Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Suzanne schreef: ma 14 feb 2022, 12:19 Achteraf, zeg maar 'nu' bezien; eigenlijk niet anders. Maar Corona is wel iets anders dan griep he? Grote kans dat ik, als het krijg, in het ziekenhuis of elders terecht kom. Griep is op de samenleving lang niet zo ontwrichtend als Corona nu is. Dus los van mijn persoonlijke gevoel of angst.... nu alles loslaten is onverantwoord dom. Om het zacht uit te drukken.
Gevaccineerd, of zelfs geboosterd, het maakt allemaal echt niet meer uit. Omikron slaat om zich heen, dat zie je toch aan de cijfers??? 70.000 gevallen per dag minimaal... bizar, echt bizar... die cijfers staan haaks op "alles los willen laten". Ik kan en wil het echt niet begrijpen.

En ik mag echt heeel erg hopen dat de quarantainreregels niet ook gaan verdwijnen! Hoe gestoord wil je het hebben?

En natuurlijk mogen grote evenementen, optredens, festivals nu nog niet; ik vind dat volkomen terecht. Los van alle risico's die je daar loopt kan zoiets niet belangrijker zijn dan gezondheid. Gewoon, niet.

Het lijkt wel of de regering nu ineens bang is om maatregelen te handhaven of langzaam af te bouwen.
Dat griep minder ontwrichtend werkt komt net door de maatregelen. En dat was nodig bij de eerdere varianten van covid, maar bij omicron niet meer.
Dat is net wat we de hele tijd proberen uit te leggen: Dit is niet meer nodig.
Je hebt er echt van overtuigd dat corona binnenkort weer terugkomt even hard als voorheen, maar dat is niet waarschijnlijk.
Ja, er zijn tienduizenden zoniet honderdduizenden besmettingen per dag. Maar heb je enig idee hoeveel dat in een gemiddeld griepseizoen is? Dan spreek je over meervouden van he.. Kwestie van alles in perspectief te plaatsen.
Net doordat er zoveel besmettingen zijn zonder zoveel ziekenhuisopnames, maakt dat corona niet meer zo ontwrichtend zou moeten zijn... Net daardoor kunnen we weer normaal gaan functioneren.
Wat zou rustig afbouwen van maatregelen dan voor effect hebben op een virus als omicron? Niets toch ?

En afstand houden zal iedereen nog wel een tijdje meer doen. Ale, zoveel als ze nu doen. Wat naar mijn gevoel NIET is. :-X Dus of die maatregel er nu is of niet...
Maar als ik dan een ouder programma kijk op TV heb ik toch vaak ergens zo is van : oh, die gaat dichtbij staan. Houdt eens wat meer afstand.. Complete vreemden he.
Ik heb het gevoel dat voor mij althans, maar ik vermoed voor anderen ook, de personal space, wat groter is geworden dan vroeger. Het voelt sneller ongemakkelijk.
Dus ik denk dat we met z'n allen spontaan wel iets meer uit elkaar gaan staan, zeker bij vreemden.
Geen 1,5m (maar eerlijk, dat heb ik niemand ooit weten doen, ook niet vorig jaar, das 2 armlengtes he!), maar toch ook niet zo vlakbij als in die oude TV programmas..
Door eelke

Ik zal deze er ook nog eens ingooien (ik denk dat ik dat een jaar geleden al eens heb gedaan). Ik vind het zo interessant om te zien hoe we als mensen hierop reageren. We denken op zich best dat we ontwikkeld zijn enzo :biggrin2: maar uiteindelijk reageren we als voorspelbare dieren, kijk maar naar de datum van uploaden, April 2020.
Door Siberienne
Er is zelfs een woord voor: huidhonger: https://www.onvz.nl/gidsingezondheid/fy ... belangrijk

Noorwegen heeft nu de quarantaine voor huisgenoten afgeschaft, isolatie bij pos mensen wordt aanbevolen, 4 dagen maar is niet meer verplicht. Wel met de nodig adviezen rondom gebruik van maskers op drukke plekken ed.

