Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Wij hebben vorige maand corona gehad en 2 weken geleden kwam m'n schoonmoeder haar man thuis van op reis met corona. De kindjes zijn gewoon gaan logeren vorige week, 4 dagen na zijn positieve test. Hij had nauwelijks last, mn schoonmoeder had ook geen symptomen (nog steeds niet trouwens en ze moet niet meer getest worden), en de kindjes en wij hadden het toch net gehad. Dus we zagen geen probleem.
Niemand hier thuis zelfs maar verkouden, ondertussen een week geleden.

Herbesmettingen zijn mogelijk maar ik meen dat die zelden symptomatisch zijn en dan kan je je afvragen wat het punt is. Zowiezo met de maatschappij open. Zo gaat het toch rond, en dat is niet noodzakelijk een slechte zaak. Je kan het beter kort na je vaccinatie krijgen en natuurlijke immuniteit opdoen die hoogstwaarschijnlijk langer blijft hangen, dan het krijgen maanden na je laatste vaccin. Je merkt wel dat na 2 jaar bang gemaakt te zijn voor dit virus, mensen het moeilijk vinden om te schakelen in hun denken. Vrij ironisch. Zitten we daar zo lang naar uit te kijken, en als het eindelijk zover is, geloven we het niet en blijven we bang.. ::)
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: di 08 mar 2022, 19:41 Wij hebben vorige maand corona gehad en 2 weken geleden kwam m'n schoonmoeder haar man thuis van op reis met corona. De kindjes zijn gewoon gaan logeren vorige week, 4 dagen na zijn positieve test. Hij had nauwelijks last, mn schoonmoeder had ook geen symptomen (nog steeds niet trouwens en ze moet niet meer getest worden), en de kindjes en wij hadden het toch net gehad. Dus we zagen geen probleem.

Herbesmettingen zijn mogelijk maar ik meen dat die zelden symptomatisch zijn en dan kan je je afvragen wat het punt is. Zowiezo met de maatschappij open. Zo gaat het toch rond, en dat is niet noodzakelijk een slechte zaak. Je kan het beter kort na je vaccinatie krijgen en natuurlijke immuniteit opdoen die hoogstwaarschijnlijk langer blijft hangen, dan het krijgen maanden na je laatste vaccin. Je merkt wel dat na 2 jaar bang gemaakt te zijn voor dit virus, mensen het moeilijk vinden om te schakelen in hun denken. Vrij ironisch. Zitten we daar zo lang naar uit te kijken, en als het eindelijk zover is, geloven we het niet en blijven we bang.. ::)
Zo onlogisch is die angst niet hè. Omikron verloopt milder, maar als je pech hebt loop je nog steeds long COVID op of beland je in het ziekenhuis.

