Ik ben nieuw op dit forum, heb er de afgelopen jaren wel veel op gekeken i.v.m. voeren van vers vlees. Er komt een beetje een lang verhaal aan, maar ik zit echt met mijn handen in het haar.
Ik heb 17 jaar lang 3 katten gehad, waaronder Nemo. Nemo kreeg ik toen ik nog vrijwilliger was bij de stichting Zwerfkatten. Hij was 8 weken, had ernstige diarree en at niet. Er kwam niks uit de onderzoeken. Ik heb hem als gastgezin in huis genomen om voor hem te zorgen, en heb hem daarna zelf gehouden (liefde op het eerste gezicht). Met een spuitje heb ik hem in leven gehouden, en later ontdekte ik Almo, dat was het eerste waar hij van at (lees: naar binnen schrokte alsof zijn leven er vanaf hing, wat ook zo was). Sindsdien is hij gaan eten, en in de loop der jaren is Nemo een grote sterke kat geworden. Echter is hij altijd blijven overgeven. Ik ben gedurende zijn leven vaak naar de dierenarts geweest, mocht allemaal niet baten, men kon nooit iets vinden. Wel heeft hij Giardia gehad, ik denk al vanaf dat hij klein was. Panacur (ik wist toen niet beter) en later Giardex en homeopathie hebben hem daar vanaf geholpen.
We hebben er al een heel traject op zitten, en ben 10 jaar geleden overgeschakeld op vers vlees. Heb verschillende merken geprobeerd, Carnibest Eend, Oervoer, Alroda, Cat's Nature, Bibi, Darf, Bandit. Kip en rund kan hij niet tegen, lam werd hij goed ziek van. Ik ben, naast de regulieren dierenartsen, bij 4 homeopathische dierenartsen geweest, allemaal waren ze het eens met de vers vlees keuze, maar raadden mij aan om paard, kalkoen, eend en geit te voeren. Zo doe ik het al jaren, en dat ging op zich goed, behalve dat hij toch soms blijft overgeven. Niet meer zo vaak als vroeger, maar toch wel eens per week, soms vaker, soms 2 x per dag als hij slecht gaat. Soms komt er dan ook onverteerd voedsel van de dag ervoor mee. Ook zat hij de laatste tijd wel eens verstopt, en was zijn ontlasting vaak wit. Ik denk dus, teveel bot?
Goed, vorig jaar vond ik Nemo ineens op de grond, met zijn bekkie open, ontlasting en urine liep eruit, hijgde als een gek, stond steeds op en ging dan weer liggen, helemaal van het padje af. Met spoed naar de dierenarts, is helemaal door de molen gegaan, niks gevonden, behalve een serieus kalium-tekort. Bloedwaarden waren goed, hartje was goed, het kan ook iets neurologisch geweest zijn (of combinatie kaliumtekort met neurologisch). Heeft een infuus gekregen, en verder heeft men niks over evt supplement kalium gezegd. Ik kon naar huis met een totaal getraumatiseerde kat, en 1000 euro lichter. Sindsdien is zijn motoriek niet meer goed, loopt alsof hij dronken is, achterpoten zijn verzwakt (typisch voor een kaliumtekort). Kaliumtekort kan dus ontstaan na chronisch braken... ik ben uit mijzelf kalium gaan bijvoeren, een beetje tricky, want dat moet gemonitord worden, maar wegens trauma voor naalden doe ik dat Nemo niet aan op zijn oude dag. Maar hij loopt er inderdaad beter op.
