Nou over "uitbuiten" en de "rijkste 1%"
https://www.nu.nl/binnenland/6210695/mi ... esten.html
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Kaio schreef: ↑do 07 jul 2022, 12:22 wat kun je daar dan aan doen? Zij hebben het geld en daarmee ook vooral macht in handen. En bepalen daarmee ook mede (of vooral) het beleid.https://howrichami.givingwhatwecan.org/how-rich-am-i
En dan zijn er wel zogenaamde figuren tussen die milieu belangrijk vinden en het gepeupel nog de les leest om vervolgens met hun privejet minimaal wekelijks de wereld over te vliegen![]()
pearlsofpassion schreef: ↑zo 10 jul 2022, 18:15 Euhm ja, daar behoor ik dus echt niet toe...Tsja, omdat het hele politieke bestel van ons rijke westen gebaseerd is op een filosofie van groei en meer is beter? Terwijl steeds duidelijker wordt dat het heel hard naar de afgrond gaat omdat er zo verschrikkelijk veel hulpbronnen uitgeput raken.
Zelfs niet sinds ik bij de coronatests werk. Ik heb nochtans elke maand een behoorlijk rijk gevoel sindsdien.
Als consuminderen helpt, waarom doen ze dan alles om de mensen hun geld zoveel mogelijk te doen uitgeven? Er waren weken geleden nog betogingen bij ons voor 'meer koopkracht'. Wat wil zeggen, indexering van de lonen waardoor de inflatie weer omhoog gaat. Straatje zonder eind als je't mij vraagt. Dus wij gaan ons geld toch investeren. Hoe langer het staat te wachten, hoe minder het waard is.
Siberienne schreef: ↑zo 10 jul 2022, 17:56 https://howrichami.givingwhatwecan.org/how-rich-am-iJa om het op te schrijven of uit te spreken is heel simpel ja, maar omdat daadwerkelijk te veranderen in de maatschappij? En waarom zouden degene die meer geld hebben dan niks ermee doen? Wat moet je er dan mee? Dat is een beetje hoe dat in elkaar zit, we weten niet anders, en dat verander je ook niet zo maar. Dan hebben we het erover dat dat westelijke filosofie is , maar is er dan ergens anders een plek waar men het beter doet ? Ik kan me er geen voor de geest halen . Communisme is het echt ook niet hoor
Iedereen in NL met een 2-persoonshuishouden en een gezamenlijk inkomen van meer dan 80.000 euro hoort tot die rijkste 1%. (Om maar een voorbeeld te noemen). Dat is niet alleen ‘de elite’ met de privéjets.
En wat daaraan kan doen? Minder consumeren. Heel simpel…..
pearlsofpassion schreef: ↑ma 11 jul 2022, 08:06 Netto per jaar..Zoals ik het interpreteer per maand, gezien het bedrag dat ze bij een gemiddelde inkomen hebben staan. Daar zou niemand hier in. Europa van kunnen leven hoor. En ze hebben het wel naar land uitgerekend
En op de wereldbevolking ?
Ja, dat geloof ik wel.
7 miljard toch he?
80000 is best veel hoor. Das 6000 per maand!
Wat wel ook speelt is dat je met een euro in pakweg India zoveel meer kan kopen dan bij ons. Dat mensen die hier in armoede leven ook bij de bovenste percentages van de wereldbevolking horen gewoon omdat datzelfde bedrag waarmee ze hier niet rondkomen op andere plaatsen een fortuin is.
Das geen eerlijk beeld natuurlijk..
Kaio schreef: ↑ma 11 jul 2022, 08:17 Zoals ik het interpreteer per maand, gezien het bedrag dat ze bij een gemiddelde inkomen hebben staan. Daar zou niemand hier in. Europa van kunnen leven hoor. En ze hebben het wel naar land uitgerekendPer jaar. Gezien ook de site waar ik de link vandaan haalde.
Kaio schreef: ↑ma 11 jul 2022, 07:53 Ja om het op te schrijven of uit te spreken is heel simpel ja, maar omdat daadwerkelijk te veranderen in de maatschappij? En waarom zouden degene die meer geld hebben dan niks ermee doen? Wat moet je er dan mee? Dat is een beetje hoe dat in elkaar zit, we weten niet anders, en dat verander je ook niet zo maar. Dan hebben we het erover dat dat westelijke filosofie is , maar is er dan ergens anders een plek waar men het beter doet ? Ik kan me er geen voor de geest halen . Communisme is het echt ook niet hoorVerbeter de wereld begin bij jezelf? Ik kan de wereld niet veranderen, ik kan wel stemmen met mijn voeten en mijn eigen gedrag veranderen.Volgens mij heb je altijd bij welke vorm dan ook een scheve machtsverhouding.
En bedoel je 80.000 per jaar of per maand ? Bruto/netto? Per jaar geloof ik echt niet dat dat maar 1% is hoor
Edit : op ik zie dat het netto per maand is. Nou ja per maand 80.000 over houden na belastingen is toch ook wel heel veel, toch? Misschien geen privé het maar wel een leuk bootje erbij ?![]()
Siberienne schreef:hee die slogan hadden ze al toen ik kleuter was. Da's best een tijdje geleden....
Verbeter de wereld begin bij jezelf? Ik kan de wereld niet veranderen, ik kan wel stemmen met mijn voeten en mijn eigen gedrag veranderen.
Siberienne schreef:Dan misschien is bijna iedereen in het westen wel bij de hoogste 10%, als je het vergelijkt met bijv India waar een groot deel van de bevolking in golf en karton platen woont....waar men ook heel moeilijk uit kan komen vanwege de opvattingen die er heersen. Lastig hoor.
Per jaar. Gezien ook de site waar ik de link vandaan haalde.
Even nog een link; https://pureluxe.nl/2021/02/berekenen-r ... de-wereld/
En dat meer kunnen kopen met geld, dat is dus iets wat nu enorm onder druk staat gezien de stijgende voedselprijzen en de gierende inflatie in sommige landen.
pearlsofpassion schreef: ↑di 12 jul 2022, 09:25 De mens wil als soort overleven en past z'n omgeving op zich aan.
Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. En het is exact de reden waarom we zo succesvol en tegelijk zo zelfdestructief zijn.
Ik heb me er al lang bij neergelegd dat je dat niet kan veranderen. Ik probeer er maar gewoon het beste van te maken zolang ik hier rondloop en me er verder niet meer te druk in te maken..
Kwestie van niet al te zelfdestructief te zijn....![]()