Die hebben alleen wel jachtinstinct natuurlijk.
Maar das op kantoor niet erg.

Energiek als het moet, uren liggen slapen als het kan. Ik vind ze enig. Een soort mini Xavi zonder het lompe gedrag.

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Siberienne schreef: ↑do 21 apr 2022, 21:55 IJslandse spits. Moet wel zeggen dat ik maar twee ken in persoon en die zijn niet erg blafferig. Schijnt wel een item te kunnen zijn.Wat een leuke hond! Ik lees wel dat het een hond is die heel graag wil werken. Dat hebben ze liever niet.
Maar als de hond volwassen is, kan die toch ook zelf een trap op en af? Mijn hond loopt ook trap, zelfs een open trap (terras is boven) . Met een goed geproportioneerde hond hoeft dat toch geen probleem te zijn?
hannabelgje schreef: ↑vr 22 apr 2022, 09:14 Ik denk dat een poedel heel geschikt zou zijn. Die tikt toch wel alle boxen af. En voordeel is dat ze geen haren verliezen. En als je ze niet in rare modellen knipt zijn het gewoon normale honden.Daar dacht ik ook al aan, maar ik ben bang dat deze wel afvalt. Ga het toch voorstellen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Hylos schreef: ↑vr 22 apr 2022, 08:13 Een whippet.Die hebben toch een enorm jachtinstinct? (lees: kan buiten niet los)
Die hebben alleen wel jachtinstinct natuurlijk.
Maar das op kantoor niet erg.![]()
Energiek als het moet, uren liggen slapen als het kan. Ik vind ze enig. Een soort mini Xavi zonder het lompe gedrag.![]()
Tanna schreef: ↑do 21 apr 2022, 21:55 Ja, daar grijp ik toch even inIk had 1st een hollandse smous voorgesteld. Dat vindt ze een omahond .......![]()
........
Mijn border terrier is absoluut niet hieperdepiep, haar oude tante die meeging naar mijn werk was dat ook niet.
judith vd schreef: ↑do 21 apr 2022, 19:21 Hoi!Als ze geen werkhond wil dan blijft de keus naar mijn idee beperkt tot de rassen van rasgroep 9. Pittig genoeg voor een lekkere wandeling maar ook honden die graag bij je op de bank liggen. Kleinere maatjes en gemakkelijk te dragen. Ik zou dan eerst daar eens bij gaan kijken. Elk ander ras is in beginsel een werkhond: Hoeder van rund schaap eend jager op watervogels of haarwild, drijver, ratten- muizen- en vosvanger, bewaker van huis en erf, sledetrekker (vaak tevens jager). Ze hebben allemaal zo hun behoefte te doen waarvoor ze gefokt zijn.
Mijn dochter wil graag een hond hebben, maar ze vindt het lastig om te besluiten welk ras.
1st dacht ze aan een teckel of een corgi, maar ivm de lange rug (en daarbij de eventuele klachten) ziet ze hier vanaf.
Ze wil eigenlijk een wetter (sowieso wat betreft het karakter), maar dan in het klein (ze woont in een maisonette en moet altijd de trap op: de hond moet dus draagbaar zijn, max 20 kilo).
Wat voor karaktereigenschappen spreken haar aan:
- vrolijk en levenslustig, maar ook rustig op de bank kunnen liggen
- mag eenkennig zijn
- liever geen blauwe ogen
- aanhankelijk en baasgericht
- niet perse elke dag veel uitdaging nodig hebben (waarschijnlijk dus geen werkhond)
- hoeft niet heel erg waaks te zijn
- slim zou leuk zijn
- maximaal 20 kilo
De hond zal regelmatig met haar meegaan naar het werk (op kantoor). Ook zullen haar schoonouders regelmatig oppassen.
Ik ben heel benieuwd wat jullie een geschikte hond lijkt.
Bedankt alvast!
hannabelgje schreef:Ik denk dat een poedel heel geschikt zou zijn. Die tikt toch wel alle boxen af. En voordeel is dat ze geen haren verliezen. En als je ze niet in rare modellen knipt zijn het gewoon normale honden.Geweldige honden, poedels, maar die hebben zeker in hun jonge jaren wel echt uitdaging en beweging nodig.
Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
pike schreef: ↑vr 22 apr 2022, 12:19 Als ze geen werkhond wil dan blijft de keus naar mijn idee beperkt tot de rassen van rasgroep 9. Pittig genoeg voor een lekkere wandeling maar ook honden die graag bij je op de bank liggen. Kleinere maatjes en gemakkelijk te dragen. Ik zou dan eerst daar eens bij gaan kijken. Elk ander ras is in beginsel een werkhond: Hoeder van rund schaap eend jager op watervogels of haarwild, drijver, ratten- muizen- en vosvanger, bewaker van huis en erf, sledetrekker (vaak tevens jager). Ze hebben allemaal zo hun behoefte te doen waarvoor ze gefokt zijn.Wat betreft dat laatste ben ik het helemaal met je eens. Wat je leuk vindt is een gevoel. Kan een ras nog zo mooi aan je lijstje voldoen, dan nog kun je het helemaal niets vinden. Ik denk ook dat wanneer dochterlief een border terrier afwijst omdat een hollandse smous niet is wat ze leuk vindt, er ook iets kritischer op uiterlijk versus karaktereigenschappen gekeken mag worden. Het zijn twee totaal verschillende rassen die je niet omdat ze allebei bruinig en ruw haar hebben af kan wijzen.
Ik vind het bovendien geen goed idee iemand anders een ras te laten uitzoeken. De voorkeur voor een bepaald ras is iets heel persoonlijks. Het zou beter zijn als ze zich zelf eerst gaat verdiepen in de rassen die er zijn. Dan zal er automatisch veel afvallen en blijven er een paar over om mee verder te gaan.
judith vd schreef: ↑vr 22 apr 2022, 10:39 Ik had 1st een hollandse smous voorgesteld. Dat vindt ze een omahond .......Maar een smous is toch geen oma hond?
Een border terrier zal het dus niet worden denk ik.