Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door yazzie
Het was dus geen pitbull die mijn hond heeft gegrepen, maar een stafford. Lichamelijk lijkt het mee te vallen, 'alleen maar' pitten en geen scheurwonden. Waarschijnlijk omdat de hond dus zo snel verbeet (denk ik hoor) van hals/nek, naar flank, naar achterhand en weer terug. Ik denk ook omdat mijn hond helemaal niets terug deed, echt bevroor en geen geluid maakte, dat het niet nog erger is afgelopen. Ik moet nog wel naar de osteopaat om de wervelkolom te laten checken. Verder ben ik heel voorzichtig met andere honden. Ik weet dus nog niet 100% zeker of nek/rug in orde zijn en uit voorzorg heeft hij rimadyl en traumeel maar ik wil geen onverwacht contact met andere honden voor nu. Ook geestelijk kan dat gewoon nu nog niet. Ik wil absoluut voorkomen dat mijn hond zich afreageert op een andere onschuldige hond.

Het geritsel van boomtakken is de voorspeller gebleken van de aanval, dus de afgelopen dagen bevriezen bij takgeritsel. Daarmee al wat sessies gedaan en dat lukt. De honden die op afstand werden gesignaleerd werden met spanning bekeken, afwisselend met open en dichte mond maar gelukkig wel geur opnemen en er niet in blijven hangen. Hij fixeert ook niet want ik kan hem er makkelijk uithalen. Onderling met mijn honden is het ook even een toestand. Mijn andere hond heeft alles voor het raam gezien en ging daar volledig uit zijn dak dus ook die heeft naweeën van de aanval. Dus even geen hardere kluiven en speeltjes voor de grijp, gewoon uit voorzorg. Allebei zijn ze van de rel.

Maar... lichamelijk en ook geestelijk gaat het goed komen. Lichamelijk sneller dan geestelijk maar met tijd en beleid krijg ik dit weer op de rails.

Mijn grote angst nu is herhaling. Aangifte bij de politie kon niet, want ik heb geen adresgegevens. Ik heb de gemeente ingelicht, gewezen op hun eigen beleidsregels en handhaving is er nu wel mee bezig. Ik zelf ook. Ik weet ondertussen uit betrouwbare bron die mij met zekerheid wist te vertellen in welke straat de eigenaar woont. Dus gisteren deze straat (allemaal flats) als Sherlock nagelopen. Niet met zekerheid iets kunnen vaststellen, maar wel een paar 'verdachte' adressen gesignaleerd. Ook in de omgeving gezocht naar eigenaar en hond (uiteraard zonder mijn eigen honden) en andere hondeneigenaren die hem ook kennen geïnformeerd.

Ik heb zo zorgvuldig mogelijk mijn melding neergelegd bij de gemeente en heel sterk aangedrongen om een aanlijnplicht met muilkorf voor deze hond. Ik heb het hart niet om een andere onomkeerbare optie voor te leggen... :'( en degene te zijn die een andere hondeneigenaar zijn hond afpakt. Gezien de intensiteit en de blindheid van de aanval mag deze hond echt nooit meer in de mogelijkheid komen een andere hond te grijpen. Nu was het mijn grote, jonge, sterke herder van anderhalf jaar maar als het de buurvrouw was geweest met haar oude labrador met artrose of de kleine ieniemienie kruising of jack russels van de andere buren, echt, ik wil er niet aan denken...

