Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Cooper en Yil
Onze teckel van 7 maanden jong heeft wat kleine probleempjes die we graag willen aanpakken.
Voor verlatingsangst (eerder FOMO) volgen we een online cursus maar ik weet niet of dat helemaal bij ons past. Verder hangt hij in mijn jas bij bijvoorbeeld oversteken van de straat maar doet dit niet bij mijn man. Hij trekt regelmatig zijn eigen plan en heeft bananen in zijn oren maar dat hoort ook bij de leeftijd. Het echte probleem is de verlatingsangst. Nu sprak ik via via met een gedragstherapeut die de roedeltheorie aanhangt en aangeeft dat onze pup te hoog op de troon zit en dat hij moet leren waar zijn plaats is. We hebben nu vooral de positiviteitstraining gehandhaafd in ons gezin maar het zet niet echt zoden aan de dijk, dus wellicht heeft onze teckel een iets fermere hand nodig. Ik weet het oprecht niet.

Wat is jullie idee bij gedragstherapie en waar gaat jullie voorkeur naar uit?
Door Anne in Zweden
Cooper en Yil schreef: wo 01 jun 2022, 11:36 Onze teckel van 7 maanden jong heeft wat kleine probleempjes die we graag willen aanpakken.
Voor verlatingsangst (eerder FOMO) volgen we een online cursus maar ik weet niet of dat helemaal bij ons past. Verder hangt hij in mijn jas bij bijvoorbeeld oversteken van de straat maar doet dit niet bij mijn man. Hij trekt regelmatig zijn eigen plan en heeft bananen in zijn oren maar dat hoort ook bij de leeftijd. Het echte probleem is de verlatingsangst. Nu sprak ik via via met een gedragstherapeut die de roedeltheorie aanhangt en aangeeft dat onze pup te hoog op de troon zit en dat hij moet leren waar zijn plaats is. We hebben nu vooral de positiviteitstraining gehandhaafd in ons gezin maar het zet niet echt zoden aan de dijk, dus wellicht heeft onze teckel een iets fermere hand nodig. Ik weet het oprecht niet.

Wat is jullie idee bij gedragstherapie en waar gaat jullie voorkeur naar uit?
Even kort: een gedragstherapeut die zo denkt en praat leeft nog in de vorige eeuw - met zo iemand wil je niet in zee! We weten inmiddels echt wel beter hoe honden voelen, denken en leren!

Met positieve training is veel meer te bereiken, zeker met een pupperd die nog helemaal gevormd kan worden en geen negatieve ballast te verwerken heeft voordat de training aanslaat.

