Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
Kaio schreef: do 07 jul 2022, 12:22 wat kun je daar dan aan doen? Zij hebben het geld en daarmee ook vooral macht in handen. En bepalen daarmee ook mede (of vooral) het beleid.

En dan zijn er wel zogenaamde figuren tussen die milieu belangrijk vinden en het gepeupel nog de les leest om vervolgens met hun privejet minimaal wekelijks de wereld over te vliegen :P
https://howrichami.givingwhatwecan.org/how-rich-am-i

Iedereen in NL met een 2-persoonshuishouden en een gezamenlijk inkomen van meer dan 80.000 euro hoort tot die rijkste 1%. (Om maar een voorbeeld te noemen). Dat is niet alleen ‘de elite’ met de privéjets.

En wat daaraan kan doen? Minder consumeren. Heel simpel…..
Door pearlsofpassion
Euhm ja, daar behoor ik dus echt niet toe... ::)
Zelfs niet sinds ik bij de coronatests werk. Ik heb nochtans elke maand een behoorlijk rijk gevoel sindsdien. :P

Als consuminderen helpt, waarom doen ze dan alles om de mensen hun geld zoveel mogelijk te doen uitgeven? Er waren weken geleden nog betogingen bij ons voor 'meer koopkracht'. Wat wil zeggen, indexering van de lonen waardoor de inflatie weer omhoog gaat. Straatje zonder eind als je't mij vraagt. Dus wij gaan ons geld toch investeren. Hoe langer het staat te wachten, hoe minder het waard is.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: zo 10 jul 2022, 18:15 Euhm ja, daar behoor ik dus echt niet toe... ::)
Zelfs niet sinds ik bij de coronatests werk. Ik heb nochtans elke maand een behoorlijk rijk gevoel sindsdien. :P

Als consuminderen helpt, waarom doen ze dan alles om de mensen hun geld zoveel mogelijk te doen uitgeven? Er waren weken geleden nog betogingen bij ons voor 'meer koopkracht'. Wat wil zeggen, indexering van de lonen waardoor de inflatie weer omhoog gaat. Straatje zonder eind als je't mij vraagt. Dus wij gaan ons geld toch investeren. Hoe langer het staat te wachten, hoe minder het waard is.
Tsja, omdat het hele politieke bestel van ons rijke westen gebaseerd is op een filosofie van groei en meer is beter? Terwijl steeds duidelijker wordt dat het heel hard naar de afgrond gaat omdat er zo verschrikkelijk veel hulpbronnen uitgeput raken.

Koopkracht, het is toch eigenlijk een raar woord. Wie wordt er machtiger van dingen kopen? De koper of de verkoper?

Het is een filosofie en een gedachtengoed die nu heerst dat meer kopen een betere wereld geeft want meer welvaart. alleen wordt dat steeds meer als een onontkoombare staat der dingen gezien.

En nog even over geboortecijfers: die dalen wereldwijd al substantieel sinds de jaren 50 en niet alleen in het westen.

‘ Since then the world has changed substantially. The blue line shows how. Globally, the fertility rate has fallen to 2.5 children per woman and low fertility rates are the norm in most parts of the world: The huge majority of the world population – 80% – now live in countries with a fertility rate below 3 children per woman.4 On the other end of the spectrum there are a few countries – home to around 10% of the world population – where women on average have still more than 5 children.’

https://ourworldindata.org/fertility-rate
Door Kaio
Siberienne schreef: zo 10 jul 2022, 17:56 https://howrichami.givingwhatwecan.org/how-rich-am-i

Iedereen in NL met een 2-persoonshuishouden en een gezamenlijk inkomen van meer dan 80.000 euro hoort tot die rijkste 1%. (Om maar een voorbeeld te noemen). Dat is niet alleen ‘de elite’ met de privéjets.

En wat daaraan kan doen? Minder consumeren. Heel simpel…..
Ja om het op te schrijven of uit te spreken is heel simpel ja, maar omdat daadwerkelijk te veranderen in de maatschappij? En waarom zouden degene die meer geld hebben dan niks ermee doen? Wat moet je er dan mee? Dat is een beetje hoe dat in elkaar zit, we weten niet anders, en dat verander je ook niet zo maar. Dan hebben we het erover dat dat westelijke filosofie is , maar is er dan ergens anders een plek waar men het beter doet ? Ik kan me er geen voor de geest halen . Communisme is het echt ook niet hoor ;) Volgens mij heb je altijd bij welke vorm dan ook een scheve machtsverhouding.
En bedoel je 80.000 per jaar of per maand ? Bruto/netto? Per jaar geloof ik echt niet dat dat maar 1% is hoor ;)

