judith vd schreef: ↑do 21 apr 2022, 20:10
Oh ja: geen terrier moest er op het lijstje staan. Iets te hieperdepiep.
Ik wil daar als echte terriër liefhebber toch even op reageren
Het hieperdepieper gedrag herken ik echt niet . Zo zouden terriers ook rampzalige keffers zijn
Er is echt een verschil tussen stamboom hondjes en de z.g look a likes . Er zit van alles en nog wat ingekruisd . En dat zijn idd vaak de felle exemplaren die uitvallen naar alles en iedereen , en altijd als een wervelwind door je huis stuiteren .
De mijne gaat , mits mogelijk , overal mee naartoe . Een dag shoppen , geen probleem . Uit eten , het is omdat ik een lijn in mijn hand heb . Anders zou ik haar zomaar kunnen vergeten weer mee te nemen . Ze ligt rustig onder tafel .
Wel zijn ze er graag bij , en daar moet je tegen kunnen . Bij alles wat je doet staan ze bij je , nieuwsgierig als ze zijn . Als ze maar bij de baas zijn , dan is het al goed . Besluit ik een dag te luieren in de zon , prima . Maar dan wel een extra stoel erbij voor de freule .

dus ja , ook een terriër kan lui zijn .
Verder zijn ze erg sociaal naar mensen En kinderen . Zijn er dan helemaal geen minpunten ? Ja , er zijn er die jagen op alles wat beweegt. De mijne jaagt graag op kippen , konijnen , hazen , rennende katten.
Maar middels training is dat deels in te dammen . Of wandelen in gebied waar deze dieren niet rondlopen . En ze kunnen zeer koppig zijn . Maar creativiteit doet wonderen
Ze hebben wel uitdaging nodig , kunnen zich snel vervelen . Maar bv speuren , behendigheid en zoekspel , of hersenwerk binnenshuis waarderen ze . En ze zijn uitgekookt . Oh passen opa en oma op . Dan kan ik dat of dat weleens Flikken. Dat is een kwestie van de zaken goed bespreken , en consequent zijn . Met een terriër moet je vooraf goed bedenken wat wel en niet mag . Eenmaal toegestaan word het een hele uitdaging om het weer af te leren. Dan steekt het koppige karakter echt de kop op .
Ik persoonlijk vind de ruwhaar milder , socialer , dan de gladhaar .