Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
Kaela schreef: wo 14 dec 2022, 15:12 Hoe doe jij dat qua kleding Anne? Ik heb nu standaard een jogginbroek onder mijn spijkerbroek en een redelijk goede winterjas. Maar in NL hebben ze de neiging alles van dun katoen te maken, daar krijg ik het niet warm in. En elke keer als ik bedenk merino wollen thermo kleding te komen houdt de prijs me weer tegen. Want tja, hoe vaak is het in NL nou echt koud… nou, sinds de gasprijzen zo hoog zijn elke dag :-X
Ik ben wel geen Anne - maar ik zweer tegenwoordig bij wol. Echt heerlijk. En wol kun je aan over een heel brede range aan temperaturen, het is niet snel te warm omdat het ademt. Nou had ik altijd snel last van kriebels, maar ik heb nu Devold gekocht en dat heeft een tencel binnenlaagje en dat kriebelt niet.

Verder: winddicht / stilstaande lucht, dus een (dunne) regenbroek aan doet wonderen. En ik vind spijkerbroeken zo’n beetje de koudste broeken die er zijn.. sowieso alles wat strak zit en je geen luchtlaag hebt die stilstaat, is kouder dan wat wijdere kleren die winddicht zijn.

Muts vind ik ook belangrijk, je hoofd heeft relatief groot oppervlak tov de rest van je lichaam, dus muts scheelt echt.

En ja, ik heb een donsjas (of eigenlijk 2, een dikke en een dunne). Wel gecertificeerd dons.
Door Siberienne
En weet je, het went. Zeker de droge kou hier. En het went meer als je het af en toe ook wat kouder hebt. Het is nu bij ons -10 tot -15 en ik vind het nu beter te doen dan de eerste dag -5

Binnen is het rond de 17-18C en als ik lang stilzit op de bank gebruik ik een dekentje maar verder gaat het prima eigenlijk.
Door Kaela
Siberienne schreef: wo 14 dec 2022, 15:17 Ik ben wel geen Anne - maar ik zweer tegenwoordig bij wol. Echt heerlijk. En wol kun je aan over een heel brede range aan temperaturen, het is niet snel te warm omdat het ademt. Nou had ik altijd snel last van kriebels, maar ik heb nu Devold gekocht en dat heeft een tencel binnenlaagje en dat kriebelt niet.

Verder: winddicht / stilstaande lucht, dus een (dunne) regenbroek aan doet wonderen. En ik vind spijkerbroeken zo’n beetje de koudste broeken die er zijn.. sowieso alles wat strak zit en je geen luchtlaag hebt die stilstaat, is kouder dan wat wijdere kleren die winddicht zijn.

Muts vind ik ook belangrijk, je hoofd heeft relatief groot oppervlak tov de rest van je lichaam, dus muts scheelt echt.

En ja, ik heb een donsjas (of eigenlijk 2, een dikke en een dunne). Wel gecertificeerd dons.
En hoe was je de wol? Ik zweet nogal uuuh riekend en ik heb een naarstig kotsende baby, al zou ik er een laag overheen kunnen dragen. Voor mij is het vooral voor binnen, ik kom momenteel niet vreselijk veel buiten. Een ommetje elke dag en de rest doe ik allemaal noodgedwongen met de auto momenteel.
Door Ronald
Kaela schreef: wo 14 dec 2022, 12:50 Ik moest vanmorgen niet alleen de buitenkant, maar ook aan de binnenkant van de auto krabben >:(
Leve de ontdooistand (voorruitverwarming, achterruitverwarming, airco op standje vesuvius).

