosten vrees ik. Qua verrijking zal het waarschijnlijk nog niet af zijn, maar de ren zelf, het hok en wat basiszaken zouden binnen een goede week wel in orde moeten zijn. De kipsels zouden eind augustus komen.
Anne in Zweden schreef: ↑za 12 aug 2023, 18:35 De zomerren is heel groot inderdaad, zo'n 120 m2. Maar in de winter zitten ze natuurlijk voor het grootste deel binnen, en de winterstal is slechts een 12 m2. Daar zit wel een buitenren bij, die is nu ongeveer 9 m2 maar die gaan we twee keer zo groot maken nu we 11 ipv 6 kippen hebben. In het najaar en het voorjaar is het al/nog te koud om de kippen in de zomerstal (een stokoude caravanAh ik had niet door dat dat twee verschillende locaties waren. Nuja, de hokken wel, maar de ren niet. Ik had inderdaad jouw zomerren in gedachten.) te laten overnachten, terwijl het overdag vaak nog wel mooi weer is (en boven nul). Daarom breiden we de winterren uit, zodat ze 's nachts in de warme stal zitten maar op mooie dagen nog wel naar buiten kunnen. Alles bij elkaar brengen ze zeven maanden in de winterstal door, vandaar dat het wel lekker voor ze is om naar buiten te kunnen als de temperaturen het toelaten.
We hebben in de winterstal ook op verschillende hoogtes plateaus aangebracht, zodat ze elkaar een beetje uit de weg kunnen gaan.
De cream legbars doen het zowel 's winters als 's zomers goed, zijn nooit agressief naar de andere kippen.
pearlsofpassion schreef: ↑za 12 aug 2023, 20:15 Ik zou ook willen een zomer-ren maken.Misschien een stukje bestraten?
Nu hebben ze 56m2. Dat zou ik willen naar zo'n 200m2 brengen waarvan dan zo'n 30 winterren.
Het hok blijft hetzelfde maar in de winter wordt de grond zo nat en daardoor modderig en dan is al het gras weg. Mijn hoop is dat in de rest van de ren wel gras zou kunnen blijven staan, zoals vroeger.
Maar dat zal nog niet voor volgend jaar zijn.
pearlsofpassion schreef: ↑za 12 aug 2023, 21:17 Bij ons is er geen nood om een geisoleerd winterverblijf te maken. Dan is een afdak idd voldoende en beter voor de kippen dan hen in het hok op te sluiten. Ook als dat groot zou zijn.De buren hebben het wel zo gedaan maar onze kippen vroeger waren ook meer buiten. Vandaar dat ik ook dacht dat dat leuker voor hen was.
Dus je hebt de juiste keuze gemaakt.
Hok is voor te slapen en eieren te leggen. Voor de rest zijn kippen overdag buiten.
frodo quin schreef: ↑za 12 aug 2023, 21:18 Misschien een stukje bestraten?Nee, ze hebben een groot open hok waar ze kunnen staan. Er zit geen deur in.
Ik ga dat nu ook gedeeltelijk moeten doen aangezien de ren aan drie zijden samen gaat vallen met de perceelgrens en ik daar door bomen van de buren ook niet in de grond kan graven. Ingraven van draad gaat daar dus niet en bestraten rondom dus ook niet.
,200m2 zou echt wel leuk zijn, maar veel werk om dat in orde te krijgen.