Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Nemen jullie 'm?

Ja
37
69%
Nee
10
19%
Misschien
6
11%
Anders, licht toe graag
1
2%
Door Siberienne
Misschien dat dit je helpt PoP hoewel omicron er nog niet echt in meegenomen is https://adc.bmj.com/content/early/2021/ ... 021-323040

Wat mij wel opvalt; er wordt in het stuk gesproken over dat vaccinatie helpt omdat het syndroom optreedt na infectie en infectie voorkomen wordt met vaccinatie. Maar als je dan kijkt naar de combinatie van de huidige vaccins en omicron, dan beschermt een enkele prik al helemaal niet goed tegen doormaken van de infectie. Dus dat gaat al niet op. Het beschermt wel tegen ernstige infecties maar of daar dit syndroom onder valt is nog niet bekend.

In Noorwegen is de afweging nog steeds om kinderen onder de 5 jaar überhaupt niet te vaccineren, van 5-12 alleen bij onderliggende ziektes 1 dosis en van 12-16 in principe 1 prik (afweging risico op ernstige infectie vs de zeldzame myocarditis bijwerking) hoewel het nu wel mogelijk wordt om een tweede prik te halen indien gewenst (bv ivm certificaat om te kunnen reizen....)

Tot nu toe valt het aantal opnames van kinderen met Corona nog steeds erg mee en in de internationale cijfers is het soms erg lastig het verschil te maken tussen opgenomen met of vanwege Corona. Het blijft een lastige afweging denk ik.

Ik heb nog even naar de Deense data gekeken, daar zie je dat in de groep van 0-9 jaar 1% van de besmette kinderen in het ziekenhuis opgenomen is, 0% op de IC (24 vd 135000 gevallen) en dat van de opgenomen kinderen 20% een andere onderliggende ziekte heeft. Ik vind dit meevallen. Een van onze kinderartsen heeft ook veel contact met de Denen en de boodschap van daar is, wel getalsmatig wat meer opnames maar het is vergelijkbaar met ‘gewone’ virussen.

Hoop dat dit je iets helpt. ;)
Thanx.
Ik had vooral in het Engels gezocht en dit niet gevonden.
Maar het maakt me maar een klein beetje wijzer. Een schatting per jaar vind ik niet heel erg handig want dat hangt natuurlijk van de besmettingen per jaar af en het lijkt me, zeker met die nieuwe varianten, nogal sterk dat ze dat goed kunnen voorspellen. Maar goed, het geeft wel een idee van voorkomen.

Ik vond in Amerika een getal van 0,03% van alle kinderen dat het zou krijgen. Das nog ietsje meer dus, maar das logisch want blanke kinderen zouden het minst gevoelig ervoor zijn.

Komt dus weinig voor. Maar ja...
Voor nu denk ik nog steeds, beter niet. Maar ik ga het proberen opvolgen. Kijken ook of kinderen niet van corona zelf zieker beginnen worden. Want dat is ook nog niet echt duidelijk.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: di 18 jan 2022, 20:31 Thanx.
Ik had vooral in het Engels gezocht en dit niet gevonden.
Maar het maakt me maar een klein beetje wijzer. Een schatting per jaar vind ik niet heel erg handig want dat hangt natuurlijk van de besmettingen per jaar af en het lijkt me, zeker met die nieuwe varianten, nogal sterk dat ze dat goed kunnen voorspellen. Maar goed, het geeft wel een idee van voorkomen.

Ik vond in Amerika een getal van 0,03% van alle kinderen dat het zou krijgen. Das nog ietsje meer dus, maar das logisch want blanke kinderen zouden het minst gevoelig ervoor zijn.

Komt dus weinig voor. Maar ja...
Voor nu denk ik nog steeds, beter niet. Maar ik ga het proberen opvolgen. Kijken ook of kinderen niet van corona zelf zieker beginnen worden. Want dat is ook nog niet echt duidelijk.
In het kader van welk cijfer heb je het over een schatting per jaar? Ik volg je even niet.
In dat artikel dat Dinky deelde. Daar spreekt men van een geval op 3000 of 4000 kinderen ( tussen 5 en 10 jaar oud) per jaar.

Edit: ow sorry. Ik was aan het lezen of reageren op Dinky toen jij postte denk ik, want ik had je reactie niet gezien. :-[

Wat je zegt komt ongeveer overeen met wat ik ook dacht. Het stelt me wel wat gerust en ik denk dat ik dan nog steeds goed zit met m'n keuze. Bedankt!
Als de dingen veranderen of er toch wat meer aan de hand blijkt te zijn, zien we dan wel weer verder.