Mijn vorige auto had dit ook al. En nee, het is natuurlijk niet al te milieuvriendelijk, maar in de kou heb ik pijn in mijn handen. En dan helpt krabben niet echt mee, zeg maar.
Door eelke
pearlsofpassion schreef: wo 14 dec 2022, 14:13 Heel herkenbaar.
Dat heb ik vorige jaren 's nachts als ik ging werken natuurlijk uitvoerig ondervonden... :P

Ik ben de kou beu. Ben de dagen tot volgende week aan het aftellen.
Ik kan me echt niet meer verwarmen. Het is bij ons binnen gewoon dezelfde temp als andere jaren, niets aangepast maar ik kan er dit jaar gewoon niet tegen. Als ik naar buiten moet om vb de dieren te verzorgen of kinderen van school te halen, moet ik bijna huilen. Zo vreselijk vind ik het.
Ik lig 's avonds onder 3 fleecedekens op de bank en dus bij een omgevingstemp die ik hier niet durf te vernoemen, en toch ben ik al weken basically verkleumd. :(
Stomme bloedarmoede! Echt niet leuk.
En die dikke vetlaag helpt voor geen meter. Waarom verstookt mijn lijf niet gewoon wat meer?
Hoe is het met jouw schildklier?
Door Anne in Zweden
Kaela schreef: wo 14 dec 2022, 15:12 Hoe doe jij dat qua kleding Anne? Ik heb nu standaard een jogginbroek onder mijn spijkerbroek en een redelijk goede winterjas. Maar in NL hebben ze de neiging alles van dun katoen te maken, daar krijg ik het niet warm in. En elke keer als ik bedenk merino wollen thermo kleding te komen houdt de prijs me weer tegen. Want tja, hoe vaak is het in NL nou echt koud… nou, sinds de gasprijzen zo hoog zijn elke dag :-X
Voor mij is één ding belangrijk, en dat is dat mijn hals en hoofd bedekt zijn. Ik draag daarom altijd van die losse collen (je weet wel, een coltrui zonder de trui), nooit een sjaal; die zit me te veel in de weg altijd. Je kunt online fijne collen kopen met een binnenkant van fleece of ander zacht materiaal. Als ik het binnen koud heb (werk achter de computer), draag ik die col ook binnen. Heb ik het zo weer warm.

Voor buiten komt er dan een muts bij. Tot op heden droeg ik een gewone, maar ik heb er ook eentje die de oren bedekt en als het onder de -20 duikt, draag ik die. Die is aan de achterkant ook iets langer, zodat ik de col eroverheen kan slaan. Houdt heerlijk warm zo.

En voor de rest: laagjes. Ik draag binnen de hele dag een legging (gewoon zo'n sportlegging van de Hema, niets bijzonders), en als ik naar buiten ga, doe ik daar een gewatteerde regenbroek overheen. Skibroek kan ook, maar die heb ik niet.

Mijn jas is een simpele Owney-winterjas. Als het niet te hard waait, heb ik daaronder alleen een gewoon t-shirt met lange mouwen aan, met daaronder een hemdje en een bh. (Geloof het of niet, zelfs dat dunne exta laagje van die bh geeft je een warmer gevoel dan zonder bh.) De Owney heeft wat te korte mouwen voor mij (veel voorkomend probleem, ik heb lange armen), dus trek ik polswarmers aan voordat ik handschoenen aan doe. De handschoenen zijn op zich ook geen bijzonder warme dingen, want dikke handschoenen zijn lastig om de hondenlijnen mee vast te houden. Tot op heden heb ik simpele (maar soepele) werkhandschoenen gedragen die licht gewatteerd zijn, maar bij -20 en kouder pak ik er toch maar de ruiterhandschoenen van Roeckl bij (x-tra warm). Daar heb ik geen polswarmers bij nodig, die zijn mooi lang van zichzelf en niet te dik voor de lijnen.

Schoeisel: voor mij werkt het het best als ik dikke zolen heb, dus afstand tussen mijn voeten en de koude grond. Dan hoef ik ook geen megadikke sokken aan, en ook mijn winterlaarzen (met spikes) zijn maar dun gewatteerd. Binnen in huis heb ik hoge sloffen aan, die dus tot ruim over de enkels komen. 20 euri of zo bij Amazon, en dan heb ik er geen sokken bij aan want dan slaat m'n thermostaat op hol, zo warm zijn ze.

Het belangrijkste is volgens mij dat je alle gaten dicht waar koude lucht door naar je lichaam kan stromen. Vandaar de polswarmers, de col en de muts.