Hoe is je Engels? Er zit een fantastische groep op Facebook, Do No Harm Dog Training, waar ze op basis van wetenschappelijke inzichten aan positieve versterking bij het trainen doen. Als je daar lid van wordt en je vraag stelt, krijg je advies van een batterij gedragstherapeuten en andere leden over hoe je je hond kunt leren zich in zijn eentje te vermaken als baasje en vrouwtje niet thuis zijn. Verlatingsangst is een van de meest voorkomende en op positieve wijze behandelbare kwesties, dus vergeet die fossiele gedragstherapeut die je nu hebt. Die moet nodig bijscholen.
Door Cooper en Yil
Ik zit er tussen in. Alleen maar positief belonen en negatief gedrag negeren is denk ik ook niet DE oplossing voor iedere hond. Maar de gedragstherapeut waar ik contact mee had ligt wel ver af van wat ik gewend ben. Toch zijn er heel veel positieve recensies en mensen die de hoop hadden opgegeven met hun hond en weer helemaal happy zijn incl. hond. Dus ik weet niet waar ik goed aan doe.... zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb het geluk dat ik de hond kan meenemen naar mijn werk, maar even een boodschap halen of de kids wegbrengen is er niet bij. Dat moet echt snel verbeteren want dit zijn dingen die gewoon af en toe nodig zijn
Door Cooper en Yil
Anne in Zweden schreef: wo 01 jun 2022, 12:23 Hoe is je Engels? Er zit een fantastische groep op Facebook, Do No Harm Dog Training, waar ze op basis van wetenschappelijke inzichten aan positieve versterking bij het trainen doen. Als je daar lid van wordt en je vraag stelt, krijg je advies van een batterij gedragstherapeuten en andere leden over hoe je je hond kunt leren zich in zijn eentje te vermaken als baasje en vrouwtje niet thuis zijn. Verlatingsangst is een van de meest voorkomende en op positieve wijze behandelbare kwesties, dus vergeet die fossiele gedragstherapeut die je nu hebt. Die moet nodig bijscholen.
Ga die pagina even checken, dank je!
Door Siberienne
De roedel methode is niet per definitie ouderwets trainen. Het is een methode met een wat ander uitgangspunt waarom veel gewerkt wordt met onderlinge verhouding tussen hond en mens. Er zitten een aantal hele goede dingen in - ik heb er best wat aan gehad met twee puberende heren - met duidelijk communiceren op een manier die een hond verstaat. Tegelijk zitten er dingen aan die ik niet zo goed onderbouwd vind en afhankelijk van welke GT je hebt kan het in mijn ogen soms te zwart wit zijn en te ‘dwingerig’
Door Anne in Zweden
Cooper en Yil schreef: wo 01 jun 2022, 12:51 Ik zit er tussen in. Alleen maar positief belonen en negatief gedrag negeren is denk ik ook niet DE oplossing voor iedere hond. Maar de gedragstherapeut waar ik contact mee had ligt wel ver af van wat ik gewend ben. Toch zijn er heel veel positieve recensies en mensen die de hoop hadden opgegeven met hun hond en weer helemaal happy zijn incl. hond. Dus ik weet niet waar ik goed aan doe.... zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb het geluk dat ik de hond kan meenemen naar mijn werk, maar even een boodschap halen of de kids wegbrengen is er niet bij. Dat moet echt snel verbeteren want dit zijn dingen die gewoon af en toe nodig zijn
Nee, maar dan denk ik eerder aan zwaar getraumatiseerde honden die weinig vertrouwen hebben in mensen en die uit ervaring denken dat aanvallen de beste verdediging is. Niet aan een pup die alles nog moet leren. :(

Vergeet ook niet dat je recensies ook niet altijd kunt geloven, daar kan zo simpel mee gemanipuleerd worden (zelf schrijven, negatieve recensies weglaten bijv.). En echt, als ik 'roedeltheorie' hoor en 'de hond moet zijn plaats leren', dan krijg ik een rode waas voor mijn ogen.

Verlatingsangst is dmv positieve versterking goed te behandelen. Ik zou toch op die weg verder gaan ipv het met geweld te proberen.
Door smulpaap
Ik vind dat middels beeldscherm moeilijk oordelen
Maar waarom.bv niet naar de hondenschool ? Daar kan je ook veel leren ,en je bent met je hond bezig terwijl de trainer jullie ondertussen ziet .En misschien tips kan geven . Ik vind een GT op de leeftijd van pas 7 maanden best een ding . Ze moeten nog zoveel leren , en jullie moeten het hondje nog goed leren kennen