Dat linkje ga ik eens op m'n gemak doornemen, maar nu moet ik aan het werk. :P
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: di 18 jan 2022, 23:10 In dat artikel dat Dinky deelde. Daar spreekt men van een geval op 3000 of 4000 kinderen ( tussen 5 en 10 jaar oud) per jaar.

Edit: ow sorry. Ik was aan het lezen of reageren op Dinky toen jij postte denk ik, want ik had je reactie niet gezien. :-[

Wat je zegt komt ongeveer overeen met wat ik ook dacht. Het stelt me wel wat gerust en ik denk dat ik dan nog steeds goed zit met m'n keuze. Bedankt!
Als de dingen veranderen of er toch wat meer aan de hand blijkt te zijn, zien we dan wel weer verder.

Dat linkje ga ik eens op m'n gemak doornemen, maar nu moet ik aan het werk. :P
Ah, Ok, dat getal komt uit het advies van de Gezondheidsraad, die adviezen zijn openbaar https://www.gezondheidsraad.nl/document ... n-covid-19

Ik denk dat getal per jaar komt uit de onderbouwing of je wel of niet moet gaan vaccineren; dan maak je een schatting over hoeveel kinderen het per jaar krijgen, hoeveel kun je voorkomen met vaccinatie en dan moet je ook inschatten hoeveel gevallen er per jaar van MIS C zouden kunnen zijn. Dat soort berekeningen zijn niet bedoeld om individuele risico inschattingen te maken. Ik denk wel dat er in het advies ook andere getallen zullen staan, waarop de jaarlijkse schatting is gebaseerd.
Ja, ik begrijp waarom ze het doen, maar ik vind dat onbetrouwbaar om te voorspellen als je niet weet welke variant er gaat heersen en hoe besmettelijk die is. Dat is vast nog op basis van Delta, dus dan klopt het al langs geen kanten meer.
Om m'n eigen idee te maken, heb ik liever data zoals jij ze gaf over Denemarken. Hoeveel procent van de besmette kinderen ed. De kans op besmetting dit jaar, maak ik dan zelf wel uit.
Enfin, maakt eigenlijk niet uit. Vrij zeldzaam, en bij een goed gezondheidssysteem vaak ook goed behandelbaar. Das het belangrijkste.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: wo 19 jan 2022, 08:28 Ja, ik begrijp waarom ze het doen, maar ik vind dat onbetrouwbaar om te voorspellen als je niet weet welke variant er gaat heersen en hoe besmettelijk die is. Dat is vast nog op basis van Delta, dus dan klopt het al langs geen kanten meer.
Om m'n eigen idee te maken, heb ik liever data zoals jij ze gaf over Denemarken. Hoeveel procent van de besmette kinderen ed. De kans op besmetting dit jaar, maak ik dan zelf wel uit.
Enfin, maakt eigenlijk niet uit. Vrij zeldzaam, en bij een goed gezondheidssysteem vaak ook goed behandelbaar. Das het belangrijkste.
Vaak nemen ze in modellen dat soort onzekerheden mee
Door dinky89
Moest gelijk aan jou denken PoP toen ik dit artikel las: https://nos.nl/artikel/2413707-kans-op- ... eeft-gehad

Eigenlijk zegt de gezondheidsraad dat wanneer een kind al corona heeft gehad hij/zij al bescherming heeft tegen mis-c:
"Want kinderen bij wie een PCR-test heeft uitgewezen dat zij covid-19 hadden, zijn door hun afweer beschermd tegen MIS-C. Zij hoeven zich dus niet om deze reden te laten vaccineren", zegt Bart-Jan Kullberg, voorzitter van de Gezondheidsraad.
Ja, thanx.

Ik weet het niet bij onze kinderen, maar we zouden kunnen overwegen het te laten testen.
Er zijn bij de beide oudsten al verschillende keren gevallen in de klas geweest over de voorbije maanden.

1 keer vaccineren zou dan evt ook een optie kunnen zijn.

Wel netjes van Nederland, dat soort adviezen. België is nog steeds heel typisch bezig. Zoveel mogelijk kinderen zoveel mogelijk prikken. Er is alleen sprake van 2 vaccinatie's en boosters. Er wordt op gedrukt dat 1 prik niet beschermd en als je kind corona heeft moet het gewoon 14 dagen wachten om gevaccineerd te worden. Wat dus grote onzin is, en waarschijnlijk compleet zinloos omdat de kans groot is dat het vaccin gewoon de aangemaakte antistoffen door de besmetting wegvangt en verder niets doet.
Er wordt zelfs op tv en radio 'reclame' gemaakt voor kindervaccinaties met slogans die op de emoties inspelen en je als ouder het gevoel geven dat je geen goede ouder bent als je't niet doet. Op de officiële infosite van de overheid staat ook gewoon 1 groot pleidooi voor vaccinatie ipv eerlijke voor en tegens. Walgelijk gewoon. Ik wordt er zo slecht van..