Toevallig buigt de gemeente zich de komende periode over een nieuw losloopbeleid. Ik had de enquête al ingevuld. Ik ga me hier verder in verdiepen en mij hier actief mee bemoeien en inspraaktijd vragen bij de behandeling van het voorstel. Ik heb eerder voor elkaar gekregen dat binnen de gemeentegrenzen op africhtingsverenigingen niet met stroom gewerkt mag worden. Niet geschoten is altijd mis. Allerlei gedachten en ideeën flitsen door mijn hoofd hierover. Ik weet dat er gemeenten zijn die HR-honden een aanlijnplicht en muilkorfplicht opleggen. Volgens mij zijn er ook gemeenten die een VZH als regel stellen voordat de hond los mag. Ik ga ook eens overleggen met de gedragsdeskundige van de kynologenclub. Hoe zijn de regels voor loslopen in jullie gemeenten? Zijn er hier mensen die hierover in het verleden ook overleg met de gemeente hebben gevoerd? Hebben jullie tips?? :)
Door dinky89
Wat fijn om te lezen dat de schade relatief gezien mee lijkt te vallen! En nee, je wil inderdaad niet nadenken wat er bij een kleine of oude hond aan schade was geweest :-X

Hier in de gemeente Groningen heb je bepaalde gebieden waar de hond los mag lopen, daarbuiten geldt de aanlijnplicht. Maar dat is in ieder geval op papier.
Door smulpaap
Oh wat fijn om te lezen dat de schade mee lijkt te vallen
Hopelijk doet de osteopathie ook goed
En tja , handhaving , gemeente etc :-X
In NH niet al te best , na een voorval was er wat meer controle . Maar dat was al snel weer over . Ik ben mede hierom blij dat ik verhuisd ben . Ook al is het hier ook de ideale wereld niet . Ik zie hier ook losloper in natuurgebied . En luisteren, nee dus . Maar goed , ruimte en overzicht genoeg hier .hier in het dorp lopen ook twee pitbulls , maar die worden rond 5.30 uur uitgelaten , aan de lijn . Je kan zeggen dat de baas wordt uitgelaten , maar goed . Ik ga op dat tijdstip niet lopen met mijn kleine tut . Ik zie hier ( helaas ) weinig controle . In aanlijn gebied . Hier in de regio kom ik op doordeweekse dagen in twee losloop gebieden . De weekenden is het druk en bedank ik er feestelijk voor .

Ik hoop echter dat je verder komt met hetgeen je nu aan het doen bent . Je moet er niet aan denken wat zo'n hond aan kan richten
Door Kaela
In Leeuwarden hebben we ruim 40 omheinde en niet omheinde losloopvelden, waarvan een aantal wat grotere gebieden. Daarbuiten geldt een aanlijnplicht en overal opruimplicht.
We krijgen regelmatig foldertjes met deze gebieden en de regels. Maar de handhaving is nul. Er lopen te pas en te onpas honden los, al dan niet met agressief gedrag naar andere honden.

Dat is de grote ellende. Je kan alle regels bedenken, maar als er geen handhaving is, veranderd er niets. En de eigenaar van deze stafford komt niet over alsof hij zich iets van een foldertje of artikel in het lokale krantje aan gaat trekken...

