Het geritsel van boomtakken is de voorspeller gebleken van de aanval, dus de afgelopen dagen bevriezen bij takgeritsel. Daarmee al wat sessies gedaan en dat lukt. De honden die op afstand werden gesignaleerd werden met spanning bekeken, afwisselend met open en dichte mond maar gelukkig wel geur opnemen en er niet in blijven hangen. Hij fixeert ook niet want ik kan hem er makkelijk uithalen. Onderling met mijn honden is het ook even een toestand. Mijn andere hond heeft alles voor het raam gezien en ging daar volledig uit zijn dak dus ook die heeft naweeën van de aanval. Dus even geen hardere kluiven en speeltjes voor de grijp, gewoon uit voorzorg. Allebei zijn ze van de rel.
Maar... lichamelijk en ook geestelijk gaat het goed komen. Lichamelijk sneller dan geestelijk maar met tijd en beleid krijg ik dit weer op de rails.
Mijn grote angst nu is herhaling. Aangifte bij de politie kon niet, want ik heb geen adresgegevens. Ik heb de gemeente ingelicht, gewezen op hun eigen beleidsregels en handhaving is er nu wel mee bezig. Ik zelf ook. Ik weet ondertussen uit betrouwbare bron die mij met zekerheid wist te vertellen in welke straat de eigenaar woont. Dus gisteren deze straat (allemaal flats) als Sherlock nagelopen. Niet met zekerheid iets kunnen vaststellen, maar wel een paar 'verdachte' adressen gesignaleerd. Ook in de omgeving gezocht naar eigenaar en hond (uiteraard zonder mijn eigen honden) en andere hondeneigenaren die hem ook kennen geïnformeerd.
Ik heb zo zorgvuldig mogelijk mijn melding neergelegd bij de gemeente en heel sterk aangedrongen om een aanlijnplicht met muilkorf voor deze hond. Ik heb het hart niet om een andere onomkeerbare optie voor te leggen...

Toevallig buigt de gemeente zich de komende periode over een nieuw losloopbeleid. Ik had de enquête al ingevuld. Ik ga me hier verder in verdiepen en mij hier actief mee bemoeien en inspraaktijd vragen bij de behandeling van het voorstel. Ik heb eerder voor elkaar gekregen dat binnen de gemeentegrenzen op africhtingsverenigingen niet met stroom gewerkt mag worden. Niet geschoten is altijd mis. Allerlei gedachten en ideeën flitsen door mijn hoofd hierover. Ik weet dat er gemeenten zijn die HR-honden een aanlijnplicht en muilkorfplicht opleggen. Volgens mij zijn er ook gemeenten die een VZH als regel stellen voordat de hond los mag. Ik ga ook eens overleggen met de gedragsdeskundige van de kynologenclub. Hoe zijn de regels voor loslopen in jullie gemeenten? Zijn er hier mensen die hierover in het verleden ook overleg met de gemeente hebben gevoerd? Hebben jullie tips??