Voor ziekenhuispersoneel gelden wel nog strengere maatregelen, dus niet werken min 4 dagen, Algemeen gebruik van mondneusmaskers door iedereen in het ziekenhuis. Er wordt nu gediscussieerd of het testen wel nog moet blijven voor deze contacten. Dat zijn best lastige dilemma's omdat het gewoon nog steeds onduidelijk is hoe veel besmettingen nu werkelijk komen door mensen die geen symptomen hebben - vandaar ook dat we inzetten op algemeen gebruik van mondneusmaskers als 'bron isolatie' (dwz om besmetting van patiënten te voorkomen) bij contacten met patiënten.
Mensen met symptomen wordt wel gevraagd thuis te blijven en te testen. Dat doen mensen hier ook vrij netjes (ik geloof in een laatste onderzoek dat 60-70% dat doet, in Nederland lag dat op 30% bij een onderzoek dat ik ergens in december las).

En gezondheid is meer dan corona: als we het hebben over infectiepreventie moet ik er nu regelmatig mensen op wijzen. Laatst bv zei iemand "maar als de patient een neg corona sneltest heeft, hoeven we dan geen FFP2 masker op bij een bronchscopie?" en ik had echt zoiets van "DUH????" Dat wordt namelijk al jaren aangeraden vanwege het risico op tuberculose. Het besef dat patiënten ook nog iets anders besmettelijk kunnen hebben dan corona was even wat weggezakt...
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: ma 14 feb 2022, 13:52 Dat griep minder ontwrichtend werkt komt net door de maatregelen. En dat was nodig bij de eerdere varianten van covid, maar bij omicron niet meer.
Dat is net wat we de hele tijd proberen uit te leggen: Dit is niet meer nodig.
Je hebt er echt van overtuigd dat corona binnenkort weer terugkomt even hard als voorheen, maar dat is niet waarschijnlijk.
Ja, er zijn tienduizenden zoniet honderdduizenden besmettingen per dag. Maar heb je enig idee hoeveel dat in een gemiddeld griepseizoen is? Dan spreek je over meervouden van he.. Kwestie van alles in perspectief te plaatsen.
Net doordat er zoveel besmettingen zijn zonder zoveel ziekenhuisopnames, maakt dat corona niet meer zo ontwrichtend zou moeten zijn... Net daardoor kunnen we weer normaal gaan functioneren.
Wat zou rustig afbouwen van maatregelen dan voor effect hebben op een virus als omicron? Niets toch ?

En afstand houden zal iedereen nog wel een tijdje meer doen. Ale, zoveel als ze nu doen. Wat naar mijn gevoel NIET is. :-X Dus of die maatregel er nu is of niet...
Maar als ik dan een ouder programma kijk op TV heb ik toch vaak ergens zo is van : oh, die gaat dichtbij staan. Houdt eens wat meer afstand.. Complete vreemden he.
Ik heb het gevoel dat voor mij althans, maar ik vermoed voor anderen ook, de personal space, wat groter is geworden dan vroeger. Het voelt sneller ongemakkelijk.
Dus ik denk dat we met z'n allen spontaan wel iets meer uit elkaar gaan staan, zeker bij vreemden.
Geen 1,5m (maar eerlijk, dat heb ik niemand ooit weten doen, ook niet vorig jaar, das 2 armlengtes he!), maar toch ook niet zo vlakbij als in die oude TV programmas..
Ik heb dat bij TV programma's ook. Wonderlijk is dat toch dat een heel normaal fenomeen (ik had het bv bij een opname van een bruiloft) ineens zo'n 'gevaar' knop indrukt...
Door Ronald
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. En gelukkig mag iedereen een eigen mening over dingen hebben.
Voor mij is huidhonger een absoluut gegeven. Dat wil niet zeggen dat ik alles en iedereen maar om de nek vlieg en af loop te lebberen. Maar wel dat ik soms eens een hand op een hand leg. Of een hand op een schouder. Of gewoon tegen iemand aankruip op te bank. Precies dat.

Ik herken het je verliezen in je werk van Sam ook wel. En het 's avonds thuis komen in een leeg huis, met niemand op de bank. En niemand bij wie je eens even kon uithuilen. Want ook dat heb ik gedaan.

