Ina schreef: ↑di 08 mar 2022, 21:17
Ik weet toch niet zeker of het wel zo werkt.
Zoon van mijn collega kwam vanochtend de teamsmeeting binnenlopen (
) .... '3 keer is scheepsrecht toch'
Die is dus ondanks vaccinatie nu binnen 3 maanden voor de 3de keer positief....de eerste keer echt heel ziek geweest, 2de keer alleen verkouden en keelpijn .... en nu, doordat hij koorts, hoofdpijn en een snotneus (en een positieve verkering die hij het weekend gezien had) dus alweer besmet.
Collega van mijn zoon hetzelfde, al 5 keer een coronabesmetting + ziek zijn in 2 jaar, ondanks vaccinatie en booster.
En legio die (al dan niet gevaccineerd) al voor de 2de keer besmet zijn en dus klachten hebben waardoor ze zich moesten laten testen voordat ze terug mochten komen op het werk.
Ik weet het niet, ik mag dan misschien voorzichtig zijn, maar ik ga dus echt nog niet mee in het 'laat de boel maar los, het is maar een verkoudheidje'.... mijn zwager die dat 2 weken geleden ook dacht kan voorlopig nog steeds geen blokje om het huis wandelen zonder halverwege een pauze in te moeten lassen.....dat soort effecten heb ik nooit bij 'maar een verkoudheidje'
Dat zeg ik ook niet he.. Een verkoudheidje...
Maar om de boel op slot te zetten voor wat het wel nog is, vind ik toch ook schadelijker dan de kwaal. Feit is wel dat er nog maar erg weinig mensen een echt ernstig verloop kennen en dat het overgrote merendeel van de mensen er nauwelijks last van heeft. Het wordt nu weer wat erger naarmate de vaccins meer en meer uitgewerkt raken. Gelukkig hebben we nu wel een zekere mate van groepsimmuniteit, en om die zo hoog mogelijk te krijgen moet je alles los laten en liefst zo snel mogelijk, voordat de vaccins niet meer werken.
We mogen ook niet vergeten hoe ernstig zo'n lockdown eigelijk is en wat voor gevolgen het heeft. Zelfs de softe lockdown want het zijn altijd dezelfden die het eerst sluiten. Dat is echt een noodmaatregel. En zo'n nood is het gewoon niet op dit moment. Dat zou volgend najaar/winter wel terug kunnen komen, dat moeten we afwachten.
En 3x in 3 maand, bij ons krijg je zelfs de kans niet je nog te laten testen binnen de 3 maand. Hoe weet je dan zeker dat het niet gewoon 'nog steeds' positief test. Heb je ct-waarden van die tests?
Want je kan nog een hele tijd na de besmetting positief blijven testen met PCR. Hoeft geen nieuwe besmetting te zijn.
Ik zeg niet dat het niet kan he. Alles kan, we weten bijna niets met zekerheid.
Je moet wel beseffen dat er op dit moment meer gewone verkoudheden (gecombineerd dan) rond gaan dan corona. Zelfs met de huidige hoge besmettingen. Coroba ging er op de piek even boven, maar nu liggen de anderen weer voor. De kans dat je dus verkouden wordt mét corona en per toeval positief test of een oude besmetting vind, is dus vrij groot. En de combi van 2 besmettingen (verkoudheid plus corona) geeft natuurlijk een verhoogde kans op iets ernstiger verloop. Terwijl je, zonder die verkoudheid misschien niets van corona gemerkt had. Dat weet je niet, maar het kan.
Denemarken heeft heel veel ziekenhuisopnames momenteel mét corona, maar maar een deel daarvan is door corona.
Dat is een belangrijk verschil..
Qua vaccinatie, de vraag is dan natuurlijk ook hoeveel tijd er tussen vaccinatie en besmetting zat.
Als je nog hoog in antistoffen van een besmetting zit werkt een vaccin natuurlijk niet, dan vangt het gewoon je aanwezig antistoffen weg. Zelfde als bij maternal bescherming bij een pup.
Je zou er best steeds een paar maanden tussen laten.
Het is dus moeilijk om zomaar conclusies te trekken. Je moet situatie per situatie goed bekijken om patronen te vinden.
Vaccinaties werken trouwens niet of slecht tegen het krijgen van besmetting he. Werken gewoon beschermend tegen ernstig (ziekenhuis of overlijden) verloop.