Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Cathelijn
Ik heb zo'n zelfbouwpakket snuffelmat. Het kmopen was zo gebeurd en we gebruiken hem nog best regelmatig. Ilan vindt het wel heel makkelijk dus ik wissel het regelmatig af met wat anders.
Door pike
Cathelijn schreef: do 22 sep 2022, 10:38 Ik heb zo'n zelfbouwpakket snuffelmat. Het kmopen was zo gebeurd en we gebruiken hem nog best regelmatig. Ilan vindt het wel heel makkelijk dus ik wissel het regelmatig af met wat anders.
Oke, zat net te denken dat zo’n mat misschien toch niet zo’n gek idee is voor een geboren snuffelkont. Maar inderdaad, ze zullen het met hun superneus dan wel weer gemakkelijk vinden. Daar had ik weer niet bij stilgestaan. Maar dat geeft toch eigenlijk ook niet, het hoeft niet altijd moeilijk te zijn zeker in het begin niet.
En natuurlijk blijf ik erbij om te begeleiden. Het is niet mijn bedoeling hem met de mat of wat dan ook in de hoek weg te zetten en zoek het maar uit. Als er wat gedaan wordt doen we dat wel samen :D
Speeltjes zijn leuk, maar als ze volwassen worden vinden ze daar ook niets meer aan. Armagnac bv wou nooit spelen met een speeltje. Maar op training moest dat tussendoor wel en hij kreeg daar ook punten voor. Van lieverlee heb ik toen pens in een lege keukenrol gestopt en afgedicht. Stoffen zakje met touwsluiting eromheen gemaakt. Toen wou hij wel toehappen en sjorren aan zijn “speeltje”. Hij kreeg de hoogste score voor spel ;D
Door smulpaap
Ook in de tuin kan je het natuurlijk leuk maken . In de beginperiode lopen ze toch nog vaak achter je aan
Snoepjes in je zak en laten vallen , en later verstoppen en samen zoeken
Dat hebben dergelijke rassen heel snel door
Thara vond dat ook helemaal geweldig toen we nog een tuin hadden
En nu nog steeds . Tijdens wandelingen zijn er altijd spelletjes jammie zoeken
Door rosmin
Ik ben ook fan van snuffelmatten,
maar ik laat niet vrij snuffelen.
eerst aanleren bij het "vullen van de mat" hond op kleedje rustig laten liggen en pas op mijn aanwijzing beginnen met snuffelen.
Dat rustig blijven liggen is al een uitdaging op zich, maar ik merk dat ze daarna veel rustiger gaan snuffelen in plaats van erop duiken.
Schoonmaken> mat kan in wasmachine

Snoepjes zoeken in opgerolde handdoek is ook favoriet; net als verstoppen onder doekjes of potjes of in cupcake vorm .
https://hersenwerkvoorhonden.nl
Door pike
smulpaap schreef: do 22 sep 2022, 11:45 Ook in de tuin kan je het natuurlijk leuk maken . In de beginperiode lopen ze toch nog vaak achter je aan
Snoepjes in je zak en laten vallen , en later verstoppen en samen zoeken
Dat hebben dergelijke rassen heel snel door
Thara vond dat ook helemaal geweldig toen we nog een tuin hadden
En nu nog steeds . Tijdens wandelingen zijn er altijd spelletjes jammie zoeken
:biggrin2: De Grand Basset is evenals de Fauve een neusjager. Die laten zich soms wel verleiden tot het zoeken van een snoepje gedurende de wandeling maar als ze tijdens dat zoeken een ander luchtje tegenkomen zijn ze weg. En in het bos of veld hoef je dat al helemaal niet te proberen. Want dan gaan ze gewoon op jacht. En een Grand schijnt wat dat betreft nog erger of moet ik zeggen beter te zijn dan de Fauve.
Het gaat mij vooral om bezigheden thuis. Buiten komen ze wel aan hun trekken, als ze maar kunnen struinen met de neus aan de grond zijn ze zielsgelukkig :cool:
Door pearlsofpassion
Dan denk ik dat je idd een dikke, dense snuffelmat nodig hebt of met iets moeilijker bereikbare zakjes. Anders wordt het misschien toch te gemakkelijk, met zo'n goede neus.
Voor optillen en mee gooien zou ik dan bij zo'n neusgerichte hond niet zo bang voor zijn. Het snuffelinstinct is dan vast wel sterker dan dan het in hun hoofd opkomt om de mat te gaan omkeren.

