Kaela schreef: ↑wo 14 dec 2022, 15:12
Hoe doe jij dat qua kleding Anne? Ik heb nu standaard een jogginbroek onder mijn spijkerbroek en een redelijk goede winterjas. Maar in NL hebben ze de neiging alles van dun katoen te maken, daar krijg ik het niet warm in. En elke keer als ik bedenk merino wollen thermo kleding te komen houdt de prijs me weer tegen. Want tja, hoe vaak is het in NL nou echt koud… nou, sinds de gasprijzen zo hoog zijn elke dag
Voor mij is één ding belangrijk, en dat is dat mijn hals en hoofd bedekt zijn. Ik draag daarom altijd van die losse collen (je weet wel, een coltrui zonder de trui), nooit een sjaal; die zit me te veel in de weg altijd. Je kunt online fijne collen kopen met een binnenkant van fleece of ander zacht materiaal. Als ik het binnen koud heb (werk achter de computer), draag ik die col ook binnen. Heb ik het zo weer warm.
Voor buiten komt er dan een muts bij. Tot op heden droeg ik een gewone, maar ik heb er ook eentje die de oren bedekt en als het onder de -20 duikt, draag ik die. Die is aan de achterkant ook iets langer, zodat ik de col eroverheen kan slaan. Houdt heerlijk warm zo.
En voor de rest: laagjes. Ik draag binnen de hele dag een legging (gewoon zo'n sportlegging van de Hema, niets bijzonders), en als ik naar buiten ga, doe ik daar een gewatteerde regenbroek overheen. Skibroek kan ook, maar die heb ik niet.
Mijn jas is een simpele Owney-winterjas. Als het niet te hard waait, heb ik daaronder alleen een gewoon t-shirt met lange mouwen aan, met daaronder een hemdje en een bh. (Geloof het of niet, zelfs dat dunne exta laagje van die bh geeft je een warmer gevoel dan zonder bh.) De Owney heeft wat te korte mouwen voor mij (veel voorkomend probleem, ik heb lange armen), dus trek ik polswarmers aan voordat ik handschoenen aan doe. De handschoenen zijn op zich ook geen bijzonder warme dingen, want dikke handschoenen zijn lastig om de hondenlijnen mee vast te houden. Tot op heden heb ik simpele (maar soepele) werkhandschoenen gedragen die licht gewatteerd zijn, maar bij -20 en kouder pak ik er toch maar de ruiterhandschoenen van Roeckl bij (x-tra warm). Daar heb ik geen polswarmers bij nodig, die zijn mooi lang van zichzelf en niet te dik voor de lijnen.
Schoeisel: voor mij werkt het het best als ik dikke zolen heb, dus afstand tussen mijn voeten en de koude grond. Dan hoef ik ook geen megadikke sokken aan, en ook mijn winterlaarzen (met spikes) zijn maar dun gewatteerd. Binnen in huis heb ik hoge sloffen aan, die dus tot ruim over de enkels komen. 20 euri of zo bij Amazon, en dan heb ik er geen sokken bij aan want dan slaat m'n thermostaat op hol, zo warm zijn ze.
Het belangrijkste is volgens mij dat je alle gaten dicht waar koude lucht door naar je lichaam kan stromen. Vandaar de polswarmers, de col en de muts.
Spijkerbroeken en katoen houden voor mijn gevoel de kou juist vast (als je ze aan de buitenkant van je lichaam draagt), daarin krijg je het nooit warm. Als ik jou was, zou ik binnen in huis onder de joggingbroek een legging aantrekken, en dan hoge pantoffels voor je voeten. Qua bovenkleding bh, een hemdje, een t-shirt met lange mouwen en eventueel een trui. Dan een col om je hals zodat daarlangs geen warmte kan ontsnappen.
Voor buiten wandelen dan de joggingbroek vervangen voor een gewatteerde regenbroek (of nou ja, als het niet -10 is kun je ook een niet-gewatteerde regenbroek over de legging dragen), een fijne winterjas (al dan niet met die trui eronder, maar in elk geval al die laagjes).
Ik heb geen speciale thermospullen en draag nooit wol, dat vind ik niet fijn voelen.