En laten we wel zijn, er zat ook nooit iemand te wachten op de griep. De laatste keer dat ik griep had heb ik een week echt bijzonder vakkundig als dood vogeltje op bed gelegen en duurde het nog zeker een week of twee voordat ik weer echt hersteld was. Als iemand me zegt dat ie griep heeft ga ik ook niet gezellig met diegene lopen doen.
Nee, daar heb je gelijk in.
Maar je bent niet bang om buiten te komen..
Het gaat over meer dan dat. Het gaat over niet meer goed de risico's kunnen inschatten. Dat schijnt heel normaal en menselijk te zijn in dit soort situaties.
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: di 08 mar 2022, 20:06 Nee, daar heb je gelijk in.
Maar je bent niet bang om buiten te komen..
Het gaat over meer dan dat. Het gaat over niet meer goed de risico's kunnen inschatten. Dat schijnt heel normaal en menselijk te zijn in dit soort situaties.
Ik heb zelf het gevoel dat dat wel meevalt. Als ik naar mijn eigen situatie kijk vind ik mensen eerder verstandig geworden.
Neem mijn werk. Ik heb 12 jaar in een kantoortuin aan flexplekken gewerkt. Elke winter meerdere keren snipverkouden (met koorts en alles) en het was doodnormaal om ziek op je werk te zitten, want dan was je stoer. En stak je iedereen aan, maar dat was normaal.
Nu ben ik voor het eerst in 2 jaar verkouden. En gut, dat mag van mij ook best elk jaar of 2 keer per jaar zijn. Maar ik vind het verrekte fijn om niet meer om de haverklap verkouden te zijn. En dat we op kantoor nu maar met een klein groepje in een grote ruimte zijn ipv een mutvolle kantoortuin. Er is best nog een beetje rek richting iets meer sociaal contact, maar ik vind dit wel fijn.
Prive vind ik het ook fijn dat het nu gebruikelijker is om voorzichtiger te zijn. Zeker nu ik zwanger ben, maar anders ook. Even checken of de ander oké is met een pas doorgemaakte verkoudheid. Gaan we dan samen in de auto zitten, doen we anders lekker buiten wandelen ipv binnen op elkaars lip zitten. Ik ben er niet hysterisch in en ik ken ook niemand in mijn omgeving die dat is. Maar er is wel meer voorzichtigheid of bewust zijn van en dat lijkt me alleen maar goed. Ik zou in jou geval ook de kinderen naar opa en oma hebben gedaan, maar er is niets mis mee er even over na te denken.
Door Ina
pearlsofpassion schreef: di 08 mar 2022, 19:41 Wij hebben vorige maand corona gehad en 2 weken geleden kwam m'n schoonmoeder haar man thuis van op reis met corona. De kindjes zijn gewoon gaan logeren vorige week, 4 dagen na zijn positieve test. Hij had nauwelijks last, mn schoonmoeder had ook geen symptomen (nog steeds niet trouwens en ze moet niet meer getest worden), en de kindjes en wij hadden het toch net gehad. Dus we zagen geen probleem.

Ik weet toch niet zeker of het wel zo werkt.
Zoon van mijn collega kwam vanochtend de teamsmeeting binnenlopen ( ;D ) .... '3 keer is scheepsrecht toch'
Die is dus ondanks vaccinatie nu binnen 3 maanden voor de 3de keer positief....de eerste keer echt heel ziek geweest, 2de keer alleen verkouden en keelpijn .... en nu, doordat hij koorts, hoofdpijn en een snotneus (en een positieve verkering die hij het weekend gezien had) dus alweer besmet.

Collega van mijn zoon hetzelfde, al 5 keer een coronabesmetting + ziek zijn in 2 jaar, ondanks vaccinatie en booster.
En legio die (al dan niet gevaccineerd) al voor de 2de keer besmet zijn en dus klachten hebben waardoor ze zich moesten laten testen voordat ze terug mochten komen op het werk.

Ik weet het niet, ik mag dan misschien voorzichtig zijn, maar ik ga dus echt nog niet mee in het 'laat de boel maar los, het is maar een verkoudheidje'.... mijn zwager die dat 2 weken geleden ook dacht kan voorlopig nog steeds geen blokje om het huis wandelen zonder halverwege een pauze in te moeten lassen.....dat soort effecten heb ik nooit bij 'maar een verkoudheidje'
Door eelke
3 keer in 12 weken kun je eigenlijk niet zeker weten, want na een besmetting is je test 8 weken niet betrouwbaar... die kan dan gewoon positief blijven.

Da's ook nog wel een ding met dat testen voor toegang voor grotere evenementen...
Door Ina
eelke schreef: di 08 mar 2022, 21:48 3 keer in 12 weken kun je eigenlijk niet zeker weten, want na een besmetting is je test 8 weken niet betrouwbaar... die kan dan gewoon positief blijven.

Da's ook nog wel een ding met dat testen voor toegang voor grotere evenementen...
Klopt, dat zei ik vanochtend ook nog, maar aangezien hij tussentijds al meerdere keren wel negatief was en nu door de klachten en contact met een positieve vriendin toch maar weer ging testen.... en dus toch opeens wel weer positief.
Ina schreef: di 08 mar 2022, 21:17 Ik weet toch niet zeker of het wel zo werkt.
Zoon van mijn collega kwam vanochtend de teamsmeeting binnenlopen ( ;D ) .... '3 keer is scheepsrecht toch'
Die is dus ondanks vaccinatie nu binnen 3 maanden voor de 3de keer positief....de eerste keer echt heel ziek geweest, 2de keer alleen verkouden en keelpijn .... en nu, doordat hij koorts, hoofdpijn en een snotneus (en een positieve verkering die hij het weekend gezien had) dus alweer besmet.