Wat een leuk topic dit. :D Ik krijg ook weer helemaal zin om met m'n katten en konijnen wat aan voedselverrijking te gaan doen.
Al valt dat hier vaak tegen. Geven ze het gewoon heel snel op. ::) Zal het wat gemakkelijker moeten maken om te beginnen.
Door Kaela
Ik denk om eerlijk te zijn niet dat een betere neus een moeilijkere of andere mat vereist. Uiteindelijk kan elke hond verrekte goed ruiken én stoppen we er in de regel zooi in die zelfs wij nog kunnen ruiken ;D

Gewoon kijken wat ie leuk vindt. Je merkt het vanzelf.
Door pike
Ik zie het al voor me:
Hij kijkt naar de mat.
Kijkt dan eens naar mij
Kijkt nog eens naar de mat.
En denkt
Dat mens is gek. Daar kijk ik morgen wel eens naar. Misschien.
;D ;D
Door pearlsofpassion
:biggrin2:

Ik had ooit een voederbal.
Ik herinner me Kleintje haar gezicht nog levendig. Ze keek me aan van, wat moet ik daarmee? Er gebeurt niets...
Dus ik duw er een paar keer tegen tot er wat uit valt zodat ze het principe snapt. Keek ze me erna aan van: 'awel, duw nog eens'... Want zelf duwen, daar deed ze niet aan. :biggrin2: Iets met katten en personeel... ::) :cool:
Door pike
Oh ja In zijn brokkentijd had Pike die ook. Een hoop kabaal, overal brokjes, maar opeten ho maar. Maar het was wel een leuke voetbal :biggrin2:
Door Kaio
Zino vindt deze bijvoorbeeld heel leuk
Afbeelding

Die vindt klepjes open maken gewoon heel leuk.
Bij heel veel spelletjes ( koop of zelfmaak) kunnen er meer handelingen zijn dan alleen maar snuffelen he.
Hebt er ook moeilijkheidsgraad categorien in
Door pike
Kaio schreef: do 22 sep 2022, 15:10 Zino vindt deze bijvoorbeeld heel leuk
Afbeelding

Die vindt klepjes open maken gewoon heel leuk.
Bij heel veel spelletjes ( koop of zelfmaak) kunnen er meer handelingen zijn dan alleen maar snuffelen he.
Hebt er ook moeilijkheidsgraad categorien in
Nou IK vind die dingen erg leuk maar ik had een Fauve Duc die was geenszins van pkan het ook maar te proberen. En terwijl alle puppen op cursus hun bakje open hadden en de snoep op zat Duc erbij en keek ernaar. Ik kreeg hem op geen enkele manier aan de gang. Dus daar durf ik mijn geld niet aan uit te geven. Meutehonden zijn een stelletje aparte ::) maar daarom vind ik ze juist zo leuk.
Door Siberienne
doranto schreef: do 22 sep 2022, 08:38 Was die blauw met rood? Die heb je van mij overgenomen. Ik had die eens gemaakt op een workshop, maar gebruikte die niet. Jammer dat het geen succes was.
Was die van jou? Wist ik al niet meer… We hebben er wel wat mee gedaan, maar toen kwam de emigratie om de hoek en was het ook heel selectief wat mee ging en niet. Volgens mij heb ik hem weer gedoneerd aan een andere honden eigenaar. Dus hij ‘leeft nog steeds voort’ ;)
Door Siberienne
pike schreef: do 22 sep 2022, 15:24 Nou IK vind die dingen erg leuk maar ik had een Fauve Duc die was geenszins van pkan het ook maar te proberen. En terwijl alle puppen op cursus hun bakje open hadden en de snoep op zat Duc erbij en keek ernaar. Ik kreeg hem op geen enkele manier aan de gang. Dus daar durf ik mijn geld niet aan uit te geven. Meutehonden zijn een stelletje aparte ::) maar daarom vind ik ze juist zo leuk.
Onze eerste husky was ook zo… maar Spot en Shadow spelen die spelletjes nog heel graag. Ik raakte er zelf mee op uitgekeken 😅

Die doos deed ik af en toe en vooral als ze heel druk waren en we niet iets anders konden gaan doen. Daarna gegarandeerd knockout. Opruimen viel wel mee.

Handdoeken met snoepjes Ed heb ik ook gedaan.

En shaping met de clicker.

Wil je met ‘m gaan speuren? Dan moet je soms een beetje opletten met speur/zoek spelletjes zoals brokjes strooien onderweg.

Het ligt natuurlijk ook aan de hond, wat wel en neit een succes wordt. Huskies zijn geen meute honden maar trekken wel eigen plan als ze de kans krijgen. Dus niet ideaal voor speuren. Met Spot heb ik mantrailing gedaan en eindigden we bij konijnenholen maar Shadow was echt best ok. Die negeerde dan wildsporen. Lijkt me spannend om te zien waar je nieuwe aanwinst je mee gaat verrassen ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door