Inmiddels gaat het wel beter. Maar dat is me niet alleen gelukt, ik heb daar hulp bij gehad.
Door dinky89
Overigens vind ik de besmettingen wel zodanig hoog en corona zodanig serieus dat ik vind dat mensen die al twee jaar zonder problemen thuis werken niet verplicht naar kantoor zouden moeten komen. Maar dat mensen die dat wel willen wel gewoon naar kantoor mogen komen. Kortom, waar mogelijk de keuze in wat je doet.
Inderdaad!
Thuiswerken heeft ook zoveel voordelen. Ik hoor wel meer mensen die niet meer bereid zijn dat helemaal op te geven..
Voor de meeste mensen is het leukste een combinatie van beide. Deel thuis, deel op kantoor.
Maakt de balans tussen werk en thuis ook vaak eenvoudiger, kan bij sommige mensen wss een burnout vermijden. Maar das idd heel verschillend voor iedereen. Afhankelijk van of je single bent of een gezin met kinderen en hoe oud die dan zijn. Hoe ver je moet pendelen, en je eigen karakter, de aard van je relatie met je huisgenoten, je soort job, collega's enz...
Dus ik hoop ook dat iedereen daar toch enige ruimte voor eigen keuze in kan krijgen in de toekomst, als dat mogelijk is voor de job.
Door Kim_S
Als er iets is dat ik in de afgelopen 2 jaar geleerd heb, is het wel dat ik thuiswerken heerlijk vind. Na 12 jaar lang 80.000 km per jaar in de auto, voelt het eigenlijk nog steeds als een soort "pauze". Alleen heb ik er bijna een jaar geleden voor gekozen om te switchen naar een baan waarbij ik fulltime thuis werk, dus dit gaat gewoon zo blijven :)

En ondanks het feit dat ik zelf bijna geen last heb van de maatregelen of van bijna niemand meer in levende lijve zien, snap ik het echt heel goed dat dat voor andere mensen anders is.
We hebben een hele tijd lang niemand geknuffeld, ook niet met opa en oma (onze ouders), totdat ze 2 vaccinaties gehad hadden. En toen eerst voorzichtig, met allemaal een mondkapje op. Momenteel krijgen ze weer knuffels zoals vanouds. We doen wat we kunnen om elkaar niet te besmetten, maar je (klein-)kinderen of je (groot-)ouders ècht knuffelen is voor ons allemaal gewoon noodzaak. Dat kleine risico nemen we dan.

:-* voor wie er een kan gebruiken!
Door sam28
A (de vrouw met wie ik nu 2 maanden date) heeft corona.
Vorige week woensdag heb ik een uurtje de kinderen gezien, die zijn toen weggegaan en donderdag ben ik naar huis gegaan. Ze had de kinderen vanaf donderdag dus ik heb ze niet weer gezien.
Donderdagmiddag was jongste ziek. Fluoriserende positieve test, koorts en hoofdpijn. Zaterdag had A wel wat keelpijn maar negatieve test en smiddags was het weg.
Zondag was ze aan het niezen en dacht dat het allergie was maar smiddags kreeg ze keelpijn en hoofdpijn. Ook zij is positief.
En goed ziek. Ik heb met haar te doen. We wilden aankomend weekend samen weg maar dat gaat m denk ik niet worden of ze moet op magische wijze vandaag of morgen opknappen.
Ik heb morgen en overmorgen 2 intensieve cursusdagen en hoop vooral dat ik nergens last van blijf houden (of wel positief worden en bij haar in bed kruipen ;D ).
Door Lizzy
sam28 schreef: di 15 feb 2022, 08:29 A (de vrouw met wie ik nu 2 maanden date) heeft corona.
Vorige week woensdag heb ik een uurtje de kinderen gezien, die zijn toen weggegaan en donderdag ben ik naar huis gegaan. Ze had de kinderen vanaf donderdag dus ik heb ze niet weer gezien.
Donderdagmiddag was jongste ziek. Fluoriserende positieve test, koorts en hoofdpijn. Zaterdag had A wel wat keelpijn maar negatieve test en smiddags was het weg.
Zondag was ze aan het niezen en dacht dat het allergie was maar smiddags kreeg ze keelpijn en hoofdpijn. Ook zij is positief.
En goed ziek. Ik heb met haar te doen. We wilden aankomend weekend samen weg maar dat gaat m denk ik niet worden of ze moet op magische wijze vandaag of morgen opknappen.
Ik heb morgen en overmorgen 2 intensieve cursusdagen en hoop vooral dat ik nergens last van blijf houden (of wel positief worden en bij haar in bed kruipen ;D ).
Oh bah, wat sneu! Stoom he, dat de een 3 keer niest en klaar is het en de ander zich echt beroerd voelt... Heel veel beterschap voor A en ik hoop dat je zelf nergens last van blijft houden! (Tenzij je liever bij A in bed kruipt :biggrin2: ).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door