Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
KarenH schreef: do 24 feb 2022, 12:11 Ik had eigenlijk niet gedacht dat hij zo ver zou gaan, meer van een statement maken, even mijn vuist schudden, dat hoorde ik ook iemand in een interview zeggen die in Oekraïne woont.
Helaas. Gevaarlijke gast, die Poetin. Maar ik denk niet dat hij zich erg veel van de sancties zal aantrekken.
Het gaat er niet alleen om of Putin zelf zich iets van de sancties aantrekt. Ook een dictator als Putin is afhankelijk van een klein groepje mensen om hem heen, en van geld dat afkomstig is van een grotere groep mensen. Deze mensen zijn allemaal stinkend rijk maar hebben hun geld niet (alleen) in Rusland liggen. En ze brengen veel tijd buiten Rusland door, op luxevakantie, samen met hun gezinnen. De elite laat haar kinderen bij voorkeur op prestigieuze universiteiten in andere landen studeren, dat soort dingen.
Wat het Westen kan doen is alle geldstromen bevriezen, visumaanvragen voor alle Russen afwijzen zodat ze Rusland niet kunnen verlaten, onroerend goed van Russen in het buitenland onteigenen - om maar wat te noemen. Als de elite die Putin omringt lang genoeg last heeft van dergelijke sancties, komt er een moment dat hij geen steun meer ontvangt en dan is het gedaan met zijn macht. Want de elite steunt hem alleen zolang ze er baat bij heeft, zolang ze iets terugkrijgt voor die steun.

Het enige nadeel is dat dat waarschijnlijk best lang duurt, en tot die tijd zullen er in Oekraïne heel veel slachtoffers vallen en zullen wij in het Westen vooral getroffen worden door enorme prijsstijgingen, m.n. voor energie.
Door Kaio
Anne in Zweden schreef: Het gaat er niet alleen om of Putin zelf zich iets van de sancties aantrekt. Ook een dictator als Putin is afhankelijk van een klein groepje mensen om hem heen, en van geld dat afkomstig is van een grotere groep mensen. Deze mensen zijn allemaal stinkend rijk maar hebben hun geld niet (alleen) in Rusland liggen. En ze brengen veel tijd buiten Rusland door, op luxevakantie, samen met hun gezinnen. De elite laat haar kinderen bij voorkeur op prestigieuze universiteiten in andere landen studeren, dat soort dingen.
Wat het Westen kan doen is alle geldstromen bevriezen, visumaanvragen voor alle Russen afwijzen zodat ze Rusland niet kunnen verlaten, onroerend goed van Russen in het buitenland onteigenen - om maar wat te noemen. Als de elite die Putin omringt lang genoeg last heeft van dergelijke sancties, komt er een moment dat hij geen steun meer ontvangt en dan is het gedaan met zijn macht. Want de elite steunt hem alleen zolang ze er baat bij heeft, zolang ze iets terugkrijgt voor die steun.

Het enige nadeel is dat dat waarschijnlijk best lang duurt, en tot die tijd zullen er in Oekraïne heel veel slachtoffers vallen en zullen wij in het Westen vooral getroffen worden door enorme prijsstijgingen, m.n. voor energie.
ook voedsel prijzen want die hangen daar ook weer vanaf.

En eh durft Europa en nog een aantal dan wel zo ver te gaan in sancties? Ik heb altijd weer het idee dat we eerst weer gaan polderen of een of ander vaag kaartspelletje spelen en op safe spelen met nog wat jokers achterhouden of zo .... Duurt het nog langer.

Jou voorstellen klinken wel goed overigens ;)
Door Anne in Zweden
Ronald schreef: do 24 feb 2022, 13:49 Ik denk dat wij meer afhankelijk zijn van Rusland (gas, olie) dan Rusland van ons. En dat sancties vanuit Europa/Navo meer weerslag zullen hebben op onze economie dan op die van Rusland.
Ruslands economie (BNP, neem ik aan) is naar het schijnt kleiner dan die van Italië. Rusland kan net zo min zonder Europees geld als Europa zonder Russisch gas kan. Als dat evenwicht er niet was, had Rusland heel Europa allang veroverd. Wat niet wegneemt dat met name de brandstofprijzen de pan uit gaan vliegen nu, want landen die nog wel aan Europa leveren, gaan natuurlijk de prijzen opschroeven.

Wat ik meer vrees is dat hij kernwapens gaat inzetten als het verloop van de oorlog hem niet zint. :-\
Door Anne in Zweden
Kaio schreef: do 24 feb 2022, 14:05 ook voedsel prijzen want die hangen daar ook weer vanaf.