Sterkte met het herstel!
Door Lizzy
Oh boy oh boy, je ergste nachtmerrie :-X . Godzijdank lijkt het mee te vallen :-* . Ik heb echt geen idee wat ze er hier voor gewoontes op na houden maar aangezien de handhaving met alles hier nul is, ga ik er vanuit dat er hier niks geregeld is voor dit soort situaties. Er moet gewoon 1 eenduidige wet komen. Al dit soort honden aan de lijn, punt. Bij mij lopen er nu twee gevaarlijke honden in het bos. Altijd los, baas nul verstand van honden en honden al meerdere keren agressief gedrag vertoont. Ik loop echt weer spiedend door het bos, met m'n reu van 16 maanden jong, die nu op zo'n punt is dat hij alles en iedereen leuk vindt maar niet meer alle gedrag van andere honden leuk vindt :-X (van de week ging er een Duitse Herder reu over hem heen hangen en toen zag ik hem denken "ik weet niet precies waarom, maar ik geloof niet dat ik dit humor vind"). Ik hoop dat je wat voor mekaar kunt bakken om je eigen honden te beschermen :-*
Door Lizzy
Oh boy oh boy, je ergste nachtmerrie :-X . Godzijdank lijkt het mee te vallen :-* . Ik heb echt geen idee wat ze er hier voor gewoontes op na houden maar aangezien de handhaving met alles hier nul is, ga ik er vanuit dat er hier niks geregeld is voor dit soort situaties. Er moet gewoon 1 eenduidige wet komen. Al dit soort honden aan de lijn, punt. Bij mij lopen er nu twee gevaarlijke honden in het bos. Altijd los, baas nul verstand van honden en honden al meerdere keren agressief gedrag vertoont. Ik loop echt weer spiedend door het bos, met m'n reu van 16 maanden jong, die nu op zo'n punt is dat hij alles en iedereen leuk vindt maar niet meer alle gedrag van andere honden leuk vindt :-X (van de week ging er een Duitse Herder reu over hem heen hangen en toen zag ik hem denken "ik weet niet precies waarom, maar ik geloof niet dat ik dit humor vind". Hij deed niks, was blij dat ik hem kwam redden maar je zou dit hebben met een Pit of Staf XXL blablabla :-X ). Ik hoop dat je wat voor mekaar kunt bakken om je eigen honden te beschermen :-*
Door smulpaap
Oh ja . Ik lees ook dat je hond in hals en nek is gegrepen
Ik heb een hond gekent die ook was gegrepen door een pitbull , in hals en nek . Hond overleefde het , maar de gehele schildklier was kapot gebeten . Ik zou hier de komende tijd denk ik ook even op letten bij je hond .

En tja aanlijn en muilkorfplicht is leuk , maar wie controleert het ::)
Lastig hoor , kan me indenken dat je niet bepaald gerust de deur uitgaat
Door Lizzy
smulpaap schreef: di 14 jun 2022, 17:37 Oh ja . Ik lees ook dat je hond in hals en nek is gegrepen
Ik heb een hond gekent die ook was gegrepen door een pitbull , in hals en nek . Hond overleefde het , maar de gehele schildklier was kapot gebeten . Ik zou hier de komende tijd denk ik ook even op letten bij je hond .

En tja aanlijn en muilkorfplicht is leuk , maar wie controleert het ::)
Lastig hoor , kan me indenken dat je niet bepaald gerust de deur uitgaat
Niemand. Maar dan kan ik als burger nog ergens aanspraak op maken. Of zeggen "joh, jouw hond mag hier niet los". Nu heb ik niks.
Door smulpaap
Lizzy schreef: di 14 jun 2022, 17:44 Niemand. Maar dan kan ik als burger nog ergens aanspraak op maken. Of zeggen "joh, jouw hond mag hier niet los". Nu heb ik niks.
Dat is zeker waar
Er gebeuren zo ontzettend veel incidenten
Ik kende een man , hij had 4 pitbulls , een echte liefhebber . Maar hij nam zijn verantwoordelijkheid . Geen hondenbezitter die bang hoefde te zijn .
Door Ronald
Als je weet dat je een (hoger) risicohond hebt en daar de juiste maatregelen treft, is er niets aan de hand. Maar helaas zijn dit de uitzonderingen op de regel.

Toen ik met mijn aangelijnde honden aankwam en vroeg of de ander dat ook wilde doen, werd er vaak gezegd "maar mijn honden bijten niet". Mijn antwoord: "ja, maar de mijne wel!". Dat scheelde nogal eens...

Maar met een eigenaar die overal (letterlijk!) schijt aan heeft, is geen goed garen te spinnen. Die kun je alleen maar proberen te ontwijken. En een melding maken bij de wijkagent. Elke keer weer. Ik heb nog steeds het 06-nummer van zo'n wijkagent (die natuurlijk allang ergens anders werkt) in mijn telefoon staan. Zo kon ik gewoon een whatsapp sturen, zonder dat ik meteen aangifte of melding hoefde te doen.
Door yazzie
@ Ronald: politie doet helemaal niks want ik kan geen adresgegevens overleggen. Ik heb alleen een voornaam van de eigenaar en de naam van de hond. En ja, via via heb ik begrepen in welke straat hij woont. Ik kan terugbellen als ik de gegevens heb. Maar zelf rechercheren doen ze dus niet. Vandaar dat ik het via de gemeente probeer.

