Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Too
Zelfmalers wat gaat hier mis?

Een tijd terug heb ik een Kenwood pro 2000 overgenomen, hartstikke blij mee want goed kauwen wordt wel een uitdaging, op deze manier eten ze iig een fatsoenlijke prak.
Waar ik tegenaan loop is dat ie zich op echt alles lijkt vast te draaien, ben meeste tijd kwijt aan demonteren met een houten prikker alles lospeuteren en weer monteren.

Wat er gebeurt:
- veel te koud kan ik begrijpen, het vriest dan langs de hele wokkel min of meer aan elkaar.
-elk velletje, mini zeentje, peesje, zacht kraakbeen lijkt reden om een draderige prop te vormen waar spiervlees en orgaanpap langs geperst worden. Het mes is dan ingewikkeld, de schijf zit volledig verstopt met draderige toestanden.
Kortom het wordt erg fijn (de katten hebben daar geen probleem mee) en het schiet echt niet op.

Ik gebruik zo'n spakenschijf, de bijbehorende gatenschijven zijn veel te klein van gat.

Wat kan er beter?? Herkent iemand dit?

:doh: Terwij ik tik bedenk ik: zou het mes wellicht bot zijn
Kun je zoiets eigenlijk (laten) slijpen of koop je een nieuwe?
Door Too
Cindy de Wolf schreef: wo 16 feb 2022, 09:51 Heb je wel een grote gaten schijf erbij? Zo niet die aanschaffen. Bij vuur en rook kan je die koop enterprise schijf 10/12 en dan 16 of 18mm. En ja de messen kan je slijpen of nieuw kopen.
Nee, er zat wel een schijf met 'spaken' bij en dan dus die met de ittybitty gaatjes
Dank je wel, ga ik dat voor de volgende batch regelen
Door pike
Too schreef:

.... héle grote stilte ...

zou best 's zo kunnen zijn ::)

;D
:biggrin2: Ook met het mes er goed in redt je het niet met de bijgeleverde schijf. Je moet gewoon grotere gaten hebben. (Ik heb dezelfde machine.)
Door Too
pike schreef: wo 16 feb 2022, 12:28 :biggrin2: Ook met het mes er goed in redt je het niet met de bijgeleverde schijf. Je moet gewoon grotere gaten hebben. (Ik heb dezelfde machine.)
Dank, dit is een troost
Door Too
Anne in Zweden schreef: wo 16 feb 2022, 13:01 Maar zijn de gaten in zo'n spakenschijf niet al heel groot? Ik heb er zelf een gehad (niet bij een Kenwood) en dat was meer gat dan metaal.

Ja die , de allereerste batch ooit was echt lekker grof en vond ie veel vellen wat lastig de keren daarna was t papperig en veel gedoe.

Nu zit er nog zo'n 5 kilo in de vries , nog tijd genoeg om evt een tussenmaat te bestellen
Zo'n spakenschijf is idd nog groter dan de grote gaten. Al gebruik ik bij vleesbot vaak liever die met gaten van van 18mm geloof ik dat het is. Kan ook 16 zijn. Dat zou je evt kunnen bestellen.
Maar die spaken zou ook prima moeten werken! Dus normaal zou het niet hoeven. Groffer dan dat wordt het niet.
Ik heb ze allebei.

Goed, waar moet je op letten.
Mes uiteraard goed erin.. Dus met de scherpe rand tegen de schijf. (ik vermoed ook dat dat je probleem was de laatste keer)
Ook de draairand er vast genoeg op draaien, anders kruipt daar vlees en bot tussen en dat is niet bevorderlijk.

Koud kan geen kwaad, integendeel, de meeste zaken als spier en orgaan kan je het best (half) bevoren malen. Wat vooral blijft opstroppen zijn pezen en huid. Dus vel kan je eraf halen, dat stropt echt vreselijk op. Bij kip doe ik dat, bij fazant niet, dat is minder dik..
En als je vb hertenvlees dat erg pezig is, ontdooid maalt, dan loopt het geheid vast. Bevroren ook nog iets maar toch minder. Niet veel aan te doen, af en toe moeten die pezen er even uit. Maar bij mij duurt dat wel een paar kg eer dat het geval is.

Bot maal je best niet volledig ontdooit, dan lukt het toch ietsje beter. Eendennekken mep ik vaak even licht voor (gewoon beetje breken binnen) en ontdooi ik wel geheel. Anders vind hij het gewoon te zwaar. Heel hard of kaal bot (voetjes vb) durft al eens goed vastlopen. De kam op gevogeltekarkas haal ik er altijd op voorhand af want dat geeft problemen. Die stukjes bot blijven om 1 of andere reden altijd achter het mes zitten en dan loopt hij heel snel vol. Ervoor eraf knippen met de snoeischaar en dan loopt het als niets.
Zo kan ik vb konijnkarkas of kipkarkas bijna onbeperkt malen, maar fazantbouten hebben meer pezen en dat blijft dan meer hangen.

Als je pezig materiaal hebt kan je best het vliesje en evt wat vlees dat rond het uiteinde van de wokkelas (dus het dopje dat door de schijf tot buiten komt) komt te zitten, met een stukje keukenpapier verwijderen. Bij mij durft dat stukje donker kleuren van het metaal en dat lijkt me niet gezond.

Er blijft trouwens altijd materiaal rond het mes hangen, dat is normaal. Vaak is dat bij mij bijeengeperst bot en pezen, heel hard, ook als de molen nog gewoon z'n werk doet. Ik snap ook niet hoe het vlees er dan langs kan, maar dat gebeurt toch... Soms loopt het idd vast. Dan kan het helpen om hem eens achteruit te laten lopen. Heel even, tot je het vlees door de in breng opening ziet passeren of omhoog komen en dan terug voorwaarts. Dat doet geen wonderen maar kan je even tijd kopen.
Dat doe ik ook helemaal op het eind omdat er dan toch nog ietsje meer van de rest die nog in de molen achterblijft, nog gemalen wordt.

Als je reeds gemalen vlees nog eens wil malen (vb met een kleinere schijf) moet je dat heel rustig doen en hem tijd geven. Anders loopt hij vast omdat hij geen grip heeft op het vlees. Hetzelfde gebeurt in mindere mate bij heel zacht ontdooit vlees. Vandaar beter bevroren, dat snijdt gemakkelijker.

Oh en doorgaans loopt het heel goed, maar af en toe zijn er van die dagen dat alles vastloopt. >:(
Ik probeer dat op te lossen door heel luid te vloeken. :biggrin2:
Werkt heel soms. :cool:
Vanwege PoP's opmerking over de draairand nog even een toevoeging van mijn kant: mijn (en ik vermoed alle) schijven hebben een klein inkepingje in de buitenrand, dat over een klein uitstulpinkje in de 'tuit' (daar waar het vlees eruitkomt) van de machine moet worden geplaatst. Dit voorkomt dat de schijf meedraait met het mes tijdens het malen. Want als de schijf meedraait, wordt het een puinhoop, omdat het vlees niet de nodige weerstand ondervindt om door de schijf heen geperst te worden.

Verder is mijn ervaring ook dat flink koud/nog een beetje bevroren makkelijker maalt dan helemaal ontdooid.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door