Waarschijnlijk niet het meest betrouwbare platform, maar ik kwam hem tegen en moest aan jou denken, Karin.
Omdat je bekkenproblemen hebt en deze onderzoekers beweren dat de samenstelling van je botten voor altijd verandert na het krijgen van een kind...
https://scitechdaily.com/scientists-dis ... ing-birth/
Het zou me niet verbazen.
Nadat je een kind krijgt, ben je nooit meer hetzelfde. Lichamelijk bedoel ik dan. Maar dat is veel te weinig algemeen geweten vind ik. Ik wist, toen ik zwanger werd, helemaal niet wat een gigantische impact het zou hebben, niet tijdens de zwangerschap en zeker niet voor de rest van je leven. Ik bedoel, je weet wel dat je dikker/tot het uiterste uitgerokken wordt en ochtendmisselijk en kans op zwangerschapsdiabetes om over evt wonden bij de bevalling nog te zwijgen. Maar daar stopt het zowat.
Niet dat die baby eigenlijk basically je lijf overneemt. Niet dat je lijf achteraf nooit meer helemaal hetzelfde zal zijn. Dat je, lichamelijk, echt wel opofferingen voor het leven maakt voor je kind.
Ik zeg niet dat ik het dan niet gedaan had. Maar ik had het graag vooraf geweten. En dan had ik misschien niet zo snel na elkaar kinderen gekregen, dat was toch wat ondoordacht...
Ik vind dat dat wat meer algemeen geweten zou mogen zijn. Dat je lijf echt zwakker is achteraf. Dan zou er wat meer begrip zijn bij problemen. Vanuit jezelf en vanuit de maatschappij. Nu wordt er toch nog vrij vaak gereageerd alsof je een paar weken na de bevalling weer 'normaal' bent.
Vlak erna valt dat begrip vast nog mee. Maar wat met vrouwen met blijvende bekkenproblemen (ik ken zo 2 vrouwen)? Of geheugenverlies (want dat verandert ook blijvend na zwangerschap, de werking van je hersenen)? Hoeveel begrip is daar nog voor, jaren later?
Jammer toch?
En ik vind dat we als vrouwen, op lichamelijk vlak, toch wel aan het kortste strootje getrokken hebben tov mannen, en dat ze daar best wat meer respect en begrip voor zouden mogen hebben ipv er neerbuigend over te doen (wat je, behalve bij jonge vaders, toch nog vaak ziet). Zij zouden het eens moeten doen met die cyclische hormonen en andere vrouwelijke kwalen.
Maar goed, das een andere discussie.