Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
pearlsofpassion schreef: ↑di 06 jun 2023, 01:07 Ja, in dat geval wel. Altijd jammer, zoiets.Bij ons is de haan altijd van hetzelfde soort als de hennen én we hebben altijd toch wel zo'n 8 hennen. Er is er meestal maar 1 hooguit 2 die niet of nauwelijks beschadigd is. Bij ons loopt de haan er bij voor de verdediging van de hennen tegen roofvogels, maar de vorige deed dat niet. Ze lopen nu in een grote ren met netten erover, en mogen helaas alleen nog los als een van ons buiten is.
Maar bij 8 hennen is die kans niet erg groot of je moet een veel te zware haan of eentje met gigantische sporen hebben.
Tenzij hij een favoriet heeft, dan zal die ook wel beschadigd raken. Maar dat is uitzonderlijk.
Gewoon opletten dat je haan niet te zwaar is voor je hennen en.dat je voldoende hennen hebt.
Maar jij hebt toch ook veel kippen he?
Had je er altijd last van?
pearlsofpassion schreef: ↑di 06 jun 2023, 07:45 Australorp is toch een behoorlijk zwaar ras he. Heb ik er ook eentje van. Indrukwekkend dier is dat.Hier zijn beide rassen zijn even groot/zwaar. Ook de eigenschappen komen redelijk overeen. Ze zijn rustig en vriendelijk.
Sussex eerder gemiddeld ja.
Ja, gek. Jammer ook.
Het betert wel ook als de hanen wat ouder worden en minder fanatiek gaan treden he. Maar ook dat is dan minder ideaal als je kuikens wil.
hannabelgje schreef: ↑di 06 jun 2023, 07:54 Hier ook altijd hanen erbij en nooit beschadigde hennen. Ik denk dat het eerder aan de hevigheid ligt van de haan en of hij veel treedt. Ik vond de groepsdynamiek nooit fijn zonder haan. Mijn hennen waren dan redelijk gestressed. Maar er zijn legio mensen die alleen hennen hebben. Het is een keuze natuurlijk.Ja, dat de groepsdynamiek fijner is met haan vind ik ook. Een haan geeft meer rust in de groep.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
pearlsofpassion schreef: ↑ma 05 jun 2023, 23:16 En dan heb je geluk dat dit ras blijft leggen, want anders veranderen die kammen weer onder invloed van het al dan niet aan de leg zijn.Een van de grootste vreugdes die ik heb beleefd met onze kipjes is dat ook de voor eierproductie gefokte hennen (de witte en bruine Bovans) sinds hun tweede jaar bij ons een legpauze inlassen. Is immers alleen maar goed, dat het legapparaat even tot rust mag komen. Het gaf me echt de bevestiging dat ze bij ons meer hun natuurlijke kippenritme kunnen volgen, dat ze terug naar de natuur zijn gegaan, zeg maar. De bruine Bovans (Suze en Louise), die aan de man worden gebracht als een ras dat 300+ eieren per jaar legt, leggen er bij ons inmiddels veel minder. En dat vind ik helemaal niet erg.
Floppen die kammen nooit eens de andere kant op?
Qua poten, vederdracht of bouw zit er misschien ook nog verschil op dat je nu nog niet ziet nu ze zo kaal zijn.
zurca schreef: ↑di 06 jun 2023, 13:46 Anne, wat ontzettend lief van jullie om deze kipjes een fijn thuis te geven!
Hopelijk knappen ze vlot op en kunnen ze volop genieten van hun nieuwe leven![]()
Anne in Zweden schreef: ↑di 06 jun 2023, 14:04 Een van de grootste vreugdes die ik heb beleefd met onze kipjes is dat ook de voor eierproductie gefokte hennen (de witte en bruine Bovans) sinds hun tweede jaar bij ons een legpauze inlassen. Is immers alleen maar goed, dat het legapparaat even tot rust mag komen. Het gaf me echt de bevestiging dat ze bij ons meer hun natuurlijke kippenritme kunnen volgen, dat ze terug naar de natuur zijn gegaan, zeg maar. De bruine Bovans (Suze en Louise), die aan de man worden gebracht als een ras dat 300+ eieren per jaar legt, leggen er bij ons inmiddels veel minder. En dat vind ik helemaal niet erg.Die 300 is ook alleen het eerste legjaar natuurlijk, vandaar dat ze erna afgedankt worden.![]()
De kammen floppen steeds dezelfde kant op inderdaad. Lijkt me zo lastig, zo'n ding voor je ene oog de hele tijd. Alsof je als mens constant een badmat voor je plaat hebt woppen.![]()