yazzie schreef: ↑di 08 mar 2022, 13:53
Biden wil niet ingrijpen, maar de Westerse landen hier net zo min. En hoe schrijnend de situatie in Oekraïne ook is, ik begrijp het. Nogmaals, echt vreselijk.
Maar als wij als Navo één voet op Oekraïense bodem zetten, is het niet de vraag of een kernbom in Europa gaat vallen maar waar. Rotterdam sluit ik niet uit. Dan zitten grote delen van Europa in een situatie die nog vele malen verschrikkelijker is dan wat er nu in de Oekraïne plaatsvindt. Niet alleen nu, maar decennia lang. Dat risico kan en wil geen regeringsleider nemen. Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat Poetin niet bluft met dat dreigement om kernwapens in te zetten. Poetin zal hoe dan ook doorgaan, China blijft zich hier buiten houden, de Navo kan weinig meer dan sancties.
Dus blijft er maar één man over die echt een eind kan maken aan deze oorlogsverschrikkingen en dat is Zelensky zelf. Ter wille van zijn eigen mensen en dan met name die weerloze ouderen en machteloze kinderen, die prachtige steden, de economie, alles in zijn land, hij zal uiteindelijk de meest verstandige moeten zijn. Iets met Salamo... Op deze manier gaat het land en het volk in heel rap tempo volledig kapot. Daarop volgend Europa, met de sancties die dus ook het economische dus sociale leven hier zwaar treffen en daar bovenop alle vluchtelingen. Wat Poetin met de Afghanen en Syriërs via Wit-Rusland niet lukte, lukt dus nu wel.
Zelensky zou kunnen accepteren dat het oostelijk deel van zijn land soeverein gaat worden, daar woedt al acht jaar oorlog. Laat dat aan de pro-Russische separatisten en vang de vluchtelingen uit dat gebied op in het eigen, hopelijk dan weer veilig land. Oekraíne zou een neutrale status kunnen blijven houden, dus geen toetreding tot Navo. Zelf als leider terugtrekken en nieuwe vrije verkiezingen aanbieden. Ja, daarmee kom je Poetin tegemoet en wordt het misschien gezien als zwichten voor Poetin. Maar wat is het alternatief? Als leider zou hij er nu voor moeten zorgen dat zijn volk gevrijwaard wordt van bommen, honger, angst, een toekomstloze toekomst en een volledig vernield landschap. Weken of maanden doorgaan met vechten betekent meer doden, meer slachtoffers voor de rest van hun leven, meer verwoestingen en alleen maar ellende, ellende, ellende, nul vooruitzicht op het 'oude normaal'. Ik denk echt dat Zelensky zelf de macht in handen heeft, al zal hij daarvoor eerst iets moeten gaan verliezen voordat hij vrijheid en veiligheid kan terugwinnen voor zijn eigen volk en het overgebleven eigen land. Dilemma.
Dus als jouw buurman op een mooie dag de schuur in je tuin bezet omdat hij claimt dat dat eigenlijk bij zijn perceel hoort laat jij hem daar zitten? En als vervolgens een paar jaar later diezelfde buurman je huis binnenvalt zonder dat je daarom gevraagd hebt geef je hem de zolder en de kelder omdat de buren geen ruzie in de straat willen en/of bang zijn dat hun huis de volgende op zijn lijst is?
Zou het op de lange termijn niet beter zijn om gezamenlijk die buurman een halt toe te roepen om te voorkomen dat hij jouw huis ook binnenvalt?
Ik heb besloten me niet druk te maken om een kernoorlog. Als de landen elkaar daarmee gaan bestoken is het sowieso binnen enkele uren tot dagen einde verhaal voor de mensheid. Putin gebruikt die wetenschap als drukmiddel, om ons op afstand te houden. En ondertussen worden de buren bestookt met kruisraketten.
De situatie vertoont gelijkenissen met 1939: Hitler annexeerde de Sudeten, Europa deed niks. Vervolgens trok hij Oostenrijk in. Europa stuurde diplomaten en Hitler tekende een akkoord, een niet-aanvalsverdrag. In het najaar bombardeerde hij Polen en bezette dat.
Mijn punt is: als je dit soort dictators niet een halt toeroept gaat het van kwaad tot erger. Soms moet je gewoon vechten voor jouw vrijheid of die van iemand anders om te voorkomen dat uiteindelijk ook jouw vrijheid aan banden wordt gelegd.