Collega van mijn zoon hetzelfde, al 5 keer een coronabesmetting + ziek zijn in 2 jaar, ondanks vaccinatie en booster.
En legio die (al dan niet gevaccineerd) al voor de 2de keer besmet zijn en dus klachten hebben waardoor ze zich moesten laten testen voordat ze terug mochten komen op het werk.

Ik weet het niet, ik mag dan misschien voorzichtig zijn, maar ik ga dus echt nog niet mee in het 'laat de boel maar los, het is maar een verkoudheidje'.... mijn zwager die dat 2 weken geleden ook dacht kan voorlopig nog steeds geen blokje om het huis wandelen zonder halverwege een pauze in te moeten lassen.....dat soort effecten heb ik nooit bij 'maar een verkoudheidje'
Dat zeg ik ook niet he.. Een verkoudheidje...
Maar om de boel op slot te zetten voor wat het wel nog is, vind ik toch ook schadelijker dan de kwaal. Feit is wel dat er nog maar erg weinig mensen een echt ernstig verloop kennen en dat het overgrote merendeel van de mensen er nauwelijks last van heeft. Het wordt nu weer wat erger naarmate de vaccins meer en meer uitgewerkt raken. Gelukkig hebben we nu wel een zekere mate van groepsimmuniteit, en om die zo hoog mogelijk te krijgen moet je alles los laten en liefst zo snel mogelijk, voordat de vaccins niet meer werken.
We mogen ook niet vergeten hoe ernstig zo'n lockdown eigelijk is en wat voor gevolgen het heeft. Zelfs de softe lockdown want het zijn altijd dezelfden die het eerst sluiten. Dat is echt een noodmaatregel. En zo'n nood is het gewoon niet op dit moment. Dat zou volgend najaar/winter wel terug kunnen komen, dat moeten we afwachten.

En 3x in 3 maand, bij ons krijg je zelfs de kans niet je nog te laten testen binnen de 3 maand. Hoe weet je dan zeker dat het niet gewoon 'nog steeds' positief test. Heb je ct-waarden van die tests?
Want je kan nog een hele tijd na de besmetting positief blijven testen met PCR. Hoeft geen nieuwe besmetting te zijn.
Ik zeg niet dat het niet kan he. Alles kan, we weten bijna niets met zekerheid.
Je moet wel beseffen dat er op dit moment meer gewone verkoudheden (gecombineerd dan) rond gaan dan corona. Zelfs met de huidige hoge besmettingen. Coroba ging er op de piek even boven, maar nu liggen de anderen weer voor. De kans dat je dus verkouden wordt mét corona en per toeval positief test of een oude besmetting vind, is dus vrij groot. En de combi van 2 besmettingen (verkoudheid plus corona) geeft natuurlijk een verhoogde kans op iets ernstiger verloop. Terwijl je, zonder die verkoudheid misschien niets van corona gemerkt had. Dat weet je niet, maar het kan.
Denemarken heeft heel veel ziekenhuisopnames momenteel mét corona, maar maar een deel daarvan is door corona.
Dat is een belangrijk verschil..

Qua vaccinatie, de vraag is dan natuurlijk ook hoeveel tijd er tussen vaccinatie en besmetting zat.
Als je nog hoog in antistoffen van een besmetting zit werkt een vaccin natuurlijk niet, dan vangt het gewoon je aanwezig antistoffen weg. Zelfde als bij maternal bescherming bij een pup.
Je zou er best steeds een paar maanden tussen laten.
Het is dus moeilijk om zomaar conclusies te trekken. Je moet situatie per situatie goed bekijken om patronen te vinden.
Vaccinaties werken trouwens niet of slecht tegen het krijgen van besmetting he. Werken gewoon beschermend tegen ernstig (ziekenhuis of overlijden) verloop.
Door Kaela
Oh maar er hoeft van mij ook geen lockdown nu hoor!