En ja , ik begrijp het hoor . Ze hebben een ego .
Ik heb een JRT , idem . Ik zeg altijd . Niet met fluwelen handschoenen aanpakken /opvoeden . En dan bedoel ik echt niet de methode uit het jaar kruik .
En ik heb meerdere Russells gehad . Ik werk vooral met mijn stem , en dat werkt . Als iets echt niet door de beugel kan dan weet ze heel goed , dit word niet gewaardeerd .
En dat is geen geschreeuw hoor . Maar wel op strenge duidelijke wijze.
En dat geldt ook voor de opvoeding het eerste jaar. 90 procent belonen , positief zijn . Maar ook een consequente houding /lichaamstaal laten zien . Ze zijn zeer uitgekookt . Met dergelijke middelvinger rassen moet je vooraf ook heel goed bedenken wat wel en niet is toegestaan , de zaken terug draaien is heel lastig
Puberteit idem, laat zien dat er met jouw niet valt te sollen . Soms accepteren ze het ook niet he . De baas gaat weg , en ik moet mee . Maar als jij de indruk hebt dat de verlatingsangst een serieus probleem is dan zou ik nu actie ondernemen. Liefst met bv een GT die het ras goed kent
Door Cooper en Yil
smulpaap schreef: wo 01 jun 2022, 13:19 Ik vind dat middels beeldscherm moeilijk oordelen
Maar waarom.bv niet naar de hondenschool ? Daar kan je ook veel leren ,en je bent met je hond bezig terwijl de trainer jullie ondertussen ziet .En misschien tips kan geven . Ik vind een GT op de leeftijd van pas 7 maanden best een ding . Ze moeten nog zoveel leren , en jullie moeten het hondje nog goed leren kennen

En ja , ik begrijp het hoor . Ze hebben een ego .
Ik heb een JRT , idem . Ik zeg altijd . Niet met fluwelen handschoenen aanpakken /opvoeden . En dan bedoel ik echt niet de methode uit het jaar kruik .
En ik heb meerdere Russells gehad . Ik werk vooral met mijn stem , en dat werkt . Als iets echt niet door de beugel kan dan weet ze heel goed , dit word niet gewaardeerd .
En dat is geen geschreeuw hoor . Maar wel op strenge duidelijke wijze.
En dat geldt ook voor de opvoeding het eerste jaar. 90 procent belonen , positief zijn . Maar ook een consequente houding /lichaamstaal laten zien . Ze zijn zeer uitgekookt . Met dergelijke middelvinger rassen moet je vooraf ook heel goed bedenken wat wel en niet is toegestaan , de zaken terug draaien is heel lastig
Puberteit idem, laat zien dat er met jouw niet valt te sollen . Soms accepteren ze het ook niet he . De baas gaat weg , en ik moet mee . Maar als jij de indruk hebt dat de verlatingsangst een serieus probleem is dan zou ik nu actie ondernemen. Liefst met bv een GT die het ras goed kent
Mbt een hondenschool vind ik het ook lastig. Veel zitten vol of nemen geen pups van 7 maanden op in een puppyklasje. Ga je met of zonder clicker trainen, wat voor training is handig met een puberpup?
We zijn nu vooral bezig met belonen van goed gedrag, maar hoe om te gaan met slecht/stout gedrag als meneer gewoon niet reageert op een ferme NEE of juist extra vervelend gaat doen? Ik vind het erg lastig en lees zoveel verschillende meningen dat mijn hoofd ervan duizelt.

Mbt verlatingsangst denk ik meer dat het FOMO is want hij wil gewoon overal met zijn snufferd bij zijn. Als hij bijvoorbeeld rustig slaapt en ik ben dan even boven is er geen gepiep en geblaf. Hij wil inderdaad wel een beetje de dienst uitmaken heb ik het idee ;)

Deze GT werkt en traint jachthonden en heeft zelf ook o.a. een teckel
Maar het hele roedelverhaal vind ik lastig en sta er zelf niet zo zwart/wit in. Ik denk dat er voor beide manier wat te zeggen valt, maar zodra het met pijn en intimidatie te maken heeft is dat een dikke NO GO voor mij.
Door Siberienne
Anne in Zweden schreef: wo 01 jun 2022, 13:10 Nee, maar dan denk ik eerder aan zwaar getraumatiseerde honden die weinig vertrouwen hebben in mensen en die uit ervaring denken dat aanvallen de beste verdediging is. Niet aan een pup die alles nog moet leren. :(

Vergeet ook niet dat je recensies ook niet altijd kunt geloven, daar kan zo simpel mee gemanipuleerd worden (zelf schrijven, negatieve recensies weglaten bijv.). En echt, als ik 'roedeltheorie' hoor en 'de hond moet zijn plaats leren', dan krijg ik een rode waas voor mijn ogen.

