Hartstikke bedankt voor al jullie reacties!

Heel fijn dat jullie willen meedenken.
@ Kaela: In het filmpje zie ik een klein hondje dat iets gespannen reageert op een andere hond op afstand. Maar dat is echt in geen verhouding met hoe mijn jongste reageert bij een onverwachte ontmoeting met een kat hóór. Dat is level 10 in het kwadraat, in het filmpje is het misschien 2 hooguit 3. In het filmpje blijven ze ook op die afstand staan hé. Er gebeurt verder niks onverwachts. Dit lukt mij dus ook met doorhangende lijnen met mijn twee honden zolang er maar afstand blijft met een kat die gewoon stil blijft zitten. Enige verschil is dat ik het voer om mij heen strooi en zij het uit haar hand geeft. Op zo'n afstand zijn mijn honden ook bereikbaar. Ik denk dat jij gewoon gelijk hebt, dat hele directe ontmoetingen met een kat nooit perfect zullen gaan. Misschien moet ik accepteren dat dit eruit trainen bij deze hond mij gewoon niet lukt.
Voordat ik het over deze boeg gooide en deze cue inzette, heb ik het geprobeerd met het commando kijken. Doen ze allebei uitstekend, maar niet als er een kat vlak voor hun neus wegrent. Wel met harde geluiden, vuurwerk, honden, paarden, hardlopers, rennende schapen, skaters en (heel overdreven

) alles bij elkaar maar helaas dus niet met een kat. Mijn honden lopen bijna altijd los en zijn op afstand 'bestuurbaar'

met hier, blijf, kijken en snuffel, handgebaren voor blijf en hier/wachten en twee fluittonen. Allemaal aangeleerd in het kader van veiligheid, stem en fluiten bij mist, gebaren bij lawaai. Er komt eigenlijk nooit een lijn aan te pas en wat me niet zint en als ik het tijdig scan, ontwijk ik met mijn doorgaans volgzame roedeltje. Alleen die verdomde katten...
@ Cindy: ja, natuurlijk kan ik ergens anders gaan lopen en dat doe ik ook. Maar ik moet eerst de deur uit.

Op weg naar ging het vanochtend al fout. De twee lange wandelingen ('s ochtends een uur en 's middags anderhalf tot twee uur) loop ik hier al niet meer maar op het strand of aan de zeekant van de dijk waar geen katten zijn. Die zijn echt te ver om twee keer te wandelen. Soms lopen we aangelijnd in het bos en de duinen (aanlijnplicht). De korte wandelingen van 20 minuutjes voor het huis richting poldergebied loop ik dus één op één alleen vanwege dus de katten die ik aan kan treffen. Een heupgordel durf ik echt niet, er komt zoveel kracht vrij dat trekt mijn rug niet (denk ik hoor, geen ervaring mee). Tis wel 80 kg hond met z'n tweeën.
Ben het ook helemaal met jullie eens dat je elk nieuw succes op jacht moet voorkomen. Eind van de middag gespeurd en een lange wandeling gemaakt en zo dan maar alleen even in de tuin (waar ze soms dus ook zitten

). Helemaal ontwijken wordt gewoon heel erg lastig. De laatste wandeling als het nog licht is en vlak voor het slapen dan maar voorlopig in de tuin. Gelukkig gaan we de goede kant op qua daglicht.
@ Siberienne: wat heftig van je rug zeg! Tsjonge... ben nu drie keer gevallen en alleen maar een gekneusde knie en een half blauw lijf maar je rug is wel wat erger. Wat een rotongeluk. Na mijn val waarbij ik mijn knie kneusde heb ik besloten om de lijnen eerder los te laten als ik zelf echt dreig te vallen juist om erger te voorkomen.
Ja, in de lijn laten lopen ken ik. Geen idee hoe ze tegenwoordig politiehonden trainen maar zo werd het terugroepen vroeger geoefend. Ik heb met mijn vorige herders altijd speurhond en verdedigingshond getraind en zelfs met één lawinehond in Oostenrijk. Een correctie is één maar klaar geweld heb ik nooit aan gedaan, ook niet met manwerk. Ook daar komen ongekende driften vrij, dus misschien kan ik daar nog iets uithalen.
Ik ga er nog eens een nachtje over slapen. Morgen naar jullie tips voor een halti en een bungeelijn kijken en ook proberen wat meer filmpjes te vinden van LAT waarbij het onverwachte ook in de training wordt meegenomen en hoe dat dan begeleid wordt. Ik zal de tip voor het boek Fired up frantic and Freaked out ter harte nemen. Nogmaals super bedankt voor jullie positieve reacties en leerzame bijdragen.