Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mandarijn
Kia en Hyundai hebben de zelfde modellen, alleen andere namen. Kia Motors maakt deel uit van de Hyundai Motor Company. Vroeger was het zo dat Hyundai mooiere interieur afwerking had bij dezelfde modellen. Kia was meer van het plastic interieur. Zo waren de Kia Picanto en de Hyundai i10 hetzelfde.
Door eelke
pluk schreef: vr 08 apr 2022, 18:37 Kia Venga of Rio denk ik. En kijk ook even naar Ceed, Stonic en Niro.
Ik heb een picanto en daar past echt weinig in. Een paar boodschappentassen en de kofferbak zit vol :biggrin2: Maar ik heb vorig jaar ontdekt dat er een dakkoffer op kan, dus dat doen we voor vakanties.
Op de Kia website kun je zoeken naar occasions en verder is gaspedaal.nl handig om tweedehands auto's te zoeken.
Een nieuwe?
Want die heb ik, en ik vind ze nog best ruim, voor een kleine auto. Groter dan de aygo, 108, etc. Zwaarder ook, dus fijner op de weg.

Qua grootte zoek je dan denk ik de kia-variant van de hyundai i20 of i30. Hyundai i30 heb ik zelf ook gereden en was ik erg tevreden mee.

Wat wel telt; hoe groter, hoe minder zuinig natuurlijk. En dat speelt de komende jaren ook erg mee.
Door Kaela
eelke schreef: za 09 apr 2022, 08:44 Een nieuwe?
Want die heb ik, en ik vind ze nog best ruim, voor een kleine auto. Groter dan de aygo, 108, etc. Zwaarder ook, dus fijner op de weg.

Qua grootte zoek je dan denk ik de kia-variant van de hyundai i20 of i30. Hyundai i30 heb ik zelf ook gereden en was ik erg tevreden mee.

Wat wel telt; hoe groter, hoe minder zuinig natuurlijk. En dat speelt de komende jaren ook erg mee.
Qua hyunday zit ik aan de i30 te denken. De i20 lijkt me nog te klein. Al is het best de moeite waard dat te gaan bekijken als de kinderwagen geleverd is. Bedoeling is wel dat er behalve de kinderwager ook nog wat meer in kan voor zoiets als een weekendje weg ofzo.
Door eelke
Kaela schreef: za 09 apr 2022, 09:08 Qua hyunday zit ik aan de i30 te denken. De i20 lijkt me nog te klein. Al is het best de moeite waard dat te gaan bekijken als de kinderwagen geleverd is. Bedoeling is wel dat er behalve de kinderwager ook nog wat meer in kan voor zoiets als een weekendje weg ofzo.
Dan zou ook een dakkoffer (huren?) een goede optie kunnen zijn
Door Kaela
eelke schreef: za 09 apr 2022, 11:10 Dan zou ook een dakkoffer (huren?) een goede optie kunnen zijn
Dat vind ik niet zo ideaal. Die moet tussendoor ook weer ergens staan en als je eens groot shopt ofzo is dat ook niet handig. Dat is wat nu aan de 108 ook tegenvalt, bij alles wat we kopen is het de vraag of het in de auto past.
Door eelke
Kaela schreef: za 09 apr 2022, 11:41 Dat vind ik niet zo ideaal. Die moet tussendoor ook weer ergens staan en als je eens groot shopt ofzo is dat ook niet handig. Dat is wat nu aan de 108 ook tegenvalt, bij alles wat we kopen is het de vraag of het in de auto past.
Ja, daar moet ik nu van i30 station naar picanto ook erg aan wennen, ik ga zo een kastje ophalen. Bedacht vanmorgen, past dat wel? Even gemeten; kastje is aan de kortste zijde 96 cm. Smalste stuk bij de kofferbak; 96 cm. Spannend, ik neem maar een schroevendraaier mee.
En die i30 was al errrrggg behelpen vergeleken met de berlingo die ik ervoor had ::)

Dan zou eigenlijk een auto met trekhaak nog een betere optie zijn voor jullie misschien? Als je eens iets groots koopt, is dat vaak bij een plek waar je zo een aanhanger mee kunt nemen (bouwmarkt, ikea) en voor op vakantie zijn ze erg goedkoop te lenen, dat is tientjes werk.