Verlatingsangst is dmv positieve versterking goed te behandelen. Ik zou toch op die weg verder gaan ipv het met geweld te proberen.
De Roedelmethode gelijk stellen met geweld gebruiken is wel erg kort door de bocht. Heb je er ooit wat over gelezen? Want volgens mij verwar je het met de ouderwetse dominantie theorie.

Plaats leren kun je ook anders lezen; als het voor een hond duidelijk is wat zijn rol is, krijgt ie soms veel meer rust in zijn hoofd.
Door hannabelgje
Siberienne schreef: De Roedelmethode gelijk stellen met geweld gebruiken is wel erg kort door de bocht. Heb je er ooit wat over gelezen? Want volgens mij verwar je het met de ouderwetse dominantie theorie.

Plaats leren kun je ook anders lezen; als het voor een hond duidelijk is wat zijn rol is, krijgt ie soms veel meer rust in zijn hoofd.
Nou als de tekst dat ie wat te hoog op zijn troon zit tevoorschijn komt dan staan mijn haren ook overeind hoor. Dat vind ik gewoon ouderwets geneuzel. Een hond met verlatingsangst denkt dat zonder jou de wereld vergaat en dat vind ik vooral heel erg zielig. En ze weten echt wel het verschil tussen het baasje is even boven of het baasje is voor onbepaalde tijd de deur uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Kaela
- pien - schreef: wo 01 jun 2022, 13:55 Kijk eens bij Monique Bladder https://www.moniquebladder.nl/blog?tag=zonder+jou
Ik dacht dat er ook gt's zijn die werken volgens haar inzichten maar dat weet ik niet zeker.
Ja Monique of een door haar (Anorlunda) opgeleide GT.

Verlatingsangst heeft echt helemaal niets met zijn plaats leren kennen te maken. Verlatingsangst heet niet voor niets verlatingsANGST. De hond is bang en weet niet hoe en of hij in zijn eentje veilig is. Dat is wat ie leren moet. Dat heeft ook niets met enkel positief trainen te maken, je moet iets gaan doen aan het gevoel van je hond, dan volgt het gedrag vanzelf. Dikke kans dat het in je jas hangen ed een direct voortvloeisel is uit dat onveiligheidsgevoel dat je hond heeft en vanzelf verdwijnt als je leert hoe je hond zich veiliger kan gaan voelen.

Realiseer je dat gedragstherapeut een vrij beroep is. Iedereen mag zich zo noemen. Er zijn meerdere opleidingen in NL, maar ze verschillen wel wat onderling. Een hondenschool is vaak bedoeld voor het aanleren van oefeningen en daar weten de instructeurs vaak niet voldoende van gedrag om zoiets complex als verlatingsangst op te lossen. Dan krijg je halve adviezen en met wat pech ben je dan alleen maar verder van huis.
Ik ben ook van mening dat je met 7 maanden echt niet “te vroeg” bent met een GT inschakelen. Verlatingsangst is complex en lastig op te lossen. En duurt vaak ook best lang, haast hebben werkt averechts. Je kan veel fout doen in de opbouw en dan ben je elke keer weer een stuk terug bij af. Zo zonde. Als je nu goed investeert qua tijd en kwaliteit heb je daar alleen maar profijt van.

De artikelen van Monique en haar twee boeken (in een daarvan staat onze Oscar, ze heeft ons meer dan fantastisch geholpen) zijn aanraders. Het is een omslag om van gedrag beïnvloedden naar het gevoel beïnvloedden over te stappen en dat leesmateriaal helpt daar wel bij.
Door smulpaap
Cooper en Yil schreef: wo 01 jun 2022, 13:29 Mbt een hondenschool vind ik het ook lastig. Veel zitten vol of nemen geen pups van 7 maanden op in een puppyklasje. Ga je met of zonder clicker trainen, wat voor training is handig met een puberpup?
We zijn nu vooral bezig met belonen van goed gedrag, maar hoe om te gaan met slecht/stout gedrag als meneer gewoon niet reageert op een ferme NEE of juist extra vervelend gaat doen? Ik vind het erg lastig en lees zoveel verschillende meningen dat mijn hoofd ervan duizelt.