Edit : op ik zie dat het netto per maand is. Nou ja per maand 80.000 over houden na belastingen is toch ook wel heel veel, toch? Misschien geen privé het maar wel een leuk bootje erbij ? :P
Laatst gewijzigd door Kaio op ma 11 jul 2022, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pearlsofpassion
Netto per jaar.. ;)

En op de wereldbevolking ?
Ja, dat geloof ik wel.
7 miljard toch he?
80000 is best veel hoor. Das 6000 per maand!

Wat wel ook speelt is dat je met een euro in pakweg India zoveel meer kan kopen dan bij ons. Dat mensen die hier in armoede leven ook bij de bovenste percentages van de wereldbevolking horen gewoon omdat datzelfde bedrag waarmee ze hier niet rondkomen op andere plaatsen een fortuin is.
Das geen eerlijk beeld natuurlijk..
Door Kaio
pearlsofpassion schreef: ma 11 jul 2022, 08:06 Netto per jaar.. ;)

En op de wereldbevolking ?
Ja, dat geloof ik wel.
7 miljard toch he?
80000 is best veel hoor. Das 6000 per maand!

Wat wel ook speelt is dat je met een euro in pakweg India zoveel meer kan kopen dan bij ons. Dat mensen die hier in armoede leven ook bij de bovenste percentages van de wereldbevolking horen gewoon omdat datzelfde bedrag waarmee ze hier niet rondkomen op andere plaatsen een fortuin is.
Das geen eerlijk beeld natuurlijk..
Zoals ik het interpreteer per maand, gezien het bedrag dat ze bij een gemiddelde inkomen hebben staan. Daar zou niemand hier in. Europa van kunnen leven hoor. En ze hebben het wel naar land uitgerekend
Door pearlsofpassion
Der staat bij dat het netto is en toen ik dat van ons per maand ingaf zeiden ze dat ik bij de onderste helft van de wereldbevolking hoorde. Dat lijkt me ook niet te kloppen ::)

Dat per jaar geeft net boven de 10% aan. Dat lijkt me niet zo onlogisch.
Gezien het feit dat wij hier dus minder met ons geld kunnen dan veel andere plaatsen he.
Door Siberienne
Kaio schreef: ma 11 jul 2022, 08:17 Zoals ik het interpreteer per maand, gezien het bedrag dat ze bij een gemiddelde inkomen hebben staan. Daar zou niemand hier in. Europa van kunnen leven hoor. En ze hebben het wel naar land uitgerekend
Per jaar. Gezien ook de site waar ik de link vandaan haalde.

Even nog een link; https://pureluxe.nl/2021/02/berekenen-r ... de-wereld/

En dat meer kunnen kopen met geld, dat is dus iets wat nu enorm onder druk staat gezien de stijgende voedselprijzen en de gierende inflatie in sommige landen.
Door Siberienne
Kaio schreef: ma 11 jul 2022, 07:53 Ja om het op te schrijven of uit te spreken is heel simpel ja, maar omdat daadwerkelijk te veranderen in de maatschappij? En waarom zouden degene die meer geld hebben dan niks ermee doen? Wat moet je er dan mee? Dat is een beetje hoe dat in elkaar zit, we weten niet anders, en dat verander je ook niet zo maar. Dan hebben we het erover dat dat westelijke filosofie is , maar is er dan ergens anders een plek waar men het beter doet ? Ik kan me er geen voor de geest halen . Communisme is het echt ook niet hoor ;) Volgens mij heb je altijd bij welke vorm dan ook een scheve machtsverhouding.
En bedoel je 80.000 per jaar of per maand ? Bruto/netto? Per jaar geloof ik echt niet dat dat maar 1% is hoor ;)

Edit : op ik zie dat het netto per maand is. Nou ja per maand 80.000 over houden na belastingen is toch ook wel heel veel, toch? Misschien geen privé het maar wel een leuk bootje erbij ? :P
Verbeter de wereld begin bij jezelf? Ik kan de wereld niet veranderen, ik kan wel stemmen met mijn voeten en mijn eigen gedrag veranderen.
Door Kaio
Siberienne schreef:
Verbeter de wereld begin bij jezelf? Ik kan de wereld niet veranderen, ik kan wel stemmen met mijn voeten en mijn eigen gedrag veranderen.
hee die slogan hadden ze al toen ik kleuter was. Da's best een tijdje geleden.... :biggrin2: Dat ging toen al over een beter milieu. Mag ik crue zijn en zeggen dat het niet zo veel geholpen heeft?
Ach ja ik heb alvast geen kinderen, al een grote bijdrage op de lange duur dan maar ;)
Siberienne schreef:
Per jaar. Gezien ook de site waar ik de link vandaan haalde.