En eh durft Europa en nog een aantal dan wel zo ver te gaan in sancties? Ik heb altijd weer het idee dat we eerst weer gaan polderen of een of ander vaag kaartspelletje spelen en op safe spelen met nog wat jokers achterhouden of zo .... Duurt het nog langer.

Jou voorstellen klinken wel goed overigens ;)
Het probleem is dat bv. in Groot-Brittannië veel politici al met Russisch geld zijn gekocht (ik lees The Guardian, echt, als je ziet hoe de belangen van Britse politici verstrengeld zijn met die van rijke Russen :-X ), en dat die politici dus niet al te streng tegen Rusland durven op te treden, uit angst voor hun eigen hachje. Van GB hoeven we echt niets te verwachten. Militair kunnen we als Europa ook weinig doen, want zodra we ingrijpen in Oekraïne komen de kernbommen deze kant op, dat denk ik echt. Putin heeft nu toch niets meer te verliezen.

De vraag is of het Westen vindt dat Oekraïne een totale wereldoorlog waard is. Het antwoord is denk ik: nee. En dus zal Oekraïne, als de rook weer is opgetrokken, gewoon worden ingelijfd bij Rusland. Vermoed ik.
Door dinky89
Anne in Zweden schreef: do 24 feb 2022, 14:12 Het probleem is dat bv. in Groot-Brittannië veel politici al met Russisch geld zijn gekocht (ik lees The Guardian, echt, als je ziet hoe de belangen van Britse politici verstrengeld zijn met die van rijke Russen :-X ), en dat die politici dus niet al te streng tegen Rusland durven op te treden, uit angst voor hun eigen hachje. Van GB hoeven we echt niets te verwachten. Militair kunnen we als Europa ook weinig doen, want zodra we ingrijpen in Oekraïne komen de kernbommen deze kant op, dat denk ik echt. Putin heeft nu toch niets meer te verliezen.

De vraag is of het Westen vindt dat Oekraïne een totale wereldoorlog waard is. Het antwoord is denk ik: nee. En dus zal Oekraïne, als de rook weer is opgetrokken, gewoon worden ingelijfd bij Rusland. Vermoed ik.
Ook in Nederland is het bekend dat er door rijke russen geld is aangeboden bij politieke partijen als financiering van de campagne. Zeker bij de kleine partijen. Uiteraard is alleen het afslaan van geld naar buiten gekomen. Politiek wordt er wel aan gewerkt om het wat minder schimmig te maken maar daar zijn ze nog niet. Ik sluit dus ook zeker niet uit dat er ook in Nederland geld wordt geschonken aan politieke partijen voor invloed vanuit Rusland.
Om nog maar niet te spreken van de invloed van Rusland op de (grote) voetbalcompetities. De grootste sponsor van de Europese voetbalbond UEFA is Gazprom. Ook in Engeland zijn diverse clubs in handen van de Russen en ook het duitse Schalke04 speelt met Gazprom op de shirts.

Wat betreft het antwoord op je laatste vraag is het antwoord ook al wat gegeven in het tweede artikel uit het bericht van Siberienne. Daarin is het antwoord inderdaad nee, dat lijken de westerse landen het niet waard te vinden. Oekraïne lijkt er wat dat betreft alleen voor te staan omdat anderen hun handen er liever niet aan branden.
Door Kaio
tja dus zoiets.
We zijn veel te afhankelijk (we of onze "leiders"). Europa is gewoon in meerdere opzichten te afhankelijk van buiten europa, zeg ik altijd heel dom om bijv al je bedrijven op te laten kopen of verplaatsen naar landen die het niet al te nauw nemen met van alles. En niet voorziet in je eigen behoeftes (zoals energie, andere grondstoffen)

Maar en dus uiteindelijk interesseert ons dat landje ook niet genoeg. Maar ook daar moeten we mee oppassen...1 landje, 2 landjes, 3.....
Maar dus Poetin blijft zich kapot lachen. Rechts of linksom. Maar goed hij was natuurlijk al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren bezig maar daar durfden we ook niks mee.
Door yazzie
Schalke 04 speelt per direct niet meer met Gazprom op het shirt. En Russische tegoeden zijn al bevroren.

Natuurlijk zal het hier economische gevolgen hebben. Maar we zullen de winter wel doorkomen en de meesten blijven gewoon auto rijden. Je moet alleen hopen dat je je beleggingshypotheekje één dezer weken/maanden niet moet aflossen alhoewel de koersdaling hier nu nog meevalt. Maar het valt allemaal in het niet bij wat er in Oekraïne gebeurt op politiek, financieel, economisch en sociaal gebied. Vreselijk voor die mensen. Na een pandemie nu een oorlog.