Sinds ik nu merk dat het me ongeveer 150 euro per maand aan benzine scheelt, ben ik de ruimte niet zo erg meer aan het missen :P maar dat hangt ook af van hoeveel km's je rijdt natuurlijk. (oh en in wegenbelasting scheelt het natuurlijk ook, maar dat is tientjes werk).
Door Kaela
Met een baby neem je nogal wat mee. Het autostoeltje neemt plek in, wandelwager, luiertas. Dat al minimaal. Dus ik wil een auto waar ik met enig fatsoen dan ook gewoon eens los kan gaan in de intratuin, grote boodschappen kan doen, alle extra dingen die mee moeten als je een lange dag naar familie gaat (iedereen woont ver weg). Een trekhaak willen we sowieso graag, maar een aanhanger zie ik niet echt als oplossing voor dit soort dingen.
En ja, dat kost geld. Ik reed voor de corona 23000 km per jaar. Nu in dik 2,5 jaar net 40000 op de teller. Geen idee waar we straks op gaan komen. Misschien gaan we wel vaker naar de opa’s en oma’s, geen idee. Mijn moeder is vorig jaar nog verder weg gaan wonen, dus een keer op en neer tikt wel aan.
Door Mandarijn
Kaela schreef:Met een baby neem je nogal wat mee. Het autostoeltje neemt plek in, wandelwager, luiertas. Dat al minimaal. Dus ik wil een auto waar ik met enig fatsoen dan ook gewoon eens los kan gaan in de intratuin, grote boodschappen kan doen, alle extra dingen die mee moeten als je een lange dag naar familie gaat (iedereen woont ver weg). Een trekhaak willen we sowieso graag, maar een aanhanger zie ik niet echt als oplossing voor dit soort dingen.
En ja, dat kost geld. Ik reed voor de corona 23000 km per jaar. Nu in dik 2,5 jaar net 40000 op de teller. Geen idee waar we straks op gaan komen. Misschien gaan we wel vaker naar de opa’s en oma’s, geen idee. Mijn moeder is vorig jaar nog verder weg gaan wonen, dus een keer op en neer tikt wel aan.
Met een trekhaak kun je ipv een dakkoffer ook een keer een trekhaakkoffer huren.
Door Siberienne
Dan zou ik ook zeker naar verbruik gaan kijken: mijn Ibiza reed 1:20 op benzine in de echter wereld (vrij veel snelweg kilometers, dat wel). Seat heeft stations zoals de Ibiza station (dat heet de Ibiza Style) en de Leon station (kennissen van ons kochten die bij hun 1e kind en waren er erg blij mee). Andere opties wellicht de Skoda fabia combi? Een van de ruimste stations op de markt is de Skoda Octavia combi, de Skoda superb is nog net wat ruimer. Maar dan heb je het wel echt over een grote auto.

Maar het is ook maar net wat je lekker vindt rijden. Alles van de Volkswagen groep is vrij strak geveerd, ik vind dat prettiger dan dat meer indirect van Franse auto’s. Ik vond de Peugeot van mijn broer echt verschrikkelijk rijden :biggrin2:

Er zijn nu veel SUV’s op de markt, ook van die stadsSUVs; aan de ene kant makkelijk inladen omdat ze zo vierkant zijn, aan de andere kant vaak minder zuinig en ik vond bij sommige modellen kofferruimte tegen vallen.