Even nog een link; https://pureluxe.nl/2021/02/berekenen-r ... de-wereld/

En dat meer kunnen kopen met geld, dat is dus iets wat nu enorm onder druk staat gezien de stijgende voedselprijzen en de gierende inflatie in sommige landen.
Dan misschien is bijna iedereen in het westen wel bij de hoogste 10%, als je het vergelijkt met bijv India waar een groot deel van de bevolking in golf en karton platen woont....waar men ook heel moeilijk uit kan komen vanwege de opvattingen die er heersen. Lastig hoor.

Oo en ik verwacht eigenlijk dat het hier een beetje in elkaar dondert.... en tja of dat nu voor het milieu voordeliger is vraag ik me af. Meestal maken we in dat soort situaties niet altijd de beste keuzes. Bijv: Gaan we stoken op steenkolen. Huishoudelijk gebruik gooit van alles in de kachel etc...
En daarna krabbelen we weer op en gaan we weer verder? Zo gaat at iedere keer toch? Zo'n golfbeweging

Maar we groeien toch nog even door
https://www.nu.nl/buitenland/6211505/no ... lk_wrapper
Misschien langzamer maar van 8 naar 10 miljard is toch nog wel een lekkere 20% erbij.....Mag ik dat dan toch veel vinden?
Door pearlsofpassion
De mens wil als soort overleven en past z'n omgeving op zich aan.
Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. En het is exact de reden waarom we zo succesvol en tegelijk zo zelfdestructief zijn.

Ik heb me er al lang bij neergelegd dat je dat niet kan veranderen. Ik probeer er maar gewoon het beste van te maken zolang ik hier rondloop en me er verder niet meer te druk in te maken..
Kwestie van niet al te zelfdestructief te zijn.... :-X
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: di 12 jul 2022, 09:25 De mens wil als soort overleven en past z'n omgeving op zich aan.
Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. En het is exact de reden waarom we zo succesvol en tegelijk zo zelfdestructief zijn.

Ik heb me er al lang bij neergelegd dat je dat niet kan veranderen. Ik probeer er maar gewoon het beste van te maken zolang ik hier rondloop en me er verder niet meer te druk in te maken..
Kwestie van niet al te zelfdestructief te zijn.... :-X

Ja en nee.

Het idee dat economische groei een voorwaarde is voor een samenleving om te ‘lukken’ is geen wet van meden of perzen.

In de huidige westerse samenlevingen wordt nog steeds uitgegaan van het principe van groei als voorwaarde voor toenemende welvaart. Met als maat het BBP. Daar zitten nadelen aan en een daarvan is de toenemende ongelijkheid. Dat is een model van pakweg de laatste 150 jaar dus ik zou dat niet gelijk willen stellen aan ‘zo is de mens nu eenmaal’

Een alternatief zou kunnen zijn naar een ‘donut model’ van de economie waar meer gestreefd wordt naar een gelijkere verdeling en voorzien in basisbehoeften. Dat is ook ‘des mensen’ ; samenlevingen met meer gelijkheid zijn iha gelukkiger.

Een meer regeneratief model van de economie is mogelijk. En ook dat heeft de mensheid al eerder laten zien, er zijn meerdere voorbeelden van samenlevingen die meer in balans leefden met de wereld om hun heen.

Ik weet heel goed dat ik mijn eentje de wereld niet ga veranderen, maar ik kan wel proberen een bijdrage te leveren. Het is soms niet makkelijk want het betekent dingen opgeven waar we aan gewend zijn geraakt. Vanzelfsprekend vinden. Het heeft ook geen zin continue te lopen frusten over wat fout is, maar het voelt wel goed om te proberen dingen anders te gaan doen.
Door Sonja
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar oempf, ik heb er een hard hoofd in of we zoiets ooit nog zouden kunnen realiseren. :(
Als een bekend steakrestaurant een vegetarisch gerecht op de kaart zet is er al een enorme groep mensen die daar boos om schijnt te moeten worden. Want dan vinden ze dat ze iets opgedrongen krijgen. ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door