Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Gaas, hok, voer, speelgoed... Zijn besteld. Maandag nog palen, beton, machines, afdak, klein materiaal...

En dan nog de kippen natuurlijk, maar geloof dat de kogel door de kerk is met net bijna een maandloon aan spullen gekocht te hebben.
Door Anne in Zweden
frodo quin schreef: wo 09 aug 2023, 22:37 Ik zoek ze eens op. Bedankt.
Heb jij trouwens niet een hele grote ren of ben ik verkeerd?
De zomerren is heel groot inderdaad, zo'n 120 m2. Maar in de winter zitten ze natuurlijk voor het grootste deel binnen, en de winterstal is slechts een 12 m2. Daar zit wel een buitenren bij, die is nu ongeveer 9 m2 maar die gaan we twee keer zo groot maken nu we 11 ipv 6 kippen hebben. In het najaar en het voorjaar is het al/nog te koud om de kippen in de zomerstal (een stokoude caravan :biggrin2: ) te laten overnachten, terwijl het overdag vaak nog wel mooi weer is (en boven nul). Daarom breiden we de winterren uit, zodat ze 's nachts in de warme stal zitten maar op mooie dagen nog wel naar buiten kunnen. Alles bij elkaar brengen ze zeven maanden in de winterstal door, vandaar dat het wel lekker voor ze is om naar buiten te kunnen als de temperaturen het toelaten.

We hebben in de winterstal ook op verschillende hoogtes plateaus aangebracht, zodat ze elkaar een beetje uit de weg kunnen gaan.

De cream legbars doen het zowel 's winters als 's zomers goed, zijn nooit agressief naar de andere kippen.
Door Anne in Zweden
MillyMol schreef: za 12 aug 2023, 11:53 Het is zonnig, weinig wind en een graadje of 25, dus vandaag voor het eerst naar buiten!

Ik heb een puppyren opgezet in de tuin die van boven kan worden afgesloten met een gaasdak en in de halfschaduw onder de perenboom staat.
Wauw, dat ziet er geweldig uit! Je zorgt super voor ze! :-*
Door pearlsofpassion
Ik zou ook willen een zomer-ren maken.
Nu hebben ze 56m2. Dat zou ik willen naar zo'n 200m2 brengen waarvan dan zo'n 30 winterren.
Het hok blijft hetzelfde maar in de winter wordt de grond zo nat en daardoor modderig en dan is al het gras weg. Mijn hoop is dat in de rest van de ren wel gras zou kunnen blijven staan, zoals vroeger.
Maar dat zal nog niet voor volgend jaar zijn.
Door frodo quin
MillyMol schreef: za 12 aug 2023, 18:29 Je gaat voortvarend te werk! Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Het gaat nog bloed zweet en tranen kosten vrees ik. Qua verrijking zal het waarschijnlijk nog niet af zijn, maar de ren zelf, het hok en wat basiszaken zouden binnen een goede week wel in orde moeten zijn. De kipsels zouden eind augustus komen.
Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: za 12 aug 2023, 18:35 De zomerren is heel groot inderdaad, zo'n 120 m2. Maar in de winter zitten ze natuurlijk voor het grootste deel binnen, en de winterstal is slechts een 12 m2. Daar zit wel een buitenren bij, die is nu ongeveer 9 m2 maar die gaan we twee keer zo groot maken nu we 11 ipv 6 kippen hebben. In het najaar en het voorjaar is het al/nog te koud om de kippen in de zomerstal (een stokoude caravan :biggrin2: ) te laten overnachten, terwijl het overdag vaak nog wel mooi weer is (en boven nul). Daarom breiden we de winterren uit, zodat ze 's nachts in de warme stal zitten maar op mooie dagen nog wel naar buiten kunnen. Alles bij elkaar brengen ze zeven maanden in de winterstal door, vandaar dat het wel lekker voor ze is om naar buiten te kunnen als de temperaturen het toelaten.

We hebben in de winterstal ook op verschillende hoogtes plateaus aangebracht, zodat ze elkaar een beetje uit de weg kunnen gaan.

De cream legbars doen het zowel 's winters als 's zomers goed, zijn nooit agressief naar de andere kippen.
Ah ik had niet door dat dat twee verschillende locaties waren. Nuja, de hokken wel, maar de ren niet. Ik had inderdaad jouw zomerren in gedachten.
Het Winterhok ziet er wel super uit, maar qua M2 in totaal is het inderdaad beperkt voor een grotere groep.
Ik heb hier zelf ook enorm zitten twijfelen tussen meer binnen en kleinere buitenren of een grotere ren met hok en afdak. Ben uiteindelijk voor het laatste gegaan.

Aangezien het nog steeds een kleine ruimte is is het de bedoeling om ze zo goed mogelijk te benutten en dus ook wat plekjes in de hoogte te maken.

Ik heb die cream legbars eens zitten opzoeken. Samen met de Sussex hebben ze mijn voorkeur als het over rassen gaat.

Blijkt wel moeilijk te vinden. Vooral aangezien er bv veel Sussex eigenlijk leghybriden met Sussex kleur blijken te zijn.