Afgelopen kerst werden alledrie mijn katten ziek. Diarree dat eruit spoot, overgeven, niet eten. Mijn oude poes van 21, heb ik laten inslapen. Die had al zoveel klachten, en ze had een week niet gegeten, kreeg er dus ook geen diarree-remmers in... was vreselijk, maar ze was op. Mijn andere poes, ook 17, werd 3 dagen later ineens ziek, en snachts (met oud en nieuw, vuurwerk) vond ik haar in shock, urine liep eruit, was totaal niet meer aanwezig. Ook zij is naar de DA gemoeten, maar was al half overleden eenmaal daar. Is ook ingeslapen om haar uit haar lijden te verlossen. Dit heeft zo'n grote impact op mij gehad, Nemo was ook nog ziek, at al 4 dagen niet en die diarree bleef maar gaan. Ik was totaal wanhopig en in shock. Heb toen tot mijn grote horror maar uit wanhoop, Royal Canin Gastro Intestinal en diarreeremmers van de dierenarts meegekregen. Om even uit te proberen... brokjes en natvoer. Ik ben er altijd fel op tegen geweest, maar ik moet zeggen... hij doet het er goed op. Geeft niet meer over. Zijn buik rommelt wel, en hij laat windjes (deed hij op rauw nooit), en is ook wel misselijk, maar dat is hij wel vaak. Maar hij wast zichzelf weer uitgebreid en ligt er weer relaxed bij, heb ik hem jaren niet echt zoveel zien doen. Ontlasting is weer goed. (Niemand weet trouwens wat het nou was, waardoor ze zo ziek zijn geworden. Ze komen niet buiten, hebben geen contact met andere dieren.)
Ik wil hem natuurlijk van dat voer af hebben... maar voor mijn gevoel is zijn maag nu zo gevoelig, dat ik het anders moet aanpakken. Ook mag hij echt even niet overgeven vanwege die kalium... ik was gestopt met het kalium-supplement, maar toen takelde hij gelijk weer af. Gelijk weer overgeven, misselijk, veel drinken en plassen, liep slechter. Heel even ging zelfs door me heen, is het niet tijd... maar nu geef ik het weer en is hij weer redelijk, die achterhand blijft zwak, maar springt nog wel op lage dingen, verder is hij okay. Hij geniet nog van veel aandacht, en zijn staart is weer vaker omhoog

Hij krijgt probiotica van de Groene Os, kaliumpoeder, krillolie, en wil met een neurologisch pilletje beginnen van de Huisdierendokter zodra hij stabiel is. Ook krijgt hij nog homeopathische middeltjes voor zijn dronkemansgang.
Ik weet nu even niet goed wat te doen. Vers vlees, maar dan zonder bot? En dan langzaam opbouwen? Of goede kwaliteit blikvoer, omdat zijn maag nu zo gevoelig is? Ik gaf hem altijd in twee of drie porties, want in 1 keer gooit hij alles eruit, omdat hij zo schrokt, maar soms geeft hij ook over na 1 theelepeltje. Met dat natvoer nu kan ik hem in 1 keer geven, dat houdt hij binnen. Maar hij geeft echt bij alles over (met rauw voer vooral dus), als hij in 1 keer eet, als hij het uit een schrokbak moet halen (ja, zelfs dan) als hij beweegt tijdens/voor/na eten, als het te lang duurt voor hij krijgt, etc. etc. etc. Wel kreeg hij tussendoor voor de beweging een stuk of 5 brokjes met hoog vleesaandeel, die ik dan door de kamer heen gooide. Ik begrijp nu dat dat echt een no-go is, brokjes gecombineerd met rauw.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik weet het nu even echt niet meer. Ik zoek eigenlijk dus advies voor een oudere kat met een extreem gevoelige maag en die niet altijd goed verteert, die nu op dat ellendige Royal Canin staat. Hele prooien, kippennekken, kwartels, vindt hij trouwens geweldig, maar ook hiervan... altijd overgeven. Ik heb het gevoel dat rauw hem nu te zwaar op de maag ligt. Maar wat te doen?
Ik hoop dat er iemand is die advies heeft, alle tips zijn welkom.
Nemo is mij heel dierbaar, en ik wil hem heel graag helpen zich beter te voelen.
Groetjes, Meem