Spijkerbroeken en katoen houden voor mijn gevoel de kou juist vast (als je ze aan de buitenkant van je lichaam draagt), daarin krijg je het nooit warm. Als ik jou was, zou ik binnen in huis onder de joggingbroek een legging aantrekken, en dan hoge pantoffels voor je voeten. Qua bovenkleding bh, een hemdje, een t-shirt met lange mouwen en eventueel een trui. Dan een col om je hals zodat daarlangs geen warmte kan ontsnappen.
Voor buiten wandelen dan de joggingbroek vervangen voor een gewatteerde regenbroek (of nou ja, als het niet -10 is kun je ook een niet-gewatteerde regenbroek over de legging dragen), een fijne winterjas (al dan niet met die trui eronder, maar in elk geval al die laagjes).

Ik heb geen speciale thermospullen en draag nooit wol, dat vind ik niet fijn voelen.
Door rosmin
@Kaela
Ook ik ben geen Anne, maar heb het wel snel koud, misschien heb je er iets aan. Iin deze kou draag ik gevoerde broeken, de polar van Lifeline, ik vind ze behaaglijk en het voorkomt winterbenen bij mij.
In eEn gewone spijkerboek verkleum ik helemaal.
En evt. thermo ondergoed eronder van merinowol (brynje) dat is wel kostbaar, maar gaat lang mee, ook fijn in de zomer.
Door Tibbies
@Kaela probeer eens Loveli deodorant, werkt echt super goed tegen transpiratiegeur.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Siberienne
Kaela schreef: wo 14 dec 2022, 15:47 En hoe was je de wol? Ik zweet nogal uuuh riekend en ik heb een naarstig kotsende baby, al zou ik er een laag overheen kunnen dragen. Voor mij is het vooral voor binnen, ik kom momenteel niet vreselijk veel buiten. Een ommetje elke dag en de rest doe ik allemaal noodgedwongen met de auto momenteel.
Ik laat ze meestal buiten hangen of in de badkamer en hoef ze dan niet zo vaak te wassen. Maar als het wel nodig is: in de wasmachine op het wolwas programma en extra laag centrifuge tal.

Die polswarmers die Anne beschrijft gebruiken veel mensen bij ons op het werk ook. Blijkbaar een goed idee :)
Door pearlsofpassion
eelke schreef: wo 14 dec 2022, 17:43 Hoe is het met jouw schildklier?
Volgens m'n bloed is daarmee alles in orde...
Enkel ijzertekort en daardoor net te laag hemoglobine.
Voor de rest, kerngezond. Volgens het bloed dan toch...

Ik had altijd al heel snel koud en heb er een hekel aan. Maar zo erg als nu was het nog nooit...

Ik ga eens op zoek naar wat spullen die Anne aanraadt. Het kan al helpen.
Door Siberienne
Of toch de Wim Hoff methode :biggrin2:

Deze man vertelt er wel leuk over:

Ik moet zeggen, sinds ik (weer) ben begonnen met koud afdouchen, minder last van opvliegers en van kouwelijkheid …
Door Ina
Als je niet de luxe hebt als Ronald (komt in mijn volgende auto ook die ontdooi mogelijkheid ;) ) is zo'n ding van de gamma bij je voorruit echt super.
Ik hoef nu in iedergeval de binnenkant niet meer van ijs te ontdoen
https://www.gamma.nl/assortiment/bison- ... /p/B181405

En voor wassen van zweetkleren is azijn gebruiken in plaats van wasverzachter nog wel eens een oplossing .... en als deo Nuud.....die werkte bij ons kind echt super https://nuudcare.nl/
Door smulpaap
Wij moesten van de week ook krabben
Krabber nergens meer te vinden
Ik heb het met mn nagels gedaan :biggrin2:
Maar ik ben gelukkig geen koukleum
Door Kaela
Anne in Zweden schreef: wo 14 dec 2022, 17:45 Voor mij is één ding belangrijk, en dat is dat mijn hals en hoofd bedekt zijn. Ik draag daarom altijd van die losse collen (je weet wel, een coltrui zonder de trui), nooit een sjaal; die zit me te veel in de weg altijd. Je kunt online fijne collen kopen met een binnenkant van fleece of ander zacht materiaal. Als ik het binnen koud heb (werk achter de computer), draag ik die col ook binnen. Heb ik het zo weer warm.