De gemeente is dus nu bezig met de klacht. Geen idee hoe precies (waarschijnlijk wel in overleg met politie ?), het ligt bij handhaving. Toeval of niet, gistermiddag waren er nogal wat hulpdiensten in de omliggende straten: motoragent, auto's van de marechaussee, handhaving en politie. Nog niet zo lang geleden zijn er twee honden doodgebeten en één gewond. Eén van de honden die is doodgebeten, was niet in deze wijk en kende ik ook niet. Was een dwergpoedeltje, aangevallen door een stafford die eerst een andere hond (volgens mij van de buren) had verwond. Het dwergpoedeltje is bij de dierenarts ingeslapen vanwege de verwondingen. :'( Het zal je beestje maar zijn... De stafford is in beslag genomen, was van een 33-jarige man. Hond liep standaard los. De andere hond die is doodgebeten, kende ik ook niet maar was 500 meter hier vandaan. De aanvallende hond is niet gepakt, het ging volgens de eigenaar van de overleden hond ook om een vechthond die losliep. Een oudere herder (ruim 10) van een kennis van mij, is een goede maand geleden ook door een loslopende pitbull toegetakeld, geopereerd bij de dierenarts en is er ook 'redelijk goed' :( vanaf gekomen. Deze herder vocht wel terug. De eigenares van de herder is er zelf dus tussen gesprongen, in haar hand gebeten en heeft daar waarschijnlijk de rest van haar leven schade van. Deze pitbull is ook in beslag genomen maar er is onbekend van wie deze hond is. Stond geregistreerd bij een dierenasiel in Beilen. :o En het gebeurde dus in Den Helder. Bij deze laatste aanval was de politie wel aanwezig, maar greep niet in en wachtte op de hondengeleider die vanuit Schagen (klein half uurtje rijden) moest komen :o . Dierenambulance was er ook maar grepen ook niet in. De eigenares heeft uiteindelijk zelf de pitbull van haar hond afgepeld, ondersteund door een andere kennis van mij die een Tibetaanse terriër (jong teefje) heeft en net op het punt stond ook naar buiten te stappen... :-X Dit gebeurde een paar straten verderop.

Nu dus weer een aanval door een vechthond vanuit het niets. Ditmaal dus mijn hond. Ik denk echt dat we engeltjes op onze schouders hebben gehad... En ja, zowel mijn hond als ik waren volledig overrompeld en deden dus helemaal niks. Ik durf er geen vergif op in te nemen maar misschien heeft dat toch mee geholpen in het beperken van schade. Maar ik weet het ook echt niet meer wat wijsheid is... :-[ :'( :-X Ik heb al wel gezocht op pepperspray, overwogen om een busje haarlak mee te nemen. Of gootsteenontstopper. Of een prikstok. Of een hamer mee om op zijn voeten te timmeren. Want je wordt uiteindelijk ook echt wel boos en dan komen de wraakgevoelens van zelf. >:( Maar ik heb het niet gedaan. Wie weet waar meer geweld of pijnprikkels toe kan leiden.