Mbt verlatingsangst denk ik meer dat het FOMO is want hij wil gewoon overal met zijn snufferd bij zijn. Als hij bijvoorbeeld rustig slaapt en ik ben dan even boven is er geen gepiep en geblaf. Hij wil inderdaad wel een beetje de dienst uitmaken heb ik het idee ;)

Deze GT werkt en traint jachthonden en heeft zelf ook o.a. een teckel
Maar het hele roedelverhaal vind ik lastig en sta er zelf niet zo zwart/wit in. Ik denk dat er voor beide manier wat te zeggen valt, maar zodra het met pijn en intimidatie te maken heeft is dat een dikke NO GO voor mij.
Ja , helaas zitten veel hondenscholen bomvol

En waarom ga je het gesprek niet nog eens aan met de GT die jachthonden traint
Benoem je twijfels , vraag desnoods meer uitleg en zeg dat je moeite hebt met pijn en intimidatie . Ik denk dat je dan beter kan overwegen of dit iets is .

En het vervelende gedrag ? Wat houd dat in , op welke tijdstippen ?
Is er voldoende rust ? Begrijp dat er ook jonge kinderen zijn ?
Doe je bv hersenwerkjes ? Of eens een wandelroute waarop alleen gesnuffeld word ? Soms kan het ook gewoon wat overprikkeling zijn . Misschien in combi met volwassen worden en hormonen
Door Cooper en Yil
smulpaap schreef: wo 01 jun 2022, 14:19 Ja , helaas zitten veel hondenscholen bomvol

En waarom ga je het gesprek niet nog eens aan met de GT die jachthonden traint
Benoem je twijfels , vraag desnoods meer uitleg en zeg dat je moeite hebt met pijn en intimidatie . Ik denk dat je dan beter kan overwegen of dit iets is .

En het vervelende gedrag ? Wat houd dat in , op welke tijdstippen ?
Is er voldoende rust ? Begrijp dat er ook jonge kinderen zijn ?
Doe je bv hersenwerkjes ? Of eens een wandelroute waarop alleen gesnuffeld word ? Soms kan het ook gewoon wat overprikkeling zijn . Misschien in combi met volwassen worden en hormonen
Misschien moet ik inderdaad nog verder door vragen, maar toen de slipketting in het gesprek naar voren kwam en ik aangaf dat ik daar absoluut geen fan van ben, gaf de beste man aan dat een slipketting geen pijnprikkel veroorzaakt :o En dat we dat niet hoefde te gebruiken als het niet nodig was. Hij gaf ook aan dat ik teveel praat met mijn hond en dat ik hem niet in zijn ogen mag kijken. Hij war erg overtuigd van zijn eigen gelijk en daar krijg ik nogal jeuk van ;)

Vervelend gedrag is bijvoorbeeld in mijn jas hangen bij het oversteken van de straat (doet hij bij mijn man niet) of heel graag zijn kant op willen en niet willen meekomen met mij. Het ligt ongetwijfeld voor het grootste deel aan mijn manier van omgang met hem. Geen idee wat maar hij wil nogal graag zijn zin en daar ben ik het niet altijd mee eens hahaha! Heb het idee dat hij daarom nog wel eens in mijn jas hangt. Dat kan op alle tijdstippen zijn en zowel bij een korte als een lange wandeling.
We doen wel hersenwerkjes, maar niet elke dag.
Door Cooper en Yil
- pien - schreef: wo 01 jun 2022, 13:55 Kijk eens bij Monique Bladder https://www.moniquebladder.nl/blog?tag=zonder+jou
Ik dacht dat er ook gt's zijn die werken volgens haar inzichten maar dat weet ik niet zeker.
Ja ik volg de cursus verlatingsangst ook bij haar, maar merk weinig verbetering en weet ook niet of dit echt bij ons past. De stapjes zijn zo klein, maar ik geef nog niet op!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door