KarenH schreef: ↑do 24 feb 2022, 12:11 Ik had eigenlijk niet gedacht dat hij zo ver zou gaan, meer van een statement maken, even mijn vuist schudden, dat hoorde ik ook iemand in een interview zeggen die in Oekraïne woont.Het gaat er niet alleen om of Putin zelf zich iets van de sancties aantrekt. Ook een dictator als Putin is afhankelijk van een klein groepje mensen om hem heen, en van geld dat afkomstig is van een grotere groep mensen. Deze mensen zijn allemaal stinkend rijk maar hebben hun geld niet (alleen) in Rusland liggen. En ze brengen veel tijd buiten Rusland door, op luxevakantie, samen met hun gezinnen. De elite laat haar kinderen bij voorkeur op prestigieuze universiteiten in andere landen studeren, dat soort dingen.
Helaas. Gevaarlijke gast, die Poetin. Maar ik denk niet dat hij zich erg veel van de sancties zal aantrekken.
Wat het Westen kan doen is alle geldstromen bevriezen, visumaanvragen voor alle Russen afwijzen zodat ze Rusland niet kunnen verlaten, onroerend goed van Russen in het buitenland onteigenen - om maar wat te noemen. Als de elite die Putin omringt lang genoeg last heeft van dergelijke sancties, komt er een moment dat hij geen steun meer ontvangt en dan is het gedaan met zijn macht. Want de elite steunt hem alleen zolang ze er baat bij heeft, zolang ze iets terugkrijgt voor die steun.
Het enige nadeel is dat dat waarschijnlijk best lang duurt, en tot die tijd zullen er in Oekraïne heel veel slachtoffers vallen en zullen wij in het Westen vooral getroffen worden door enorme prijsstijgingen, m.n. voor energie.