En wat kan je op militair gebied? Niets. China veroordeelt de invasie niet, jammer genoeg. Dat had nog wel eens voor een koerswijziging bij Poetin kunnen zorgen. Maar ja, China wil Taiwan dus als Rusland Oekraïne inlijft, gaat China voor Taiwan op termijn want die weten dan dat ze ook niks te vrezen hebben. Amerika kan er niet bij betrokken raken, dan is het echt einde oefening met de wapens die er nu zijn. In dat geval niet alleen voor de Oekraïne... Oekraïne gaat opgeofferd worden.

Ik hoor net dat er een opslagplaats voor kernafval in Tsjernobyl is geraakt.
Laatst gewijzigd door yazzie op do 24 feb 2022, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ina
Anne in Zweden schreef: do 24 feb 2022, 13:56 Het gaat er niet alleen om of Putin zelf zich iets van de sancties aantrekt. Ook een dictator als Putin is afhankelijk van een klein groepje mensen om hem heen, en van geld dat afkomstig is van een grotere groep mensen. Deze mensen zijn allemaal stinkend rijk maar hebben hun geld niet (alleen) in Rusland liggen. En ze brengen veel tijd buiten Rusland door, op luxevakantie, samen met hun gezinnen. De elite laat haar kinderen bij voorkeur op prestigieuze universiteiten in andere landen studeren, dat soort dingen.

Dit is inderdaad onze enige hoop ben ik bang.....de vriendjes die hun beklag gaan doen omdat dit ze miljarden kost (en dat is niet op jaarbasis)
En dat is al heel snel hoor, veel geld hebben, kost ook veel geld .... en als dan die plekken waar je je geld grotendeels veilig hebt gesteld, opeens 'moeilijk' gaan doen, slinkt je bankrekening rap.
De bitcoin vloog vanochtend met een noodgang onderuit, dus daar zullen ze het ook niet mee redden.

Hun cash wat ze in de kluis hebben liggen is leuk voor binnenlandse aangelegenheden, maar als ze de grens niet over kunnen/mogen door restricties, hebben ze daar verder ook niks aan ..... en binnenlands is niet wat ze willen, ze willen de wereld over en genieten van hun rijkdom en belangen.

Niet dat ze dan opeens arm zijn, die hebben zoveel geld, daar kan je je geen voorstelling van maken, maar de westerse wereld speelt echt een grote rol in hun cashflow en we moeten hopen dat ze daar heel snel, heel chagrijnig van gaan worden en Poetin een draai om zijn oren gaan geven.

Maar ja, ook wij zullen dit gaan merken.
Inflatie stijgt, er zullen veel mensen opgevangen moeten worden die nu vluchten, gasprijzen nog meer omhoog .... en dus duurdere producten in de winkels.

Dit soort situaties is voor niemand goed .... maar het minste voor die arme mensen die daar nu in het niemandsland tussen de EU en Rusland gevangen zitten en wel weten wie de agressor is in deze, maar geen idee of hun 'bondgenoten' ook werkelijk hun rug komen steunen :'(
Door pearlsofpassion
Ronald schreef: do 24 feb 2022, 13:49 Ik denk dat wij meer afhankelijk zijn van Rusland (gas, olie) dan Rusland van ons. En dat sancties vanuit Europa/Navo meer weerslag zullen hebben op onze economie dan op die van Rusland.
Ik ook!
Door kiara
Nou ik ben een stuk “ wijzer” geworden met de berichten hier en op journaal etc
Ik vind het nu nog enger
En al die arme mensen kinderen en ook dieren :'(
Wat een engerd van een man
Door Ina
Lizzy schreef: zo 27 feb 2022, 10:19 Godzijdank lijkt die Trump nu ook de inval veroordeelt te hebben....
Tja, hoe is het mogelijk .... ik had niet verwacht dat die oranje rakker met een 'oordeel' zou komen....en dan ook nog een negatieve richting P.

Daarentegen heeft die idiote ransuil bij ons in de tweedekamer na Covid een nieuwe stok gevonden om me te porren .... wat een dwaas vind ik die vent zeg >:(
Door kiara
Ina schreef: zo 27 feb 2022, 10:48 Tja, hoe is het mogelijk .... ik had niet verwacht dat die oranje rakker met een 'oordeel' zou komen....en dan ook nog een negatieve richting P.

Daarentegen heeft die idiote ransuil bij ons in de tweedekamer na Covid een nieuwe stok gevonden om me te porren .... wat een dwaas vind ik die vent zeg >:(
Lijkt wel of het een vooraf gezet “ spel “ is :(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door