Maar... misschien is deze aanval voor de gemeente wel de druppel geweest. Weer een aangelijnde hond die vanuit het niets wordt aangevallen door een loslopende vechthond. Ik heb de beleidsregels voor bijtincidenten van de gemeente gevonden en daarin staat onder andere dat 'een bijtincident door een hond die vermeld staat op de lijst van hoog-risico honden van het ministerie' valt onder een ernstig bijtincident. Dit is 2019 ingevoerd en geldt tot 'heden', zo staat te lezen. Het lullige alleen is dat de lijst van hoog-risico honden van het ministerie al een tijdje van hun website is verdwenen... Geen idee of de gemeente dit weet, maar ik heb dit artikel er wel in gegooid. Ik ga echt tot het gaatje en zal deze eigenaar uiteindelijk vinden. Vroeg of laat vind ik hem. Daarnaast ga ik in de gemeenteraad spreektijd aanvragen. Mijn insteek is nu aanlijn- en muilkorfplicht voor alle HR-honden. Standaard. Ik vind het oprecht spijtig voor de eigenaars van HR-honden die wel hun verantwoordelijkheid nemen maar de eigenaars die dat niet doen veroorzaken teveel leed voor andere dieren en daarnaast hun eigen hond die er altijd slechter van wordt. :'( Met de op handen zijnde behandeling van nieuw beleid voor losloopgebieden in combinatie met bovengenoemde incidenten denk ik dat het kans van slagen heeft.
Door yazzie
Ronald schreef: wo 15 jun 2022, 12:31 Als je weet dat je een (hoger) risicohond hebt en daar de juiste maatregelen treft, is er niets aan de hand. Maar helaas zijn dit de uitzonderingen op de regel.

Toen ik met mijn aangelijnde honden aankwam en vroeg of de ander dat ook wilde doen, werd er vaak gezegd "maar mijn honden bijten niet". Mijn antwoord: "ja, maar de mijne wel!". Dat scheelde nogal eens...

Maar met een eigenaar die overal (letterlijk!) schijt aan heeft, is geen goed garen te spinnen. Die kun je alleen maar proberen te ontwijken. En een melding maken bij de wijkagent. Elke keer weer. Ik heb nog steeds het 06-nummer van zo'n wijkagent (die natuurlijk allang ergens anders werkt) in mijn telefoon staan. Zo kon ik gewoon een whatsapp sturen, zonder dat ik meteen aangifte of melding hoefde te doen.
Ronald, wat vind jij de juiste maatregelen? Alleen aanlijnen of ook muilkorven? En waarom? Ik begrijp dat jij zelf (hoog) risicohonden hebt gehad? Ben oprecht geïnteresseerd in jouw zienswijze. :)
Door Ronald
yazzie schreef: wo 15 jun 2022, 13:54 Ronald, wat vind jij de juiste maatregelen? Alleen aanlijnen of ook muilkorven? En waarom? Ik begrijp dat jij zelf (hoog) risicohonden hebt gehad? Ben oprecht geïnteresseerd in jouw zienswijze. :)
Ik had geen hoog-risicohonden hoor... Die van mij waren watjes. Dit was meer om de eigenaren van ongeleide loslopende projectielen ertoe te bewegen om hun hond aan te lijnen.

Ik denk dat de eerste stap een gesprek is met een gedragsdeskundige, zodat er een weloverwogen risico-analyse kan worden gemaakt. En vervolgens kan er bepaald worden wat dan juiste maatregelen zijn. Daar hoort correct aanlijnen bij, al dan niet met een dubbele lijn. En muilkorven indien gewenst of noodzakelijk.

Ik loop regelmatig met een hond die niet op de lijst staat maar absoluut in staat is om schade aan te brengen aan andere honden (husky teef).
Deze hond gaat standaard aan een dubbele lijn en heeft een muilkorf om. Het is een schat van een hond, maar kan puur door haar grootte en kracht èn haar karakter behoorlijk schade aanrichten. De eigenaar wil dit te allen tijde voorkomen en dus wordt er geen enkel risico genomen. De enige keer dat deze hond los gaat, is bij een volledig omheind veld.

De hond krijgt, naast de wandeling, ook beweging naast de fiets. Daar komt ze niets te kort aan. En voor de hersenspelletjes is er ook nog altijd genoeg uitdaging te vinden.

Had ik het anders gewild? Oh, absoluut. Kan het anders? Met deze hond niet, is de eigenaar van mening. En ik ben het daarmee eens.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door