Voor buiten komt er dan een muts bij. Tot op heden droeg ik een gewone, maar ik heb er ook eentje die de oren bedekt en als het onder de -20 duikt, draag ik die. Die is aan de achterkant ook iets langer, zodat ik de col eroverheen kan slaan. Houdt heerlijk warm zo.

En voor de rest: laagjes. Ik draag binnen de hele dag een legging (gewoon zo'n sportlegging van de Hema, niets bijzonders), en als ik naar buiten ga, doe ik daar een gewatteerde regenbroek overheen. Skibroek kan ook, maar die heb ik niet.

Mijn jas is een simpele Owney-winterjas. Als het niet te hard waait, heb ik daaronder alleen een gewoon t-shirt met lange mouwen aan, met daaronder een hemdje en een bh. (Geloof het of niet, zelfs dat dunne exta laagje van die bh geeft je een warmer gevoel dan zonder bh.) De Owney heeft wat te korte mouwen voor mij (veel voorkomend probleem, ik heb lange armen), dus trek ik polswarmers aan voordat ik handschoenen aan doe. De handschoenen zijn op zich ook geen bijzonder warme dingen, want dikke handschoenen zijn lastig om de hondenlijnen mee vast te houden. Tot op heden heb ik simpele (maar soepele) werkhandschoenen gedragen die licht gewatteerd zijn, maar bij -20 en kouder pak ik er toch maar de ruiterhandschoenen van Roeckl bij (x-tra warm). Daar heb ik geen polswarmers bij nodig, die zijn mooi lang van zichzelf en niet te dik voor de lijnen.

Schoeisel: voor mij werkt het het best als ik dikke zolen heb, dus afstand tussen mijn voeten en de koude grond. Dan hoef ik ook geen megadikke sokken aan, en ook mijn winterlaarzen (met spikes) zijn maar dun gewatteerd. Binnen in huis heb ik hoge sloffen aan, die dus tot ruim over de enkels komen. 20 euri of zo bij Amazon, en dan heb ik er geen sokken bij aan want dan slaat m'n thermostaat op hol, zo warm zijn ze.

Het belangrijkste is volgens mij dat je alle gaten dicht waar koude lucht door naar je lichaam kan stromen. Vandaar de polswarmers, de col en de muts.

Spijkerbroeken en katoen houden voor mijn gevoel de kou juist vast (als je ze aan de buitenkant van je lichaam draagt), daarin krijg je het nooit warm. Als ik jou was, zou ik binnen in huis onder de joggingbroek een legging aantrekken, en dan hoge pantoffels voor je voeten. Qua bovenkleding bh, een hemdje, een t-shirt met lange mouwen en eventueel een trui. Dan een col om je hals zodat daarlangs geen warmte kan ontsnappen.
Voor buiten wandelen dan de joggingbroek vervangen voor een gewatteerde regenbroek (of nou ja, als het niet -10 is kun je ook een niet-gewatteerde regenbroek over de legging dragen), een fijne winterjas (al dan niet met die trui eronder, maar in elk geval al die laagjes).

Ik heb geen speciale thermospullen en draag nooit wol, dat vind ik niet fijn voelen.
Maar een legging is toch ook van katoen? Althans, de meesten toch. Dat schiet dan nog niet op.

Ik moet zeggen dat met de huidige joggingbroek en spijkerbroek ik het binnen wel echt lekker warm heb. Mijn teddievesten hebben hele lange mouwen, want inderdaad anders koude polsen. En een dikke kraag en cappuchon , maar geen kol. Ik kan extreem slecht tegen iets straks bij mijn keel. Als ik op de bank lig zorg ik altijd dat ik wat in mijn cappuchon lig, dat is heerlijk.

Ik denk dat de winst voor mij in de laag onder het vest zit. Ik trek mijn vast uit als ik naar buiten ga, want die is veel te dik onder mijn winterjas. En dan hou ik een dunne laag katoen over. Het zou heel veel kunnen schelen als ik dat vervang door wol. En die modellen truien zijn nog een soort van betaalbaar.
Hemd draag ik ook altijd. Pas als het echt zomers is niet meer.

Dank voor alle info iedereen :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door