En er is net een wetsvoorstel ivm belastingsverlaging van tafel geveegt met de woorden: er is geen geld voor. Maar ivm vaccinatie en coronatesten kan er geen geld genoeg uitgegeven worden. Ik zeg niet dat ze erop moeten besparen hé, maar mensen bijna verplichten zoveel mogelijk prikken te nemen, zelfs net nadat ze corona gehad hebben, en de voorbije maanden echt verplichten zich bij elk risico contact 3x te laten testen, das toch ook te veel van het goede? Dat zijn kosten die echt uitgespaard hadden kunnen worden. En dat loopt echt ontzettend hoog op.
Op deze manier zijn er meer mensen financieel echt veel slechter van geworden dan nodig was geweest. En nu kan er niets meer vanaf... We draaien er allemaal maar lekker samen voor op. En de ene nog meer dan de ander.
Ik mag eigenlijk niet klagen, want ik ben er net beter van geworden. Maar ik wordt gewoon ziek van het te zien.
Sorry, verkeerd topic hiervoor. :-[
Woensdag heb ik gezwommen met een cliënt die gisteren positief is getest. Zonder mondkapje en zeer nauw contact, want cliënt kan zelf niet zwemmen. Cliënt is, net als ik, 2x gevaccineerd en geboosterd. Ik heb (nog?) geen klachten, cliënt zelf ook niet (werd getest ivm besmetting andere cliënt)
Maar nou heeft de meneer voor vanmiddag de afspraak voor de booster staan :-\ Ik vind het maar lastig. Is vaccinatie alleen maar onnodig, als hij het toch misschien al onder de leden heeft, of kan het 'kwaad', weet iemand dat? We hebben beiden gisteren een thuistest gedaan: negatief.
Door Lizzy
Inge en Bono schreef: vr 21 jan 2022, 08:45 Woensdag heb ik gezwommen met een cliënt die gisteren positief is getest. Zonder mondkapje en zeer nauw contact, want cliënt kan zelf niet zwemmen. Cliënt is, net als ik, 2x gevaccineerd en geboosterd. Ik heb (nog?) geen klachten, cliënt zelf ook niet (werd getest ivm besmetting andere cliënt)
Maar nou heeft de meneer voor vanmiddag de afspraak voor de booster staan :-\ Ik vind het maar lastig. Is vaccinatie alleen maar onnodig, als hij het toch misschien al onder de leden heeft, of kan het 'kwaad', weet iemand dat? We hebben beiden gisteren een thuistest gedaan: negatief.
Heel lastig. Even overleggen met de GGD?
Lizzy schreef: vr 21 jan 2022, 09:04 Heel lastig. Even overleggen met de GGD?
Ja, toch maar even doen, ik hing gisteren al aan de lijn, zonder dat ik wist dat die cliënt ook positief was, maar zag toen op het formulier: heeft u klachten, nou nee, toen heb ik opgehangen zonder iemand te spreken. Maar nu is de situatie toch weer anders.
Bedankt! :)

Edit:
Advies ggd: Over 5 dagen weer testen, een thuistest volstaat, tenzij hij klachten krijgt. Vaccinatie een week uitgesteld.
Inge en Bono schreef: vr 21 jan 2022, 08:45 Woensdag heb ik gezwommen met een cliënt die gisteren positief is getest. Zonder mondkapje en zeer nauw contact, want cliënt kan zelf niet zwemmen. Cliënt is, net als ik, 2x gevaccineerd en geboosterd. Ik heb (nog?) geen klachten, cliënt zelf ook niet (werd getest ivm besmetting andere cliënt)
Als je net corona hebt, of aan het krijgen hebt, wil je geen vaccin.
Dat is echt geen goed idee. Het maakt je lichaam moeilijker om het virus af te weren.
pearlsofpassion schreef: vr 21 jan 2022, 11:20 Als je net corona hebt, of aan het krijgen hebt, wil je geen vaccin.
Dat is echt geen goed idee. Het maakt je lichaam moeilijker om het virus af te weren.
Dat zei de ggd-mevrouw inderdaad ook. En mijn gevoel ook wel eigenlijk, maar ik wilde graag bevestiging, denk ik, ook voor de meneer die zoiets had van 'ik haal 'm gewoon, wat kan er gebeuren'.

Dank je wel, afspraak is inmiddels verzet
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door