Met de kippen ben ik er nog niet 100% aan uit of ik voor twee ex leggers en twee anderen ga of 3 ex leggers en voorlopig geen anderen. Ben een beetje bang geworden dat er ineens twee omvallen en ik dan maar snel snel een vriendje moet regelen.
Door pearlsofpassion
Bij ons is er geen nood om een geisoleerd winterverblijf te maken. Dan is een afdak idd voldoende en beter voor de kippen dan hen in het hok op te sluiten. Ook als dat groot zou zijn.
Dus je hebt de juiste keuze gemaakt.
Hok is voor te slapen en eieren te leggen. Voor de rest zijn kippen overdag buiten.
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: za 12 aug 2023, 20:15 Ik zou ook willen een zomer-ren maken.
Nu hebben ze 56m2. Dat zou ik willen naar zo'n 200m2 brengen waarvan dan zo'n 30 winterren.
Het hok blijft hetzelfde maar in de winter wordt de grond zo nat en daardoor modderig en dan is al het gras weg. Mijn hoop is dat in de rest van de ren wel gras zou kunnen blijven staan, zoals vroeger.
Maar dat zal nog niet voor volgend jaar zijn.
Misschien een stukje bestraten?

Ik ga dat nu ook gedeeltelijk moeten doen aangezien de ren aan drie zijden samen gaat vallen met de perceelgrens en ik daar door bomen van de buren ook niet in de grond kan graven. Ingraven van draad gaat daar dus niet en bestraten rondom dus ook niet.
,200m2 zou echt wel leuk zijn, maar veel werk om dat in orde te krijgen.
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: za 12 aug 2023, 21:17 Bij ons is er geen nood om een geisoleerd winterverblijf te maken. Dan is een afdak idd voldoende en beter voor de kippen dan hen in het hok op te sluiten. Ook als dat groot zou zijn.
Dus je hebt de juiste keuze gemaakt.
Hok is voor te slapen en eieren te leggen. Voor de rest zijn kippen overdag buiten.
De buren hebben het wel zo gedaan maar onze kippen vroeger waren ook meer buiten. Vandaar dat ik ook dacht dat dat leuker voor hen was.
Idee is ook om de M2 dubbel te gebruiken zo. Dus een soort grote tafel maken als afdak en daaronder voer, water, zandbak en dan trap waarmee ze erop kunnen en het hok er waarschijnlijk ook op.
Door pearlsofpassion
frodo quin schreef: za 12 aug 2023, 21:18 Misschien een stukje bestraten?

Ik ga dat nu ook gedeeltelijk moeten doen aangezien de ren aan drie zijden samen gaat vallen met de perceelgrens en ik daar door bomen van de buren ook niet in de grond kan graven. Ingraven van draad gaat daar dus niet en bestraten rondom dus ook niet.
,200m2 zou echt wel leuk zijn, maar veel werk om dat in orde te krijgen.
Nee, ze hebben een groot open hok waar ze kunnen staan. Er zit geen deur in.
Maar gras behouden zou ik graag willen.
Kippenpoten krijgen ook vrij snel wonden van ruwere stenen ondergrond en dat gaat dan ontsteken (bumblefoot). Dus ik weet niet of dat wel beter is dan modder. Dan zou ik eerder voor een groter afdak en wat zand eronder opteren.
Die 200m2 zou maar 4m extra draad betekenen, inclusief poortje. De rest is de buitenzijde van de tuin en die is al 2m hoog afgezet voor de katten.
Maar het betekent wel dat ik mijn moestuin moet verplaatsen want ze zouden dat stuk bijkrijgen. En dat is een stuk meer werk. :biggrin2:

Voor jouw grens snap ik het wel.
Door frodo quin
Mij moet je het niet zeggen. Moestuin wordt hier ook verplaatst, nog een berg steen en aarde, de compost/,mesthoop en een berg compost waar nog eens bedden voor gemaakt moeten worden. En dan de tegels verzamelen die het en der in de tuin half ingegraven zijn. Inderdaad niet evident.
Door MillyMol
Op mijn grondstuk hebben in het verleden al kippen rondgelopen. Er zijn zelfs meerdere ruimtes die vroeger dienst deden als kippenhok, dus ik denk dat er ook gefokt is voor eigen slacht en er is een overdekt deel dat kan dienen als schaduwplek in de zomer en beschutting tegen regen/sneeuw in de winter. Het geheel is gebetonneerd en gedeeltelijk ook bestraat en ca 36 m2.

Ik ben van plan om in dat gedeelte een dikke laag zand te storten, inclusief het nachthok. Van alle soorten bodembedekking biedt zand wat mij betreft de meeste voordelen.

De niet-overdekte buitenruimte is in theorie 4500m2, maar dat ga ik wel wat beperken. :biggrin2: Ik denk dat voor vijf kippen 100m2 genoeg is. Dat is gras. In totaal dus 136m2.

Mijn pols is sinds vrijdag weer uit het gips, maar nog erg stijf, dus het gaat nog even duren voordat alles gerealiseerd is.
Door pearlsofpassion
Dat is voldoende ruimte, dat is echt heel mooi. Maar voor goed scharrelende kippen wel niet genoeg om het gras te behouden als ze er een heel jaar op kunnen. Dat is zowiezo lastig bij scharrelkippen. Die scharrelen veel stuk.
Dan moet je eerder aan 100m2 per kip denken.

In mijn droom had ik die ruimte. Dan kan je stukken met struikgewas laten, bomen plaatsen, stukjes hoger gras/bloemen ed. De kippen onderhouden het dan zodat je minimaal werk hebt, zonder het stuk te maken, wat je op kleinere ruimte wel hebt natuurlijk.
Maar dat zal wel altijd een droom blijven. Vandaar mijn overweging om ze in de winter kleiner te zetten. Beter een half jaar paradijs in het zonnetje en als het modderig en koud is klein bij elkaar zitten, dan een heel jaar ruimte op kale grond...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door