Als je echt flink grote dingen mee wil nemen is het wel handig als de achterbank ook echt plat kan, dat is niet bij alle auto’s even goed (mijn gewone Ibiza kon de bank niet helemaal plat en hoewel ik er aardig wat in kreeg bij tripjes naar het tuincentrum was dat toch onhandig). En een deelbare achterbank is voor jullie dan ook wel handig zodat je echt aan de ene kant je kind kan parkeren en aande andere kant iets langers erin kan schuiven. Maar dat had je vast zelf ook bedacht ;)

Succes met zoeken!
Door pearlsofpassion
Kaela schreef: za 09 apr 2022, 14:03 Met een baby neem je nogal wat mee. Het autostoeltje neemt plek in, wandelwager, luiertas. Dat al minimaal. Dus ik wil een auto waar ik met enig fatsoen dan ook gewoon eens los kan gaan in de intratuin, grote boodschappen kan doen, alle extra dingen die mee moeten als je een lange dag naar familie gaat (iedereen woont ver weg). Een trekhaak willen we sowieso graag, maar een aanhanger zie ik niet echt als oplossing voor dit soort dingen.
Je hebt helemaal gelijk hoor!
De eerste 2 jaar heb je gewoon een grote auto nodig. Punt. Anders is het geen doen.
Wij hadden een redelijk grote en die werd toch nog te klein.
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: za 09 apr 2022, 16:00 Je hebt helemaal gelijk hoor!
De eerste 2 jaar heb je gewoon een grote auto nodig. Punt. Anders is het geen doen.
Wij hadden een redelijk grote en die werd toch nog te klein.
Dat is mijn gevoel ook. En die ruimte wil ik in ieder geval voor de benodigdheden voor regelmatig terugkerende activiteiten, in de auto hebben. Dat mag ook best een keer proppen worden, ik hoef geen limousine ;D.
En natuurlijk is het dan kiezen waar het geld naar toe gaat. Leeftijd, merk, kilometerstand, luxes, verbruik. Dat zal even zoeken worden, want het budget dat ik bij elkaar gespaard had de afgelopen 2,5 jaar had niet echt op een baby gerekend :biggrin2:
Ik kan met alle merken en types die genoemd worden weer goed verder met zoeken! Daar heb ik heel veel aan, dus dank allen!!
Door eelke
Toen ik laatst over die wespen mopperde hé.. er zijn er inderdaad dood gegaan en het waren dus inderdaad Franse Veldwespen. Die bouwen mooie open nesten. Afbeelding
Door Ina
Kaela schreef: za 09 apr 2022, 18:00 Dat is mijn gevoel ook. En die ruimte wil ik in ieder geval voor de benodigdheden voor regelmatig terugkerende activiteiten, in de auto hebben. Dat mag ook best een keer proppen worden, ik hoef geen limousine ;D.
En natuurlijk is het dan kiezen waar het geld naar toe gaat. Leeftijd, merk, kilometerstand, luxes, verbruik. Dat zal even zoeken worden, want het budget dat ik bij elkaar gespaard had de afgelopen 2,5 jaar had niet echt op een baby gerekend :biggrin2:
Ik kan met alle merken en types die genoemd worden weer goed verder met zoeken! Daar heb ik heel veel aan, dus dank allen!!
Als je alvast een beetje wil kijken qua maten en ruimte is dit wel een handige vergelijkingssite .... nu zeggen maten op papier niet alles, maar voor de beeldvorming kan je dan wel handig auto's naast elkaar zetten
https://nl.automobiledimension.com/autovergelijking.php
Door Ina
eelke schreef: za 09 apr 2022, 18:56 Toen ik laatst over die wespen mopperde hé.. er zijn er inderdaad dood gegaan en het waren dus inderdaad Franse Veldwespen. Die bouwen mooie open nesten. Afbeelding
Zo dan, die waren al flink bezig zeg :o
Door Too
eelke schreef: za 09 apr 2022, 18:56 Toen ik laatst over die wespen mopperde hé.. er zijn er inderdaad dood gegaan en het waren dus inderdaad Franse Veldwespen. Die bouwen mooie open nesten. Afbeelding
:o :o het vogelhuis gekraakt! Tsssss
Woningtekort in de natuur
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door