Ik zou in openbare gelegenheden de 1,5 meter nog wel fijn vinden. Gewoon omdat ik niet iedereen zo dichtbij hoef. Maar voor wat omikron nu is, zou een lockdown volslagen overtrokken zijn.
Kaela schreef: wo 09 mar 2022, 13:47 Oh maar er hoeft van mij ook geen lockdown nu hoor!

Ik zou in openbare gelegenheden de 1,5 meter nog wel fijn vinden. Gewoon omdat ik niet iedereen zo dichtbij hoef. Maar voor wat omikron nu is, zou een lockdown volslagen overtrokken zijn.
Op vele plaatsen kan 1,5m gewoon niet.
Das veel hoor!
Ik denk dat wat de meeste mensen als 1,5m beschouwen, eigenlijk maar de helft is.
Maar ik ben het met je eens, van mij hoef ik ook niet vlakbij elke vreemde te staan. M'n comfortable personal space is wat groter dan vroeger.
Maar ik ben wel blij dat het bij bekenden wel kan. En ik vind het ook geen probleem om gewoon alle stoelen in een shouwburg of wachtzaal te laten vullen.
Door Too
sam28 schreef: di 08 mar 2022, 16:09 Dank voor jullie steun. Voorlopig ben ik een vaatdoek met overal pijn. Dus wandelen heb ik geen trek in.

Wat naar Eelke!! En inderdaad, na 10 dgn is de isolatie echt voorbij. Klachten of geen klachten. :bigarmhug:
Hoe voel je je vandaag Sam?
Door sam28
Too schreef: Hoe voel je je vandaag Sam?
Lief dat je er naar vraagt.
Vanochtend met opstaan als een 80 jarige. Gedurende de ochtend knapte ik wat op, ik ben episch verkouden en alles doet me zeer.
Groot voordeel is dat ik naast een bos woon tegenwoordig en ik de rustige paadjes ken waar ik vrijwel niemand tegenkom. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb een stuk gewandeld.
Ik voelde me heel wat. ;D

Thuis gekomen had ik 38.3 en voel ik me erg belabberd. Alsof iemand me in de ribben heeft geschopt. Ik hang op de bank en zal zo eens een uur slapen.
Door eelke
Da's volgens mij wel erg kenmerkend, dat je je het ene moment weer erg top voelt, en dan ineens weer helemaal belabberd. Het advies is dan toch ook echt om erg rustig aan te doen. Gelukkig is het nu ook lekker weer genoeg om even op een bankje te zitten, ipv te moeten bewegen.

En ik vind het wel nog steeds heftiger dan griep. Niet per sé het ziek zijn, wel het besmettelijke. Normaal zijn er ook echt wel mensen ziek en verkouden na carnaval, maar als ik nu bekijk hoeveel mensen er om mij heen ook echt ziek zijn; dat zijn er wel erg veel. Veel processen in brabant lopen hartstikke vast nu. Wat dat betreft denk ik nu dat carnaval op deze manier toch te vroeg was.

En ik vraag mij ook af of dit wel omicron is. De ervaringen die ik nu hoor zijn echt anders dan die van een aantal weken geleden.
Door Too
sam28 schreef: wo 09 mar 2022, 14:13 Lief dat je er naar vraagt.
Vanochtend met opstaan als een 80 jarige. Gedurende de ochtend knapte ik wat op, ik ben episch verkouden en alles doet me zeer.
Groot voordeel is dat ik naast een bos woon tegenwoordig en ik de rustige paadjes ken waar ik vrijwel niemand tegenkom. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb een stuk gewandeld.
Ik voelde me heel wat. ;D

Thuis gekomen had ik 38.3 en voel ik me erg belabberd. Alsof iemand me in de ribben heeft geschopt. Ik hang op de bank en zal zo eens een uur slapen.
Luister goed naar je lijf
Beter (2×) een klein half uurtje buiten dan na anderhalf uur wandelen de trap niet meer op kunnen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door